Vragen mbt dual lan teamen

Pagina: 1
Acties:

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Ik heb me laatste tijd verdiept in het bouwen van een home server die puur voor storage en streamen wordt gebruikt. Mijn huidige gbit netwerkopzet haal ik tussen de 350-650Mbit/s in r/w tussen verschillende pc's.
De praktijk test verliep ook goed (mits geen hoofdstuk skippen of fastforwarden) met een 1080p mkv op een acryan mini, full bluray op asus o'play en full bluray op hoofdpc afspelen. Contents kwamen allemaal vanuit 1 hd vandaan.

Ik vroeg me dus af, wanneer straks de server komt kan ik dit middels dual lan verbinden om een nog stabielere stream te kunnen creeren.

Enkele feiten/gedachtes:
De server wordt voorzien van een hardwareraidcontroller en zal naar alle waarschijnlijkheid onder raid 6 draaien met min. 5-6 schijven van 2TB welke langzamerhand uitgebreid wordt afhankelijk vd hdprijzen.

Mijn huidige hoofdpc zal de download taken krijgen en vervolgens naar de server overgekopieerd. Huidige pc is een Asus P8Z68-Pro mb met een enkele intel onboard lan met teaming optie.

Mijn netwerk opzet ziet er als volgt uit:
Cisco3212 Modem
|
1e D-Link 655 verbonden met PC1 en PC2
|
2e D-Link 655 (ingesteld als accesspoint voor bredere wifi dekking) verbonden met Hoofdpc, Acryan, O'play

(De server zal naast de hoofdpc staan, dus achter de 2e D-Link)

Mijn vragen:
1. Om meer snelheid te creeren voor het streamen vanuit server naar alle overige app. en overcopieren tussen hoofdpc en server, moet ik dual lan gaan gebruiken?

2. Voor dual lan kan ik een enkele poort nic aanschaffen en dit samen laten werken met de onboard nic? (besparing op dure dual port nics) In geval van mijn hoofdpc met intel, moet ik voor zorgen dat de 2e nic ook intel moet zijn? Wat als de onboard lan een realtek chip is (de mb voor de server die ik op het oog heb).

3. Heb ik voor deze setup een managed switch nodig? Zoja, zijn de zogenaamde 'smart' switchen voldoende? Voor zover ik het begreep hebben deze minder instellingen maar in mijn geval alleen puurt om 2 verbindingen te koppelen is dit toch goedgenoeg?

4. Indien er een managed switch moet komen. Kan ik deze NA de 1e DLink plaatsen? Want deze staat in de meterkast en alle overige utp kabels komen daaruit.

Dus dan wordt de setup zo:
Modem
|
1e D-Link verbonden met PC1 en PC2
|
Managed Switch verbonden met Hoofdpc, server en mediaspelers
|
2e D-Link (enkel voor de wifi uitbreiding)

Ik ben een noob wat betreft in netwerken, hoop dat iemand mij hierbij kan helpen en tips geven.

Verwijderd

1. Het kan, hoeveel nut het in de praktijk heeft hangt echter van je gebruik af. Een dual NIC die geteamd is via 802.3ad (LACP) moet je op de switch ook teamen. Poortjes op de NICs teamen, op de switch, en hetzelfde voor eventuele andere geteamde NICs. Echter, een enkele sessie, dus van de hoofdpc naar de homeserver, zal nooit meer dan 1 Gbit gaan doen (uitgaande van Windows en de Intel teaming). Echter, als je hoofdpc met 1 Gbit aan het lezen is, kan de volgende connectie, bijv. je mediaplayer, ook 1 Gbit gebruiken omdat die over de andere verbinding zal gaan.

2. De Intel NICs vereisen naar mijn beste weten 1 server adapter die teaming ondersteunt, daarna kun je gewone desktop adapters toevoegen. Verifieer dit wel even voordat je wat bestelt, dit doe ik uit mijn hoofd en ik heb het 2-3 jaar geleden uitgezocht.

