Toon posts:

Wet kopen op afstand

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Onlangs had ik een snap-on case besteld voor mijn galaxy Tab.
Doordat er ruimte tussen de case en de tab zit ziet dit lelijk uit, het lijkt net alsof er vlekken op de case zitten op de plaatsen waar je hem hebt vastgehouden.

Nu heb ik deze ter retour aangemeld. Ik kreeg een bericht terug dat het producht niet gebruikt mocht zijn en de originele verpakking enz.
Ik heb hier reeds op gereageerd dat dit niet waar is, zo lang het in dezelfde staat is als het kreeg kan ik het gewoon terugsturen.

Tevens melden ze dat ik het product in een doos moet doen. Ik kreeg hem toegestuurd in een plastic zak en ben van plan om hem zo terug te sturen. een doos kost me weer €6,75. Dit heb ik ook reeds aangegeven.
Helaas zijn de verzendkosten voor mij (iets wat ik eerder nog nooit heb meegemaakt, ik bestl alles bij bol.com of 4launch)

nu geven zij aan dat ik de verzendkosten niet terug krijg?
Ik heb €2,50 betaald aan verzendkosten.

Volgens de wet kopen of afstand zou ik deze ook terug moeten krijgen maar:...
Ik heb bij diezelfde bestelling een adapter besteld welke ik wel zelf houd. Als ik die echter los bestel zijn de verzendkosten maar €1,25.

Mijn vraag is dus, hoe zit het met verzendkosten terug krijgen als je meerdere artikelen hebt besteld in dezelfde order?

Ik kan hier nergens iets op internet over vinden. Ik stuur dus 1 van de 2 dingen retour. Heb ik recht op de verzendkosten (of een deel ervan)?

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:38

Perkouw

Moderator General Chat
Zodra je gebruik maakt van de WKOA is het gebruikelijk dat je zelf de verzendkosten betaald voor het terugsturen van de producten. Zie ook consuwijzer.nl.

[ Voor 47% gewijzigd door Perkouw op 09-01-2012 14:12 ]

• Killertjuh
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:23
U betaalt de verzendkosten
Koopt u een product via internet, telefoon, fax of via een bestelbon uit een catalogus? En besluit u binnen zeven werkdagen dat u het product toch niet wilt kopen? Dan hoeft u alleen de kosten voor het terugsturen te betalen.

Bron: http://www.consuwijzer.nl..._ik_verzendkosten_betalen

Binnen de garantietermijn zijn verzendkosten, ook voor defecten, voor rekening van de verkoper. Jij bent wel verantwoordelijk voor het juist verpakken van het artikel, zodat dit niet verder defect kan raken. Dat hoeft niet per sé in de originele verpakking, doch is wel het beste.

Bron: http://kassa.vara.nl/vraa...lf-verzendkosten-betalen/

[ Voor 30% gewijzigd door Killertjuh op 09-01-2012 14:14 ]

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:38

Perkouw

Moderator General Chat
Killertjuh schreef op maandag 09 januari 2012 @ 14:08:

Binnen de garantietermijn zijn verzendkosten, ook voor defecten, voor rekening van de verkoper. Jij bent wel verantwoordelijk voor het juist verpakken van het artikel, zodat dit niet verder defect kan raken. Dat hoeft niet per sé in de originele verpakking, doch is wel het beste.

Bron: http://kassa.vara.nl/vraa...lf-verzendkosten-betalen/
In het geval van WKOA moet je het product wel in de originele verpakking terugsturen. Bovenstaand artikel gaat dan ook niet over de WKOA maar over iemand die gebruik wil maken van garantie en zich hierbij afvraagt of de verzendkosten vergoed worden.

Verder is het inderdaad de verantwoording van de klant om het geheel dusdanig goed te verpakken dat er geen gebreken optreden aan het product.

[ Voor 9% gewijzigd door Perkouw op 09-01-2012 14:20 ]

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 09 januari 2012 @ 14:03:
Tevens melden ze dat ik het product in een doos moet doen. Ik kreeg hem toegestuurd in een plastic zak en ben van plan om hem zo terug te sturen. een doos kost me weer €6,75. Dit heb ik ook reeds aangegeven.
Helaas zijn de verzendkosten voor mij (iets wat ik eerder nog nooit heb meegemaakt, ik bestl alles bij bol.com of 4launch)
Er bestaan ook doosjes die door de brievenbus kunnen. Let er gewoon goed op dat het product goed verpakt zit zodat er geen transportschade kan ontstaan (aangezien dit voor je eigen risico is).
nu geven zij aan dat ik de verzendkosten niet terug krijg?
Ik heb €2,50 betaald aan verzendkosten.

