Toon posts:

Nieuwe 5.1 set

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ook ik ben op zoek naar een nieuwe 5.1 surround set, voor de woonkamer (oppervlakte van 8 x 5,5 m).
Momenteel heb ik een all-in-1 set staan van Pioneer XV-DV303 (DVD), die alweer een jaar of 8 oud is. Destijds aangeschaft voor zo'n € 350.

Ik heb al de nodige topics en reviews gelezen, maar ben mijn specifieke situatie nog niet tegengekomen. Vandaar deze vraag toch maar gepost. Hopelijk kunnen jullie reacties bedragen aan de uiteindelijke keuze.

Net een nieuwe wandkast, dus dat lijkt me een mooi moment om eens voor wat nieuws en beters te gaan shoppen. Die nieuwe wandkast speelt wel gelijk een beperkende rol, aangezien deze maar 38 cm diep is. Het nieuwe systeem moet hier dus (inclusief kabels die achterin geprikt worden) inpassen.

Vereisten:
- Kwalitatief goed klinkende set, goede prijs/kwaliteit verhouding. Geen high-end systeem, maar uiteraard een zo goed mogelijke kwaliteit.
- Speakers in het wit (de vrouwelijke inbreng in de keuze)
- Afmetingen speakers: rear speakers zullen sowieso 'melkpakjes' worden (opgehangen aan de muur), front speakers melkpak of boekenplank (staand op de kast naast tv)
- Systeem inclusief kabels max 38 cm diep.

Huidige apparatuur:
- Pioneer XV-DV303 all-in-1 set 5.1
- TV: Panasonic TX-P42G20 (42" plasma - 2008)
- PS3 (Blu-Ray speler)
- Humax IRHD-5000C Ziggo HD ontvanger (wellicht binnen 2 maanden vervangen door KPN interactieve tv HD ontvanger ivm overstap naar glasvezel)

Budget ca. € 1.000. Eventuele uitloop naar € 1.500 als dit de kwaliteit flink kan verhogen.

Ik twijfel nog tussen een all-in-1 systeem of een losse receiver met speakers.

Na wat zoeken en luisteren in de winkel kom ik zelf op de volgende 2 systemen uit:

1) Harman Kardon BDS-870 (all-in-1 set)
Contact opgenomen met sales afdeling van Harman, die aangeeft dat de set begin februari ook in het wit beschikbaar zal komen.

http://www.harmankardon.nl/bds-870-series-nl/bds-870.html

Voordelen:
- makkelijker aan te sluiten
- uiterlijk: alles in het wit
- betere kwaliteit Blu-Ray speler dan huidige PS3?

2) Onkyo TX-NR609 met Boston Acoustics Soundware XS 5.1 speakerset.
Eventueel de front speakers vervangen voor Boston A25's.

http://www.kieskeurig.nl/receiver/onkyo/tx-nr609/956068/
http://www.bostona.eu/nl/...rsystems_soundwares51.php
http://www.bostona.eu/nl/loudspeakers_bookshelf_a25.php

Voordelen:
- meer mogelijkheden ethernet aansluiting (thuisnetwerk, Spotify)
- betere kwaliteit speakers?

Beide systemen zijn voorzien van ethernet aansluiting, echter begrijp ik dat de HK BDS-870 deze alleen kan gebruiken voor BD-Live, terwijl de Onkyo ook aan het thuisnetwerk gekoppeld kan worden en internet radio/Spotify mogelijkheden heeft.
Mijn PS3 kan dienen als Blu-Ray speler bij de keuze voor een losse receiver. Ik vraag mij echter af of de Blu-Ray speler in de Harman Kardon set van betere kwaliteit zal zijn.

Er zijn weinig receivers die voldoen aan de beperkte afmetingen. Ik heb eigenlijk alleen de Onkyo gevonden die met een diepte van 32,8 cm hieraan voldoet.

Wat is jullie ervaring met beide systemen en welke zou jullie voorkeur hebben?
Of kennen jullie wellicht nog andere opties die binnen het eisenpakket vallen?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Verwijderd

Ik weet niet zeker of deze Marantz of deze Pioneer past (websites zeggen 36.7cm en 36.3cm), maar deze zou je bijvoorbeeld goed kunnen combineren met een set Monitor Audio Radius.
Toegegeven, dan heb ik wel al je budget naar €1500,- gerekt. Sorry!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je reactie. Beide receivers zouden wel erg krap worden met slechts 1,3 cq. 1,7 cm over voor de kabels. Zouden deze kwalitatief een stuk beter zijn dan de HK of Onkyo?

De speaers (en review) zien er veelbelovend uit. Alleen de rear speakers zijn qua afmeting waarschijnlijk te groot.

Verwijderd

Topicstarter
OK, de afgelopen dagen/weken heel veel fora en reviews afgestruind.Hoe meer ik me erin verdiep, hoe verder ik mijn budget wil opschroeven :P. Na veel zoekplezier kom ik nu tot de volgende shortlist...

Receiver wordt Onkyo NR609 i.c.m. speler Onkyo BD-SP309.

De speaker keuze is lastiger...

- Boston Acoustics Soundware XS
- Monitor Audio Radius 90 HD10
- Monitor Audio Apex A10
- Cambridge Audio Minx Min20

Om toch rekening te houden met het budget (€ 1500) vraag ik me af of het ook mogelijk is om bij de MA en CA sets bijvoorbeeld eerst te kiezen voor 3 speakers, zonder subwoofer en dit later (na wat sparen) verder uit te breiden. Bijv. MA Apex 3* A10 / MA Radius 2*R90 + R180 / CA Minx 5*Min20.

Iemand ervaring hiermee? Of zijn de speakers hier niet krachtig genoeg voor.

Ik heb maar een paar winkels gevonden die deze sets verkopen, niet in de buurt helaas. Voordat ik een afspraak maak om te luisteren, zou ik graag eerst willen weten of het sowieso een optie is.

Verwijderd

Het lijkt mij zeker verstandig om het dan in delen aan te schaffen.
Want een goede 2.1 set klinkt al veel beter dan een matige 5.1 set.
Ik zou trouwens (zelf) wel eerder een subwoofer dan centre nemen.
Maar als dit qua budget (subwoofer is vaak duurder dan een centre) niet kan, helaas.

Maakt het formaat van de luidsprekers nog uit? Want de Apex serie is wel redelijk fors (klinken trouwens wel erg goed!).

Waar woon je? Ik weet bijna zeker dat wanneer je ze allemaal beluisterd hebt, je een goed overwogen keuze kunt maken.

Verwijderd

Topicstarter
Met name de CA Minx is klein qua formaat, dus daar zal ik een sub nodig hebben. Met sub uit dezelfde serie (X200 a € 400) zou het prijskaartje obv 5.1 op € 1679 komen, obv 3.1 op € 1399.

Zeker naar het geluid van de MA Apex ben ik erg benieuwd. Qua reviews komt deze er erg goed uit. Zou hierbij de Apex A10 ook als center kunnen dienen, of moet je dan echt naar de A40? Die is qua formaat erg groot.

Welke sub zou goed gecombineerd kunnen worden met de Apex A10 speakers? Want de sub uit dezelfde serie gaat ver boven budget (AW-12 a € 1200).

Ik woon overigens in Zoetermeer.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2012 @ 14:26:
Met name de CA Minx is klein qua formaat, dus daar zal ik een sub nodig hebben. Met sub uit dezelfde serie (X200 a € 400) zou het prijskaartje obv 5.1 op € 1679 komen, obv 3.1 op € 1399.

Zeker naar het geluid van de MA Apex ben ik erg benieuwd. Qua reviews komt deze er erg goed uit. Zou hierbij de Apex A10 ook als center kunnen dienen, of moet je dan echt naar de A40? Die is qua formaat erg groot.

Welke sub zou goed gecombineerd kunnen worden met de Apex A10 speakers? Want de sub uit dezelfde serie gaat ver boven budget (AW-12 a € 1200).

Ik woon overigens in Zoetermeer.
De Minx is klein, maar de Boston volgens mij ook toch? De radius is al wel wat groter, maar als je eenmaal een sub erbij hebt gehoord wil je echt niet meer anders. De toevoeging is echt enorm.
Jammer dat je zo ver van Apeldoorn af woont, anders had je hier in ieder geval de radius en apex kunnen beluisteren.
Vooral de Apex is niet makkelijk te vinden volgens mij.

Er is trouwens niks mis mee om de A10 ook als centre te gebruiken!

Deze subwoofer heeft met zijn 299 euro een goede prijs/kwaliteit verhouding, is aardig populair en zal denk ik erg goed te combineren zijn met de luidsprekers die jij op het oog hebt.

