Site nagemaak: mogelijkheden tot verplichten aanpassing

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex028
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-03-2021
Beste Tweakers,

Allereerst, heb tweakers doorgezocht maar kon nergens een soortgelijk topic vinden.
De vraag is, kan je iemand verplichten zijn website aan te passen als deze teveel lijkt op de jouwe?

Het voorbeeld heeft weinig begeleidend schrijven nodig, maar de twee websites waar het over gaat.
Online april 2011: www*endovelicus*nl
Online september 2011: www*my-newlife*nl

Is er een tweaker die wel eens een soortgelijk scenario heeft meegemaakt/ hier iets zinnigs over kan zeggen?

Bij voorbaat dank,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 14:25

Sick Nick

Drop the top!

Beide lijken me eerlijk gezegd gebaseerd op een standaard website template..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:24

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Sick Nick schreef op maandag 09 januari 2012 @ 13:08:
Beide lijken me eerlijk gezegd gebaseerd op een standaard website template..
Yup, en zeker omdat ze in dezelfde business zitten, lijkt het me niet meer dan een standaard template/package wat je kan "kopen" bij de overkoepelende organisatie. Kijk maar eens naar de Disclaimer op beide sites.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 13:44

E-Vix

Nu met sneeuw!

Ik vind de twee websites niet op elkaar lijken. De enige overeenkomst die ik zie is linksboven een logo, rechtsboven een menu en daaronder tekst. Zoals deze websites zijn er echter nog een paar miljard met deze layout. Dit is typisch geen geval van websites die van elkaar gekopieerd zijn.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik zie weinig tot geen overeenkomsten tussen die 2 sites. Het heeft wel iets van elkaar weg. Maar kijkend naar sites die er zijn. Je kan niet een 3koloms site die totaal anders oogt vergelijken met een andere 3koloms site natuurlijk.

Het is geen kopie, maar misschien wel afgeleid van. En wellicht is het een standaard template geweest waar jij weer van afgeleid hebt, etc..etc..etc..

Ik zou me er verders niet druk om maken eigenlijk.

Edit: Oh wacht, het gaat om de tekstuele inhoud, niet om het design.. Nevermind me :P

[ Voor 9% gewijzigd door RaZ op 09-01-2012 13:13 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Afgezien van het menu dat exact dezelfde tekst is en het feit dat de twee sites ruwweg dezelfde indeling hebben, lijken ze inderdaad niet op elkaar. De blauwe ziet vooral rommeliger uit dan die andere. Je zou eventueel een cease & desist kunnen sturen maar gezien het feit dat de code en CSS beiden zo te zien zelf geschreven hebben (tabellentroep) denk ik niet dat je veel kans maakt.

Wat teksten betreft overigens wel, die zijn gewoon overduidelijk copy/pasted en dat mag niet.

[ Voor 11% gewijzigd door NMe op 09-01-2012 13:18 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex028
Ik heb de website van *endovelicus*nl zelf ontworpen en de code getikt, er is dus geen sprake van een standaard layout waar we het beiden van overgenomen hebben.

Dank voor de reacties, ik leg het naast me neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex028
@NMe, ik zou ze evt. wel kunnen vragen de teksten aan te passen? D.m.v. een cease & desist brief naar de ontwerper/eigenaar/hoster?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Je zal bij de teksten inderdaad meer kans maken dan bij de layout. Als jij aan kan tonen dat die tekst van jullie vandaan komt (bijvoorbeeld middels de Wayback Machine) dan lijkt het me dat je redelijk wat kans maakt met wat juridisch gedreig. Ik zou het sowieso wel via een (bedrijfs)advocaat spelen voordat je iets verkeerd doet of zegt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex028
Had al gekeken in de wayback machine, die heeft vorig jaar helaas niks opgeslagen. Binnenkort gaan we langs bij een bedrijfsadvocaat, dan leggen we het even op tafel.

Nogmaals, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-05 09:59

joost89

Android <3

Ik heb dit ook mee gemaakt... het ging om 2 portfolio's die qua design veel met elkaar gemeen hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Niet om lullig te doen maar hoeveel zin heeft het om een topic dat al drie weken stil ligt omhoog te schoppen, alleen om "ik ook" te zeggen? :) Hoe heb je het zelf aangepakt/opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:25

Zoefff

❤ 

Wellicht mosterd na de maaltijd, maar ik kan me goed voorstellen dat een dergelijke kopie het bloed onder de nagels vandaan haalt.

Het mag dan wel geen directe kopie zijn, de hoeveelheid overeenkomsten toont aan dat het wel degelijk keihard gejat is. Ik ken de juridische details niet, maar vind het op z'n minst een poging waard om eens te informeren bij een jurist hoe ver je er mee kan komen om dit als plagiaat te bestempelen. Want ook al zijn zaken qua code niet gekopieerd, overeenkomsten zijn er duidelijk.

Neem bijvoorbeeld de structuur van de site, van header met overlappend logo, doorlopende balk met afwijkende kleur en menu items met kleine / grote tekst, die ook nog eens exact hetzelfde is. Hell, zelfs het lettertype van de kop is gelijk.

Qua inhoud zijn er ook overduidelijk dingen zonder pardon gekopieerd. Het toppunt is nog wel een slogan "Geen pillen, geen shakes, geen injecties. Uw voedsel is uw medicijn." die 1 op 1 is overgenomen. Werkelijk onvoorstelbaar :N

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 08:43
Ik zou eerder contact opnemen met de eigenaar via het info@my-newlife*nl om het eerst onderling op te lossen. Meteen de rechtsspraak erbij halen is ook zo schuilen achter je rechten. Misschien is er zonder problemen iets onderling te overleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 08:45

Bosmonster

*zucht*

Zoefff schreef op maandag 06 februari 2012 @ 16:27:
Qua inhoud zijn er ook overduidelijk dingen zonder pardon gekopieerd. Het toppunt is nog wel een slogan "Geen pillen, geen shakes, geen injecties. Uw voedsel is uw medicijn." die 1 op 1 is overgenomen. Werkelijk onvoorstelbaar :N
Das niet de enige site hoor :+

http://www.bing.com/searc...Uw+voedsel+is+uw+medicijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Even los van het onderwerp in het topic, zijn die zogenaamde voedselconsulenten van tegenwoordig ook een gedrocht van jewelste. Jammer dat die titel nog niet beschermd is, want wat een wanadviezen worden daar vaak gegeven. Als ik dit soort teksten voorbij zie komen, gaan mijn haren al overeind staan:
Hormonen bepalen of u vet opslaat of verbrandt.
Dat zou betekenen dat je mensen kunt injecteren met hormonen en dat ze afvallen. :D :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 08:43
Plague schreef op maandag 06 februari 2012 @ 17:11:

Dat zou betekenen dat je mensen kunt injecteren met hormonen en dat ze afvallen. :D :X
Dat kan, zie irisine.

klik

Hmm... Is dit wel echt een originele slogan? Ik heb het vermoeden dat de TS dit ook gekopieerd heeft.
Pagina: 1