[Access] Autonumber inclusief text & relaties

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Access liefhebbers

ik heb een probleem met een Access Database. Momenteel zit ik met een tabel die een Autonummering heeft van Axxxx, laten we dit veld AutoNr van HoofdTabel benoemen. Dus bvb de eerste record zou A0001 worden. Dit is allemaal prima ingesteld en werkt goed. Deze instelling heb ik kunnen doen via eigenschappen van het veld en daar de format in te stellen als \A0000.

Nu heb ik een 2de tabel die eraan gelinked moet worden. In deze tabel heb ik een veld dat overeenstemd met het veld AutoNr en laten we dit Linked benoemen. Als ik nu deze 2 wil linken met elkaar dan zeg ik dat ik in de opties een lookup doe, deze lookup is vrij eenvoudig en bevat de query select AutoNr from HoofdTabel (zodoende kan ik enkel items uit onze HoofdTabel selecteren en geen fictieve opmaken). Dit werkt, geen enkel probleem maar nu zit het probleem dat ik dus de veld instellingen en data type moet selecteren voor het veld Linked van de LinkedTabel. Momenteel staat dit op Number maar als ik dit doe dan komt er Axxxx in het veld te staan en dat is wat ik wil maar Access aanvaard dit niet omdat het geen nummer is. Als ik dan ook de Format opgeef dan doet die het ook niet.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen ? Als ik het DataType naar Tekst verander dan is de relatie weg en dat is jammer want die zou ik nodig hebben voor een Form te maken.

Weet iemand de oplossing ?

Alvast bedankt
Mvg
Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Hmm, ik snapte het probleem eigenlijk niet totdat ik het uitprobeerde en ook een foutmelding kreeg. :p Lijkt me een kwestie van de lookup-instelling anders zetten in de design view van Linked. Iets als:

Row source = SELECT [Hoofdtabel].[ID] AS i, [Hoofdtabel].[ID] FROM Hoofdtabel;
Column Count = 2
Column Widths = 0";1"

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:24

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Afgezien van de oplossing van pedorus; je kan toch je datatype een custom "waarde" geven door middel van regex binnen de database?

Laat ik het anders formuleren; als je custom fields niet handmatig snapt/kan, heb je zomaar kans dat je over een tijdje, met een ander veld, tegen hetzelfde probleem aanloopt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Wat ik helemaal niet snap is waarom je niet gewoon een autonummer gebruikt als key. Hoe je dat verder weergeeft op je formulier mag je helemaal zelf weten, maar ik zie er even de meerwaarde niet van in om dat op tabelniveau in te regelen.

Uiteindelijk komt het overeen met pedorus oplossing: je gaat een onderscheid maken tussen wat je opslaat en wat je weergeeft; in zijn geval in de opzoekquery, maar ik zou dat consequent doortrekken. :)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland