Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Windows XP boot nergens van

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een oud beestje (P4 nogwat) staan die ik even opnieuw wil installeren, zodat mijn neefje er nog plezier van kan hebben. De PC vertikt het echter om te booten van de installatiecd XP. Ik heb een SP1, SP2 en SP3 distributie van MSDN gedownload en op cd gebrand én op usb stick. Van beide media geeft de PC aan dat ik op F1 moet drukken voor retry in de opstartprocedure.

Dingen gecheckt:

- De XP installaties zijn 100% bootable
- Bootsequence staat goed ingesteld (HDD ná verwisselbaar medium)
- Windows 7 installatiecd boot gek genoeg zonder problemen.

Heeft iemand een richting waarin het probleem moet zoeken? Alvast bedankt!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

CD(Of DVD voor professional) correct gebrand? en bootable?
Ik neem aan dat hij wel op een andere pc vanaf wilt booten.

Alles went behalve een Twent.
🎯Psst.. Kans maken op 12 maanden Tweakers HERO abonnement?
nggyu nglyd

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
Ik heb dit een keer gezien bij een P3 van een kennis. Het gekke was dat daar ook gewoon XP op gestaan had maar niemand wist meer hoe het erop gekomen was. Win7 pakte hij wel, Win 98 ook. Alleen XP niet, ook niet na het slipstreamen van drivers en SP's. Uiteindelijk kon ik XP wel normaal installeren na het uitvoeren van een BIOS update dus als ik jou was zou ik eens gaan ki9jken of je ergens een nieuwe BIOS kunt vinden.

Desktop | Server | Laptop

Verwijderd

Wat ik mis is de exact message die je krijgt, meestal is er een error code

Biosupdate kan inderdaad helpen als er een update is.
andere dingen om te proberen:

- Reset het Bios naar default.

- Test andere media je hebt cd rw's en cd r's maar ook verschillen in - en +

- Hang er een andere cd/dvd drive aan

- Kijk waarop de host controller is ingesteld IDE, Sata, Ahci.
(IDE is ok voor genoemde computer en minst problematisch)

- Breng de computer tot bare minimum, alles eruit wat niet strikt nodig is aan hardware en probeer opnieuw

- Installeer vanuit dos

- Maak op een ander systeem een generic image van XP zodat je direct een windows xp image op je systeem kunt zetten

- etc

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Koppel ALLES los, behalve GPU, CPU, RAM, PSU, CD/DVD Unit, en toetsenbord. Reset BIOS naar defaults, en start PC op. Dan CD er in, dan reboot, dan boot manager en CD selecteren, of anders zoals je al gedaan hebt de boot order op CD/DVD zetten. HDD niet aangesloten laten. Als dat werkt een voor een dingen toevoegen.

Sysprep image op HDD zetten kan ook werken.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Bios update heb ik gedaan tot laatste versie, helaas geen resultaat.

Wat ik nooit begrepen heb: hoe kan ik vanuit DOS installeren? Win98 installatiefloppy? Floppydrive heeft het systeem niet namelijk :P

Verwijderd

Nog weten we de exacte message niet

Heb je gekeken waarop de controller staat? (IDE, ahci, sata)

Ook kun je met een tools bootcd de bestaande drive partities deleten en opnieuw partitioneren. Zo interfereert de oude installatie dan in ieder geval niet.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:54
-In de bios alle apparaten die in de boot list staan verwijderen, behalve de cd/dvd speler.
Dan boot apparaten kiezen die mogen booten, dus alleen cd pakken.
Dan boot volgorde kiezen, hier ook alleen cd pakken.
Dan weer proberen.

-De cd/dvd langzaam branden.

-De bios boot volgorde instellen, dan rebooten, direct weer naar de bios gaan, weer de volgorde controleren, dan weer booten, en installeren. dit heeft mij eens geholpen zodat het wel werkte.

-usb sticks uit de pc halen, dit kan de hele pc blokkeren tijdens booten. Was ook een oud moederbord waardoor de pc niet meer kon booten.

[ Voor 13% gewijzigd door jan99999 op 14-01-2012 07:26 ]

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-11 00:41

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Check de jumper achter op de CD drive (master, slave, auto). De auto setting wil nog wel eens issues geven, dus best zet je de jumper op één van de andere mogelijkheden:
- master: CD drive zit aan het eind van de IDE kabel
- slave: CD drive zit in het midden aan de IDE kabel

Soms zijn er nog meer mogelijkheden (Master w/o slave, slave w/o master, etc), maar die heb ik persoonlijk enkel op harde schijven gezien.

Als de harde schijf en CD drive aan dezelfde IDE kabel hangen, dan uiteraard ook de jumper op de harde schijf goed zetten.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Pagina: 1