Toon posts:

Info over waterkoeling + plzz overtuig me!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn AMD Athlon 750 draait nu op 1000. No problem, alleen teveel lawaai! Mijn PC staat de andere kant van de muur maar nu maakt hij mijn broer wakker.

Waterkoeling... iedereen heeft schrik maar wat kan er nu in gdsnaam mis gaan? Het is toch onmogelijk dat zoiets begint te lekken. Of zijn die heatsinks zo slecht van kwaliteit?

Gewoon heatsink aan 2 buisjes, waterbakje, pompje en radiator buiten de PC.

Of heb ik het totaal verkeert begrepen?

Verwijderd

Lekken zal een koelblok niet zo gauw doen, maar je moet wel oppassen voor condens! :o

Verwijderd

Topicstarter
Condensatie? Dit heb je toch pas als je extreem gaat koelen? Hij draait goed op 1000MHz, ongeveer 36 graden met Lucht koeling.

Verwijderd

Ik ben niet bekent in het waterkoeling cirquit, maar ik dacht dat condensatie optrad bij hoge temp verschillen, maar ik denk dat iemand anders jedat beter kan vertellen dan ik! |:(

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:33
Als ik het goed heb treed condenstatie pas op als de temp die je behaald met koelen lager is dan de omgevings temp.. right?

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

condensatie krijg je alleen maar als de temperatuur van iets in je computer lager wordt dan de omgevingstemperatuur. Als je dus gewoon waterkoeling hebt zonder peltier, dan heb je ook geen last van condensatie (moet je natuurlijk niet je reservoir in de koelkast zetten:))

lekker van blokken zal zeker niet snel gebeuren, zeker niet wanneer je er eentje koopt ipv zelf maakt. (maar die van mij zal vast en zeker ook niet snel lekken)

Wat meer kans op lekken heeft zijn je slangaansluitingen. Maar dit is ook zeker wel te voorkomen. Ik gebruik teflontape (klinkt misschien duur, is het niet!) en een slangklemmetje..dat gaat echt niet lekken.

kans op lekken is dus erg klein als je verstandig bezig bent.
aanrader dus!

(waarschijnlijk komt herman nog wel langs om je nog meer te vertellen, www.waterkoeling.nl is van hem, leuke site als je wil gaan beginnen)

• worsie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02-2025
Lekkage is een kwestie van goed materiaal nemen. Dan kan er niet al te veel gebeuren. De kritieke punten zijn altijd de verbindingen, dus daarbij moet je er goed op letten dat het allemaal mooi past, en alles extra afdichten met kit en slangklemmen. Dan kan het nauwelijks meer misgaan.
Condensatie begint serieuze vormen aan te nemen als de temperatuur onder de 12°C komt. Dat bereik je eigenlijk alleen maar met gekoeld water of met peltiers. Als je dat niet gebruikt kan het nooit kouder worden dan kamertemperatuur. Zolang je die dus boven de 12°C houdt moet dat wel loslopen.

Verwijderd

Topicstarter
Hoeveel Liter per uur zou ik zoal moeten nemen? Danger Den ziet er mij goed uit maar dan komt de shipping heel duur uit :(

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Dangerden kan je ook kopen bij www.oc-shop.nl, 2Cool bij www.ned-cool.nl en Senfu bij www.gerla.nl. Dan zijn naar mijn beste weten de Nederlandse verkopers op.

Condensatie ontstaat pas, als je een object afkoelt beneden het dauwpunt. wat is het dauwpunt? Het dauwpunt is de temperatuur, waarbij condensatie en verdamping precies in evenwicht is. Daaronder zal condensatie de overhand krijgen. Het dauwpunt is o.a. afhankelijk van de relatieve luchtvochtigheid, en de luchtdruk. De laatste varieert niet zo enorm. de eerste kan behoorlijk verschillen, en is ook weer afhankelijk van de temperatuur.

Dit klinkt allemaal ingewikkeld, maar een richtlijn is simpel te geven: Normaalgesproken, binnenshuis, ligt het dauwpunt bij ongeveer 10-12 graden.

Koel je iets af tot onder deze temperatuur, dan zal er condensatie optreden. Boven deze temperatuur zal er geen condensatie optreden.

Bestaat er gevaar voor condensatie als ik ga waterkoelen?
Nee, dat gevaar bestaat niet. Het is onmogelijk door middel van enkel waterkoeling onder de kamertemperatuur te koelen. Condensatie is dan onmogelijk.

Wanneer krijg ik dan wel condensatie?
Als je een stapje verder gaat, en een peltier gebruikt, dan is het mogelijk onder de kamertemperatuur, en zelfs onder het dauwpunt te koelen. Condensatie kan dan wel voorkomen. (meer over peltiers op www.waterkoeling.nl/peltiers.shtml). Condensatie kan ook ontstaan als je extreme koelvormen, zoals stikstof, butaan en andere extreme koelvormen gebruikt, maar dat valt buiten dit verhaal. Er zijn wel een paar threads over.

Is de kans op lekkage groot?
Nee, alle koelblokken zijn waterdicht, en zeer solide. Op de Dangerden website staat een video, waar ze een Dangerden blok met hoge druk opblazen. Deze druk haal je met gewone apparatuur nooit.
De meeste kans op lekkage bestaat bij de aansluitingen. Gebruik je echter goed passende slangen, en slangklemmen, dan is het gevaar op lekkage kleiner dan dat je overreden wordt door een auto.

Sterk verhaal:
Ik heb zelf door een zeer slechte aansluiting (te grote slang op te kleine, ongeschikte, beschadigde slangpilaar, vastgezet met een ty-rap ipv een slangklem) lekkage gehad bij een radiator. Deze radiator stond helemaal bovenin de kast. De pomp welke ik toen gebruikte, had zelfs de capaciteit niet om het water door de hoge lus te pompen, dus moest ik een handje helpen door het water aan te zuigen. Was het systeem eenmaal gevuld, dan liep het wel.
De druk in het systeem op het hoogste punt, was lager dan de luchtdruk. Wat gebeurde er bij de lekkage: Er liep geen water naar buiten, er liep lucht naar binnen! hierdoor nam de waterstroom af, en geleidelijk aan liep het hele systeem vol met lucht.

Het hoeft dus zelfs niet zo te zijn dat er water lekt, bij een lekkage. De drukken zijn zo laag in een waterkoeling systeem, dat er bij eventuele lekkage een paar druppels water verloren gaan, en zeker geen ER taferelen met spuitende aorta's

Ik hoop niet dat ik je afschrik, het is nl leuk speelgoed om mee te spelen.
Wat je altijd kan doen, is een opstelling buiten dekast maken, en deze een dag testen (leg tissues onder de kritieke delen, dan kan je eventuele lekkage goed zien.)

Herman

Verwijderd

Topicstarter
T'is goed, ik ga het proberen. Als ik met zoiets in gedachten zit kan ik mezelf toch niet inhouden. Maar aangezien mijn PC VOLLEDIG vol zit wou ik er toch zeker van zijn dat dit niet vol water loopt.
Pagina: 1