Verwijderd

Topicstarter
De Boston is ook klein inderdaad. Ik heb ze nog niet geluisterd, maar gezien het prijsverschil (€ 350 voor gehele 5.1 set) verwacht ik een mindere kwaliteit van die set tov de CA Minx. Prijs zal niet alles zeggen, maar dit betreft een factor 5. Of zijn er andere ervaringen en is de Boston set een superdeal?

Is er een groot (hoorbaar) verschil in kwaliteit tussen de MA Radius en Apex serie?
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2012 @ 14:35:
[...]

Jammer dat je zo ver van Apeldoorn af woont, anders had je hier in ieder geval de radius en apex kunnen beluisteren.
Vooral de Apex is niet makkelijk te vinden volgens mij.
Mocht ik geen winkel dichterbij kunnen vinden, heb ik wel interesse om een dagje Apeldoorn te doen...

Verwijderd

Ja, of het verschil in geluid is groot genoeg is moet je zelf beordelen.
Ik vind dat het verschil in geluid net zo groot is als het verschil in prijs en formaat van de luidspreker.
Dus wat dat betreft is de prijs/kwaliteit verhouding denk ik wel ongeveer gelijk.
De radius is natuurlijk al wel een hele mooie serie en die kun je relatief gezien snel compleet maken naar een 5.1 set.

Hoeveel ben je kwijt aan de Onkyo set, dus hoeveel blijft er ongeveer over van je budget?

Ik heb helaas weinig ervaring met de Minx en geen ervaring met de Boston xs, maar dat komt vooral omdat die niet in de winkel staat waar ik af en toe werk.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2012 @ 15:15:
Ik heb helaas weinig ervaring met de Minx en geen ervaring met de Boston xs, maar dat komt vooral omdat die niet in de winkel staat waar ik af en toe werk.
Welke winkel is dat?

Voor de Onkyo set zit ik nu op € 579 (€429 + €150).

Zijn er ook ervaringen over hoe de genoemde speakers zich verhouden tot de Harman Kardon speakers uit de TS?

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-12-2025

SED

zou voor je budget toch ook eens even hier kijken:

http://www.correct.nl/art....1&MODE=Zoek&ARTNR=380291

kijk even hier voor meer info: [Aanbiedingen] Audio en HiFi - Deel 15

Het gaat dus om deze set: http://www.areadvd.de/hardware/2009/philips_htr9900_1.shtml

[ Voor 42% gewijzigd door SED op 16-01-2012 16:09 ]

Copyright and left by SED...

Verwijderd

Topicstarter
@SED, dank voor de tip. Ik heb de set al in meerdere topics voorbij zien komen, en ziet er goed uit. Voldoet echter niet aan mijn vereisten qua afmetingen en kleur (wit).

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand ervaring met speakers van Orb Audio?
http://www.orbaudio.com/mod2hometheaterspeakersystem.aspx

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren geluisterd naar de MA Apex in 5.1 opstelling. Wat een geweldig geluid ! Ontzettend zuiver, helder en gedetailleerd. De bijbehorende sub is helemaal overweldigend. Jammer dat de prijs zo hoog is, hoewel dit volgens de verkoper een hele goede prijs/kwaliteit is voor een sub...

Vandaag de MA Radius en CA Minx beluisterd. Een flink verschil, waarbij de CA Minx het duidelijk aflegt tegen de MA Radius. Die is dan ook afgevallen voor mij. Het geluid is duidelijk minder vol en gedetailleerd dan de MA sets.

Ik zit nu erg te twijfelen wat het gaat worden: Apex 3.1 of Radius 5.1. Het is in ieder geval duidelijk dat de sub heel veel toevoegt, dus die wil ik niet weglaten. Bij de keuze voor Radius denk ik aan een REL T5 of BW Gemini (zoals @porthofax suggereerde). Ook bij de Apex zal het waarschijnlijk één van deze subs worden, gezien het prijsverschil. Bovendien zal ik waarschijnlijk slechts max 25% van de prestaties benutten van de MA AW-12 sub, dus zou een minder krachtige ook moeten volstaan.

Twijfels, twijfels, maar ik ben wel weer een stuk verder na het beluisteren van de sets...

• berry eggens
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-02-2021
Dubbel met berry eggens in "Het Onkyo Receiver ervaringen/discussie Topic Deel 2". En het kapen van iemand anders topic voor een offtopic vraag als deze is ook niet erg beleefd.

