Arqtik peltier waterblock

Pagina: 1
Acties:

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:59

Wimo.

Shake and Bake!

Topicstarter
Ik ben al lange tijd gecharmeerd van peltiers en hun werking. Het idee om net even wat verder te gaan zonder phase change is interessant. Het grote nadeel van werken met pelts en lage temperaturen is condens.. en om eerlijk te zijn vind ik het gebruik van vaseline, buiten de slaapkamer, niet echt handig.

Nu kwam ik op XS een thread tegen van Arqtik cooling. Deze man heeft zelf een 12/24v tec controller gemaakt welke vervolgens een custom waterblok met pelts aanstuurt. De controller blijft vervolgens +/- 5 graden boven ambient om zo condensatie te voorkomen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
TEC Specifications:

Max Power Consumption: 694.4W
Max Heat Transfer(Qmax): 400W
Max Voltage (Vmax): 24.8V
Max Current (Imax): 28A
Max Operating Temp(Tmax): 125°C
Optimum Delta Temp(DTmax): 62°C
Dimensions: 62mm x 62mm x 3.3mm

Het leuke aan de controller is dat deze direct vanaf je voeding werkt via een PCIE connector. Daarnaast kan het hele spul al draaien op een simpele 360 waterkoelingset.

De load wordt continu aangepast aan de omgevingstemperatuur.

Het hele spul moest uit Amerika komen en 6 weken later had ik dit:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/OXxBH2ru4bO1altn6wOYi1gy/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/dHLEKgQdeuwtFreXIkqDF9sN/full.jpg

Ik heb hier genoeg normale waterblokken liggen en ben erg benieuwd. Volgens de eigenaar moet ik toch zeker 10 graden kunnen winnen t.o.v. normale blokken onder 100% load.

Ik tover van de week wel een 2500k ergens vandaan om het geheel te testen :)

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

Het vermogen is er in elk geval naar. De meeste TEC blokjes die zo hatseflats in de omloop waren moesten het met om en rond de 200W doen, en daar hou je een moderne CPU niet meer mee koel. Ben erg benieuwd naar je resultaten!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-01 12:59

Fordox

00101010

dus dit is eigenlijk een bijna phase change cooling in een waterkoel systeem die niet onder ambient temp komt?

klinkt effectief en belovend :)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Topicstarter
Fordox schreef op zondag 08 januari 2012 @ 14:32:
dus dit is eigenlijk een bijna phase change cooling in een waterkoel systeem die niet onder ambient temp komt?

Jep! Je hebt het beste van beide oplossing. De kou van de pelt maar niet de ellende van condensatie! Ik heb hem even heel snel getest zonder load en het ding is binnen no time lekker koud.

• Fordox

Fordox

00101010

leuk :) en hoeveel mag t kosten?

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Topicstarter
Rond de 220 incl. verzending en naheffing... pijnlijk dus :+

• Fordox

Fordox

00101010

het is dan net een extra midrange grafische kaart in je pc. gewoon een extra onderdeel om geld in te steken :P

als het echt zo goed is als je claimt, denk ik wel dat meerdere mensen dit gaan proberen.

is dit eigg incl. je waterkoel spul?

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Topicstarter
Fordox schreef op zondag 08 januari 2012 @ 21:21:
het is dan net een extra midrange grafische kaart in je pc. gewoon een extra onderdeel om geld in te steken :P

als het echt zo goed is als je claimt, denk ik wel dat meerdere mensen dit gaan proberen.

is dit eigg incl. je waterkoel spul?
Nah, totaalplaatje zit wel rond de ~750 euro aan koeling.

Het kan ook een stapje erger:

Afbeeldingslocatie: http://www.overclock.net/attachment.php?attachmentid=218523&stc=1&d=1309991283

Dit is een quad pelt. Je zit dan alleen met serieus wat hitte..

[ Voor 19% gewijzigd door Wimo. op 08-01-2012 22:32 ]

• Legendary1985
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-11-2025
ik snap dit plaatje niet wat komt dan tussen 4 block om de cpu te koelen.

