Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• detim
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-10 10:34
Hallo,

Ik ben 20 en heb een eigen ICT bedrijfje, op het moment doe ik voor enkele klanten systeembeheer.

Op dit moment zijn mijn tarieven zo:

Particulier 17,50 per uur incl. btw.
Zakelijk 17,50 per uur ex. btw.

Nu hoor ik van veel mensen die ik spreek dat dit wel een laag bedrag is, daarom wil ik het tarief voor zakelijke nieuwe klanten verhogen naar €25,- per uur.
De huidige klanten wil ik pas over een half jaar gaan verhogen als ik mijn opleiding afrond.
Hoe denken jullie hierover om voor nieuwe klanten meer geld te vragen?

Particulieren ben ik nog over na aan het denken.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:58
Maak eens een lijstje van je maandelijkse kosten, en je zult zien dat je met 17,50/uur niks verdient.

-auto
-huur
-gas water licht
-internet
-telefoon
-belasting
-waardevermindering voorraad
-rentelasten
etc
etc.

maak een goede schatting van het aantal factureerbare uren per week
en kijk eens wat een werknemer met minimumloon je zou kosten.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• detim
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-10 10:34
Het is nu ook nog een bijbaantje en heb weinig kosten, dat weten de klanten ook, vandaar dat ik nog niet de hoofdprijs vraag..
Tens schreef op maandag 09 januari 2012 @ 12:32:
Maak eens een lijstje van je maandelijkse kosten, en je zult zien dat je met 17,50/uur niks verdient.

-auto
-huur
-gas water licht
-internet
-telefoon
-belasting
-waardevermindering voorraad
-rentelasten
etc
etc.

maak een goede schatting van het aantal factureerbare uren per week
en kijk eens wat een werknemer met minimumloon je zou kosten.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

detim schreef op maandag 09 januari 2012 @ 12:34:
Het is nu ook nog een bijbaantje en heb weinig kosten, dat weten de klanten ook, vandaar dat ik nog niet de hoofdprijs vraag..

[...]
Het is nu nog wel een bijbaan; had je al bedacht wat het leven kost als je niet meer studeert zometeen?

Daarbij, maar mogelijk een misvatting van mijn kant; het aantal "goedkope freelancers" is erg hoog. Misschien moet je een extra/andere strategie bedenken voor klanten, als voorbeeld:

Particulier: eerste uur gratis, daarna 20 Euro per uur of 10-uren prepaid-kaart voor 180 Euro
Zakelijk: eerste twee uur no cure, no pay of 27,50 ex. btw tarief

Mogelijk dat je voor alle klanten als "extraatje" voor jezelf voorrijkosten, doorbetaalde pauze etc. kan gaan bedenken?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:58
vooruitlopend op en eventuele overgang van hobby naar werk zou ik je tarieven wel alvast naar een meer commercieel niveau aanpassen, dan weet je meteen of je klanten je goed genoeg vinden mocht je professioneel verder willen.

van: http://www.zzp-nederland.nl/artikel/uurtarief-bepalen

Taakstellend uurtarief
Uitgaand van een inkomen dat u nodig heeft of wilt gaan verdienen spreken we van een taakstellend uurtarief. U dient hiervoor uw kosten goed te kennen en in kaart te brengen. Stel dat u per jaar een gewenst inkomen van € 25.000,- netto wilt verdienen. Wat moet dan uw uurtarief zijn?

Om € 25.000,- netto te verdienen moeten al uw kosten voor het bedrijf en de privébelastingen en sociale lasten hierbij opgeteld worden en verdeeld over het aantal declareerbare uren per jaar.

Een voorbeeld berekening
€ 25.000,- netto berekend naar bruto zal ongeveer € 32.000,- zijn. Uw bedrijfskosten bedragen ongeveer € 12.000,- per jaar. Samen is dit € 44.000,- Gedeeld door declarabele uren (1200) betekent dit een uurtarief van € 36,66 excl. Btw. Of dit uurtarief haalbaar is hangt natuurlijk af van vraag en aanbod. Maar bovengenoemd tarief is wel een leidraad.