[ Voor 70% gewijzigd door FeaR op 22-01-2012 00:13 ]

Verwijderd

Goed om te lezen dat je al zo veel hebt kunnen beluisteren en leuk dat het toch ongeveer zo uitvalt als ik vooraf dacht.
Als je de radius set neemt, kun je natuurlijk direct genieten van 5.1 geluid. Dit is natuurlijk toch weer een stuk gaver dan 3.1, waar je er toch voor zit i.p.v. er midden in.
Als je voor de Apex kiest dan kun je uiteindelijk natuurlijk uitbouwen naar een kwalitatief nog iets betere set. De belangrijke vraag is natuurlijk op welke termijn de achterluidsprekers komen, of je hier wel op kunt wachten en of je wel zin hebt in deze extra investering.

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust! Ik zou zeggen.. denk hardop na, want wie weet kunnen wij je helpen! ;)

Verwijderd

Heb van het weekend de Wharfdale moviestar 5.1 set gekocht, in het wit. Nog niet uitvoerig kunnen testen, maar m'n eerste indruk is vrij goed.
Ik gebruik het in combinatie met een Onkyo TX-NR609 en BD-SP309.
Ophangbeugels worden standaard NIET meegeleverd. Wel is er een gleufje aan de achterkant waarmee je de speaker aan een haakje/schroef kunt vastzetten (niet mijn favoriet).

http://www.wharfedale.co....en-GB/Default.aspx#detail

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2012 @ 20:30:
Heb van het weekend de Wharfdale moviestar 5.1 set gekocht, in het wit. Nog niet uitvoerig kunnen testen, maar m'n eerste indruk is vrij goed.
Inmiddels al beter kunnen testen? Ben benieuwd naar je ervaringen. Wat ik heb gelezen over deze set is dat het van belang is dat de subwoofer goed gepositioneerd wordt, in het midden tussen linker en rechter front speaker. Is dat ook jouw ervaring?

Heb je de set nog ergens kunnen beluisteren voordat je 'm hebt gekocht?

• Nohead
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-01 14:24

Nohead

PSN ID: Nohead

Voor de speakers zou je ook kunnen kijken naar Q Acoustics 2010i of 2020i in hoogglans wit.
Deze speakers komen het beste uit de test in zijn klasse volgens WhatHifi. 2010i rond de 160euro en de 2020i rond de 200euro.

Als complete set heb ik gehaald:
Onkyo TX-NR509
2x2020i fronts
2x2010i rear
1x2000i center
1x2070Si Sub
+ ophangbeugels achter

1650euro totaal kwijt dus net boven je budget. Kijk even of het aan de Wijf factor voldoet >:)

Verwijderd

Topicstarter
@Nohead, dank voor de suggestie. Deze komt idd zeer goed uit de review. Zal 'm eens voorleggen thuis, maar ben bang dat het zwarte kapje de WAF geen goed doet. :?

• Nohead

Nohead

Verwijderd schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 09:14:
@Nohead, dank voor de suggestie. Deze komt idd zeer goed uit de review. Zal 'm eens voorleggen thuis, maar ben bang dat het zwarte kapje de WAF geen goed doet. :?
Dan plaats je ze zonder kapjes :P

Verwijderd

@Cicak: Nope, nog niet uitgebreid kunnen testen. Van het weekend misschien wel.
Heb echter de achterspeakers nog niet kunnen aansluiten. Moet met de receiver nog wel een kalibratietest doen. Bij de Onkyo 609 wordt een audessy-microfoon geleverd. (schrijf ik vast verkeerd). Heb dat nog niet in een stille omgeving kunnen doen. Van het weekend werd er steeds doorheen gepraat.
- Ik heb het idee dat het weinig uitmaakt of je nou de subwoofer plaatst tussen de speakers of naast de speakers.
Ze zien er zonder zwart stofkapje wel gruwelijk uit zeg, mooier dan de Q Auqustics. Hoge WAF!
- En nee, ik heb ze vooraf niet kunnen luisteren. Volgens de importeur kon ik bij Plasma Visie luisteren, maar zij zeiden zelf dat dat niet kon.

• Nohead

Nohead

Verwijderd schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 22:49:
@Cicak: Nope, nog niet uitgebreid kunnen testen. Van het weekend misschien wel.
Heb echter de achterspeakers nog niet kunnen aansluiten. Moet met de receiver nog wel een kalibratietest doen. Bij de Onkyo 609 wordt een audessy-microfoon geleverd. (schrijf ik vast verkeerd). Heb dat nog niet in een stille omgeving kunnen doen. Van het weekend werd er steeds doorheen gepraat.
- Ik heb het idee dat het weinig uitmaakt of je nou de subwoofer plaatst tussen de speakers of naast de speakers.
Ze zien er zonder zwart stofkapje wel gruwelijk uit zeg, mooier dan de Q Auqustics. Hoge WAF!
- En nee, ik heb ze vooraf niet kunnen luisteren. Volgens de importeur kon ik bij Plasma Visie luisteren, maar zij zeiden zelf dat dat niet kon.
Tja smaken verschillen met of zonder kapje.