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Topicstarter
Legendary1985 schreef op zondag 08 januari 2012 @ 22:46:
Nu moet het wel duidelijk worden:

Afbeeldingslocatie: http://www.overclock.net/attachment.php?attachmentid=219533&stc=1&d=1310591999

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-01 18:41

InFamous

excommunicado

Fordox schreef op zondag 08 januari 2012 @ 14:32:

Phase-change is iets totaal anders en heeft totaal niks te maken met peltier koeling(buiten om dat het allebei koud word)

220 euro vind ik overigens wel een hoop geld. Ik heb een Single stage phase change unit en die koste me 360 euro incl verzending maar die is van grond af opgebouwd, getuned en gemod. Een losse unit kon ik voor 200 euro inclusief verzending kopen ongetuned en ongemod in zeer goede staat. Dat word
een stuk kouder als een peltier element.
Legendary1985 schreef op zondag 08 januari 2012 @ 22:46:
Ik heb een vermoeden dat er 4 tec elementen aan alle kanten zitten die tegen een koelblok gemonteerd zitten waardoor en 4 tecs op 1 koelblok geplaatst kunnen worden.

[ Voor 20% gewijzigd door InFamous op 08-01-2012 22:58 ]

Formerly known as Ragdoll

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Topicstarter
InFamous schreef op zondag 08 januari 2012 @ 22:56:
[...]

Phase-change is iets totaal anders en heeft totaal niks te maken met peltier koeling(buiten om dat het allebei koud word)

220 euro vind ik overigens wel een hoop geld. Ik heb een Single stage phase change unit en die koste me 360 euro incl verzending maar die is van grond af opgebouwd, getuned en gemod. Een losse unit kon ik voor 200 euro inclusief verzending kopen ongetuned en ongemod in zeer goede staat. Dat word
een stuk kouder als een peltier element.

[...]

Ik heb een vermoeden dat er 4 tec elementen aan alle kanten zitten die tegen een koelblok gemonteerd zitten waardoor en 4 tecs op 1 koelblok geplaatst kunnen worden.
Het ding kost 220 dollar. Na invoerbelasting etc. zit je helaas op 220 euro. Het is veel geld maar het plug en play gedeelte heeft ook z'n charme.

Daarnaast is dit gemaakt voor 24/7 gebruik. Het stroomverbruik is relatief laag en je hebt geen extra herrie.

[ Voor 5% gewijzigd door Wimo. op 08-01-2012 23:01 ]

• InFamous

InFamous

excommunicado

Wimo. schreef op zondag 08 januari 2012 @ 23:00:
[...]

Het ding kost 220 dollar. Na invoerbelasting etc. zit je helaas op 220 euro. Het is veel geld maar het plug en play gedeelte heeft ook z'n charme.

Daarnaast is dit gemaakt voor 24/7 gebruik. Het stroomverbruik is relatief laag en je hebt geen extra herrie.
Mijn ss-unit is ook plug and play, ook voor 24/7 gebruik en het zal alleen wat meer verbuiken en meer geluid maken mja daar zijn de temp verschillen ook naar.

• Fordox

Fordox

00101010

Maar dan heb je natuurlijk ook het probleem van condens neem ik aan... dat probeerd TS dus te vermeiden.

• InFamous

InFamous

excommunicado

Fordox schreef op zondag 08 januari 2012 @ 23:07:
Maar dan heb je natuurlijk ook het probleem van condens neem ik aan... dat probeerd TS dus te vermeiden.
Dat is de anderekant van het verhaal. Aleen het is mijn mening hoor maar voor 10 graden onderload minder vind ik 220 euro een hoop geld. Met een goede tec voeding en een goede tec zal je al snel minder kwijt zijn en koeler gaan en dat is eventueel ook te regelen.

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Topicstarter
InFamous schreef op zondag 08 januari 2012 @ 23:10:
[...]

Dat is de anderekant van het verhaal. Aleen het is mijn mening hoor maar voor 10 graden onderload minder vind ik 220 euro een hoop geld. Met een goede tec voeding en een goede tec zal je al snel minder kwijt zijn en koeler gaan en dat is eventueel ook te regelen.
Je vergeet dat dit ook een waterblok is. Daarnaast heb ik de kennis niet om een compleet custom stuk pcb te maken welke continu de omgevingstemp in de gaten houdt en de tec zodanig regelt om maximaal te koelen zonder condens. Het is gewoon een stukje techniek om u tegen te zeggen. Swiftech heeft het ook gedaan zonder de controller en dat faalt gewoon, dan heb je een domme tec.

[ Voor 14% gewijzigd door Wimo. op 08-01-2012 23:13 ]

• Fordox

Fordox

00101010

Maar condens heeft ook tijd nodig om te vormen. Het is idd wel beter voor een 24/7 set-up.

Heb je de boel inmiddels al werkend?

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Topicstarter
Fordox schreef op maandag 09 januari 2012 @ 00:15:
Maar condens heeft ook tijd nodig om te vormen. Het is idd wel beter voor een 24/7 set-up.

