Verwijderd

Topicstarter
Hallo Luitjes,

Na jaren lezen op tweakers, nu eindelijk mijn eerste post, heb wat informatie nodig van de kenners hier ;)

Ben een paar dagen in het bezit van de Philips 37pfl7606h, geweldige tv voor het geld. Deze vervangt mijn oude samsung Hd ready scherm, wat een verschil maakt dat zeg.

Ik ben al in het bezit van een HTPC, dit is een Core Duo Quad, Gigabyte GA-P35C-DS3R, 4gb geheugen, en een 8800GT videokaart, pc is snel zat om alles af te spelen, ook blu-ray schijven.
Nu ben ik bezig geweest met 3D films, mkv's sbs werken prima, maar als ik blu-ray 3D films af wil spelen, krijg ik de melding dat ik geen HDMI 1.4 verbinding heb met mijn tv. Dus dit wordt een andere videokaart kopen, maar ik heb geen idee welke videokaart.... het gamen op deze pc is niet echt belangrijk, volstaat een videokaart van 50 euro met HDMI 1.4 al? Of kan ik beter meer uit geven?

Verder nog een klein probleempje met de UPC HD box, voorheen had ik deze aan de DVI poort van mijn tv gekoppeld, en het geluid rechtstreeks optisch naar de versterker, als ik een HD zender had met DD5.1 dan sprong de versterker ook naar DD5.1. Nu heb ik de upc box via HDMI naar de tv lopen, en de TV optisch naar de versterker, als ik nu een zender heb met DD5.1 dan springt de versterker niet naar DD5.1, heb wel geluid over alle luidsprekers maar geen DD5.1. (voordeel is nu wel dat ik het volume kan regelen met de AB van upc), is dit normaal?
Heb de Xbox ook via HDMI aangesloten, en hierbij springt de versterker wel naar DD5.1.
Moet er wel bij zeggen dat ik niet zeker weet of al mijn HDMI kabels 1.4 zijn, denk dat ik nog nieuwe ga kopen.

Zo dat was het even voor nu. Groeten en alvast bedankt voor jullie bijdrage :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2012 13:34 . Reden: extra info ]

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:33

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Een Core 2 DUO Quad bestaat niet. Je hebt óf een Core 2 Duo óf een Core 2 Quad ;)

Afhankelijk van de processor kun je gewoon een videokaart van 50 euro kopen. Bij ee 2 Duo zou ik een wat betere kaart nemen i.v.m. hardware decoding (ontlast je processor) en zwaardere mkv`s/blurays.

Een core 2 quad heeft volgens mij absoluut geen moeite met HD media, zolang je de juiste drivers erop hebt staan en een videokaart die op de gewenste resolutie kan draaien.

Je tv verwerkt waarschijnlijk geen 5.1 intern naar de optische uit. Dat is een bekende situatie bij mensen die willen doorlussen. Rechtstreeks aansluiten is dan de enige oplossing.

Oh, je xbox geeft wel 5.1. Zet je decoder eens op de xbox hdmi. Misschien heeft niet iedere poort een 5.1 doorlus.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Verwijderd

Topicstarter
O ja foutje, Core 2 Quad it is ;)

Ik zag in dit forum de AMD HD6450 voorbij komen, is verkrijgbaar voor nog geen 40 euro, zoiets kan toch geen hardware decoding hebben?
Hoe kan ik nu eenvoudig zien welke videokaart hardware decoding aan boord heeft?

De upc box staat op hdmi 1 ingesteld als HD reciever, en de xbox op hdmi 2 als game console, dus misschien dat dat het verschil maakt. Zal de instellingen zo eens aanpassen, kijken of het dan werkt.

Verwijderd

Die kaart heeft dat wel, is geen speciale functie. Mijn HTPC heeft een 4350 en die doet dat ook prima.

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Verwijderd schreef op zondag 08 januari 2012 @ 18:34:
O ja foutje, Core 2 Quad it is ;)

Ik zag in dit forum de AMD HD6450 voorbij komen, is verkrijgbaar voor nog geen 40 euro, zoiets kan toch geen hardware decoding hebben?
Hoe kan ik nu eenvoudig zien welke videokaart hardware decoding aan boord heeft?

De upc box staat op hdmi 1 ingesteld als HD reciever, en de xbox op hdmi 2 als game console, dus misschien dat dat het verschil maakt. Zal de instellingen zo eens aanpassen, kijken of het dan werkt.
Het is geen superdeluxe optie tegenwoordig hoor.
Als ik jou was zou ik er gewoon een lekker goedkoop/zuinig kaartje ingooien Liefst nog met passieve koeling.

Verwijderd

Topicstarter
koekoek2003nl schreef op zondag 08 januari 2012 @ 18:41:
[...]

Het is geen superdeluxe optie tegenwoordig hoor.
Als ik jou was zou ik er gewoon een lekker goedkoop/zuinig kaartje ingooien Liefst nog met passieve koeling.
Oke dan, dan komt er een goedkoop kaartje, dacht dat het nog een luxe was :P, heb al een tijd geen nieuwe hardware meer besteld haha.

Ik bestel de AMD 6450, of de Nvidia GT520, beide passief gekoeld, GT520 is weer een klein beetje sneller, of zal dit niet eens merkbaar zijn?

Verwijderd

Je bedoelt of je film sneller afspeelt dan met de Radeon ;) Nee dat valt wel mee. Kijk wel even of deze kaarten.hdmi 1.4 hebben voor 3D.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2012 20:16 ]

• wesseln
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-01 21:47
Als je nog zoekende ben.

Ik gebruik deze: pricewatch: Asus ENGT520 SL/DI/512MD3(LP)

Speciaal gekocht voor 3D. Heeft de nieuwste Purevideo HD zaken ook aan boord(hardware acceleratie), werkt erg goed ICM PowerDVD. Is ook nog passief en niet erg duur.

Correctie ik heb de 1GB versie hiervan. Niet dat et veel uitmaakt maar et scheelde maar een paar euro.

O en hij heeft ook zn eigen geluidschip aan boord:) Compatible met DTS-HD en Dolby True-HD. Erg leuk alsje versterker het tenminste ondersteund;)

[ Voor 26% gewijzigd door wesseln op 10-01-2012 18:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb gister de AMD 6450 gehaald bij gistron, goede 1.4 HDMI kabels hadden ze niet op voorraad, die heb ik besteld. Alle video wordt prima afgespeeld, heb alleen het idee dat power dvd er niet lekker mee overweg kan, hij ziet de kaart niet als een 1.4 device, of dat moet komen door de missende 1.4 kabel. En ik krijg geen dts door.... maar weet niet of dat door de kaart of door de tv komt? heeft philips dts ondersteuning?

Ik kan de kaart anders nog omruilen voor een GT520

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:12

The Legend

*Plop*

Ik kan geen actueel topic vinden, dus daarom deze maar een *BUMP*.

Ik wil een full hd 3D iso afspelen op m'n HTPC met een Radeon HD5450 kaart. De blu ray ISO speelt wel af, maar niet in 3D (in het menu kan ik kiezen tussen 3d en 2d). Ligt dit nu aan het feit dat de HD5450 HDMI 1.3 heeft of is dit een softwarematig (PowerDVD 12) probleem?

[edit]

Blijkt softwarematig. Met TotalMedia Theater werkt het wel. In m'n rip doet alleen de engelse soundtrack het niet (de franse, duitse en italiaanse wel 8)7)

[ Voor 19% gewijzigd door The Legend op 21-01-2013 00:08 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-01 16:47
Je hebt HDMI 1.4 nodig voor 3D

Wikipedia: High-Definition Multimedia Interface

• The Legend

The Legend

*Plop*

Blijkbaar dus niet, want zoals ik in m'n update al zei werkt het nu wel gewoon met TMT5 terwijl mijn HD5450 slechts HDMI 1.3 geschikt is.

Het probleem met de engelse soundtrack is dat die in DTS-HD geencode is. Mijn oude SC-PT850 home cinema setje kan echter geen externe DTS bronnen decoderen. Die moeten gedownmixed worden naar bv. DD5.1 en dan werkt het wel.

Ik gebruik trouwens wel een HDMI 1.4a kabel (laatst in de aanbieding via iBood :P).

Een mogelijke verklaring is trouwens de volgende:
BELANGRIJK

Sommige nieuwe 3D apparatuur heeft nog steeds HDMI 1.3 aansluitingen. Hier is het puur een kwestie van benaming. Deze producten kunnen Full 3D doorgeven, maar mogen de naam HDMI 1.4 niet gebruiken omdat ze niet voldoen aan alle specificatie eisen van HDMI 1.4.
Het kan dus best zijn dat mijn HD5450 het label HDMI 1.3 krijgt, maar stiekem toch gewoon FullHD 3D kan weergeven en voor dat specifieke onderdeel dus toch HDMI 1.4 geschikt is.

Ja die standaarden maken het allemaal lekker overzichtelijk 8)7

[ Voor 95% gewijzigd door The Legend op 22-01-2013 12:17 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:17
The Legend schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 12:09:
Blijkbaar dus niet, want zoals ik in m'n update al zei werkt het nu wel gewoon met TMT5 terwijl mijn HD5450 slechts HDMI 1.3 geschikt is.

Het probleem met de engelse soundtrack is dat die in DTS-HD geencode is. Mijn oude SC-PT850 home cinema setje kan echter geen externe DTS bronnen decoderen. Die moeten gedownmixed worden naar bv. DD5.1 en dan werkt het wel.
Je kan afaik niet live downmixen naar DD5.1. Je zal dan moeten gaan converten. Wel kan je DTS direct laten downmixen naar 2.0 en dan eventueel weer via Dobly ProLogic weer een 5.1(achtig) signaal van maken. Verre van ideaal, maar om nu elke film waar geen DD5.1 track maar uitsluitend DTS op zit te gaan converteren is ook geen feest -O-
Ik gebruik trouwens wel een HDMI 1.4a kabel (laatst in de aanbieding via iBood :P).

Een mogelijke verklaring is trouwens de volgende:

[...]

Het kan dus best zijn dat mijn HD5450 het label HDMI 1.3 krijgt, maar stiekem toch gewoon FullHD 3D kan weergeven en voor dat specifieke onderdeel dus toch HDMI 1.4 geschikt is.

Ja die standaarden maken het allemaal lekker overzichtelijk 8)7
het verschil tussen HDMI 1.3 en 1.4 is de hoeveelheid beschikbare bandbreedte. Voor FullHD 3D is meer bandbreedte nodig dan voor gewoon FullHD (2D dus). HDMI 1.3a en hoger kunnen dit naar behoren afhandelen. Er worden vrijwel geen kabels (meer) verkocht die geen HDMI 1.3a zijn.
HDMI 1.4 heb je voor media-doeleinden (mits het geen 4k-content betreft) nog niet nodig, omdat er niets is dat die bandbreedte dicht zal trekken. Wel kan deze kabel interessant zijn voor andere doeleinden, aangezien er ook een 100mbit ethernet-verbinding mee kan worden gemaakt, naast het gewone HDMI-signaal.
HDMI 1.4 wordt daarintegen wel weer gebruikt om (nieuwere) netwerk-switches aan elkaar te knopen, over de volle bandbreedte die HDMI 1.4 biedt (dus niet beperkt tot die 100mbit, maar tot ongeveer 20Gbps
De nieuwere HDMI 2.0-standaard is inmiddels al wel geintroduceerd, maar wordt afaik nog niet toegepast.

iRacing Profiel

• The Legend

The Legend

*Plop*

kroegtijger schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 12:49:
[...]

Je kan afaik niet live downmixen naar DD5.1. Je zal dan moeten gaan converten. Wel kan je DTS direct laten downmixen naar 2.0 en dan eventueel weer via Dobly ProLogic weer een 5.1(achtig) signaal van maken. Verre van ideaal, maar om nu elke film waar geen DD5.1 track maar uitsluitend DTS op zit te gaan converteren is ook geen feest -O-

[...]
Na een beetje doorlezen lijkt het probleem nog weer net anders te zitten: DTS-HD kan überhaupt niet uitgestuurd worden over SPDIF (ongeacht het ontvangende apparaat). Het zou zo maar kunnen zijn dat TMT inderdaad downmixed naar 2.0 en m'n SC-PT850 daar zelf wat 5.1-achtigs van maakt..

Had de upgrade naar een fatsoenlijke future-proof receiver + speakers nog niet op de planning staan, maar nu blu ray rips toch enkel DTS-HD streams zullen bevatten, wordt het toch wel irritant..

[ Voor 4% gewijzigd door The Legend op 22-01-2013 13:47 ]

• kroegtijger
The Legend schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 13:46:
[...]

Na een beetje doorlezen lijkt het probleem nog weer net anders te zitten: DTS-HD kan überhaupt niet uitgestuurd worden over SPDIF (ongeacht het ontvangende apparaat). Het zou zo maar kunnen zijn dat TMT inderdaad downmixed naar 2.0 en m'n SC-PT850 daar zelf wat 5.1-achtigs van maakt..
Ik had het dan ook niet over DTS-HD, maar over DTS. De HD-audio-formaten verbruiken te veel bandbreedte om over optisch of coaxiaal digitaal verbindingen te worden verstuurd; dit kan uitsluitend over HDMI (die dus wel die bandbreedte bied). Mijn verhaal sloeg op downmixing van DTS (en is ook van toepassing op DTS-HD). Realtime downmixing naar DD5.1 kan daar simpelweg niet van; dat kan hooguit naar Stereo 2.0 toe.
Had de upgrade naar een fatsoenlijke future-proof receiver + speakers nog niet op de planning staan, maar nu blu ray rips toch enkel DTS-HD streams zullen bevatten, wordt het toch wel irritant..
De beste setup is dan ook met HDMI naar je receiver toe gaan (of dat nu een HTPC, DVD-speler of welk ander HDMI-based device dan ook is) en vanaf je receiver op de HDMI-output naar de TV toe gaan. Zodoende kan je elk formaat audio dat je receiver ondersteund gebruiken, en krijg je de hoogst mogelijke verbinding. Bijkomend voordeel is dat je dan nog maar 1 externe input hoeft te gebruiken op je TV, namelijk van de receiver, en je verder beeld én geluids-input via de receiver kiest.

iRacing Profiel

• The Legend

The Legend

*Plop*

Helder, dank voor je uitleg. Nu dit topic toch soort van gekaapt is nog een laatste vraag over een nieuw setje. Aangezien ik nu toch nog niet dusdanig woon dat fullsize speakers in 5.1 of 7.1 setup überhaupt past, laat staan dat ik het kan betalen, dacht ik te kijken naar een nieuw all-in-one setje i.c.m. de MediaMarkt BTW actie.

Heb nu de Samsung HT-E5530 op het oog. Deze heeft ook een receiver die de gewenste HDMI 'switch' functie heeft met twee HDMI inputs en één HDMI output met ARC. Daarbij worden alle HD audioformaten ondersteunt.

Ik wil aansluiten:

- Panasonic 42ST50
- HTPC met Radeon HD5450 met HDMI 1.3 (of toch soort van 1.4..) (kaartje kan goedkoop geupgrade worden desnoods)
- Humac 5100C decoder

Ik wil m'n HTPC gebruiken voor FullHD 3D ISO's met het geluid via de nieuwe Samsung. Aangezien de Panasonic 42ST50 via DLNA al m'n series kan afspelen zou ik daar het geluid ook via de Samsung willen laten lopen.

