Actieve subwoofer op stereoversterker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekay
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-06 15:12
Ik wil een subwoofer aansluiten op m'n huidige systeem (Cambridge Audio Azur 350A en Mordaunt Short 906i speakers). Ik heb geen subwoofer ingang op m'n versterker dus moet ik al een actieve subwoofer gebruiken en dus high level input aansluiten. Nu is mijn oog gevallen op de Mordaunt Short 309i, dit is een actieve subwoofer. Dit is de achterkant:
Afbeeldingslocatie: http://www.kollewin.com/EX/09-16-00/308ms.2.jpg

Ik moet dan dus de speakers aan de achterzijde van deze sub aansluiten en dan 2x tulp van de subwoofer naar een van de uitgangen (bijvoorbeeld AUX) van de versterker brengen. Wat mijn vraag dan is, hoe ga ik van AUX naar m'n bron van muziek (in mijn geval m'n pc)? Vanaf de versterker moet natuurlijk ook een tulp naar m'n PC. Ik kan maar een keer 2x tulp op een uitgang zetten (zie foto).
Afbeeldingslocatie: http://www.lexicommultimedia.nl/shop/images/23693/350ABlackrear.jpg

Misschien een beetje domme vraag, maar ik heb niet kunnen vinden hoe ik dit aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Zorg even dat je duidelijk je pad van je audio-signalen voor je hebt (tekening maken).

In je verhaal hierboven, haal je nogal vaak in- en uitgangen door elkaar.
Je begint bij de bron, dus bijvoorbeeld je PC.

Vanaf je PC gaat er een kabel naar je versterker.

vanaf je versterker worden je speakers aangesloten. (klemterminals)

Voor de subwoofer moet je even kijken of je deze op de rec-out kan aansluiten. Dit is een beetje afhankelijk of de rec-out beinvloed word door het ingestelde volume. (is dat niet het geval, dan kan je deze uitgang niet gebruiken, en moet je het via speakerdraad doen vanaf de speakerterminals)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:05

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Je vraag is niet helemaal consistent: Eerst zeg je dat je high-level moet aansluiten omdat je geen subwoofer-uit(!)gang hebt, vervolgens vraag je hoe je via een RCA (tulp) kabel de boel moet aansluiten. High-level houdt in dat je je speakerkabel via de subwoofer laat lopen, het reeds versterkte signaal gaat dan langs de subwoofer, en vervolgens door naar de speakers.
Je zou misschien ook de rec-out kunnen gebruiken, wel via RCA, naar je subwoofer.
Edit: zoals hierboven vermeld: de rec-out zal waarschijnlijk niet door je volumecontroller beinvloed worden en is daarmee niet geschikt als subwoofer out.

[ Voor 14% gewijzigd door bartvl op 09-01-2012 11:05 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:05

FeaR

In GoT we trust

Gewoon High Level aansluiten en niet gaan pielen met andere uitgangen te mis-/gebruiken als Subwoofer Pre-Out (Low Level), dat werkt gewoon niet. Dus NAD - Subwoofer - Speakers. Wel een berg meer kabels, maar dan werkt het wel gewoon naar behoren.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Met NAD bedoelt FeaR waarschijnlijk je Cambridge Audio versterker.
Misschien is het een optie om je subwoofer high-level via je b-speaker uitgang te laten lopen, dan zit je niet zo te klungelen met kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

FeaR schreef op maandag 09 januari 2012 @ 11:06:
Gewoon High Level aansluiten en niet gaan pielen met andere uitgangen te mis-/gebruiken als Subwoofer Pre-Out, dat werkt gewoon niet. Dus NAD - Subwoofer - Speakers. Wel een berg meer kabels, maar dan werkt het wel gewoon naar behoren.
ik vermoed inderdaad ook dat die tape-out niet gaat werken.

De versterkers heeft aansluitingen voor 2 sets speakers, dus gebruik dan set A voor je gewone speakers, en set B voor de sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