Heb je de boel inmiddels al werkend?
Nee, ik heb wel een i3 550 besteld om even te testen in een oud 1156 bord. Ik weet dat het geen racemonster zal worden maar met 1.5v verwacht ik wel wat warmteontwikkeling om zo het verschil te zien tussen een normaal blok en deze opstelling.

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Swiftech heeft het ook gedaan zonder de controller en dat faalt gewoon, dan heb je een domme tec.
Zoiets heb ik inderdaad in huis gehad maar de TEC was verre van krachtig genoeg om een wezenlijke temperatuursverlaging te realiseren ten opzichte van high-end waterkoeling. Niet ideaal. Ik heb nog wel een paar vragen over dit razend interessante ding van je :D

- Waar ga je de TEC mee koelen? Je zult toch een vrij dikke waterkoelingssetup moeten hebben om 400 à 500W van 1 block af te voeren.

- Waarmee ga je de TEC voeden? 12V van je eigen voeding lijkt me karig, heb je een Mean Welletje of iets dergelijks?

- Naar wat voor extra verbruik zit je te kijken voor die paar graden? Als ik zo lees op 't web is een SS niet bepaald efficient en soms luidruchtig, maar kom je wel een stuk lager qua temps voor 't verbruik van zo'n ding. Nadeel is alleen dat je even netjes moet isoleren maar hey...

- Zou je zo'n peltier ook gewoon als platte module voor tussen CPU en waterblock kunnen krijgen? Dan kan je zonder al teveel geduvel een TEC in je huidige WC-setup implementeren, controllertje erbij en hatsee. Dát lijkt me echt een ideale oplossing en dan kan je nog zelf kiezen welk waterblock je ertussen schroeft.

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Topicstarter
Alle antwoorden op je vragen kun je vinden op de site van de maker:

http://www.arqtik.com/about.html

Ik ben ondertussen wat aan het spelen met een i3 550 en een H55 pro die ik nog ergens had liggen. Ik doe iets fout...

load @ 4.8ghz met 1.4v is momenteel 75 graden per core volgens Coretemp. Het regelpaneel van de pelt geeft netjes 26 ambient aan en koelt vervolgens het board tot 26 graden. Voor zover dat klopt tenminste.. aangezien met ding voor 61% dutycycle draait is die ook echt aan het koelen.

Het water is nog gewoon koud dus daar zit het probleem niet. Ik heb het blok ondertussen al 3x opnieuw gemonteerd..

[ Voor 6% gewijzigd door Wimo. op 16-01-2012 21:41 ]

• Fordox

Fordox

00101010

Wimo. schreef op maandag 16 januari 2012 @ 21:40:
Alle antwoorden op je vragen kun je vinden op de site van de maker:

http://www.arqtik.com/about.html

Ik ben ondertussen wat aan het spelen met een i3 550 en een H55 pro die ik nog ergens had liggen. Ik doe iets fout...

load @ 4.8ghz met 1.4v is momenteel 75 graden per core volgens Coretemp. Het regelpaneel van de pelt geeft netjes 26 ambient aan en koelt vervolgens het board tot 26 graden. Voor zover dat klopt tenminste.. aangezien met ding voor 61% dutycycle draait is die ook echt aan het koelen.

Het water is nog gewoon koud dus daar zit het probleem niet. Ik heb het blok ondertussen al 3x opnieuw gemonteerd..
grootste probleem is altijd de overbracht van je cpu naar je blok.
welke koelpasta heb je ertussen? of hoort dat niet bij dit soort koeling

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Topicstarter
Ok, na het switchen van mobo en CPU werkt alles een stuk beter. Ik moet zeggen dat ik dit toch wel één van de meest innovatieve producten van het jaar vind.

Ik ben druk bezig met alle data maar wat ik nu al kan verklappen:

idle I3 530@4.4Ghz en 1.4v is 10 graden. Load komt rond de 35/40 uit afhankelijk van de temp hier. Energieverbuik ga ik uiteraard ook meten bij zowel load als ambient mode.

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Da's toch best netjes! Waar zat de clue 'm nou in met dat eerste moederbord?

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Topicstarter
Singular1ty schreef op maandag 23 januari 2012 @ 00:50:
Da's toch best netjes! Waar zat de clue 'm nou in met dat eerste moederbord?
Scheve mount + defect mobo. Het ding zit vast met 4 bouten en een bracket. Op zich prima, maar de kans dat je scheef gaat is vrij groot. Ik heb er nu moeren opzitten voor de stabiliteit.

