Waar diende deze inductor voor?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:17

Harrie

NederVlaming

Topicstarter
Ik heb een moederbord (Asus P5Q EM), waarbij een inductor is afgebroken, waarschijnlijk een keer bij het wisselen / monteren van een andere PCIe videokaart.
Ik probeer te achterhalen wat de functie van deze inductor was, ik hoop dat hij onderdeel was van een feature die ik niet gebruik of niet nodig hebt, zodat ik het moederbord nog kan gebruiken zonder hem te vervangen.

Hieronder een plaatje, waarop ik de defecte inductor heb aangeduid.
Afbeeldingslocatie: http://img839.imageshack.us/img839/6386/dsc03707inductor.th.jpg

Nu zit de component dus vlakbij de RTL8111C chip, iets wat doet vermoeden dat hij onderdeel uitmaakt van het circuit voor de onboard lan contoller. Wellicht dat ik dus door gewoon onboard lan uit te schakelen, dit bord nog kan gebruiken.

Echter is dit een vrij grote inductor, wat mij doet vermoeden dat hij hoort bij een soort van schakelende voeding.
Hij lijkt zeer sterk op deze:
Afbeeldingslocatie: http://static.tme.eu/katalog_pics/7/d/9/7d96f5544df5abc553ff9329da8c388c/dlg-0504-6r8.jpg
Je kan aan zijn formaat al wel zien, dat het toch voor relatief grote stromen geweest moet zijn. Ik heb geen idee of het nu een 0.5 of 1.5A is geweest, maar het moet toch in die orde van grootte zitten volgens mij.
Dit ondermijnt mijns insziens een beetje het idee dat hij onderdeel uitmaakt van het onboard-lan circuit.
Of een soort ontstoorspoel? Maar die zijn toch niet zo groot?

Mijn vraag nu is dan ook de volgende: Kan het zijn dat deze inductor inderdaad een functie heeft voor de onboard-lan, of eerder iets anders? Wat denken jullie dat de functie is geweest?
Het lijkt me beter een soort van idee te hebben, ipv gewoon het bord te proberen en te kijken of hij werkt, en wat er eventueel wel en niet werkt.

(geplaatst in Elektronica, omdat dit toch een zeer gerichte vraag is waar kennis van electronica voor nodig is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:35
Als je de datsheet bekijkt van de LAN-controller zie je dat er een inductor wordt gevraagd voor het stabiliseren van de voedingsspanning. Waarde in datasheet tussen de 900-1510 ma. Klinkt aannemelijk dat het deze is. Er staan zelfs 3 types opgenoemd welke je kunt gebruiken. Zie bladzijde 25 van de datasheet.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Topicstarter
FireWood schreef op zondag 08 januari 2012 @ 15:31:
Als je de datsheet bekijkt van de LAN-controller zie je dat er een inductor wordt gevraagd voor het stabiliseren van de voedingsspanning. Waarde in datasheet tussen de 900-1510 ma. Klinkt aannemelijk dat het deze is. Er staan zelfs 3 types opgenoemd welke je kunt gebruiken. Zie bladzijde 25 van de datasheet.
Thanks voor je hulp! Stom van me dat ik zelf nog niet in de datasheet van de chip gekeken had om te kijken naar de aditionele componenten. Het lijkt inderdaad die te zijn, want ook de waarde komt overeen. Verrassend dat het dan toch nog tot 1.5A is voor zo'n chipje.

[ Voor 11% gewijzigd door Harrie op 08-01-2012 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-10 01:22

Stoney3K

Flatsehats!

Harrie schreef op zondag 08 januari 2012 @ 17:21:
[...]

Thanks voor je hulp! Stom van me dat ik zelf nog niet in de datasheet van de chip gekeken had om te kijken naar de aditionele componenten. Het lijkt inderdaad die te zijn, want ook de waarde komt overeen. Verrassend dat het dan toch nog tot 1.5A is voor zo'n chipje.
Als het een through-hole gemonteerde spoel is (wat me nogal logisch lijkt voor dat soort lompe componenten) is ie ook redelijk eenvoudig te vervangen met normaal gereedschap.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Topicstarter
Stoney3K schreef op zondag 08 januari 2012 @ 17:27:
[...]

Als het een through-hole gemonteerde spoel is (wat me nogal logisch lijkt voor dat soort lompe componenten) is ie ook redelijk eenvoudig te vervangen met normaal gereedschap.
Het is helaas geen through-hole component. Het is een SMD spoel. Maar redelijk groot, dus wellicht wel te doen.

Ik heb de afmetingen eens gecontroleerd, en het lijkt dat Asus een iets grotere component heeft gekozen, een SD43 (4x3mm), wel van 4.7uF.

De MCSD43-4R7MU lijkt me dan ook een goede vervanging:
http://www.farnell.com/datasheets/1288899.pdf

Nu eens zien waar ik zo eentje kan bestellen zonder teveel verzendkosten, en of ik die fatsoenlijk kan solderen.

