Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPOXYWOXY
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 11:34
Beste tweakers,

Ik ben van plan om mijn geheugen uit te breiden/te vervangen van 4GB naar 8 GB. Ik ben verder ook van plan daarna over te gaan naar de 64bits versie van Windows 7. Anyway, ik kom er maar niet uit welk geheugen nou het beste is voor mijn opstelling, want er zijn zoveel geheugenmodules op de markt dat ik door de bomen het bos niet meer zie..

Informatie over mijn opstelling:
  • Moederbord: Asus P7P55D LE
  • Processor: Intel Core i7 870 2.93GHz 8MB
  • Geheugen: 2x 2GB A-DATA G Series XPG (DDR3 1600, PC3 12800)
  • Videokaart: Palit Geforce GTX 260 896MB
  • Harde schijf: Samsung 750 GB 32mb
  • Voeding: Recom 500 Watt
  • OS: Windows 7 Professional 32 bits (straks dus 64 bits)
Nou is mijn vraag, kan ik beter hetzelfde geheugen bijprikken, of zijn er betere en snellere alternatieven? Ik ben bereid om 8GB nieuw te kopen tot een prijs van ongeveer €75,00 (uiteraard Dual Channel 2x4GB). Kan iemand mij helpen hierin te adviseren? Alvast bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hetzelfde geheugen is het meest verstandig,om conflicten te voorkomen tussen het geheugen.
k zou er of nog 2x 2gb a-data dus bijzetten.

Of als je nog verder wilt gaan uitbreiden over een een tijdje,2x4gb nemen en dan de andere te verkopen of eerst uit te proberen of het samen werkt werkt met de oude reepjes.Het zou natuurlijk zo maar kunnen dat het probleemloos werkt,maar van te voren heb je daar nooit 100% zekerheid bij

neller geheugen heeft geen zin in dit geval,want het geheugen word qua snelheid aangepast aan de langzaamste bankjes.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2012 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

In geval van Asus zou ik altijd de QVL aanhouden, die borden zijn vaak nog vrij kieskeurig van wat ze leuk vinden.
Wil je toch afwijken van de QVL, zorg dan dat de modules in elk geval allemaal dezelfde specs hebben, en bij voorkeur de standaard voltages (1.5V) hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPOXYWOXY
@freaky32 : Ik vraag me eigenlijk af of mijn huidige geheugen niet te langzaam is voor wat mijn mobo aankan? Vandaar de vraag of ik niet beter andere modules kan kopen.

@TERW_DAN Ik heb deze ook gevonden inderdaad, maar van die lijst wordt ik niet echt wijzer... :-(. Staan zoveel modules in. Weet eigenlijk niet eens waar ik moet beginnen

Dank voor jullie bericht trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

SPOXYWOXY schreef op maandag 09 januari 2012 @ 12:30:
@TERW_DAN Ik heb deze ook gevonden inderdaad, maar van die lijst wordt ik niet echt wijzer... :-(. Staan zoveel modules in. Weet eigenlijk niet eens waar ik moet beginnen
De QVL is vrij duidelijk, de modules die daarop staan zijn getest en werken. Wil je het zeker weten, koop een van die modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Waarschijnlijk behoort Kingston ValueRAM gewoon tot de mogelijkheden? Dat is lekker goedkoop en het werkt net zo goed als duurdere merken als Corsair en OCZ.

http://tweakers.net/price...ram-kvr1333d3n9k2-8g.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPOXYWOXY
Haribo112 schreef op maandag 09 januari 2012 @ 12:37:
Waarschijnlijk behoort Kingston ValueRAM gewoon tot de mogelijkheden? Dat is lekker goedkoop en het werkt net zo goed als duurdere merken als Corsair en OCZ.

http://tweakers.net/price...ram-kvr1333d3n9k2-8g.html
Maar is die niet trager dan wat ik nu heb? Die van Kingston is PC3-10600 (DDR3-1333) en wat ik nu heb is PC3-12800 (DDR3-1600)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TERW_DAN schreef op maandag 09 januari 2012 @ 12:27:
In geval van Asus zou ik altijd de QVL aanhouden, die borden zijn vaak nog vrij kieskeurig van wat ze leuk vinden.
Wil je toch afwijken van de QVL, zorg dan dat de modules in elk geval allemaal dezelfde specs hebben, en bij voorkeur de standaard voltages (1.5V) hanteren.
lijkt mij ook soiweso een goed idee,ik doe dat tenminste altijd en ik heb eigenlijk ook geen problemen gehad met incompatible geheugen tot nu toe. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

SPOXYWOXY schreef op maandag 09 januari 2012 @ 13:20:
[...]

