Is mijn werkgeheugen kapot of speelt er wat anders?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

Sinds eind november heb ik een computer aangeschaft om voornamelijk Battlefield 3 te kunnen spelen.
Afgelopen maand heb ik ongestoord de nieuwste spellen kunnen spelen en had ook nergens last. Echter de laatste week gebeuren er rare dingen.

Na een tijdje spelen krijg ik rare artifacts in beeld. Bij Battlefield 3 is dit erger dan bij Batman Arkham City. Daarbij komt ook dat spellen soms per direct vastlopen of worden gesloten zonder dat ik ze ook maar even heb gespeeld.

Mijn eerste reactie was dan ook dat mijn videokaarten bij een hoge temperatuur deze artifacts veroorzaakten. Maar bij nader testen door bijvoorbeeld 2 maal over de 15 minuten stress test van FurMark te doorlopen, hielden mijn videokaarten het perfect onder temperaturen van 78 en 70 graden en was er niets aan de hand.

Als tweede performance check heb ik 3D Mark 11 geïnstalleerd. Uit de verschillende test die daar doorlopen worden (graphics test 1, 2, 3 en 4, Physics test en Combined test) leek mijn computer veel moeite te hebben met de Physics test en de Combined test. Hij liep hier geregeld op vast.

Ook heb ik mijn processor aan een zelfde soort stress test onderworpen en ook deze hield het prima vol.

Na bovenstaande redelijk uitgesloten te hebben kwam ik uit op de mogelijkheid dat mijn geheugen kapot is. Ik heb eerst de Windows Memory Diagnostic test doorlopen. Deze gaf aan dat er niets aan de hand was. Omdat ik het zaakje toch niet vertrouwde heb ik Memtest 86+ gedownload en heb deze geactiveerd.

Ik heb de laatste twee dagen ook blue-screens gekregen met daarop de MEMORY_MANAGEMENT fout.

Vanaf het moment dat ik het aanzet tot aan het einde zie ik niets anders dan Errors. (zie screenshots hieronder). Betekent dit dat mijn volledige 8GB geheugen nu al kapot is? Doe ik iets niet goed? Of spelen er misschien andere dingen mee die ik over het hoofd heb gezien.

Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.
Ik had niet gedacht na een maand deze problemen al tegen te komen.

Mijn computer specificaties zijn als volgt:

Intel Core -5 2500K CPU @ 3.30GHZ
ASRock Z68 Extreme4 Gen3 iZ68, SATA600 RAID
Corsair 2x4GB, DDR3, PC12800, CL9, Vengeance, LP
2x Sapphire Videokaart PCI-e Radeon HD6950 Dual Fan 2GB HDMI/DP
Scythe Processor Koeler Mugen 2 Rev. B AMD & Intel
OCZ Voeding ZX-Series 850W, Modulair

Afbeeldingslocatie: http://img513.imageshack.us/img513/3780/11procent.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img545.imageshack.us/img545/8152/45procent.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img841.imageshack.us/img841/9324/71procent.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:18

Harrie

NederVlaming

Is je geheugen overgeklokt? (edit: ik zie dat je cpu stock draait, dus waarschijnlijk niet..)
Heb je geprobeerd de latjes afzonderlijk te testen? Een keer met alleen met de ene dimm, een keer alleen met de andere dimm. Dan kan je wellicht uitsluiten of het een defect geheugen is of iets anders.

[ Voor 12% gewijzigd door Harrie op 08-01-2012 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat ziet er inderdaad redelijk stuk uit. Het kan evt nog komen door incompatibiliteit of gewoon een te laag voltage op de DIMMs of de memory controller. Als het dat echter niet is, dan kun je er vanuit gaan dat je mem brak is. Ook als alle fouten op dezelfde plek zitten is het heel waarschijnlijk dat je mem kaduuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Perkouw

Moderator General Chat
Heb je de reepjes al eens afzonderlijk getest, even kijken wat daaruit komt. Maar voor nu lijkt het er inderdaad op dat je geheugen stuk is. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.

Ik was nog vergeten te vertellen dat wanneer ik geen zware programma's draai. Dus eigenlijk gewoon webbrowse, office draai e.d er niets bijzonders gebeurd. En mijn usage er uitziet als hieronder.

Afbeeldingslocatie: http://img850.imageshack.us/img850/7892/standaardusage.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Ook in beide sloten van je mobo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-07 23:18
Heb je al gecontroleerd of in je BIOS je geheugen settings wel juist staan, want vaak wil een moederbord nog wel eens wat andere default settings hebben, bijvoorbeeld andere latency's of voltage.
En anders kan je het altijd nog terug sturen, want Corsair heeft volgens mij altijd levenslange garantie.

[ Voor 21% gewijzigd door kwinvdv op 08-01-2012 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digital-IMEI
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:47
Wat meld je Windows log?