RonnieB82 schreef op maandag 09 januari 2012 @ 11:08:
[...]
De versterkers heeft aansluitingen voor 2 sets speakers, dus gebruik dan set A voor je gewone speakers, en set B voor de sub.
Nope, als je naar de subwoofer kijkt is dit het type van High Level aansluiten waar de subwoofer tussen de versterker en de speakers komt (in- én uitgangen op de subwoofer). Er zijn inderdaad ook subwoofers welke je niet tussen de versterker en de speakers set. Dan ga je van de versterker naar de subwoofer en van de versterker naar de speakers, dan heb je als het ware twee kabels in één terminal. Oftewel, het hangt van de subwoofer af hoe je het High Level aan moet sluiten. Met deze Mordaunt Short is het niet door Speakers A en Speakers B te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekay
Het is me nog niet helemaal duidelijk. Wat ik in m'n hoofd heb is het volgende: Speakers aansluiten op Sub (waar High level in/out staat) -> Rood/wit tulp van sub naar versterker -> versterker rood/wit tulp naar groen ingang op m'n geluidskaart in PC. Alleen kan ik maar 1x de ingang gebruiken op m'n versterker die AUX heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Daarbij ga jij er van uit dat de subwoofer het signaal naar je speakers versterkt. Dat is niet het geval, je speakers worden nog steeds aangestuurd door je cambridge versterker. Het is dus niet als bij pc-setjes dat de complete versterking in de subwoofer wordt gedaan.

Je sluit je pc gewoon via tulp aan op je Cambridge versterker. Van daaruit gaat je speakerdraad naar je subwoofer, deze tapt een signaal af. Via de High-level uitgang gaat het signaal verder naar je speakers.

Edit:
het plaatje waar jij in je startpost naar verwijst is een Modaunt-Short Alumni 9 subwoofer, de MS 309i heeft echter geen high-level inputs.
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/photo/my-images/223/back4tl.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door bartvl op 09-01-2012 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

FeaR schreef op maandag 09 januari 2012 @ 11:23:
[...]

Nope, als je naar de subwoofer kijkt is dit het type van High Level aansluiten waar de subwoofer tussen de versterker en de speakers komt (in- én uitgangen op de subwoofer). Er zijn inderdaad ook subwoofers welke je niet tussen de versterker en de speakers set. Dan ga je van de versterker naar de subwoofer en van de versterker naar de speakers, dan heb je als het ware twee kabels in één terminal. Oftewel, het hangt van de subwoofer af hoe je het High Level aan moet sluiten. Met deze Mordaunt Short is het niet door Speakers A en Speakers B te gebruiken.
Voor de sub maakt het toch niet uit of er nog speakers op de uitgang aangesloten worden? Het is alleen belangrijk dat hij het audiosignaal binnen krijgt. Of de speakers dan op de sub of op de versterker aangesloten worden, maakt toch niks uit? (volgens mij kan gewoon beide, het is maar net wat je het makkelijkst aansluiten vind)

edit: als de opmerking van Bart hierboven klopt, dan is er een uitdaging... met deze versterker heb je een sub nodig met high-level ingangen

[ Voor 6% gewijzigd door GeleFles op 09-01-2012 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Dekay schreef op maandag 09 januari 2012 @ 11:30:
Het is me nog niet helemaal duidelijk. Wat ik in m'n hoofd heb is het volgende: Speakers aansluiten op Sub (waar High level in/out staat) -> Rood/wit tulp van sub naar versterker -> versterker rood/wit tulp naar groen ingang op m'n geluidskaart in PC. Alleen kan ik maar 1x de ingang gebruiken op m'n versterker die AUX heet.
Je bent nu weer High Level en Low Level door elkaar aan het halen. Nogmaals, je versterker heeft geen Subwoofer Pre-Out dus ga je High Level aansluiten. High Level is altijd met speakerdraad (Low Level is met RCA). Dus schrap dat RCA uit je verhaal, want dat gaat niet werken. Enige waar je RCA voor nodig hebt is om je bron (in dit geval de PC) aan te sluiten.Moet je inderdaad wel een subwoofer nemen die High Level aangesloten kan worden, anders gaat het hele verhaal niet op en kan je niets met de subwoofer.
RonnieB82 schreef op maandag 09 januari 2012 @ 11:37:
[...]Voor de sub maakt het toch niet uit of er nog speakers op de uitgang aangesloten worden? Het is alleen belangrijk dat hij het audiosignaal binnen krijgt. Of de speakers dan op de sub of op de versterker aangesloten worden, maakt toch niks uit? (volgens mij kan gewoon beide, het is maar net wat je het makkelijkst aansluiten vind)
Mijn oude Magnat vertikte het om iets te doen als niet alle terminals aan waren gesloten. Kan zijn dat het per merk/serie anders is.

[ Voor 3% gewijzigd door FeaR op 09-01-2012 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekay
Ah ik dacht dat je nog steeds met RCA moest werken. Je gaat dan dus met speakerdraad van de sub naar de versterker en van versterker met RCA naar pc. Ik snap het! Bedankt :)

@bartvl Bedankt, was me niet opgevallen!

[ Voor 11% gewijzigd door Dekay op 09-01-2012 12:22 ]

Pagina: 1