• Neophyte808
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 01-06 02:46

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Ik heb een Gigabyte Poseidon case met daarin de Gigabyte G-Power II: http://www.google.nl/imgr...sp=20&ved=1t:429,r:13,s:0

Ook heb ik een Bitfenix Shinobi case met daarin de Nexus LXM-8200. Ik probeer in/van de Bitfenix case een stille pc te maken, omdat de Nexus LXM-8200 me nogal lomp leek, heb ik de Scythe Shuriken rev. B aangeschaft. Mijn initïele idee was als volgt: die lompe G-Power II gaat weg uit de Gigabyte Poseidon, die wordt vervangen door de Nexus LXM-8200 en in de Bitfenix Shinobi komt de Scythe Shuriken.

Nu ben ik door het lezen van de specs erachter gekomen dat de geluidsproductie van de Nexus en de Shuriken erg dicht bij elkaar liggen: (Nexus: 17-25,5dB; Scythe: 10,5 - 31,67dB). Het gemiddelde is bij allebei ongeveer 21 dB met slechts decimale verschillen, dus ik vraag me af of de aanschaf wel nodig was geweest 8)7 .

Verder zit ik nog met het volgende: de Bitfenix Shinobi is aan de zijkanten dicht, de Gigabyte heeft aan de zijkant een gaas. De Nexus blaast lucht van voor naar achter en de Shuriken zuigt lucht aan van bovenaf. De meest logische keuze is dus om de Shuriken in de Gigabyte te zetten, omdat daar een gaas zit voor de benodigde lucht.

Mijn vraag: in hoeverre zijn de geluidsranges van de fabrikanten betrouwbaar?
En: Zal ik mijn huidige plan doorzetten, of is het toch beter om de Shuriken in de Gigabyte te zetten vanwege de airflow? Ga ik het verschil horen, of is het verwaarloosbaar klein?

Even voor het idee: in de Gigabyte zit mijn huidige game-pc, dus die komt nog wel eens "onder load te staan" en in de Bitfenix case komt een server, die dus het grootste deel van de tijd "idle" zal zijn. Excuses voor de lange link en de grote hoeveelheid merknamen en versienummers ;) .

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Als je alle hardware hebt, waarom test je het dan niet gewoon? Natuurlijk wel even de benodigde temps en andere benchmark resultaten noteren voor je je dingen begint te verplaatsen :). En ze daarna hier posten uiteraard :P

Get Airflow, save the world.

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
diedazz schreef op maandag 09 januari 2012 @ 11:05:
Als je alle hardware hebt, waarom test je het dan niet gewoon? Natuurlijk wel even de benodigde temps en andere benchmark resultaten noteren voor je je dingen begint te verplaatsen :). En ze daarna hier posten uiteraard :P
Omdat de betreffende computers 50 km uit elkaar staan. Ik kan het wel proberen, maar dan duurt het een maand voordat ik weet wat het handigst is. Momenteel heb ik alleen de Nexus LXM in de Shinobi getest met open case, en de geluidproductie daarvan viel me toch tegen, maarja misschien maakt hij met zijpanelen een stuk minder lawaai.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Ok, EPIC BUMP!

Na lange tijd maar besloten om dit project weer op te pikken. Ik heb nu de Shuriken in de Bitfenix case geïnstalleerd, maar het ziet ernaar uit dat er toch meer herrie uit komt dan ik had verwacht. Ik ben nu aan het uitzoeken waar die herrie vandaan komt, door het wel/niet aansluiten van de verschillende fans die ik in mijn pc heb zitten. Als ik alle ventilatoren die in deze pc zitten op som, dan kom ik uit op het volgende: 1 Shuriken voor de processor, 3 stille 120mm Scythe fans (allemaal intake, 2 voor, 1 boven), 1 Bitfenix fan die bij de kast hoort, het kleine Spire koelertje op mijn ATI X700Pro en nog de ventilator in mijn Nexus voeding. Verder maken de harde schijven natuurlijk ook een beetje geluid.

Na wat prutsen met het al dan niet aansluiten van de ventilatoren kwam ik tot de volgende conclusie: die 3 Scythe fans zijn inderdaad vrij stil: ik hoor het verschil nauwelijks of ze wel of niet aangesloten zijn. Ik heb ook één test gedaan zonder de Shuriken, dat scheelde al een klein beetje, maar daar werd de processor wel erg warm van (zo op gevoel, de heatspreader van de Shuriken was lekker warm). Over het algemeen heb ik het idee dat mijn pc flink staat te blazen, terwijl dit nergens voor nodig is. De 4 losse fans draaien gewoon op een standaard snelheid, maar kunnen volgens mij ook een stuk minder toeren maken zonder dat dit schadelijk is. Hetzelfde geldt voor de processorkoeler en de videokaart welke nooit onder load zal draaien (kaartje is alleen voor beeld).

Ik vraag me een beetje af wat ik nu het beste kan doen: alsnog investeren in een stillere koeler/case, investeren in een fancontroller, of toch proberen softwarematig het probleem op te lossen. Ik draai nu Lubuntu 12.04 op de betreffende pc en er zijn wel SpeedFan achtige programma's voor Linux, maar deze zijn, zo afgaande op de informatie die ik erover heb gevonden, echt een hel om te gebruiken.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee