• Dennuske1983
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-01 12:25
Beste Tweakers,

Gisteren hield uit het niets mijn pc ermee op. Hij ging helemaal niet meer aan. In eerste instantie dacht ik dat hij mogelijk oververhit was. Hij stond immers al meer dan 24 uur aan (was aan het downloaden)
Echter na 3 uur af te hebben gekoeld, ging de pc nog steeds niet aan. Er gebeurde niets bij het indrukken van de aanknop.

Na de stroom eraf te hebben gehaald en mijzelf te hebben ontladen, ben ik eens op onderzoek uitgegaan. Er hing geen brandlucht, dus doorbranding van een onderdeel lijkt mij sterk.

Uiteindelijk ben ik stuk voor de stuk de stroomkabels gaan loskoppelen om te kijken of ik het probleem kon identificeren. Dat is gelukt. Bij het verwijderen van de (4pins) stroomtoevoer naar het moederbord (zie foto 1).
http://flic.kr/p/ba37Fr ,Afbeeldingslocatie: http://flic.kr/p/ba37Fr

Die op de connector is aangesloten die je bij foto 2 ziet (dit betreft ook mijn type moederbord).
http://flic.kr/p/ba37Hr ,Afbeeldingslocatie: http://flic.kr/p/ba37Hr

Als deze stekker is verwijderd, dan gaat de pc aan. Dat wil zeggen. Hij begint te draaien en de lampjes op het moederbord branden (blauw lampje).
De cpu koeler draait ook. Echter omdat natuurlijk die ene stekker eruit is, start de pc niet verder op.

Als ik de pc vervolgens weer uitschakel, en de stekker terug stop, dan doet de pc helemaal niets. Kortom, hier ligt het probleem. De PC is niet getweaked of iets dergelijks. Alle onderdelen zijn toentertijd geïnstalleerd volgens de handleiding en ik heb er verder nooit problemen mee gehad.

Er zijn dus mijn inziens drie opties mogelijk:

Moederbord maakt kortsluiting
Echter gaat het moederbord wel aan als de stekker waar het om gaat eruit wordt gehaald. De cpu koeler draait namelijk dan. En deze krijgt zijn stroom van het moederbord.

CPU is defect (maakt kortsluiting, als dat al mogelijk is)
Dit lijkt mij onwaarschijnlijk

De voeding zorgt voor het probleem
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de voeding voor het probleem zorgt. Nu heb ik de andere stekker (die je ziet op foto 1) ook geprobeerd. Dit maakt geen verschil. En een andere stekker (die in mijn videokaart zit) maakt ook geen verschil.

Ik denk zelf dat mijn moederbord kortsluiting heeft gemaakt en dat deze vervangen zal moeten worden. Echter durf ik dit niet met zekerheid te zeggen. Wat denken jullie?

Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Dennuske1983 op 09-01-2012 10:35 ]

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Wat is het merk van de voeding?

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:32
Hoogstwaarschijnlijk is je voeding kapot. Je kan dit eigenlijk alleen testen met een andere voeding.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• Dennuske1983
Ok dan is het misschien toch de voeding. De voeding die ik erin heb hangen is:
AXP Powersupply ATX 630W Retail SLI, SATA, Dimension mm(163x150x85) 20+4 pin

Ik heb wel een oude voeding liggen. Alleen heeft deze veel minder watt. Is het dan verstandig om deze te proberen? Ik zal dan wel alles loskoppelen wat niet nodig is!

[ Voor 27% gewijzigd door Dennuske1983 op 09-01-2012 11:30 ]

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:17

Perkouw

Moderator General Chat
Dennuske1983 schreef op maandag 09 januari 2012 @ 11:26:
Ok dan misschien toch de voeding. Ik weet niet welk merk de voeding is. Moet ik vanavond even kijken. Weet wel dat het een voeding is met 650W.

Ik heb wel een oude voeding liggen. Alleen heeft deze veel minder watt. Is het dan verstandig om deze te proberen? Ik zal dan wel alles loskoppelen wat niet nodig is!
Geen idee wat je totale setup is en wat voor wattage je oude voeding heeft en wat voor voeding dit precies is.