[ Voor 10% gewijzigd door Tens op 09-01-2012 13:31 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Maar ineens van 17,50 naar het dubbele lijkt me iets te gortig. Niet dat 35 euro te veel is, maar misschien wel te veel voor je bestaande klanten.

Er zit een soort hefboom in: voor bedrag A verdien je minder per uur, maar kan je wel meer uren draaien dus een bepaalde omzet. Met bedrag B verdien je per uur meer, maar heb je minder klanten waardoor je uiteindelijk misschien wel minder omzet hebt.

Hoe dan ook, kijk eens bij concurrenten in jouw buurt via de brancheorganisatie op http://www.ictwaarborg.nl/. Zoek naar computerhulp op je woonplaats en zie daar alle aangesloten toko's, veelal zijn hun tarieven terug te vinden op hun sites.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-11 18:35
Ik heb ongeveer hetzelfde gehad en wat ik heb gedaan is dit:

- Nieuwe klanten betalen fors meer (€35 ipv €20).
- Bestaande klanten heb ik de optie geboden om geleidelijk omhoog te gaan qua tarief (€5 p/u erbij per halfjaar) tot een maximum die €5 p/u onder het tarief zit voor nieuwe klanten (dus €30 ipv €35 in mijn geval). De andere optie is dus dat ze een ander zouden zoeken.

[ Voor 7% gewijzigd door Avalaxy op 09-01-2012 22:44 ]

Verwijderd

Gemakkelijke oplossing:

Reken zowel bestaande als nieuwe klanten het nieuwe tarief aan. Sommige oude klanten zullen afhaken (wellicht komen ze momenteel naar jou vanwege je lage prijs), anderen blijven gewoon klant omdat ze tevreden zijn en zullen (in het begin wellicht met wat gemor) het nieuwe tarief ophoesten.

Moeilijkere oplossing:

Je huidige klanten betalen het huidige tarief, nieuwe klanten betalen het nieuwe tarief. Omdat dit op de 1 of andere manier wellicht toch aan het licht komt, kan je een aantal commerciële trucjes achter de hand houden. Bv: Introduceer een "gold" status, die jouw oude klanten automatisch verkrijgen. Nieuwe klanten kunnen dit op termijn ook behalen door bv een bepaalde hoeveelheid afgenomen diensten of door vooraf in te kopen.
detim schreef op maandag 09 januari 2012 @ 12:21:
De huidige klanten wil ik pas over een half jaar gaan verhogen als ik mijn opleiding afrond.
Nog een laatste tip, ga nou aub niet zoiets verkondigen aan je klanten. Ze hebben hier geen boodschap aan en het komt behoorlijk amateuristisch over. Als ondernemer wordt je geacht vooraf een kosten/baten analyse te maken en hieruit je stukprijs, uurtarief,... te berekenen. Klanten zal het een worst wezen of je een al dan niet afgeronde opleiding hebt, je een nieuw huis nodig hebt, ... Ze betalen gewoon voor een dienst die jij ze levert.

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-11 20:09
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 22:06:
[...]

Nog een laatste tip, ga nou aub niet zoiets verkondigen aan je klanten. Ze hebben hier geen boodschap aan en het komt behoorlijk amateuristisch over. Als ondernemer wordt je geacht vooraf een kosten/baten analyse te maken en hieruit je stukprijs, uurtarief,... te berekenen. Klanten zal het een worst wezen of je een al dan niet afgeronde opleiding hebt, je een nieuw huis nodig hebt, ... Ze betalen gewoon voor een dienst die jij ze levert.
Dat is wel degelijk belangrijk voor een jong iemand die wel 'eventjes' het ict-gebeuren komt regelen. Dit vereist vertrouwen en daarom begrijp ik best dat de TS dit communiceert.