De specs van de sattelites van Wharfedale zijn nou ook niet echt denderend...
Met een 7.5cm mid/bass driver hoef je ook niet echt veel laag te verachten. Vanaf 120hz, dus dan zal je crossover waarschijnlijk nog wel iets hoger ingesteld moeten worden. Weet niet of ik daar vrolijk van moet worden.

Description/Format
Two-way closed-box system

High-Frequency Drive Unit
1 x 19mm silk dome

Mid/Bass Drive Unit
1 x 75mm woven PP cone

Frequency Response
120Hz – 20kHz ±3dB

Sensitivity (1W@1M)
84dB

Crossover Frequency
3.6kHz

Recommended Amp (RMS)
20 – 80W

Dimensions (HxWxD)
190x122x123mm

Net weight
1.8kg

Accessories
Rubber feet

Heb zelf niks tegen Wharfedale, heb zelf de Diamond series 10.2 volgens was dat beluisterd en dat klonk helemaal niet verkeerd. Maar dat is dan ook wat anders bookshelf vs sattelite.

[ Voor 6% gewijzigd door Nohead op 26-01-2012 10:19 ]

Verwijderd

@cicak, nog een keuze kunnen maken?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2012 @ 00:45:
@cicak, nog een keuze kunnen maken?
Nog niet helemaal. Ik ben net terug van een week wintersport, dus heb me de afgelopen dagen met wat andere dingen bezig gehouden.

Ik denk dat ik voor de Apex ga, en dan in eerste instantie een 3.1 set. Alleen over de subwoofer ben ik nog niet helemaal uit. Ik heb nog een luisterafspraak bij Stassen gemaakt (eind feb). Telefonisch werd mij daar een Sunfire SDS-10 als sub aangeraden. Op internet zie ik echter dat deze helaas alleen in zwart verkrijgbaar is.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan nog maar geen beslissing nemen over de sub...

De MA AW-12 (Apex serie) klinkt geweldig, maar is waarschijnlijk wat overkill. Ziet er zeer gelikt uit, maar ik ben bang dat ik niet meer dan 25% van zijn power zal gebruiken in de woonkamer. Voelt een beetje alsof je een sportwagen koopt en alleen in de stad mag rijden...

Verkoper gaf aan dat juist een krachtige sub beter geluid geeft, ook als ie niet voluit gaat, omdat ie het allemaal makkelijk aan kan. Een minder krachtige sub moet meer zijn best doen, wat de kwaliteit van het geluid niet ten goede komt. Is dat ook jullie ervaring?

Door bovenstaanden en het hoge prijskaartje van de MA AW-12 (€1200), is mijn oog oor gevallen op andere opties:
- REL T5
- REL T7
- BK Gemini II
- BK XLS 200

Wat zijn jullie ervaringen met deze subs? Zijn ze vergelijkbaar met elkaar qua prestaties en kwaliteit?

Nog een andere vraag. Ik lees tegengestelde berichten over DF en FF subs met betrekking tot welke het makkelijkst te plaatsen zijn. De sub zal naast de bank komen te staan, in een hoek, zo'n 10 cm van de muur.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:04

FeaR

In GoT we trust

REL zou ik persoonlijk nooit kopen, vind het - sinds enkele series - meer de BOSE onder de subwoofers. Maar een REL kost je zo'n 600 - 700 euro. De BK's kosten 200 - 400 euro. Dat is nogal een verschil qua budget en klasse niet? Als je de BK XXLS 400 in het lijstje had gezet had het wat logischer geweest. Maar mocht het budget op 700 euro liggen (van de REL) dan zou ik eens kijken naar bijvoorbeeld deze.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Topicstarter
@FeaR, er loopt een actie op HTForum voor REL subs T5 (€ 439) en T7 (€ 549). Deze zijn inderdaad wel hoger geprijsd dan de BK's (Gemini € 300 en XLS200 € 410). De XLS400 is qua formaat een stuk groter, vandaar dat ik die er niet bij heb staan.

SVS ken ik niet. Eens verder bekijken en of deze ook in het wit verkrijgbaar zijn.
Pagina: 1