Volgens de wet kopen of afstand zou ik deze ook terug moeten krijgen maar:...
Ik heb bij diezelfde bestelling een adapter besteld welke ik wel zelf houd. Als ik die echter los bestel zijn de verzendkosten maar €1,25.
De eerste verzendkosten zijn voor rekening van de verkoper. Echter in dit geval zou je maximaal recht hebben op 2,50-1,25 = 1,25 euro.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Luit schreef op maandag 09 januari 2012 @ 14:19:
De eerste verzendkosten zijn voor rekening van de verkoper. Echter in dit geval zou je maximaal recht hebben op 2,50-1,25 = 1,25 euro.
Is dat wel zo dat je de oorspronkelijke verzendkosten mag delen als je slechts een deel terugstuurd?

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:48
Erkens schreef op maandag 09 januari 2012 @ 14:35:
[...]

Is dat wel zo dat je de oorspronkelijke verzendkosten mag delen als je slechts een deel terugstuurd?
Daar gaat de wet KoA niet over, daar gaan ze uit van 1 levering van 1 product.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:30
Het is in principe zo dat je het ziet en denkt, nee dat is em niet. En dan terug stuurd. Net zoals je dit bij de echte winkel doet.

Het is dus niet zo dat je iets even kunt gaan gebruiken en dan besluit dat je het niet wilt. Vandaar ook de originele verpakking die je nodig hebt.

Let wel, bij mijn vrouw d'r iPhone en een cover daar voor krijgt zij ook een soort olievlek op de achterkant, daar doe je weinig aan. Dat is plastic op glas oid.

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:31

Wish

ingwell

Erkens schreef op maandag 09 januari 2012 @ 14:35:
[...]

Je betaalt toch alleen de verzendkosten van datgene wat je terugstuurt? Hoe wil je dat delen/verdelen dan?

No drama

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:34

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Arunia schreef op maandag 09 januari 2012 @ 14:41:
Het is in principe zo dat je het ziet en denkt, nee dat is em niet. En dan terug stuurd. Net zoals je dit bij de echte winkel doet.

Het is dus niet zo dat je iets even kunt gaan gebruiken en dan besluit dat je het niet wilt. Vandaar ook de originele verpakking die je nodig hebt.

[...]
Dat is niet helemaal juist, je mag het product zeker wel even testen/evalueren (maar hoe ver je mag gaan in testen/evalueren is een beetje een grijs gebied afaik), zie ook Over: (Veilig) online winkelen / faillissementen / garantie
De klant moet de mogelijkheid hebben het artikel daadwerkelijk te kunnen evalueren. Het openen van een verpakking of het artikel gebruiken is geen grond een retour te weigeren. Van de klant wordt wel verwacht dat deze het artikel onbeschadigd retourneert in zoveel mogelijk onbeschadigde verpakking.
en http://www.consuwijzer.nl...itproberen_en_terugsturen
Als u iets koopt op afstand, hebt u een bedenktijd van 7 werkdagen. Binnen deze tijd bepaalt u of het product u bevalt of niet. Daarvoor mag u het product uit de verpakking halen. Het is daarbij wel de bedoeling dat u de verpakking zo veel mogelijk heel laat. Maar de verpakking moet dan wel makkelijk te openen zijn. Als u het terugstuurt, moet u het wel weer netjes inpakken.

Mag u het product in gebruik nemen?

Nee, u mag het product niet in gebruik nemen. Want de ondernemer moet het product weer aan iemand anders kunnen verkopen als u het terugstuurt.

Wat mag u wel doen?

U mag hetzelfde doen als wanneer u iets in een winkel koopt. Zo mag u een laptop of televisie aanzetten om te kunnen beoordelen. Maar bijvoorbeeld een wasmachine laten draaien mag niet.

Rail Away!

Verwijderd

Daarnaast krijg je de benzine ook niet vergoed als je naar het winkelcentrum terug rijdt om een product terug te brengen.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Wish schreef op maandag 09 januari 2012 @ 14:48:
[...]

Je betaalt toch alleen de verzendkosten van datgene wat je terugstuurt? Hoe wil je dat delen/verdelen dan?
Die krijg je nooit terug (tenzij het coulance is van de winkel), het gaat om de verzendkosten die de winkel heeft gehad om het product in eerste instantie bij jou te krijgen ;)

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:14
Stuur een mail en stel voor de verzendkosten te delen, immers als je alleen de adapter had besteld was het ook maar 1,25. Als ze niet akkoord gaan kun je alsnog het hele pakketje terugsturen.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Verwijderd schreef op maandag 09 januari 2012 @ 14:49:
Daarnaast krijg je de benzine ook niet vergoed als je naar het winkelcentrum terug rijdt om een product terug te brengen.
Maar een product in een (offline) winkel ruilen is dan ook geen recht maar een service van die winkel. Als de winkel deze service niet aanbiedt, heb je geen poot om op te staan. Biedt de winkel de service wel aan, dan kan ie daar z'n eigen voorwaarden aan hangen (mits vooraf gecommuniceerd). Je vergelijking gaat dus een beetje mank.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Pagina: 1