Toon posts:

Google kent mijn locatie wel, IP tracers niet.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ Admin : Ik weet niet of dit in het juiste gedeelte is gepost, dus graag verplaatsen/verwijderen wanneer nodig.

Ik zit met een vraag, misschien is deze al eerder gesteld in het forum gedeelte, graag een link daarnaar toe.

Mijn vraag is als volgt, hoe komt het dat Google exact weet waar ik woon, terwijl websites/programma's om je IP te traceren allemaal denken dat ik in Drachten ( Friesland ) zit?

Komt dit omdat Google gebruikt maakt van hun SSID/MAC-adress database LINK en dus mijn gegevens ook mee krijgt gezonden als ik een zoekopdracht uitvoer, of gaat het op een andere manier?

Ik gebruik namelijk geen mobiel/ipod/tablet via WIFI met locatie diensten/GPS, sinds 3 maanden is het mij opgevallen dat de kaartjes die ik bij zoekopdrachten (IE 9, zonder ingelogd Google/Youtube account ) zie ook inderdaad kloppen, voorheen was het zo dat advertenties/popups wel de juiste locatie wisten, maar nadat mijn IP is veranderd door mijn ISP ( dunno why ) hebben ze het allemaal fout en allemaal komen ze uit op Drachten.

Nu gebruik ik standaard Chrome, en sinds begin December zie ik ook hier de kaartjes ( die correct zijn )eerst zag ik die dus niet,nu gebruik ik weliswaar Adblocker maar ik heb niks aangepast en nu zie ik ze dus toch.

Nu heb ik gelezen dat als je niet in de database, dat je dan "no map" moet toevoegen aan je SSID, maar dan lees ik het volgende:

Gebruikers die niet willen dat de gegevens van hun router worden gebruikt voor locatiebepaling in Google-diensten, moeten wellicht hun ssid laten beginnen met 'no map'. Dan zouden Googles Street View-auto's geen gegevens opslaan.

en

Google verzamelt gegevens van wifi-netwerken, zoals ssid's, mac-adressen en locaties van routers, zodat in zijn webdiensten de locatie kan worden bepaald. Onder meer Google Maps op de desktop en vele Android-apps maken gebruik van de wifi-database van Google. De zoekgigant moet van het CBP zijn wifi-database in Nederland opnieuw opbouwen; alle huidige gegevens moeten onomkeerbaar worden vernietigd.

Dus hoe zit het nu dan?, gebruiken ze nu nog steeds die oude database of hebben ze alweer een nieuwe opgebouwd?
En laatst bemoeide de politiek zich er ook nog mee, dus helemaal duidelijk is het nog niet voor mij.

Ik ga een paar dingetjes proberen om te kijken of er iets veranderd.

Wachtende op reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amigob2
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22-09 12:27
Ik heb hier het zelfde, en ik vind dit best cripy.

Ik zit met mijn PC met de kabel aan het internet, hoe kunnen ze dan weten welke wifi netwerken er zijn.
En daar naast als ik via wifi zou interneten, hoe kan dan via de brouwser de wifi netwerken
om mij heen bij Google terecht komen. Geven de brouwser die informatie via een API.

Oja ik heb location uit staan en gebruik brave.

[ Voor 8% gewijzigd door amigob2 op 27-04-2020 21:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:19
amigob2 schreef op maandag 27 april 2020 @ 21:06:
Ik heb hier het zelfde, en ik vind dit best cripy.

Ik zit met mijn PC met de kabel aan het internet, hoe kunnen ze dan weten welke wifi netwerken er zijn.
En daar naast als ik via wifi zou interneten, hoe kan dan via de brouwser de wifi netwerken
om mij heen bij Google terecht komen. Geven de brouwser die informatie via een API.
Heb je geen Android mobieltje? Dan weet Google wat jouw ip is en jouw locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amigob2
Heb ik, maar gebruik weinig tot geen google services.

Als dat via mijn mobile gaat, gaat dit niet wat ver ?
Op deze manier kun je dus bijna niet meer anoniem internetten.

Maar ik ga het testen, heb locatie normaal uitstaan, maar stond nu aan. Gaat dus nu weer altijd uit.
En heb Wifi uitstaan en die blijft vanaf nu ook uit. ( deed ik vroeger ook, en nu weet ik weer waarom ),
En VPN gaat weer altijd aan op mijn mobile.

Privacy is bijna niet meer mogelijk.

Ik vind dat Google hier veel te veer gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amigob2
Als dit waar is, Ga ik een Iphone kopen ( En dat heb ik altijd afgezworen ) , dat gaat te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

WOS->P&B.

Formeel heb je via de avg het recht te vragen hoe (want precieze locatie = persoonsgegeven, IP = persoonsgegeven). Praktischer: weet genoeg van een set data en er valt wel een locatie bij te schatten die meer dan 50% vd tijd ongeveer klopt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:18
amigob2 schreef op maandag 27 april 2020 @ 21:19:
Heb ik, maar gebruik weinig tot geen google services.

Als dat via mijn mobile gaat, gaat dit niet wat ver ?
Op deze manier kun je dus bijna niet meer anoniem internetten.

Maar ik ga het testen, heb locatie normaal uitstaan, maar stond nu aan. Gaat dus nu weer altijd uit.
En heb Wifi uitstaan en die blijft vanaf nu ook uit. ( deed ik vroeger ook, en nu weet ik weer waarom ),
En VPN gaat weer altijd aan op mijn mobile.

Privacy is bijna niet meer mogelijk.

Ik vind dat Google hier veel te veer gaat.
DIt weten we met zijn allen toch all lang

en ja zo is het inderdaad als je geen vpn gebruikt

en met apple net zo..

met android apparaten kan je zelf het besturingssysteem aanpassen en dan kan je er nog wat aan doen.

met apple kan je dat al helemaal vergeten dus dan ben je nog verder van huis

alles op linux overzetten
en je telefoon op lineage bijv.

vpn gebruiken

dan heb je de basis redelijk op orde

geen persoonlijke accounts aanmaken op je eigen naam

vermijd alle gevestigde services

en gebruik alleen offshore services

[ Voor 22% gewijzigd door boyette op 27-04-2020 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amigob2
Met Apple heb je dat niet, Apple weet waar mijn telefoon is, niet wat ik zoek, ik geloof niet dat ze bij houden wat mijn vast IP adres is. Maar zeker niet wat ik op internet doe, wat Google met hun api's die op veel websites gebruikt worden, wel weet.

Google blijkt data van mijn mobile ( moet nog zien of dit waar is ) ook te gebruiken op mijn PC waar ik niet ben ingelogd ( doe ik maar heel sporadisch ) op mijn Google account. Google blijkt deze data ook te verkopen aan derde, want er zijn meer websites die op 10 meter nauwkeurig weten waar ik ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ze weten waar jij bent door dat andere mensen die hun locatie wel delen bij jou in de buurt geweest zijn. Dat is genoeg om ook te duiden waar jij bent. Dat werkt dus ook zonder account, WiFi of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:19
amigob2 schreef op maandag 27 april 2020 @ 21:54:
Met Apple heb je dat niet, Apple weet waar mijn telefoon is, niet wat ik zoek, ik geloof niet dat ze bij houden wat mijn vast IP adres is. Maar zeker niet wat ik op internet doe, wat Google met hun api's die op veel websites gebruikt worden, wel weet.

Google blijkt data van mijn mobile ( moet nog zien of dit waar is ) ook te gebruiken op mijn PC waar ik niet ben ingelogd ( doe ik maar heel sporadisch ) op mijn Google account. Google blijkt deze data ook te verkopen aan derde, want er zijn meer websites die op 10 meter nauwkeurig weten waar ik ben.
Wie zegt dat die websites het van Google hebben? Heb je Facebook? Die weten ook alles van je met hun Facebook-pixels overal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amigob2
Ik zat mij dat ook af te vragen.
Met Trace route zou je een eindje kunnen komen, als er meer mensen in de buurt t-mobile glasvezel hebben. en die wel hun locatie delen.

Maar nu is het zo dat ik toch verwacht dat het GPS data van mijn telefoon is, als ik inzoom kom ik gewoon boven op mijn dak terecht. ( even voor de duidelijkheid op mijn PC )

[ Voor 6% gewijzigd door amigob2 op 27-04-2020 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amigob2
Nee geen facebook, geen facebook app geen whatsapp, heb alleen Mail clients en Wechat ( :-) ) nu op de achtergrond draaien en voor de rest niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Dat websites het goed hebben is meestal toeval, bij mij thuis denkt geolocation dat ik in amsterdam woon maar op het werk is het exact.

Een geolocatie op basis van IP opvragen is kinderlijk eenvoudig en wordt veelvuldig gebruikt voor zulke activiteit.

Verder komt via android telefoons een gruwelijke hoeveelheid data binnen; welk wifi netwerk je mee verbonden bent, welke ssids er in de buurt zijn, gps data, met welke telefoonmasten je verbonden bent, en al die data bij elkaar maakt dat je locatie tot bijna op de cm nauwkeurig bepaald kan worden.

Dat die data vervolgens gebruikt wordt om jou advertenties van dingen in de buurt te laten zien is dan ook doodeenvoudig.
amigob2 schreef op maandag 27 april 2020 @ 22:04:
Nee geen facebook, geen facebook app geen whatsapp, heb alleen Mail clients en Wechat ( :-) ) nu op de achtergrond draaien en voor de rest niks.
Voor facebook heb je geen account nodig, je hoeft niet ingelogd te zijn en ook geen whatsapp te hebben of gebruiken, facebook weet al veeeeel meer van jou vanwege de tracking pixels en het feit dat jij voorkomt in contactlijsten van mensen die wel een facebook account hebben.

