Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outersham
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-08 21:59
Hallo allemaal,

Kortgeleden heb ik 8GB (Corsair CM3X8GSDKIT1066) geheugen voor mijn VPC-EB1S1E/BJ gekocht. Dit geheugen kwam qua specs goed overeen met de ADATA reepjes die er in zaten. Beide 1066MHz, 7-7-7-20 latency en 1,5V. Daar komt bij dat Corsair op hun website 'Guaranteed to work on all dual channel Intel and AMD SODIMM platforms' heeft staan. Dus dat moet goed komen dacht ik.

Ik kreeg het geheugen vorige week dinsdag binnen en heb het toen meteen geïnstalleerd. Het geheugen werd meteen herkend, laptop na een uurtje weer uit gedaan. Toen de volgende dag (45 min.) BF3 gespeeld, tot dan toe ging alles nog prima.

Maar toen de donderdag: 's avonds de laptop aan gedaan en na 15 min. BSOD (kan me geen code of melding herinneren). Laptop reboot, maar blijft wel erg lang op Windows logo staan. Laptop maar uitgedrukt, toen kwam de melding van Windows niet gevonden. Opstartherstel loste dit probleem op. Ik kon geen .dmp bestand vinden. Verder die avond geen problemen meer gehad.
Vrijdags heb ik toch maar Windows Memory Diagnostics laten draaien, die vond echter geen fouten. Toen later op de avond nog (zeker een uur) zonder problemen BF3 gespeeld.

Zaterdagmiddag was het na 15 min. weer raak (BSOD) nu ging het rebooten echter wel in één keer goed. Maar ook nu geen .dmp file.

Toen maar besloten Memtest86+ te laten draaien en met resultaat:
Tijdens de 3e pass werd er tijdens test 6, 1 fout gevonden. Tijdens test 7 werden 2 fouten gevonden. Na een 4e pass zonder errors heb ik de laptop uit gedaan (na bijna 6 uur testen). De fouten leken verspreid te zitten over beide reepjes (1e fout voor de 2GB en fout 2 en 3 tussen 4 en 6GB).
Misschien is het nog verstandig om ze één voor één te testen?

Kortom het geheugen werkt niet naar verwachting. Memtest86+ geeft me de verwachting dat het geheugen stuk is, maar is dit werkelijk zo of is het geheugen incompatible?

EDIT: Geen BSODs gehad na terugplaatsen oude geheugen.

EDIT 10-01: Laptop wou niet starten (zelfs geen bios) met 1 van de twee nieuwe modules. Laptop startte weer met oude module. Daarna met de andere nieuwe module geprobeerd, laptop startte ook. Memtest is nu bezig met deze module. Tijdens de 2e pass werd er gedurende test 7 één fout gevonden. Memtest draait nog (is nu bijna 2,5 uur bezig).

EDIT 11-01: Memtest had vanmorgen na zo'n 10 uur testen (13 passes) 2 fouten gevonden (dus nog één fout erbij vannacht). Eén fout tijdens pass 2 en één fout tijdens pass 8.

Ik ga:
  1. Vanavond eerst proberen of de andere nieuwe module er nog steeds voor zorgt dat de laptop niet start. Module doet het (laptop start).
  2. Als deze module het doet dan testen in Memtest, in hetzelfde slot als test van de andere module
  3. Oude module(s) testen met Memtest) Eén oude module getest, na 4 passes geen fouten gevonden.
  4. De module die ik afgelopen nacht getest heb in het andere geheugenslot testen.
  5. Bios resetten.
EDIT: 25-01
Nog een paar keer Memtest laten draaien (per slot testen met één dimm). Hier uitbleek dat het geheugen toch echt wel kapot moest zijn.
Geheugen RMA gestuurd. De laptop draait inmiddels al weer een week zonder problemen, dankzij nieuw geheugen :)

[ Voor 21% gewijzigd door Outersham op 25-01-2012 19:53 . Reden: Status update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Staat het gheuegen op de QVL van je systeem? Als dat neit het geval is dan zou het incompatible kunnen zijn. Kijk eens naar de instellingen van het geheugen, kijk eens of timings en voltages kloppen.
Als je de mogelijkheid hebt zou ik het geheugen eens in een ander systeem testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 22:07
Vreemd van de inconsistente errors in Memtest. Ik heb altijd het idee dat áls er errors in de modules zitten, dit bij elke Memtestrun consistent moet opvallen, niet af en toe wel, af en toe niet. Ik vermoed een slechte samenwerking tussen de modules en het moederbord, grote kans dat een ander merk wel goed werkt.

Heb je trouwens je originele modules al een keer door de Memtest gehaald? Als je daar soortgelijke problemen hebt, is het ws iets in je mobo.

[ Voor 18% gewijzigd door PhaeTom op 10-01-2012 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outersham
Bedankt voor de reacties!

@Terw_Dan: Heb geen QVL van mijn notebook kunnen vinden. In het bios is het ook niet mogelijk om geheugen instellingen te bekijken, laat staan veranderen. Heb (helaas) niet de mogelijkheid om in een andere laptop te testen. Heb wel gecontroleerd met Speccy en het geheugen draaide volgende de verwachtte instellingen (+/- 533Mhz, 7-7-7-20 en 1,5V) net als de huidige ADATA modules.