Verder denk ik eigenlijk dat je 4pin kabel gewoon stuk is of je moederbord, de voeding doet het blijkbaar verder nog wel. Althans dat maak ik op uit je verhaal. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Perkouw op 09-01-2012 11:33 ]

• Dennuske1983
Mijn huidige systeem is systeem is als volgt:

AMD Phenom II X6 1055T 2.80GHz 6MB AM3 Box
Asus Videokaart PCI-e Radeon HD5770 CuCore 1GB DDR5 HDMI
Corsair 4x2GB DDR3 PC10666 CL9.0 XMS3
MSI 870A-G54 AMD 870, SATA600 RAID
Recom Midi Tower 8B ATX No PSU (zwart)
En dan 3 HD schijven (160GB, 1TB, 1TB, allemaal SATA)

Mijn oude voeding is de volgende:
Spire Powersupply SP-ATX-380WTN 380W. Deze trok toentertijd mijn nieuwe videokaart niet is is daarom toen al eerder vervangen. Ik heb deze echter nog wel liggen dus kan het proberen!

• Dennuske1983
Perkouw schreef op maandag 09 januari 2012 @ 11:31:
[...]

Geen idee wat je totale setup is en wat voor wattage je oude voeding heeft en wat voor voeding dit precies is.

Verder denk ik eigenlijk dat je 4pin kabel gewoon stuk is of je moederbord, de voeding doet het blijkbaar verder nog wel. Althans dat maak ik op uit je verhaal. ;)
Het klopt inderdaad dat de voeding wel aangaat als ik die 4pin kabel eruit haal. De lampjes van het moederbord gaan dan branden (blauw lampje) en de cpu koeler, die zijn stroom van het moederbord krijgt, draait ook gewoon.

Ik heb de webwinkel waar alles in aangeschaft (zelfbouw) al gemaild met het probleem en de vraag of er nog garantie op de onderdelen zit. Zal wel niet aangezien alles in november 2011 is geleverd... :-(

• Killertjuh
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-02 07:45
Volgens mij heb je zeker een half jaar garantie. Wettelijk volgens mij 1jaar.

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Killertjuh schreef op maandag 09 januari 2012 @ 12:01:
Garantie in nederland, klik1en klik2.

@Dennuske1983
Als je zegt dat die voeding eerst ook werkte maar dan zonder je GPU dan zou ik dat ook even op die manier testen. Verder zou ik voortaan een andere voeding aanschaffen dan welke je nu hebt aangeschaft -> zie bijvoorbeeld dit topic [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29

Garantie zal je verder nog wel hebben denk ik hoor ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Perkouw op 09-01-2012 12:06 ]

• Dennuske1983
Killertjuh schreef op maandag 09 januari 2012 @ 12:01:
Das dan jammer! Dus hij zal waarschijnlijk niet meer onder de garantie vallen!

• Killertjuh
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-02 07:45
Dennuske1983 schreef op maandag 09 januari 2012 @ 11:55:
[...]

Het klopt inderdaad dat de voeding wel aangaat als ik die 4pin kabel eruit haal. De lampjes van het moederbord gaan dan branden (blauw lampje) en de cpu koeler, die zijn stroom van het moederbord krijgt, draait ook gewoon.

Ik heb de webwinkel waar alles in aangeschaft (zelfbouw) al gemaild met het probleem en de vraag of er nog garantie op de onderdelen zit. Zal wel niet aangezien alles in november 2011 is geleverd... :-(
Dat is nog maar paar maanden oud ? Dus wel garantie.
Perkouw schreef op maandag 09 januari 2012 @ 12:03:
[...]

@Dennuske1983
Als je zegt dat die voeding eerst ook werkte maar dan zonder je GPU dan zou ik dat ook even op die manier testen. Verder zou ik voortaan een andere voeding aanschaffen dan welke je nu hebt aangeschaft -> zie bijvoorbeeld dit topic [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29

Ik heb het even door genomen en heb dit gevonden "Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar." Een normale computer heeft ene leeftijds verwachting van 4jaar. Dus zoals ik het lees heb jij dus ook 2 jaar garantie op jouw hardware.

Offtopic: deze site moet ik zeker onthouden. Kan nog goed van pas komen _/-\o_

• Dennuske1983
[quote]Killertjuh schreef op maandag 09 januari 2012 @ 12:11:
[...]

Dat is nog maar paar maanden oud ? Dus wel garantie.

[...]

Sorry, het moet november 2010 zijn 8)7 , het is maandag! ;)

• Dennuske1983
[...]