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-11 14:39
In het geval van de TS kan dat inderdaad nog zo gecommuniceerd worden: van iemand die nog bezig is met zijn studies zullen klanten dat ook wel aanvaarden.
Anderzijds is het ineens een interessante manier om de prijsverhoging aan te pakken.

Maar TS moet zich geen illusies maken, er zullen oude klanten wegvallen.

Ik zou het wel ineens voor alle klanten gelijk aanpakken.
Want als er een nieuwe klant komt die via een oude klant heeft gehoord dat je maar xx euro vraagt en dat is ineens een pak meer ... dat is meestal niet zo ideaal voor zowel de nieuwe klant als de oude klant die 't vervelend gaat vinden dat em een kameraad naar jou heeft gestuurd.

Wat je wel kunt doen naar je oude klanten: eventueel onderhoudscontractje afsluiten.
(Mochten er klanten zijn waar je regelmatig repetitief werk voor doet - die zijn wel interessant om te behouden - en door de repetitieve kant is de effort die je er in steekt normaal minder en minder)

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-11 10:51
Wat chime zegt zou ik ook doen, voor alle klanten in een keer.
Commercieel gezien kun je dan je beste klanten korting geven zodat ze minder betalen.

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-11 18:23
of je kunt gewoon het lage tarief voor oude klanten aanhouden tot het moment dat je uren te kort komt in je werkweek. Op dat moment kun je gaan zeggen, tarief moet omhoog omdat je geen tijd in de werkweek hebt.

Uiteraard zullen er klanten afhaken, maar je hebt in iedergeval een gevulde week.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-11 14:39
Zou ik zeker niet doen.
Ineens een deftige prijs en dan zelf maar wat meer moeite doen om de week te vullen. (de week is toch gevuld - dus waarom extra werk zoeken)

Want week gevuld met te laag tarief is een week dat je eigenlijk verlies draait.

Krijg je de week niet gevuld met werkf met fatsoenlijk tarief => dan is dat het moment om iets anders te gaan doen (voor een baas werken ofzo) en je eigen zaak er dan in bijberoep wat bijhouden (naast je baan ofzo)

Zomaar je prijs verhogen gaat ook niet direct hé ... zeker als je voor sommige oude klanten wat repetitief werk doet.
Men kan dan gaan aannemen dat er een mondelinge overeenkomst is

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
- Bijbaantje of niet, je levert toch kwaliteit en met evenveel toewijding als iemand die er niet bij studeert?!

- Liever € 500,- / week omzet met 15 uur werk dan € 500,- / week omzet met 40 uur werk.

- Af en toe je diensten wat aanpassen geeft je vaker gelegenheid om je tarieven te herzien.

- Laten betalen voor wat je oplevert, niet voor wat je kost of omdat concurrenten € x,- vragen. Voorbeelden: Het redden van mijn bedrijfsdata (omdat ik zo stom was geen backup te maken) is me wel € 500,- in een keer waard. Het upgraden en opschonen van wat pc's om ze te versnellen, zodat administratief medewerkers lekkerder en vlotter werken moet in verhouding zijn met wat nieuwe pc's kosten.

- Nieuwe klanten laat je natuurlijk je gewenste nieuwe 2012 tarieven betalen. Voor oude klanten zou je aan een loyaliteitsplan kunnen denken, waardoor ze in 2012 nog X% korting krijgen. Klanten van de NS betalen bij het kopen van een kaartje aan het loket 50 ct meer. De communicatie daarover vind ik niet zo handig. Breng het als doe-het-zelf korting bij de automaat, dan voelen bejaarden zich niet genaaid, maar gemotiveerd om de automaat te gaan gebruiken. Mijn sportschool geeft me de mogelijkheid om per maand een euro korting te krijgen door via automatische incasso te betalen. Nog eens een euro korting voor jaarlijks vooraf.

Succes!

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Pagina: 1