Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
8 (!) jaar geleden werd mijn trouwe AMD Athlon 64 3400+ op de markt gebracht. Ik gebruik deze processor nog dagelijks met een Asus AH3650 AGP videokaart waarmee ik de (veelal oudere) games die ik speel nog redelijk draaien. In de afgelopen 8 jaar is de hardware flink sneller geworden en daarmee ook de eisen die websites/ software stelt aan de computer, ik moet nu dus een nieuwe computer :)

Als ik reviews lees op internet en youtube bekijk is IGP van de Core i7 2600k van Intel in staat om games -voor een IGP- behoorlijk goed te draaien en mijn huidige computer ruimschoots overtreft. De IGP zou(zal?) dus voldoen waardoor ik geen losse GPU nodig heb wat in kosten en met name verbruik erg gunstig is! Qua moederbord zijn de eisen vrij simpel:
-Gbit ethernet
-Stereogeluid
-Microfoon ingang
-DVI uitgang
-8GB geheugen
-Mogelijkheid voor externe grafische kaart
-6x USB2.0
-1× USB3.0
-3x SATA waarvan 1x 600 i.v.m. SSD
-Upgrade naar Ivy Bridge mogelijk (i.v.m. betere IGP)

Nu kwam ik uit op de goedkope Asrock H61M/U3S3 met een H61 chipset. Hardwaresecrets schrijft het volgende over dit moederbord:
The ASRock H61M/U3S3 is an interesting option for users that want to build an entry-level PC based on a second-generation Core i3 or even Core i5 CPU
Als ik die quote mag geloven is dit moederbord alleen geschikt voor een Core i3 processor, maar niet voor de Core i7??. Is dit moederbord geschikt voor de Core i7 2600k of kan ik beter een ander moederbord/ chipset kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:13

F.West98

Alweer 16 jaar hier

kan wel,
ga naar de productpagina van de fabrikant, ga naar cpu support list (links) en daar staat ie in

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-08 11:49
Gaat gewoon prima. HardwareSecrets schrijft dat omdat ze ervan uitgaan dat als je voor een dure processor gaat je ook voor een duur high-endmoederbord gaat. Je moederbord heeft echter bijna geen invloed op de prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Wel erg vreemd dit want je wil wel een i7 2600 K pakken wat de op 1 na duurdste cpu van de Sandy Bridge serie is en dan gaan besparen door een goedkoop moederboardje te pakken. Beter kan je dan een i5 2500 K pakken en dan een kwalitatief beter moederboard zodat alles wat evenwichtiger is, want de IGP in de 2500 K is ongeveer gelijk aan die in de i7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foetus_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-12-2024
Waarom een xxxx K pakken to begin with als je niet naar een Z68 bordje stapt? Steek die paar euro's dan in een bord met sata600 poortjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:49

Fordox

00101010

Ooit gedacht aan een amd?
De nieuwe fx lijn heeft een veel betere igp dan een intel.
Is ook goedkoper;)

En de eis dat het bord compatibel moet zijn met ivy bridge is wel moeilijk lijkt me.

Maar met een bulldozer en een am3+ bord heb je het systeem grafisch al beter.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylan93
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-09 14:25
Fordox schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 23:41:
Ooit gedacht aan een amd?
Is ook goedkoper;)

En de eis dat het bord compatibel moet zijn met ivy bridge is wel moeilijk lijkt me.

Maar met een bulldozer en een am3+ bord heb je het systeem grafisch al beter.
Hier sluit ik me compleet bij aan, als je van een AMD Athlon 64 afkomt kun je netzo goed een nieuwe AMD processor nemen met een IGP, die zijn veel sneller dan die van Intel.
Tenzij je dingen met je computer doet waarvoor je een i7 2600k nodig zou moeten hebben zou ik voor een AMD setup gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-09 19:26
Zelfs al zou je bij dit moederbord blijven, neem dan gewoon een 2600 (non-K versie). Op H61/H67 moederborden heb je namelijks niks aan een 2600k, die kan je toch niet overclocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 22:11
Stef42 schreef op zondag 08 januari 2012 @ 09:52:
Zelfs al zou je bij dit moederbord blijven, neem dan gewoon een 2600 (non-K versie). Op H61/H67 moederborden heb je namelijks niks aan een 2600k, die kan je toch niet overclocken.
Die hebben weer letterlijk de halve videokaart op lagere clocks. Leuk spelletje van Intel he?

Het handigst is het wellicht om een Llano of een i3 2105 of zoiets dergelijks te halen. Vooral die i3 2105 is redelijk epic: je krijgt voor anderhalve euro zowat een dubbele videokaart die identiek is aan die in de K's.

En ik denk eerlijk gezegd niet dat je veel hebt aan die i7 nee. Als het toch via de IGP moet haal je een 2500K of die i3.

Maar eh, hier is de BBG voor neem ik aan.

[ Voor 24% gewijzigd door Orwell op 08-01-2012 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:40

Perkouw

Moderator General Chat
Helemaal mee eens

@DRE
Persoonlijk zou ik voor een ander moederbord gaan met meer features/opties (bijv. meer geheugenslots), maar mocht je dit niet nodig hebben dan volstaat dit moederbord natuurlijk prima. De CPU word ook prima ondersteund, kijk maar bij de specificaties op de fabrikant zijn website.

- Supports 2nd Generation Intel® Core™ i7 / i5 / i3 in LGA1155 Package
- Supports Intel® Turbo Boost 2.0 Technology
- Supports Intel® K-Series CPU
- Supports Hyper-Threading Technology
foetus_ schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 23:40:
Waarom een xxxx K pakken to begin with als je niet naar een Z68 bordje stapt? Steek die paar euro's dan in een bord met sata600 poortjes.
Bij de product specificaties staat toch echt dat dit bord twee sata600 poortjes heeft hoor.

- 4 x SATA2 3.0 Gb/s connectors, support NCQ, AHCI and Hot Plug functions
- 2 x SATA3 6.0 Gb/s connectors

[ Voor 62% gewijzigd door Perkouw op 08-01-2012 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Fordox schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 23:41:
Nee, dat is llano. ;)

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-07 17:30

Liveshort

Certified Crazy Person

Zoals hierboven al gezegd kun je beter even met een schuin oogje naar de llanolijn van amd kijken. Die biedt qua processorkracht meer dan genoeg en heeft een igp die velen malen krachtiger is als de igps van de intel lijn. Op die apu's kun je zelfs een aardig potje battlefield spelen mocht je dat willen.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Van een basic compatibiliteitsvraag naar systeemadvies... twee zaken die separaat al een slotje zouden verdienen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De vraag of een i7 2600K op dit bord ondersteund zou zijn of niet kun je gewoon op de productpagina van de fabrikant bekijken. Daar kijken behoort echt tot de basisinzet die we van je verwachten voordat je een topic opent.

Voor de rest idd:
[BBG Aanschaf] Gamesysteem

De IGP's anno 2012 zijn een stuk sneller dan in 2004, maar de Intel HD3000 (waar het hier om gaat) zal absoluut niet je oude HD3650 overtreffen. Darnaast is power management aanzienlijk verbeterd de afgelopen jaren. Piekverbruik zal niet gedaald zijn, maar idle kan die i7 2600K naar 3W terugclocken en -volten waardoor totaalverbruik vrijwel zeker aanzienlijk lager zal zijn. Met GPUs kan er ook veel, lees je bijv in over Hybrid Crossfire. Bottom line: lees je vooral wat meer in. Dat kan prima in bovengenoemde BBG.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.