8 (!) jaar geleden werd mijn trouwe AMD Athlon 64 3400+ op de markt gebracht. Ik gebruik deze processor nog dagelijks met een Asus AH3650 AGP videokaart waarmee ik de (veelal oudere) games die ik speel nog redelijk draaien. In de afgelopen 8 jaar is de hardware flink sneller geworden en daarmee ook de eisen die websites/ software stelt aan de computer, ik moet nu dus een nieuwe computer 
Als ik reviews lees op internet en youtube bekijk is IGP van de Core i7 2600k van Intel in staat om games -voor een IGP- behoorlijk goed te draaien en mijn huidige computer ruimschoots overtreft. De IGP zou(zal?) dus voldoen waardoor ik geen losse GPU nodig heb wat in kosten en met name verbruik erg gunstig is! Qua moederbord zijn de eisen vrij simpel:
-Gbit ethernet
-Stereogeluid
-Microfoon ingang
-DVI uitgang
-8GB geheugen
-Mogelijkheid voor externe grafische kaart
-6x USB2.0
-1× USB3.0
-3x SATA waarvan 1x 600 i.v.m. SSD
-Upgrade naar Ivy Bridge mogelijk (i.v.m. betere IGP)
Nu kwam ik uit op de goedkope Asrock H61M/U3S3 met een H61 chipset. Hardwaresecrets schrijft het volgende over dit moederbord:
Als ik reviews lees op internet en youtube bekijk is IGP van de Core i7 2600k van Intel in staat om games -voor een IGP- behoorlijk goed te draaien en mijn huidige computer ruimschoots overtreft. De IGP zou(zal?) dus voldoen waardoor ik geen losse GPU nodig heb wat in kosten en met name verbruik erg gunstig is! Qua moederbord zijn de eisen vrij simpel:
-Gbit ethernet
-Stereogeluid
-Microfoon ingang
-DVI uitgang
-8GB geheugen
-Mogelijkheid voor externe grafische kaart
-6x USB2.0
-1× USB3.0
-3x SATA waarvan 1x 600 i.v.m. SSD
-Upgrade naar Ivy Bridge mogelijk (i.v.m. betere IGP)
Nu kwam ik uit op de goedkope Asrock H61M/U3S3 met een H61 chipset. Hardwaresecrets schrijft het volgende over dit moederbord:
Als ik die quote mag geloven is dit moederbord alleen geschikt voor een Core i3 processor, maar niet voor de Core i7??. Is dit moederbord geschikt voor de Core i7 2600k of kan ik beter een ander moederbord/ chipset kiezen?The ASRock H61M/U3S3 is an interesting option for users that want to build an entry-level PC based on a second-generation Core i3 or even Core i5 CPU