Kan ik dan de HTPC op HDMI input 1 prikken, de Humax op HDMI input 2, en de TV op HDMI output met ARC? Klopt het dan dat ik het geluid van bestanden die via de TV (via DLNA) worden afgespeeld via de Samsung receiver kan afspelen?

Als bovenstaande zou kunnen, kan ik er voorlopig weer tegenaan en hoef ik niet direct de stap te maken naar een échte receiver met fullsize speakers.

• kroegtijger
Ja, dat zou volgens mij wel moeten werken. Ik vermoedt zelfs dat die samsung zelf ook wel DLNA ondersteund, en je dus niet eens meer via je TV hoeft te gaan, maar direct vanaf het netwerk af kan streamen.
Ik ken deze set verder niet, dus kan er inhoudelijk weinig over kwijt, maar algemene ervaring is toch wel dat deze setjes vaak leuk zijn voor af en toe een filmpje, maar voor het serieuzere werk (lees: de hobbyist / freak / liefhebber) toch vaak tekort schiet. Met name de speakers zijn over het algemeen van beroerde kwaliteit. Nu is het prijsverschil tussen dergelijke sets en de echt goede hardware enorm... Voor een paar 100 euro pik je zo'n setje op, terwijl je voor de high-end hardware voor die paar 100 euro's amper de speakerkabeltjes krijgt als je geluk hebt, laat staan de speakers en de e receiver zelf.... Of die high-end hardware zn prijs waard is, is altijd al onderwerp van discussie geweest. De een vindt het 't waard, en de ander vind het onzin omdat de verschillen niet zo gigantisch groot zijn als dat het prijsverschil zou doen vermoeden. Zelf ben ik van mening dat het investeren in dergelijke hardware alleen zin heeft mits je:
A - De ruimte hebt om een goede opstelling te kunnen neerzetten
B - De bijbehorende hardware zoals CD-spelers e.d. van een kwaliteit zijn dat ze ook een goed signaal aan de receiver kunnen aanbieden
C - Buren / vrouw / vriendin geen rol van betekenis spelen bij dergelijke aanschaf :P

Ik zou dan ook willen voorstellen om gewoon te gaan luisteren in de winkel (en vraag meteen even na of inderdaad je hardware die je hebt er direct op kan worden gehangen) en op basis daarvan een afweging te maken. Specs kunnen nog zo mooi zijn, maar luisteren is de enige echte test die er is.

iRacing Profiel

• The Legend

The Legend

*Plop*

Dank voor je uitleg kroegtijger! :) Hoewel ik wel een hobbyist ben en meen kwaliteit te kunnen zien en horen, heb ik nu niet de middelen en de ruimte om een set aan te schaffen die daar volledig recht aan doet. Maar wat ik uit reviews kan lezen is de kwaliteit van deze all-in-one setjes met grote sprongen vooruit gegaan. Geen weggegooid geld dus.

Ben nu voor een Panasonic SC-BTT590 gegaan. Past mooi bij m'n TV :P en komt goed uit de reviews.

[offtopic]

Adviesprijs is wel stevig: €599 euro. Op mediamarkt.nl stond de set verstopt tussen de 2.1 setjes voor een prijs van €409. Dat is al interessanter, dus ik net ff naar de MM, staat 'ie daar in de winkel gewoon voor €599! Intussen is de webshop down i.v.m. aankomende BTW actie, dus ze konden het niet checken. Vervolgens even bij de naastgelegen BCC binnengelopen. Daar stond de set voor €519. Draai ik me om, kijk ik tegen een actie-display aan waar dezelfde set nieuw in doos staat voor €389, vraag ik een verkoper of ze ook mee doen met de BTW-actie, blijkt van die prijs ook nog eens de korting af te gaan (ipv matchen met de MM prijs, die zelfs met korting veel hoger is dan de BCC prijs) :D

Morgen dus de Panasonic SC-BTT590 voor €321 ophalen bij de BCC *D

Pagina: 1