Ik ben al lange tijd gecharmeerd van peltiers en hun werking. Het idee om net even wat verder te gaan zonder phase change is interessant. Het grote nadeel van werken met pelts en lage temperaturen is condens.. en om eerlijk te zijn vind ik het gebruik van vaseline, buiten de slaapkamer, niet echt handig.
Nu kwam ik op XS een thread tegen van Arqtik cooling. Deze man heeft zelf een 12/24v tec controller gemaakt welke vervolgens een custom waterblok met pelts aanstuurt. De controller blijft vervolgens +/- 5 graden boven ambient om zo condensatie te voorkomen.
Het leuke aan de controller is dat deze direct vanaf je voeding werkt via een PCIE connector. Daarnaast kan het hele spul al draaien op een simpele 360 waterkoelingset.
De load wordt continu aangepast aan de omgevingstemperatuur.
Het hele spul moest uit Amerika komen en 6 weken later had ik dit:

Ik heb hier genoeg normale waterblokken liggen en ben erg benieuwd. Volgens de eigenaar moet ik toch zeker 10 graden kunnen winnen t.o.v. normale blokken onder 100% load.
Ik tover van de week wel een 2500k ergens vandaan om het geheel te testen
Nu kwam ik op XS een thread tegen van Arqtik cooling. Deze man heeft zelf een 12/24v tec controller gemaakt welke vervolgens een custom waterblok met pelts aanstuurt. De controller blijft vervolgens +/- 5 graden boven ambient om zo condensatie te voorkomen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| TEC Specifications: Max Power Consumption: 694.4W Max Heat Transfer(Qmax): 400W Max Voltage (Vmax): 24.8V Max Current (Imax): 28A Max Operating Temp(Tmax): 125°C Optimum Delta Temp(DTmax): 62°C Dimensions: 62mm x 62mm x 3.3mm |
Het leuke aan de controller is dat deze direct vanaf je voeding werkt via een PCIE connector. Daarnaast kan het hele spul al draaien op een simpele 360 waterkoelingset.
De load wordt continu aangepast aan de omgevingstemperatuur.
Het hele spul moest uit Amerika komen en 6 weken later had ik dit:

Ik heb hier genoeg normale waterblokken liggen en ben erg benieuwd. Volgens de eigenaar moet ik toch zeker 10 graden kunnen winnen t.o.v. normale blokken onder 100% load.
Ik tover van de week wel een 2500k ergens vandaan om het geheel te testen