[Update]ESXi 4.0 naar ESX 4.0

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniPer
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-09 11:29
All,

Wij hebben heel gedraaid op ESXi 3.5 maar het was tijd voor een professionelere aanpak,
vandaar dat nu een licentie hebben voor ESX 4.0.

Ik heb eerst een update gedaan van ESXi 3.5 naar ESXi 4.0, de vSphere client laat nu, na het invoeren
van de licentie ook de volgende status zien: Product: vSphere 4 Enterprise Plus Licensed for 2 physical CPUs (1-8 cores per CPU).

Dit lijkt dus goed gegaan. Nu heb ik alleen begrepen dat ESX zoveel meer diensten heeft dan ESXi,
zoals bijvoorbeeld de webservice waardoor je via het web je ESX systeem kan benaderen en vele anderen.

Uiteraard zijn deze 'modules' niet geïnstalleerd omdat ik steeds de ESXi software heb gebruikt.
Is het mogelijk om een update te doen vanaf ESXi 4.0 naar ESX 4.0 zonder een volledige reïnstall?

Dit zou een hoop tijd/moeite schelen..

Ik heb zelf al even Google afgezocht maar kwam alleen handleidingen tegen voor ESXi 4.0 naar ESXi 4.1 etc.

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 19:43
Mijn grote tip: DOE HET NIET!

Zie deze link: http://blogs.vmware.com/v...esx-what-do-i-do-now.html

Korte samenvatting: ESX is dood. VMware maakt alleen nog maar ESXi.
Wen niet aan de service console van ESX, blijf lekker bij de remote command line tools van ESXi.

Nog een vraagje vanuit persoonlijke interesse: waarom ben je nu bezig met ESXi 4.0 als 5.0 ook al uit is?

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniPer
hans_lenze schreef op maandag 09 januari 2012 @ 21:24:
Mijn grote tip: DOE HET NIET!

Zie deze link: http://blogs.vmware.com/v...esx-what-do-i-do-now.html

Korte samenvatting: ESX is dood. VMware maakt alleen nog maar ESXi.
Wen niet aan de service console van ESX, blijf lekker bij de remote command line tools van ESXi.

Nog een vraagje vanuit persoonlijke interesse: waarom ben je nu bezig met ESXi 4.0 als 5.0 ook al uit is?
Ja, daar ben ik van op de hoogte, maarja...laten we het erop houden dat management niet zo makkelijk
te overtuigen is en niet straalt van de meest intelligente beslissingen |:(

Los van dat...een update naar ESX is dus niet mogelijk begrijp ik?
Alternatief is dus in één keer door naar 5....wat ik al dacht.

Hmmm...wat zijn de overige alternatieven... :?

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
UniPer schreef op maandag 09 januari 2012 @ 21:29:
[...]
Hmmm...wat zijn de overige alternatieven... :?
Laat ik eens beginnen met: waarom al deze moeite? Je noemt een web based interface. Deze wordt vanaf de vCenter server aangeboden en heeft niets met de ESX(i) machine te maken.

Wat mis je in je huidige omgeving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniPer
- VMotion
- Consolidated Backup
- VI Web access (waarvan ik dacht dat deze alleen onder ESX beschikbaar was)

Op dit moment draaien er 34 clients op 2 ESX(i) bakken welke gewoon beter gemanaged moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je maakt wel gebruik van SAN storage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniPer
Nog niet...maar dat komt er wel aan..(6 weken ongeveer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
UniPer schreef op maandag 09 januari 2012 @ 21:40:
- VMotion
- Consolidated Backup
- VI Web access (waarvan ik dacht dat deze alleen onder ESX beschikbaar was)

Op dit moment draaien er 34 clients op 2 ESX(i) bakken welke gewoon beter gemanaged moeten worden.
Puntsgewijs:
- vMotion is een functie van shared storage in combinatie met een vCenter server
- Consolidated Backup is gelukkig dood in vSphere 5. Hij is nog wel te gebruiken in de lagere versies. Er is een virtuele machine met toegang tot de storage voor nodig. Heeft wederom weinig met ESX(i) zelf te maken.
- Web Access is het mooiste geregeld bij vSphere 5. Hier lijkt hij werkelijk op de vSphere Client. Zie ook link voor plaatjes.

Meestal is de grootste klap naar een nette, beheersbare omgeving de inzet van een goed ingerichtte vCenter server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet niet precies hoe jullie groeipatroon er uit gaat zien, en wat de beweegreden is geweest om de duurste licentie aan te schaffen(Geheugen?). Maar om te managen is een vCenter server een MUST.

Je zou eens kunnen kijken naar vSphere Essentials (plus). Deze heeft wel als max 3 ESX host. Anders zul je dus een losse vCenter standard moeten aanschaffen bovenop je Enterprise plus licenties.

