3e speaker op stereo kanaal

Pagina: 1
Acties:

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
Ik heb hier een home cinema van Sony staan, de Str- ksl5 met daarop de originele speakers voor de rears en sub, maar als stereospeakers de Bose Studiocraft st200.

Wat ik wil is 1 extra speaker in mijn keuken plaatsen, die ik dan aansluit op mijn stereo aansluiting. Deze wil ik echter graag kunnen uitzetten. Aangezien ik nog een Sony speaker over heb van de home cinema (ik heb immers de 2 front speakers vervangen voor die van Bose).

Echter, m.b.t. de impedantie:
Bose Studiocraft's :4-8ohm (ik kan nergens vinden of dit betekend dat hij nu 4 of 8 ohm levert. Waarschijnlijk kan dit allebei maar voor mijn berekeningen maakt het het er niet gemakkelijker op).
Sony (bijgeleverde) speakers: 8 ohm

Versterker kan 8-16 ohm leveren.

Nu heb ik gedacht aan het in serie aansluiten, maar dan kom ik op 4 ohm uit per kanaal wat de versterker niet trekt. Parallel is lastig, want dan trekt hij van (bijv) het linker stereo kanaal 16 ohm en de ander 8 ohm wat mij niet helemaal de bedoeling lijkt. De enige optie die ik zie is 2 van die sony speakers in de keuken te plaatsen en die parallel aan te sluiten waardoor beide kanalen 16 ohm belast worden. Alleen kan ik de speakers in de keuken dan niet meer uitschakelen...

Zijn er nog andere opties behalve een extra versterker te regelen :) ?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

in serie zetten. desnood voor beide kanalen als je je zorgen maakt of stoort over verschillende impedanties , het lijkt geen probleem. de speaker(s) in de keuken zet je dan niet "uit" maar sluit je dan kort om hem uit te zetten. zo kun je de schakelaar ook mooi in de keuken houden,

[ Voor 6% gewijzigd door Fish op 08-01-2012 14:35 ]

Iperf

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
fish schreef op zondag 08 januari 2012 @ 14:33:
in serie zetten. desnood voor beide kanalen als je je zorgen maakt of stoort over verschillende impedanties , het lijkt geen probleem. de speaker(s) in de keuken zet je dan niet "uit" maar sluit je dan kort om hem uit te zetten. zo kun je de schakelaar ook mooi in de keuken houden,
Maar is het niet zo dat als ik beide kanalen in serie zet dat ik geen stereo geluid meer heb?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

huh nee wat niet doen

ik bedoel. dat je de speaker in de keuken in serie zet met de bijbehorende speaker in de woonkamer

dus

+ Links -------[keukenlinks] --------[kamerlinks] --------------- Links -

+ rechts -------[ keukr]------------------[kam r]--------------------rechts -

[ Voor 86% gewijzigd door Fish op 09-01-2012 22:09 ]

Iperf

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
fish schreef op maandag 09 januari 2012 @ 22:07:
huh nee wat niet doen

ik bedoel. dat je de speaker in de keuken in serie zet met de bijbehorende speaker in de woonkamer

dus

+ Links -------[keukenlinks] --------[kamerlinks] --------------- Links -

+ rechts -------[ keukr]------------------[kam r]--------------------rechts -
ik begrijp het niet, dan brug je toch de versterker/ speaker in de keuken wat niet elke versterker aan kan :? ? Want het linker kanaal en de rechter zijn dan nu toch verbonden, oftewel gebrugd?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

link en rechts zijn helemaal niet verbonden en er is niks gebrugt je hangt gewoon de speaker van de keuken in serie met de speaker in de woonkamer klaar

pff google tekeen dan weer maar ..

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 12-01-2012 20:33 ]

Iperf

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
fish schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 20:33:
link en rechts zijn helemaal niet verbonden en er is niks gebrugt je hangt gewoon de speaker van de keuken in serie met de speaker in de woonkamer klaar

pff google tekeen dan weer maar ..
Ik denk dat ik je al begrijp. Jij gaat uit van 2 speakers in de keuken, ik ging van 1 uit. Bij 1 speaker heb je de + in het linker kanaal en de -in het rechterkanaal, wat ik als ' gebrugd' beschouw.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

https://docs.google.com/d...D33rTihjOza6YC0c61d4/edit

een speaker in en R+ en L- duwen heeft niet met bruggen te maken maar met prutsen

Bij een brug heb je 2 (stereo) push-pull drivers die normaal tov massa werken
bij het bruggen stuur dan een kanaal in tegenfase aan en hang je de 1 speaker tussen beide drivers.

[ Voor 88% gewijzigd door Fish op 12-01-2012 21:00 ]

Iperf

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
fish schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 20:51:
https://docs.google.com/d...D33rTihjOza6YC0c61d4/edit

een speaker in en R+ en L- duwen heeft niet met bruggen te maken maar met prutsen

Bij een brug heb je 2 (stereo) push-pull drivers die normaal tov massa werken
bij het bruggen stuur dan een kanaal in tegenfase aan en hang je de 1 speaker tussen beide drivers.
ok thnx, ga het van de week eens aansluiten!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-01 22:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou de boel gewoon parallel aansluiten. Ook stukken makkelijker met draden grakken enzo, je hoeft immers maar 1 en niet 2x naar de keuken toe :)

Spekers uit kunnen schakelen is heel makkelijk: gewoon een knipschakelaar er tussen zetten zoals je ook in bijvoorbeeld een bedlamp of schemerlamp ziet. Die onderbreken gewoon de stroom naar de speaker toe :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1