3. Ja en ja.

4. Nee. De kabels die je gaat teamen moeten rechtstreeks op de managed switch.

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 09:30:
1. Het kan, hoeveel nut het in de praktijk heeft hangt echter van je gebruik af. Een dual NIC die geteamd is via 802.3ad (LACP) moet je op de switch ook teamen. Poortjes op de NICs teamen, op de switch, en hetzelfde voor eventuele andere geteamde NICs. Echter, een enkele sessie, dus van de hoofdpc naar de homeserver, zal nooit meer dan 1 Gbit gaan doen (uitgaande van Windows en de Intel teaming). Echter, als je hoofdpc met 1 Gbit aan het lezen is, kan de volgende connectie, bijv. je mediaplayer, ook 1 Gbit gebruiken omdat die over de andere verbinding zal gaan.
Ok, hiervan was ik al min of meer op de hoogte. Het is in iedergeval voor het geval dat hoofdpc en server (fullspeed) aan het overcopieren is zonder dat de andere app hinder ondervind tijdens het streamen. En uiteraard dat meerdere streams simultaan probleemloos verlopen
2. De Intel NICs vereisen naar mijn beste weten 1 server adapter die teaming ondersteunt, daarna kun je gewone desktop adapters toevoegen. Verifieer dit wel even voordat je wat bestelt, dit doe ik uit mijn hoofd en ik heb het 2-3 jaar geleden uitgezocht.
Dus ik kan geen 'simpele' extra intel nic bijprikken en deze met de onboard lan laten teamen? Of bedoel je dat het beste is om een (dual port) server nic aan te schaffen?
4. Nee. De kabels die je gaat teamen moeten rechtstreeks op de managed switch.
server en hoofdpc met dual port komt op de managed switch uiteraard. De vraag is echter werkt de switch na de router uberhaubt, bij unmanaged moet deze na de router, maar kan dit met een managed ook?
En zullen de app die rechtstreeks achter de 1e router aangesloten zitten baat bij hebben.

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-02 17:24

RammY

Dát!

330d schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 12:33:

[...]

server en hoofdpc met dual port komt op de managed switch uiteraard. De vraag is echter werkt de switch na de router uberhaubt, bij unmanaged moet deze na de router, maar kan dit met een managed ook?
En zullen de app die rechtstreeks achter de 1e router aangesloten zitten baat bij hebben.
Die switch switcht inprincipe de normale taken dus waar je hm zet zal voor de normale functionaliteit neit uitmaken.
Voor het teamen wel dus.
De apparaten die achter de 1e router zit kunnen voordeel hebben van deze setup mits je niet 2 apparaten over de enkele gbit link stuurt.

Want alles wat op router 1 zit kan maar met 1 gbit naar je server aangezien dit je link is tussen je switch en je router.
Als je bijv 1 apparaat op router 1 en 1 apparaat rechtstreeks op de switch een taak uit laat voeren heb je hier natuurlijk wel voordeel bij.

Deze advertentieplaats is te huur!

Verwijderd

Dus ik kan geen 'simpele' extra intel nic bijprikken en deze met de onboard lan laten teamen? Of bedoel je dat het beste is om een (dual port) server nic aan te schaffen?
Je kunt inderdaad geen simpele NIC erbij prikken, het moet een server adapter van Intel zijn. Dan zou je deze wel met je onboard Intel moeten kunnen teamen. De server adapters hebben ze ook als single port, dat scheelt toch al redelijk met de dual ports. Al zag ik ik geloof gisteren een setje dual port Intel NICs op V&A voorbij komen: V&A aangeboden: 3x Intel Pro/1000 PT Dual Port

edit: Ik woon in Almere, als je daar enigzins in de buurt woont kan ik even kijken of ik er nog eentje heb liggen die momenteel niet gebruikt wordt, dan zou je die wel een paar weken kunnen lenen om ermee te testen.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2012 08:46 ]

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

[...]

Ok, hiervan was ik al min of meer op de hoogte. Het is in iedergeval voor het geval dat hoofdpc en server (fullspeed) aan het overcopieren is zonder dat de andere app hinder ondervind tijdens het streamen. En uiteraard dat meerdere streams simultaan probleemloos verlopen
In theorie wel maar je hebt er geen garantie op. Het ligt er sterk aan hoe intelligent de "hashing" is. hashing is de methode om te bepalen welke van de 2 (of ander aantal) links gebruikt wordt voor het verkeer. De meeste simpele hashing doet het op source/destination mac address. Twee streams tussen dezelfde machines zullen dan altijd dezelfde link van het team gebruiken. Ook al zijn de sessies tussen verschillende systemen dan nog kan je hash pech hebben. Onderstaand geeft aan hoe de 0/1 geeft aan wat het laatste bit is van het mac-address
source macdest machash
111
100
010
001

kortom je hebt meerdere opties die dezelfde hash opleveren en nog steeds een asymmetrisch patroon. Channeling werkt goed bij veel sessies en minder bij weinig sessies.

[ Voor 3% gewijzigd door TrailBlazer op 11-01-2012 08:30 ]

Pagina: 1