VI Web Access zou ik geen waarde aan hechten verder. Het belangrijkste punt mis ik eigenlijk en dat is wat wil jij bereiken met je omgeving. VMotion waarom? HA? etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniPer
Groeipatroon houd waarschijnlijk verdubbeling in binnen het jaar, van wel de ESX bakken als de clients.
vCenter is inderdaad iets waar we naartoe zouden moeten gaan, dat staat ook absoluut op de kaart!

vSphere Essentials zal ik even naar kijken..kom ik later op terug :) (druk, druk, druk)
VI Web Access is geen harde eis maar zeker welkom...

VMotion geeft ons de mogelijkheid om een aantal kritische systemen in de toekomst live te kunnen migreren, wat toch veel gebruiksvriendelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En waarom de Enterprise plus licenties?? Heb je die functionaliteiten echt nodig?

http://www.vmware.com/pro.../editions_comparison.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
UniPer schreef op maandag 09 januari 2012 @ 22:01:
vCenter is inderdaad iets waar we naartoe zouden moeten gaan, dat staat ook absoluut op de kaart!
Start hier alsjeblieft mee!

Het is de kern van je vSphere omgeving. Werkelijk de spil waar om al het beheer gaat plaatsvinden!

Met dit aantal hosts en VMs kun je prima met de SQL Express database werken zodat je daar geen aparte machine voor in hoeft te richten. Vergeet tijdens het inrichten ook de Update Manager niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniPer
Verwijderd schreef op maandag 09 januari 2012 @ 22:04:
En waarom de Enterprise plus licenties?? Heb je die functionaliteiten echt nodig?

http://www.vmware.com/pro.../editions_comparison.html
We zouden eventueel over kunnen op een gewone Enterprise licentie..lager gaat niet vanwege het geheugen
wat op dit moment echt nodig is.
Start hier alsjeblieft mee!

Het is de kern van je vSphere omgeving. Werkelijk de spil waar om al het beheer gaat plaatsvinden!

Met dit aantal hosts en VMs kun je prima met de SQL Express database werken zodat je daar geen aparte machine voor in hoeft te richten. Vergeet tijdens het inrichten ook de Update Manager niet.
Ik weet het..maarja...afhankelijk van management beslissingen blijf ik af en toe tegen een muur praten |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet dus aanschaffen:
SAN
vSphere Enterprise of Enterprise plus licenties
vSphere vCenter Standard.

Dus ik zou zeggen post weer een bericht als je management wakker is geworden... :)

owja en upgrade je 4.0 licenties naar 5.0 en installeer dus versie 5, wacht niet tot je support is afgelopen, want dan lukt het niet meer.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2012 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniPer
Hehehe....nou nou...heb je even? ;)

Los van dat alles...eerst moet ik over op ESX i.p.v. ESXi....dus de vraag blijft...is een overstap mogelijk, eventueel gelijk door naar 5 zonder een herinstallatie, of moet ik echt van scratch af aan opbouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ESX is gestopt. Versie 5 bevat alleen nog maar ESXi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
Vanaf scratch opbouwen heeft altijd mijn voorkeur. Voor ESXi 5 kun je de SD kaartjes en de scripts voorbereiden zodat je direct kunt opstarten vanaf de SD kaart en alle benodigde storage en netwerkinstellingen binnen een uur voor elkaar hebt. Dat is niet zoveel langer dan een upgrade en dan zit het in één keer goed, inclusief je documentatie.

Mijn mening over ESX staat een paar posts terug...

Er is een upgrade pad van ESXi 4.0 naar ESXi 4.1 naar ESXi 5.0. Eventueel ook van ESX 4.1 naar ESXi 5.0 maar daarbij kun je hoofdpijn krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:18

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Upgrade inderdaad je hosts naar Vsphere 5 en ga gebruik maken van VCenter voor management. Desnoods gebruik je eerst de trial periode van 60 dagen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniPer
Laten we dan maar eens beginnen....nu komt het dus alleen aan op mijn overtuigingskracht :)
Gaat goedkomen....denk dat ik nu wel een helder stappenplan heb....bedankt allemaal! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 12:55

doc

Nogmaals ter aanvulling, ESX biedt niks meer tov ESXi

vMotion, Consolidated Backup (tegenwoordig vStorage API genoemd) en (beperkte) webtoegang zijn allemaal met ESXi mogelijk. Je haalt je nu veel werk op je hals wat je uiteindelijk weer allemaal ongedaan moet maken. Zoals tevens gezegd, vanf versie 5 is er alleen nog maar ESXi, niet zonder reden. Zelf heb ik bij alle klanten sinds versie 4.0 alleen nog maar de i versie gebruikt, precies om die reden.

Belangrijkste om nu naar te gaan kijken is idd de shared storage en het gebruik van vCenter. (en ga inderdaad gelijk op versie 5 verder)

Me Tarzan, U nix!

Pagina: 1