@PhaeTom: Ik ga de 2 nieuwe modules nog een keer afzonderlijk testen, per aansluiting.
Ik heb mijn huidige modules (nog) niet met Memtest getest, maar die modules doen het (voor zover ik weet) al ruim 1,5 jaar foutloos (ook nu ik ze weer teruggezet heb), dus waarom testen? Of zou het mobo stuk kunnen zijn en dan wel werken met oude geheugen maar niet (naar behoren) met het nieuwe geheugen?

Als het echt incompatibiliteit is dan is dat toch wel vreemd, of moet ik de zin van Corsair: 'Guaranteed to work on all dual channel Intel and AMD SODIMM platforms' niet al te serieus nemen?

[ Voor 0% gewijzigd door Outersham op 10-01-2012 17:56 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 22:07
Ik stelde voor dat je je oude geheugen zou testen, zodat je kunt zien of dezelfde errors dan ook optreden, dan weet je dat het iets in je moederbord is oid. Verder neem ik dergelijke slagzinnen nooit serieus, omdat Sony net iets kleins met instellingen of techniek kan doen, zodat dit type modules niet lekker samenwerkt. Kans is klein, maar het is informatie die je in je achterhoofd kunt houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outersham
@PhaeTom: Ok zal ik proberen. Maar ik zal vanavond eerst proberen of de laptop nog steeds niet goed start met 1 van de 2 Corsair modules.

p.s. Ik probeer in de topicstart de status bij te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Heb je ook al eens het bios geflashed ?

http://www.sony.nl/support/nl/product/VPCEB1S1E_BJ/updates
alle mogelijk updates....

Moederborden en geheugen, garanties heb je nooit; tenzei het op de QVL staat van de moederbord fabrikant.

[ Voor 29% gewijzigd door Madrox op 11-01-2012 13:17 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outersham
Ja bios is laatste versie. Maar het zou dus goed kunnen dat dit geheugen niet goed werkt (in mijn laptop) maar een setje van bijvoorbeeld Kingston wel, ondanks de overeenkomende settings/eigenschappen?

[ Voor 77% gewijzigd door Outersham op 11-01-2012 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:09
Zijn de timings & voltage van oud en nieuw geheugen exact hetzelfde. Indien niet, dan is het mogelijk dat de oude voltage en timings 'vast' in de bios ingesteld staan en dit een probleem oplevert met het nieuwe geheugen.
Al acht ik deze kans zeer klein. Wellicht is een bios resetje te overwegen.

Incompatibiliteit is mogelijk, op de corsair site is jouw laptop niet terug te vinden in de lijst.(even nieuwe zoekopdracht uitvoeren)

Ten slotte bestaat de kans ook gewoon dat het geheugen defect is. Het beste is om geheugen aan te schaffen dat in de QVL lijst van de laptop staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outersham
Lumics schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 13:29:
Zijn de timings & voltage van oud en nieuw geheugen exact hetzelfde. Indien niet, dan is het mogelijk dat de oude voltage en timings 'vast' in de bios ingesteld staan en dit een probleem oplevert met het nieuwe geheugen.
Al acht ik deze kans zeer klein. Wellicht is een bios resetje te overwegen.
Voor zover ik draait het oude en het nieuwe geheugen op dezelfde snelheid, timings en spanning. Ik zal eens proberen het bios te resetten.
Incompatibiliteit is mogelijk, op de corsair site is jouw laptop niet terug te vinden in de lijst.(even nieuwe zoekopdracht uitvoeren)
Klopt, maar de specs kwamen wel overeen dus ik dacht 'moet lukken'. Ik zie nu op de sites van Crucial en Kingston wel mijn laptop voorkomen in de memoryfinder. Alleen op de pricewatch vertrouwen is dus misschien niet zo slim geweest.
Ten slotte bestaat de kans ook gewoon dat het geheugen defect is. Het beste is om geheugen aan te schaffen dat in de QVL lijst van de laptop staat.
Inderdaad, maar het probleem is dat er geen QVL voor mijn laptop bestaat (voor zover ik weet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outersham
Ik heb gister één van de modules in het andere slot getest. Binnen een paar minuten al 7 errors.

EDIT: Ik heb foto's gemaakt van de Memtest resultaten en er was iets dat me opviel: de snelheid van het geheugen. Op één foto was de snelheid 6914MB/s. Terwijl op twee andere foto's de snelheid 7365MB/s was. Deze twee foto's zijn van tests na een bios reset. Kan dit invloed gehad hebben op de snelheid?
Ik heb alleen foto's gemaakt als er fouten gevonden waren (dus alleen van nieuwe modules).

Heb net nog even Memtest gestart (met de twee oude modules erin) en de snelheid was nu 8500MB/s aangegeven.

Hoe kan dit?
Ik dacht zelf: 8500MB/s is de max. snelheid (het is immers PC-8500) dus het zou ook kunnen dat er op deze snelheid gepiekt wordt, toch? Als ik nu C:\Windows\system32>winsat mem draai is de snelheid zo'n 5800MB/s, dus 8500MB/s wordt niet constant gehaald. Maar het lijkt me wel erg toevallig dat die snelheid niet gehaald wordt tijdens 3 losse tests en tijdens 1 test wel. Twee modules zijn dan wel sneller dan 1, want Dual-channel, maar ik dacht dat dit maar zo'n 5% was. Daar loopt mijn verklaring een beetje vast :?

[ Voor 84% gewijzigd door Outersham op 13-01-2012 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outersham
Heb het geheugen RMA gestuurd. Heb inmiddels nieuw geheugen ontvangen en het draait nu al meerdere dagen zonder problemen.

Problem solved, dus er mag een slotje op ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Outersham op 25-01-2012 19:54 ]

Pagina: 1