Ik ben niet heel bekend met Memtest 86+ maar het valt me op dat op iedere foto wat je post staat:
Testing: 4096M-6144M 8105M
rechts boven 4e regel
Daaruit zou ik opmaken dat het om het 2e reepje gaat. Zoals gezegd even de reepjes individueel testen, ik zou beginnen met de 2e.

Zijn de reepjes overigens identiek? Zelfde serienummer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb, om eerlijk te zijn, de reepjes er nog niet uitgehaald omdat ik dan de garantie verzegeling van 4launch moet verbreken. Ik zal hierover eerst contact met 4launch over opnemen. Als ik de reepjes moet opsturen dan moet ik de verzegeling sowieso verbreken, maar toch....

Bedsnkt voor de tips, ik zal ze zeker opvolgen als ik contact heb opgenomen met 4launch. Resulaten zal ik weer posten.

Maar vindt niemand het raar dat bij gewoon gebruik van de computer (dus niet bij gamen) er niets raars te merken is? En de computer gewoon aan blijft? Zodra het wat intensiever wordt... Hij er uitspringt?
En die artifacts die ik krijg te zien, kunnen die wel te maken hebben met mijn RAM geheugen? Ik dacht dat die alleen bij de videokaarten voor kwamen. Of nemen mijn videokaarten het geheugen gedeeltelijk over van mijn RAM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-07 23:18
Hoe bedoel je een verzegeling, zit en een zegel tussen het ram en het moederbord?
En op de site van ASRock staat: "Note6: It is recommended to install memory module in DDR3_A2 or DDR3_B2 slot first!"
Dus mochten ze hier niet in zitten, zou dat ook mogelijk van invloed kunnen zijn, alleen zou ik het raar vinden als dat zo is, aangezien elke ram slot op een moederbord het zou moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digital-IMEI
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:47
kwinvdv schreef op zondag 08 januari 2012 @ 16:32:
Hoe bedoel je een verzegeling, zit en een zegel tussen het ram en het moederbord?
En op de site van ASRock staat: "Note6: It is recommended to install memory module in DDR3_A2 or DDR3_B2 slot first!"
Dus mochten ze hier niet in zitten, zou dat ook mogelijk van invloed kunnen zijn, alleen zou ik het raar vinden als dat zo is, aangezien elke ram slot op een moederbord het zou moeten doen.
Zo te lezen heeft de TS zijn PC door 4Launch in elkaar laten zetten en hebben ze de kast verzegeld.

Dan is het inderdaad verstandig om even met 4Launch eerst contact op te nemen.
Verwijderd schreef op zondag 08 januari 2012 @ 14:53:
Maar vindt niemand het raar dat bij gewoon gebruik van de computer (dus niet bij gamen) er niets raars te merken is? En de computer gewoon aan blijft? Zodra het wat intensiever wordt... Hij er uitspringt?
En die artifacts die ik krijg te zien, kunnen die wel te maken hebben met mijn RAM geheugen? Ik dacht dat die alleen bij de videokaarten voor kwamen. Of nemen mijn videokaarten het geheugen gedeeltelijk over van mijn RAM?
Klein gokje maar ik vermoed dat je geheugengebruik bij "normaal gebruik" te laag is om het 2e (en dus defecte) reepje daadwerkelijk te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:48
Ik heb dit soort RAM problemen ook gehad, bij normal use niks aan de hand, bij games om de haverklap BSOD's. MemTest gaf fouten, en bij het met 1 latje opstarten flipte de PC 'm helemaal. Ik heb verder geen ervaring met 4launch, maar als ze niet je hele PC terug willen, test dan met afzonderlijke latjes en je hebt 100% zekerheid dat je RAM defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net mijn kast open gemaakt en heb 1 van de 2 geheugen strips eruit gehaald. Omdat de koeler over de andere reep zit heb ik deze niet kunnen testen (want heb geen idee hoe ik deze moet verwijderen).

Maar met het testen met die ene strip die er nog in zat kreeg ik ook alleen maar errors. Die is dus volgens mij 100% Kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:48
Verwijderd schreef op zondag 08 januari 2012 @ 19:35:
Ik heb net mijn kast open gemaakt en heb 1 van de 2 geheugen strips eruit gehaald. Omdat de koeler over de andere reep zit heb ik deze niet kunnen testen (want heb geen idee hoe ik deze moet verwijderen).

Maar met het testen met die ene strip die er nog in zat kreeg ik ook alleen maar errors. Die is dus volgens mij 100% Kapot.
En voila, je hebt zojuist je defecte component opgespoord ;). Het maakt niet uit dat je er maar 1 getest hebt, je moet ze toch allebei terugsturen (als het een setje betreft natuurlijk). Nu nog afhandelen met 4 launch en je kan weer BF3 spelen ;)

[ Voor 9% gewijzigd door tobitronics op 08-01-2012 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop het, dat daarmee het probleem gevonden is.

Wat overigens wel vreemd is, is dat de Memory Diagnostic van Windows geen enkele fout constateert. Wat heeft die check dan voor nut?
Pagina: 1