Maar is die niet trager dan wat ik nu heb? Die van Kingston is PC3-10600 (DDR3-1333) en wat ik nu heb is PC3-12800 (DDR3-1600)
Dat is in principe wel trager, maar als je de specs van je CPU aanhoudt, dan loopt het toch niet sneller dan 1333.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPOXYWOXY
Ahhh oke, dat is me nooit opgevallen. Laatste vraagje en dan weet ik genoeg voor nu :-). Ik zag op de site van Intel http://ark.intel.com/prod...essor-(8M-Cache-2_93-GHz) dat er staat:

# of Memory Channels 2

betekent dat dat ie maar 2 reepjes zeg maar kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Nee, dat betekent dat de geheugencontoller in de processor over twee geheugenkanalen beschikt, in tegenstelling tot drie geheugenkanalen bij high-end processoren. Wat dat inhoudt staat ook gewoon in de RAM FAQ » Single/Dual/Quad Channel of je kunt bijvoorbeeld Googlen naar dual channel memory.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Let op dat je met 4 geheugenmodules wel lastiger zit met overclocken en geheugentimings vanwege 2 modules per kanaal. Als je nu al met erg strakke timings of hoge overclock draait moet die straks mogelijk iets losser om het geheel stabiel te houden. Wat dat betreft heb je dus met 2x4GB een voordeel ten opzichte van 4x2GB op jouw platform. Op welke timings en snelheid draai je het geheugen nu trouwens, want dat staat er in het overzicht niet bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPOXYWOXY
Verwijderd schreef op maandag 09 januari 2012 @ 14:30:
Let op dat je met 4 geheugenmodules wel lastiger zit met overclocken en geheugentimings vanwege 2 modules per kanaal. Als je nu al met erg strakke timings of hoge overclock draait moet die straks mogelijk iets losser om het geheel stabiel te houden. Wat dat betreft heb je dus met 2x4GB een voordeel ten opzichte van 4x2GB op jouw platform. Op welke timings en snelheid draai je het geheugen nu trouwens, want dat staat er in het overzicht niet bij?
Draaien gewoon op de standaard waarden, welke dit precies zijn durf ik niet zo snel te zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPOXYWOXY
Heb even rond zitten neuzen, en ik denk dat dit hem wordt:

pricewatch: G.Skill Ripjaws F3-10666CL7D-8GBXH

Vind het design stuk mooier dan die Kingston dingen :)

[ Voor 12% gewijzigd door SPOXYWOXY op 09-01-2012 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt nog even naar deze kijken, in een X79 systeem gezien:

pricewatch: Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C7R

Draaien op 1600GT/s, met 7-8-7 timings en nog op 1.5V ook. Uiterlijk moet je uiteraard zelf beoordelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPOXYWOXY
Verwijderd schreef op maandag 09 januari 2012 @ 15:12:
Je kunt nog even naar deze kijken, in een X79 systeem gezien:

pricewatch: Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C7R

Draaien op 1600GT/s, met 7-8-7 timings en nog op 1.5V ook. Uiterlijk moet je uiteraard zelf beoordelen :)
Ja maar die zal niet volledig draaien toch omdat mijn CPU maar tot 1333 gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je het geheugen op stock houdt met jouw processor niet nee, dan zit je op 1333MHz. Je kunt dan echter wel veilig de timings nog wat verlagen. Een CAS timing van 8 op 1600GT (800MHz) komt neer op 10ns, een timing van 7 op 1333GT (667MHz) komt neer op 10,5ns. Met dat vengeance geheugen kun je dan prima op 7-7-7-20 gaan zitten, misschien kan die 20 nog wel naar 17 ook. Je krijgt dus wat extra speling, zelf te kiezen of je dan voor kloksnelheid, timings of een combinatie van beiden wilt gaan. Of dat het waard is weet ik niet, anders spaar je je met die ripjaws nog wat geld uit, ook nooit weg.
Pagina: 1