@Dennuske1983

Stel dat nu blijkt dat het inderdaad aan de voeding ligt, wat zou jij dan voor voeding aanraden als je naar mijn systeem kijkt? Eis is wel dat hij minimaal 5 x sata heeft. En het moet niet te veel kosten (heb net een nieuw huis dus de centjes zijn op ;)

• Themperror
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-02 19:24
Dennuske1983 schreef op maandag 09 januari 2012 @ 11:49:
Mijn huidige systeem is systeem is als volgt:

AMD Phenom II X6 1055T 2.80GHz 6MB AM3 Box
Asus Videokaart PCI-e Radeon HD5770 CuCore 1GB DDR5 HDMI
Corsair 4x2GB DDR3 PC10666 CL9.0 XMS3
MSI 870A-G54 AMD 870, SATA600 RAID
Recom Midi Tower 8B ATX No PSU (zwart)
En dan 3 HD schijven (160GB, 1TB, 1TB, allemaal SATA)

Mijn oude voeding is de volgende:
Spire Powersupply SP-ATX-380WTN 380W. Deze trok toentertijd mijn nieuwe videokaart niet is is daarom toen al eerder vervangen. Ik heb deze echter nog wel liggen dus kan het proberen!
videokaart eruit, processor underclocken en dan moet ie het wel trekken, (al is het alleen om te testen of het aan de voeding ligt :P)

Rig: AMD Ryzen 9950X3D, 96GB DDR5 6000Mhz, MSI Ventus X3 OC RTX5090

• Dennuske1983
Themperror schreef op maandag 09 januari 2012 @ 12:42:
[...]

videokaart eruit, processor underclocken en dan moet ie het wel trekken, (al is het alleen om te testen of het aan de voeding ligt :P)
Ik ben geen volledige nOOb als het om dit soort dingen gaat, maar hoe underclock ik mijn processor?
Sorry, op dat gebied juist wel een nOOb ;)

• Fordox
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

Je gaat naar de bios en je zet de multiplier van je cpu omlaag.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Dennuske1983
Fordox schreef op maandag 09 januari 2012 @ 12:52:
Je gaat naar de bios en je zet de multiplier van je cpu omlaag.
Thnx, weer wat geleerd.
Ik ga het vanavond maar eens proberen met de oude voeding...
Kijken wat dat oplevert.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:32
Perkouw schreef op maandag 09 januari 2012 @ 11:31:
[...]
Dat er wat lampjes gaan branden en wat fannetjes draaien wil niet zeggen dat die voeding niet stuk kan zijn. Ik heb dat ook weleens gehad, vooral toen ik nog van die rommel voedingen kocht.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• Dennuske1983
MrAngry schreef op maandag 09 januari 2012 @ 12:54:
[...]

Dat er wat lampjes gaan branden en wat fannetjes draaien wil niet zeggen dat die voeding niet stuk kan zijn. Ik heb dat ook weleens gehad, vooral toen ik nog van die rommel voedingen kocht.
Stel dat het nu inderdaad aan de voeding ligt, welke voeding zouden jullie dan aanraden? Goede prijs/kwaliteit verhouding graag ;)

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Dennuske1983 schreef op maandag 09 januari 2012 @ 12:57:
[...]

Stel dat het nu inderdaad aan de voeding ligt, welke voeding zouden jullie dan aanraden? Goede prijs/kwaliteit verhouding graag ;)
[...]

@Dennuske1983

[ Voor 26% gewijzigd door Perkouw op 09-01-2012 13:00 ]

Verwijderd

Het is gewoon dat je de 4pin kabel even door meten op Volt , Krijg je daar minder op of bijne nix is het stuk ma kan dan ook misschien een breukje in die kabel zitten!! of in de stekker zelf!
misschien is het stekker vervangen al genoeg !

• Fordox
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

breuk in de kabel komt weinig voor als de kabel niet word bewogen!!!!!! met je uitroeptekens :P nergens voor nodig.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Dennuske1983
Gisterenavond heb ik een andere voeding geprobeerd en die geeft hetzelfde probleem. Kortom het ligt niet aan de voeding. Het moet dus haast wel het moederbord zijn. Inmiddels heb ik van de winkel waar ik alles heb gekocht te horen gekregen dat er op het moederbord nog garantie rust. Dus dat scheelt weer gelukkig.

Ik denk dus echt dat het moederbord aan gort is. Ik hoop alleen niet dat het ook mijn cpu heeft gesloopt. Maar gelukkig zit daar ook nog garantie op....

Nu even op reactie van de winkel wachten over hoe we alles op gaan lossen.
Pagina: 1