Een vriend van mij heeft me gevraagd de mogelijkheden te onderzoeken om wifi aan te leggen op zijn manage. Hieronder een plaatje van de huidige situatie:

Na een gesprek werden de volgende eisen duidelijk:
• Gratis open wifi voor klanten
• Beveiligde wifi voor personeel, geintegreerd in het huidige netwerk
• Scheiding tussen het open en beveiligde deel
• In de toekomst wil hij waarschijnlijk draadloze ip camera's ophangen, dat is iets om in het achterhoofd te houden
Na wat zoeken kwam uit op deze bundel bij wifishop, met als access point de Engenius EOC-2611P. Volgens mij kan ik hier voor wat het draadloze deel alles mee wat ik wil. Het idee is om deze bij de switch in te prikken, aangezien deze zich ongeveer in het midden bevindt.
Voor wat betreft de scheiding van de netwerken zat ik aan vlans te denken (wordt ook ondersteund door het access point), alleen hier heb ik nog nooit wat mee gedaan. Daarom twee vraagjes:
• Zit ik hiermee op de goede weg?
• Wat heb ik nodig? Een router met vlan support? Of alleen een switch? Of beide?
Alvast bedankt voor alle hulp.

Na een gesprek werden de volgende eisen duidelijk:
• Gratis open wifi voor klanten
• Beveiligde wifi voor personeel, geintegreerd in het huidige netwerk
• Scheiding tussen het open en beveiligde deel
• In de toekomst wil hij waarschijnlijk draadloze ip camera's ophangen, dat is iets om in het achterhoofd te houden
Na wat zoeken kwam uit op deze bundel bij wifishop, met als access point de Engenius EOC-2611P. Volgens mij kan ik hier voor wat het draadloze deel alles mee wat ik wil. Het idee is om deze bij de switch in te prikken, aangezien deze zich ongeveer in het midden bevindt.
Voor wat betreft de scheiding van de netwerken zat ik aan vlans te denken (wordt ook ondersteund door het access point), alleen hier heb ik nog nooit wat mee gedaan. Daarom twee vraagjes:
• Zit ik hiermee op de goede weg?
• Wat heb ik nodig? Een router met vlan support? Of alleen een switch? Of beide?
Alvast bedankt voor alle hulp.