• Fordox

Fordox

00101010

Dat is inderdaad netjes, ik zou zeggen: pak er een heethoofd bij en doe een vergelijking met een bekende koeler (zoals de h100 of een nh-d14).
Heb je wat vergelijkingsmateriaal, is.het effect beter te zien :)
Ik ben benieuwd ^^

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Topicstarter
Fordox schreef op maandag 23 januari 2012 @ 09:17:
Dat is inderdaad netjes, ik zou zeggen: pak er een heethoofd bij en doe een vergelijking met een bekende koeler (zoals de h100 of een nh-d14).
Heb je wat vergelijkingsmateriaal, is.het effect beter te zien :)
Ik ben benieuwd ^^
Ik denk dat je schrikt van de vergelijking. Deze i3 ging voorheen met een Ek Supreme HF richting de 30 idle en 65 load. Met dezelfde watercoolingset. Een h100 is speelgoed..

Zo'n i3-tje rond de 5Ghz en 1.5v spuugt nog akelig veel warmte uit.

Cpu loopt nu vrolijk op 4.8Ghz met 1.375v. Voorheen kwam ie niet voorbij de 4.4Ghz. Ik zoek alleen nog een cheapo setje 2x4 mem om de 1000mhz te halen. Dan kan ie mooi op 24x200 lopen 1:1.

[ Voor 20% gewijzigd door Wimo. op 23-01-2012 09:28 ]

• Fordox

Fordox

00101010

Zow lekker, heb je een foto van het totaal?
T is net een 24/7 prestatie van droogijs.

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Hmm, droogijs of een SS for that matter gaan nog wel een stukje kouder, maar dan heb je ook de ellende van condens en whatnot. Ik ben best onder de indruk van dit systeem! Wellicht iets om te proberen voor m'n volgende build :D

Ben alleen nog benieuwd naar je stroomverbruik voor deze cijfers :)

• Fordox

Fordox

00101010

maar t is wel duur...
zou anders wel een must zijn voor high end custom water cooling :)

• vapo_chiller
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

vapo_chiller

Evga Untouchables Addicted

Singular1ty schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 19:14:
[...]
Zoiets heb ik inderdaad in huis gehad maar de TEC was verre van krachtig genoeg om een wezenlijke temperatuursverlaging te realiseren ten opzichte van high-end waterkoeling. Niet ideaal. Ik heb nog wel een paar vragen over dit razend interessante ding van je :D

- Waar ga je de TEC mee koelen? Je zult toch een vrij dikke waterkoelingssetup moeten hebben om 400 à 500W van 1 block af te voeren.

- Waarmee ga je de TEC voeden? 12V van je eigen voeding lijkt me karig, heb je een Mean Welletje of iets dergelijks?

- Naar wat voor extra verbruik zit je te kijken voor die paar graden? Als ik zo lees op 't web is een SS niet bepaald efficient en soms luidruchtig, maar kom je wel een stuk lager qua temps voor 't verbruik van zo'n ding. Nadeel is alleen dat je even netjes moet isoleren maar hey...

- Zou je zo'n peltier ook gewoon als platte module voor tussen CPU en waterblock kunnen krijgen? Dan kan je zonder al teveel geduvel een TEC in je huidige WC-setup implementeren, controllertje erbij en hatsee. Dát lijkt me echt een ideale oplossing en dan kan je nog zelf kiezen welk waterblock je ertussen schroeft.
-- je moet warmte van de tec + warmte van cpu kunnen afvoeren.

-- psu's genoeg die in single bay, dual bay drive bay passen, of gewoon een extra psu inbouwen die gekoppeld is aan je gewone psu.

-- dat gaat direct-die cooling met een TEC, maar het probleem zit em dan dat je bijv 5-600 watt moet afvoeren op kleine oppervlakte en dat red een regulaire cpu waterblok niet als je deftig wilt gaan.
Swiftech heeft hun 226w tec direct-die, die presteerd niet slecht maar ga je ook geen mega OC behalen.

Beste is nog altijd meerdere TEC's die warmte cpu afvoeren, meerdere tec te samen geeft meer effectiviteit tegen verbruik en kunnen meer aan,
zeker als je nog in serie en parallel schakeld, maar dan gaan we meer naar hybrid cooling die vloeistof koelt.

Evga SR-2 + SR-2 1200w psu, 2x X5550, GTX580 Classified's 3Gb lots of custom parts..... Some people think they are god while they just come looking, hate people with god-complex and cheaters on Hwbot.

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Topicstarter
Hij heeft sinds kort ook een chiller. . kan ook leuk zijn:

http://www.arqtik.com/products/285TLC.html

en daarbij een nieuwe dual controller :

http://www.arqtik.com/products/dtcon.html

Nadeel van deze oplossing is dat je een dual loop moet maken ..
Pagina: 1