Toslink optical naar coax: alternatief voor TORX173 gezocht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurry
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:11
Vorige maand heb ik een nieuwe UPC decoder ontvangen en deze heeft alleen een optische SPDIF uitgang. Nu heb ik een Harman Kardon receiver met zes SPDIF ingangen: 3 optisch en 3 coax maar het gros van de apparaten heeft tegenwoordig alleen maar een optische SPDIF uitgang. Dus nu plug ik maar handmatig de SPDIF kabels van de computer en mediaplayer om via de SPDIF ingang aan de voorkant.

Nu zag ik dat er eenvoudige kastjes te koop zijn om van optical naar coax te gaan zoals deze http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=588 maar de optie om de bestaande coax ingangen van de receiver ombouwen naar optisch is leuker / beter / gewoon omdat kan. :)

In een oude Elektuur kwam ik het schema van een zelfbouw convertor tegen. Als optical receiver staat de TORX173 op de lijst echter deze heb ik niet kunnen vinden bij diverse electronica winkels. Volgens de service manual van de receiver wordt de TORX179L als ingang gebruikt maar die is ook nergens te vinden.

Weet iemand een goed alternatief voor deze optical receivers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-10 21:22
Ik heb bij mijn mediaplayer dit gewoon 'lomp' opgelost door er een tulpplugje in te bouwen voor coax-out.

Paar weerstanden/condensatoren en signaal afgetapt van de optische transmitter (even pinout googlen of meten, 9 vd 10x 3-aderig, 5V, GND en TTL signaal.)

http://lampizator.eu/LAMPIZATOR/TRANSPORT/spdif.html

Simplest TTL to S/PDIF coax interface

100nF
  TTL ----||-----330ohm--+--------- coax S/PDIF signal out
  in                     |
                      100ohm
                         |
 Ground -----------------+--------- coax signal ground

Werkt prima, mn Asus O'play op de slaapkamer zit al een jaar zo aangesloten op mn Philips homecinemasetje daar (die heeft alleen coax in), en springt vrolijk op DTS bij een MKVtje ;)

Alternatief is om dat ding uit een oude receiver/dvdrecorder/dat/dcc/minidisc te slopen (whatever apparaat dan optical IN heeft)

[ Voor 7% gewijzigd door DJSmiley op 08-01-2012 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurry
Goede suggestie inderdaad om de wijziging aan de zendende kant aan te brengen. Bij de mediaspeler durf ik het nog wel aan maar bij de PS3 of de UPC decoder... Nee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toevallig heb ik ook naar die TORX173 gezocht. Segor Electronics in Duitsland is na lang zoeken de enige die ik heb gevonden die ze kan leveren.
http://www.segor.de/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-10 14:10

McFizban

Hackito ergo sum.

Of gebruik een TORX177F,T dat is een vervanger voor de TORX173.
o.a. Te koop bij Mouser.

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Volgens mij kom je ook een heel eind door gewoon op je coax aansluiting een weerstand+rode led te gebruiken. Heb ik vroeger ook in gebruik gehad toen ik last had van een ground loop toen mijn pc via coax aangesloten zat. Toen op de uitgang een led+weerstand, stukje fiber van een optische kabel er met een krimpkousje aan vast gemaakt en klaar :P Met een beetje priegelen kun ja de weerstand+led ook wel in een tulpstekker kwijt, en heb je alles mooi in 1.

[ Voor 13% gewijzigd door _ferry_ op 08-01-2012 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-10 20:11

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

_ferry_ schreef op zondag 08 januari 2012 @ 19:13:
Volgens mij kom je ook een heel eind door gewoon op je coax aansluiting een weerstand+rode led te gebruiken. Heb ik vroeger ook in gebruik gehad toen ik last had van een ground loop toen mijn pc via coax aangesloten zat. Toen op de uitgang een led+weerstand, stukje fiber van een optische kabel er met een krimpkousje aan vast gemaakt en klaar :P Met een beetje priegelen kun ja de weerstand+led ook wel in een tulpstekker kwijt, en heb je alles mooi in 1.
Mooi idee maar precies verkeerd om :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ja, voor de TS wel IDD. Nouja, misschien werkt het ook met een fotodiode :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBlekkenhorst
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-10 22:21
De TORX173(Optical receiver) en de TOTX173(Optical transmitter) zijn te bestellen bij Explorer-elektronica te Almelo. Ik bestel deze componenten daar regelmatig, gezien ik een groot afnemer ben hebben ze deze altijd voor mij op voorraad. ;-)

Explorer Elektronica is een kleine elektronica zaak, maar ik weet zeker dat als je een mailtje stuurt naar info@explorer-elektronica.nl dat ze je graag willen helpen. De TORX173 kost hier (ff snel op een oud factuurtje kijken) E7,48 excl BTW.

Op de site van hen hoef je niet te kijken, daar staat het toch niet op, maar ik kan je garanderen dat ze deze zeker kunnen leveren.

Let trouwens ook even op dat de TORX173 een verschrikkelijke ramp is qua ESD. Zorg er voor dat je goed statisch ontladen bent, omdat deze vrij snel kapot willen gaan als je ze zo aanpakt.

[ Voor 33% gewijzigd door HBlekkenhorst op 09-01-2012 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurry
Bedankt voor de tips! Zojuist heb ik Explorer Elektronica een mail gestuurd.

Ik had net de hele bestellijst in de website van Segor maar toen ging er iets mis en kon ik overnieuw beginnen... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-10 09:33

DaWaN

'r you wicked ??

Nedis heeft ook zo'n kastje in voorraad als je het plug and play wilt doen, CONV-OPTCOAX
Hier bvb te koop:
http://www.vego.nl/audio-video/conv-optcoax/conv-optcoax.htm

Gemiddelde prijs is 12-15 euro

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:41

Exirion

Gadgetfetisjist

http://www.amazon.de/Opti...B000LB829E/ref=pd_cp_ce_1

Gratis verzending naar NL. Daar ga je toch niet moeilijk voor doen?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Pagina: 1