[ Voor 28% gewijzigd door Wintervacht op 27-04-2020 22:10 ]

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Dit lijkt enig sinds op het verhaal dat Facebook je microfoon zou afsluisteren en a.d.h.v. gesprekken advertenties laat zien. In werkelijkheid gaat het veel om algoritmes en big data. Er zijn veel meer manieren om iemand te volgen naast IP adressen, bijv. hardware id's zoals MAC adressen en tracking cookies. Deze kun je onderling dan ook weer koppelen.

Plaatsen waar deze data gebruikt wordt zijn ten eerste Google services zoals Gmail en Maps. Advertenties werken daar enorm in mee. Maar omgeving helpt hier ook mee. Stel dat jou buurman zijn locatie makkelijker deelt en Google dus een SSID aan een locatie bind. Jou telefoon ziet dit SSID en daarmee kun je dus ook gelocaliseerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amigob2
Wintervacht schreef op maandag 27 april 2020 @ 22:08:
Dat websites het goed hebben is meestal toeval, bij mij thuis denkt geolocation dat ik in amsterdam woon maar op het werk is het exact.

Een geolocatie op basis van IP opvragen is kinderlijk eenvoudig en wordt veelvuldig gebruikt voor zulke activiteit.
Dat dit nauwkeurig gebeurd op mijn PC is geen toeval, alle ander geolocaties op IP basis zitten er behoorlijk naast, Google maakt gebruik van de overvloed aan data die ze krijgen om gewoon mijn adres te weten, en dat betekend dat ze gewoon weten wie je bent.
Dat geld dus voor alle Android gebruikers, Ik zou je zeggen ik moet nog even kijken naar de apps die ik gebruik maar ik sta al met 1 been buiten, want ik vind dit dus veel te ver gaan.
Dat ze weten wat ik met mijn telefoon doe ok, dat dit meteen betekend dat ze zowat alles weten wat ik op internet doe, om dat ik een telefoon met Android heb gaat gewoon veel te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amigob2
En alles via een VPN , oke kan maar dan an ik mijn 1Gbit/s internet wel gaan downgraden naar 50/100mbit/s, want meer ga je niet krijgen via VPN's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:44
boyette schreef op maandag 27 april 2020 @ 21:32:
[...]

DIt weten we met zijn allen toch all lang

en ja zo is het inderdaad als je geen vpn gebruikt

en met apple net zo..

met android apparaten kan je zelf het besturingssysteem aanpassen en dan kan je er nog wat aan doen.

met apple kan je dat al helemaal vergeten dus dan ben je nog verder van huis

alles op linux overzetten
en je telefoon op lineage bijv.

vpn gebruiken

dan heb je de basis redelijk op orde

geen persoonlijke accounts aanmaken op je eigen naam

vermijd alle gevestigde services

en gebruik alleen offshore services
Lineageos kan alleen als je toestel rooten ondersteund en of de bootloader de unlocked is. Kan dit niet heb je pech helaas..

Welke vpn service zou jij dan aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
dutchnltweaker schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 18:46:
[...]

Lineageos kan alleen als je toestel rooten ondersteund en of de bootloader de unlocked is. Kan dit niet heb je pech helaas..

Welke vpn service zou jij dan aanraden?
https://airvpn.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
amigob2 schreef op maandag 27 april 2020 @ 22:58:
En alles via een VPN , oke kan maar dan an ik mijn 1Gbit/s internet wel gaan downgraden naar 50/100mbit/s, want meer ga je niet krijgen via VPN's
https://airvpn.org/

hiermee hoef je niks te downgraden hoor

je moet wel een fatsoenlijke service pakken

niet een of andere reseller
die alles 1000:1 doorzet

[ Voor 13% gewijzigd door boyette op 28-04-2020 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:44
Is dit beter dan bijvoorbeeld protonvpn? Zo ja in welke opzichten is dit beter qua privacy etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
dutchnltweaker schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 19:01:
[...]

Is dit beter dan bijvoorbeeld protonvpn? Zo ja in welke opzichten is dit beter qua privacy etc.
het is sowieso veel sneller
ondersteunt meer protocollen
betere ondersteuning en support

Bij proton is de responsetime sowieso al niet geweldig en volgens mij ook geen live support

privacy dat weet je nooit echt zeker
maar ik vertrouw gevestigde orde van bedrijven sowieso niet daarin
hoewel ik denk dat je bij proton qua privacy ook wel goed zit
hoewel je dat ook niet gemakkelijk anoniem kan gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Laten we hier geen vpn-spam van maken. Ervaringen met specifieke vpns zijn elders wel te vinden. Voor hier maakt het niets uit welke je gebruikt :Y) Google en Facebook volgen je toch ook met vpn wel als je alles met dezelfde browser doet. Alleen je huidige locatie is dan even onbekend.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
F_J_K schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 19:23:
Laten we hier geen vpn-spam van maken. Ervaringen met specifieke vpns zijn elders wel te vinden. Voor hier maakt het niets uit welke je gebruikt :Y) Google en Facebook volgen je toch ook met vpn wel als je alles met dezelfde browser doet. Alleen je huidige locatie is dan even onbekend.
eens
Pagina: 1