[ Voor 31% gewijzigd door Harrie op 08-01-2012 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Er zijn hier op got mensen die regelmatig wat bij farnell bestellen.
Die kunnen dat zo voor je meebestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:35
Je zegt dat deze is afgebroken, dan moet daar nog best wat kracht op hebben gestaand gezien de grote soldeerpads van de spoel. Zijn je pads op het moederbord nog heel? Je zou de pech kunnen hebben dat deze ermee af gekomen zijn.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-10 14:24

M14

Dat ding kun je toch gewoon terug zetten? SMD solderen is 10x makkelijker dan thru-hole omdat het een 8 / 10 / 16 (?) laags doorgemetaliseerde PCB is. Wat is je probleem? :P

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Topicstarter
Nee, de ferriet kern zelf is afgebroken. Het onderste deel zit nog gewoon op de PCB, alleen het "torentje" en de draad zijn gebroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heli0s
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-04 15:07

Heli0s

Liberate tuteme ex inferis

Je zou kunnen proberen hem te desolderen, dan kan je meteen zien of je hem er ook weer op kan zetten als je een nieuw onderdeel hebt. ( Hij is nu toch al kapot :+ ) zorg er alleen wel voor dat je je moederboard niet te heet stookt, anders gaat de rest misschien ook nog kapot.

The fear that keeps me going and going and going. Is the same fear that brings me to my knees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Topicstarter
Ja, dat was mijn idee ook. Heb het al eens even snel geprobeerd, maar met mijn kleine boutje duurt het erg lang voor de pads op temperatuur zijn, ze zijn vrij groot. Misschien nog eens proberen als ik meer tijd en geduld heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-10 15:22
Anders gewoon deze 'er overheen' plakken, 43 eurocent en je hoeft niet met SMD te rommelen:

Afbeeldingslocatie: http://media.conrad.com/m/4000_4999/4300/4330/4333/433382_BB_00_FB.EPS.jpg

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=433549

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 16:24

SA007

Moderator Tweaking
Overigens, heb je niet nog een pci netwerkkaartje liggen en gewoon dat ding negeren?

Zie niet in waarom de pc compleet niet meer zou werken als de onboard lan er geen zin in heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon4ce
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

dragon4ce

hardware freak

SA007 schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 21:55:
Overigens, heb je niet nog een pci netwerkkaartje liggen en gewoon dat ding negeren?

Zie niet in waarom de pc compleet niet meer zou werken als de onboard lan er geen zin in heeft.
ff een nieuw inductor eropsolderen is eleganter natuurlijk ;) anders blijf je zitten met een losse kaart welke nog duurder is ook.

Omdat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 22:34
Avar schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 21:51:
Anders gewoon deze 'er overheen' plakken, 43 eurocent en je hoeft niet met SMD te rommelen:

[afbeelding]

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=433549
En dan dus natuurlijk wel de 4.7uH versie pakken zoals in de datasheet staat aangegeven...

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-10 14:24

M14

Waarom vind iedereen hier smd zo eng? Makkelijker dan dat kun je niet solderen:
- Restanten er af solderen
- Pad's goed schoon maken
- 1 pad waar je goed bij kunt 'vullen' met wat tin
- Component vast pakken, de tin op die ene pad verhitten, component er op drukken
- Andere kant vullen met tin

How hard can it be?

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Niet iedereen heeft een soldeerbout met zo'n fijne punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:48
en dat is nou net het verkeerde idee! ook voor smd heb je vaak geen extreem fijne punt nodig, vaak liever niet zelfs.

voor dit soort componenten kan je een punt van 3mm breed ook prima gebruiken, en dat zal beter gaan ook, aangezien de warmte overdracht van een klein puntje nogal bedroevend is in het algemeen, en zo'n grote punt dat beter kan :)

op de zaak soldeer ik veel smd, en de kleinste punten gebruik ik zo min mogelijk.
TQFP100, (ongeveer 0,5mm tussen de pootjes) soldeer ik bij voorkeur nog met een 3 of 5mm punt :P

zodra je ermee kan omgaan (wat minder moeilijk is dan veel mensen denken) gaat het zoveel sneller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:35
Het enige belangrijke bij smd is eigenlijk dat je alles goed schoon houdt, je punt, je pads etc. Verder zal je bij SMD een stuk meer hebben aan flux dan bij through hole.

Zoals boven mij al gezegd, QFP, SOIC etc. heb je enorm snel gesoldeerd als je een beetje oefent :)

Het component waar de TS het over heeft is trouwens nog een een groot onderdeel ook. 2 grote soldeerpads, kan bijna niet mis gaan. Voor dit soort werk pak je bij voorkeur gewoon een grote punt, net als bij 90% van SMD

[ Voor 28% gewijzigd door wesleytjuh op 12-01-2012 08:27 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Pagina: 1