Mensen zweren niet bij Windows voor gaming. Ontwikkelaars ontwikkelen hun games eigenlijk alleen maar voor Windows. De reden daarvoor is denk ik weer omdat Windows praktisch altijd meegeleverd wordt met de PC. Momenteel is dat dus het grootste deel van de PC markt en dus het interessants voor PC game ontwikkelaars om hun games Windows-only te maken. Er zijn uitzonderingen, zoals Blizzard en Valve (met sommige games), die ook een Mac versie compilen.
Maar om nou te zeggen dat gamers hierdoor 'zweren' bij Windows voor gaming, nee, totaal niet zelfs, het wordt tegenwoordig eigenlijk min of meer opgelegd.
Of de een 'beter' is dan het andere... Tja, dat is eigenlijk ook vooral een kwestie van smaak, gewenning en als laatste eisen en wensen van een PC. Zoals je zei, voor editing, zowel video als foto (incl. afbeeldingen) werd er iig vaak naar Apple verwezen. Tegenwoordig zie je toch wel dat de verschillen onderling steeds kleiner worden. Mede omdat men 'afkijkt' van de ander en features kopieert en daar waar nodig 'verbeterd' (iig aanpassen en het voor hun mening beter maken, of het ook écht beter is, is een tweede).
Anno 2012 maakt het dus naar mijn idee niet zoveel uit qua video-, sound en picture editing. Voor gaming heb je eigenlijk geen keus, omdat de meeste games voor de PC en dus voor Windows zijn.
TheJVH schreef op maandag 09 januari 2012 @ 00:41:
Voor mij was de workflow in z'n geheel een rede om over te stappen naar mac. Het is misschien cliché, maar toen ik voor het eerst op m'n Macbook Pro (die ik na 3 jaar nog steeds gebruik zonder dat ik echt tekortkomingen heb) werkte, deed alles het gewoon. Bij Windows had ik altijd wel problemen met iets (let wel, dit was nog Windows Vista), en werd het OS snel traag.
Als je vindt dat je Windows installatie snel traag is, dan wil ik niet weten wat jij allemaal doet op een PC. Zolang je de PC namelijk goed beveiligt kun je met gemak heel lang met een installatie van Windows doen. Een "Maar met een Mac kan ik langer dan met een Windows installatie..." is een slap excuus, reden hiervoor weten we allemaal wel. Als een installatie überhaupt al traag wordt, is het in veel gevallen omdat er spy-, mal- of adware aanwezig is op de PC of wie hem gebruiken. Voor de Mac is dat er gewoon nagenoeg niet en dus kun je inderdaad langer met een installatie, zolang je de PC maar goed beveiligd, kun je écht heel lang met een Windows installatie.

Ik zit momenteel ook al aan een installatie van Windows 7 die ruim een jaar oud is, nou weet ik niet hoe dat bij jou zit, maar ik vind dat zeker niet snel.
Overigens heb ik zelf gemerkt dat applicaties die speciaal voor de Mac worden ontwikkeld, vaak vele malen mooier zijn en beter geïntegreerd zijn in het OS. Denk aan applicaties als Coda, Transmit, Things, etc

. Op Windows heb ik nog niet zulke mooie applicaties gezien

.
Sinds wanneer zijn de looks van een applicatie belangrijk voor een 'workflow' dan? De looks van een GUI staat imo los van de werkbaarheid van een applicatie en dus je flow.
Als ik een nieuwe laptop zou kopen, zou ik zeker voor een Macbook gaan, geen twijfel mogelijk. Windows 7 vind ik er goed werken, ik game er dagelijks op en zou het niet vervelend vinden als ik daarop zou moeten werken (heb ik een half jaar op stage gedaan). Maar een Macbook is in mijn ogen veel mooier (hoewel die Ultrabooks ook mooi zijn), lichter, platter en degelijker. Als ik m'n laptop vergelijk met die van m'n medestudenten, ben ik maar wat blij dat ik ben overgestapt van m'n Dell XPS

. Een leuk voorbeeld is trouwens m'n Game Design docent. Die heeft een Macbook Pro met daarop Windows standaard draaiend (hij werkt veel met XNA). Hij heeft die laptop puur gekocht voor de degelijkheid en bouwkwaliteit.
Nogmaals, looks zijn niet alles, al vind jij misschien van wel en laat dat ook erg blijken. Looks != workflow of usability. En over een Mac met Windows er op, dat kan al heel lang hoor, het heet Bootcamp en anders kun je nog virtualiseren met bijvoorbeeld Parallels of VMWare (Viewer of Workstation, kies maar). Dus zo 'geweldig' is dat niet zoals je het nu lijkt te doen overkomen.
[
Voor 81% gewijzigd door
CH4OS op 09-01-2012 17:18
]