Dangerden kan je ook kopen bij
www.oc-shop.nl, 2Cool bij
www.ned-cool.nl en Senfu bij
www.gerla.nl. Dan zijn naar mijn beste weten de Nederlandse verkopers op.
Condensatie ontstaat pas, als je een object afkoelt beneden het dauwpunt. wat is het dauwpunt? Het dauwpunt is de temperatuur, waarbij condensatie en verdamping precies in evenwicht is. Daaronder zal condensatie de overhand krijgen. Het dauwpunt is o.a. afhankelijk van de relatieve luchtvochtigheid, en de luchtdruk. De laatste varieert niet zo enorm. de eerste kan behoorlijk verschillen, en is ook weer afhankelijk van de temperatuur.
Dit klinkt allemaal ingewikkeld, maar een richtlijn is simpel te geven: Normaalgesproken, binnenshuis, ligt het dauwpunt bij ongeveer 10-12 graden.
Koel je iets af tot onder deze temperatuur, dan zal er condensatie optreden. Boven deze temperatuur zal er geen condensatie optreden.
Bestaat er gevaar voor condensatie als ik ga waterkoelen?
Nee, dat gevaar bestaat niet. Het is onmogelijk door middel van enkel waterkoeling onder de kamertemperatuur te koelen. Condensatie is dan onmogelijk.
Wanneer krijg ik dan wel condensatie?
Als je een stapje verder gaat, en een peltier gebruikt, dan is het mogelijk onder de kamertemperatuur, en zelfs onder het dauwpunt te koelen. Condensatie kan dan wel voorkomen. (meer over peltiers op
www.waterkoeling.nl/peltiers.shtml). Condensatie kan ook ontstaan als je extreme koelvormen, zoals stikstof, butaan en andere extreme koelvormen gebruikt, maar dat valt buiten dit verhaal. Er zijn wel een paar threads over.
Is de kans op lekkage groot?
Nee, alle koelblokken zijn waterdicht, en zeer solide. Op de Dangerden website staat een video, waar ze een Dangerden blok met hoge druk opblazen. Deze druk haal je met gewone apparatuur nooit.
De meeste kans op lekkage bestaat bij de aansluitingen. Gebruik je echter goed passende slangen, en slangklemmen, dan is het gevaar op lekkage kleiner dan dat je overreden wordt door een auto.
Sterk verhaal:
Ik heb zelf door een zeer slechte aansluiting (te grote slang op te kleine, ongeschikte, beschadigde slangpilaar, vastgezet met een ty-rap ipv een slangklem) lekkage gehad bij een radiator. Deze radiator stond helemaal bovenin de kast. De pomp welke ik toen gebruikte, had zelfs de capaciteit niet om het water door de hoge lus te pompen, dus moest ik een handje helpen door het water aan te zuigen. Was het systeem eenmaal gevuld, dan liep het wel.
De druk in het systeem op het hoogste punt, was lager dan de luchtdruk. Wat gebeurde er bij de lekkage: Er liep geen water naar buiten, er liep lucht naar binnen! hierdoor nam de waterstroom af, en geleidelijk aan liep het hele systeem vol met lucht.
Het hoeft dus zelfs niet zo te zijn dat er water lekt, bij een lekkage. De drukken zijn zo laag in een waterkoeling systeem, dat er bij eventuele lekkage een paar druppels water verloren gaan, en zeker geen ER taferelen met spuitende aorta's
Ik hoop niet dat ik je afschrik, het is nl leuk speelgoed om mee te spelen.
Wat je altijd kan doen, is een opstelling buiten dekast maken, en deze een dag testen (leg tissues onder de kritieke delen, dan kan je eventuele lekkage goed zien.)
Herman