HD4870x2 en Trackmania, graphics blijven low

Pagina: 1
Acties:

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:32
Hallo,

Een aantal weken geleden heb ik van een medetweaker een Sapphire HD4870x2 2GB overgekocht. Werkt allemaal prima tot zover. Nvidia drivers eraf gehaald, met driversweeper de laatste restjes Nvidia uit het register gesloopt. Mijn 2 maand oude GTX560 weer terug in de doos, nieuwe kaart geinstalleerd. AMD drivers gedownload en geinstalleerd (Driver Package version 8.92-******* met Catalyst 11.12). Alles werkt als een tiet.

Heb de kaart nu ongeveer 3 weken draaien, heb tot nu toe een keer een BSOD gehad met een verwijzing naar een onderdeel van de ATI driver. Helaas weet ik niet meer exact welke dat was (zit momenteel ook achter een andere pc, zal zodra ik achter mijn eigen pc zit even in Event Viewer kijken).

Het probleem waar ik nu echter tegen aanloop is het volgende. Ik speel nogal graag Trackmania Nations Forever. En de grafische settings blijven laag. Heb de settings al gereset naar default. Spel gestart, en het spel draait op low. Sluit ik het spel af, spel opnieuw starten, grafische settings op het allerhoogste, spel laten starten. En nog steeds alles laag. Hij lijkt dus niet op hogere settings te willen draaien, nu vermoed ik dat ik dat ergens in Catalyst moet kunnen configureren.

Nu is het de eerste keer sinds 2008 dat ik weer een AMD/ATI kaart heb (de laatste was een Radeon 9600 Pro :P ). Catalyst is een compleet doolhof voor me. Ik heb geprobeerd een profiel aan te maken in Catalyst zodat ik grafische settings kan forceren vanuit de driver zelf, maar als ik dat profiel wil starten start enkel Trackmania weer op. Met nog altijd lage settings, ik kan dat profiel ook niet editten om de settings alsnog hoger te krijgen ofzo....

Google bied ook geen antwoord op mijn probleem, sowiezo geen bekende problemen met AMD kaarten in Trackmania.

Weet iemand hoe dit op te lossen, of hoe ik per spel bepaalde grafische settings kan forceren/waar in de Catalyst software dit te vinden is?

EDIT: de BSOD was een 0x000000116, EventRecordID 26574. In de Event Viewer wordt helaas geen bestandsnaam vermeld. In de BSOD zelf werd er dus wel een onderdeel van de ati driver genoemd

[ Voor 6% gewijzigd door FastFred op 09-01-2012 14:05 ]

• FastFred
Uiteraard is het niet verboden te antwoorden. Het zou misschien zelfs mogelijk zijn om een paar suggestie's te doen.

Nieuwe ontwikkelingen. Of de kaart, of de driver heeft kuren. Zojuist een BSOD gehad tijdens BF3. Een mooie blauwe 0x0000003b met verwijzing naar atikmdag.sys. Ik ga morgenmiddag even een andere HDD in de pc zetten, daar Windows op zetten en alles netjes installeren, en een en ander testen om er zeker van te zijn dat bij deze Windows installatie het niet een restje van de Nvidia driver is die loopt te kloten

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-02 17:54

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Ik zou beginnen met een clean install van je OS, daarna kijken of de BSODs aanhouden.

Zelf ervaring met die rakkers, en ze worden heet en vragen nogal wat powah uit je voeding.

Hoe zit het met je case ivm cooling, goed airflow, heb je als een temps zitten loggen na een lange tijd gamen?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

probeer eens de configuratie bestanden van Trackmania te wissen en voer via windows een repair uit. Het lijkt net alsof hij je kaart niet goed wil detecteren

• FastFred
sain onez schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 22:55:
Ik zou beginnen met een clean install van je OS, daarna kijken of de BSODs aanhouden.

Zelf ervaring met die rakkers, en ze worden heet en vragen nogal wat powah uit je voeding.

Hoe zit het met je case ivm cooling, goed airflow, heb je als een temps zitten loggen na een lange tijd gamen?
De Realpower M620 zou voldoende "powah" moeten leveren :P Echter is hij wel al bijna 4 jaar oud en draait hij zowat iedere dag dus er bestaat een mogelijkheid dat het daar aan ligt, echter heb ik nog nooit BSOD's en drivercrashes gezien die veroorzaakt werden door een onder de maat presterende voeding

Behuizing is een Tempest Evo van NZXT, 2x 120mm front intake, 2x 140mm top outtake, 1x 120mm back outtake, qua airflow en bouw vergelijkbaar met een Antec 900.

Ik ga morgen mijn Windows schijf even los koppelen en op een andere schijf die ik vast nog wel ergens heb liggen een schone installatie doen en nog eens proberen.
brilsmurfffje schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 22:58:
probeer eens de configuratie bestanden van Trackmania te wissen en voer via windows een repair uit. Het lijkt net alsof hij je kaart niet goed wil detecteren
Dat is in C:\Users\username\Documents\TrackMania\Config ?? En dan gewoon alles in die map eruit gooien?

Verwijderd

[quote]FastFred schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 00:37:
[...]

echter heb ik nog nooit BSOD's en drivercrashes gezien die veroorzaakt werden door een onder de maat presterende voeding

[...]
Ik wel, bij bosjes!
Verwijder de kaart eens in het apparaatbeheer en reboot windows.

• FastFred
Zo, probleem opgelost. Wilde vanavond een potje TDU2 gaan doen en de game stotterde gewoon, moest de settings gewoon lager zetten, dezelfde settings als die de GTX560 wel kon hebben, en nog zaten er zo af en toe stotters in de game.

Dus: 4870x2 > exit. GTX560 er weer in gezet. Alles werkt weer, x2 gaat weer de verkoop in

EDIT: Nu weet ik trouwens ook weer waarom ik al 4 jaar lang alleen maar Nvidia kaarten koop

[ Voor 12% gewijzigd door FastFred op 11-01-2012 20:17 ]

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Ehm, een HD4870x2 is ondertussen ook al 3 generaties terug, en een GTX560 is de huidige generatie NVidia. Dat een GTX560 sneller is dan een HD4870x2 verbaasd me dan ook niets.

edit: ook wel aardig om te weten is dat TrackMania nations/united forever met name processorintensief is.

[ Voor 23% gewijzigd door dcm360 op 11-01-2012 20:59 ]

• abn19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-08-2025
opzich ook wel apart met een 520m (instap laptop kaartje dus) kan ik tm wel gewoon met alles op zn hoogst spelen zelfs nog met rond de 30 fps
Pagina: 1