Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Topicstarter
Loonsverhoging en de daarbij behorende loonbelasting zijn altijd een zware last voor een firma, zo ook voor de firma waar ik voor werk. Daarom ben ik opzoek naar andere manieren om het personeel toch "verhoging" te geven maar op een zo goedkoop mogelijke manier.

Via de site van de belastingdienst ben ik al veel dingen tegen gekomen
http://www.belastingdiens...vormen_van_loon.html#P0_0

Sommige mensen hebben de mogelijkheid om thuis te werken, ik zag dat je als werkgever een onbelaste vergoeding mag verstrekken.
U maakt gebruik van de oude regeling van vrije vergoedingen en verstrekkingen
De vergoedingen of verstrekkingen van internet, telefoon en dergelijke communicatiemiddelen (bijvoorbeeld een smartphone en een BlackBerry) zijn onbelast, als uw werknemer deze middelen voor meer dan 10% zakelijk gebruikt. Datzelfde geldt voor een 2e telefoonaansluiting. Als u deze communicatiemiddelen zelf aan uw werknemer ter beschikking stelt, gelden dezelfde regels.
........
De mensen die thuiswerken doen dit gemiddeld 2 dagen per week, het internet zal dus voor >10% zakelijk gebruikt worden. Hoe zit het precies met de exacte hoogte die gegeven mag worden? De volledige prijs welke de werknemer betaald? en hoe zit het met een alles-in-een pakket, lijkt mij dat dan niet alles vergoed mag worden.

Iemand die mij opheldering kan geven?

Waarom vraag ik dit hier? omdat onze accountant nog een week met vakantie is en ik dit extraatje nog graag op de stroken van januari wil zetten. Voor die tijd wil ik het goed uitgezocht hebben en de belastingtelefoon is in het weekend gesloten.

39

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-11 09:36
Ik kies er met een bewuste reden niet voor om internetverbindingen te sponsoren.
Er wordt geheid illegaal op geupload, als de verbinding dan op jou naam staat (of betaald?) en Brein of een andere spons komt er achter ben je de klos (zeker als bedrijf zijnde!).

Ik zou dan eerder gaan voor een gsm abbo (zelfde probleem, maar kans is kleine)

• Exitium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-10 20:12
Het gaat niet om sponsoren, het gaat om een vergoeding voor zakelijk gebruik als ik het zo zie. De verbinding staat dus op naam van de medewerker, enkel krijgt hij/zij een vergoeding voor het zakelijke gebruik. Lijkt me dat de belastingdienst niet gaat achterhalen hoeveel medewerker x voor internet betaalt. (de één heeft het goedkoopst mogelijke abonnement, de tweede een wat duurdere en de derde heeft een alles-in-een pakket) Bij ons krijgen we er standaard € 15,- per maand voor. (ivm standbydienst)

[ Voor 12% gewijzigd door Exitium op 07-01-2012 23:41 ]

• JeMoederr
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-11 19:28
Ruime vergoedingen voor internet en/of mobiele telefoon zijn natuurlijk goede manieren om het salaris op te krikken. Maar denk ook bijv aan de kosten die een nieuwe werknemer maakt bij verhuizen.

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Topicstarter
Klopt helemaal wat Exitium zegt, het gaat inderdaad om een vergoeding, niet dat wij abo's gaan uitdelen.
Toch moet er denk ik wel een richtlijn zijn, vanaf 2013 is het verplicht als bedrijf je aan de WKR werkkostenregeling te houden, daardoor komt er al snel een limiet. Tot dat moment dacht ik aan een vergoeding van 50 euro, snel internet is een vereiste.
@JeMoederr, inderdaad, een mobieltje hebben ze al. Vergoedingen voor verhuizen zal niet gaan, ze werken allemaal al langer dan 2 jaar en binnen een straal van 25 KM afstand.
Personeel krijgt ook vaak extra eten/drinken van de zaak, zolang het geen deel uitmaakt van een maaltijd zoals lunch. Echter zet dat geen zoden aan de dijk en is een vergoeding voor internet een mooie.

39

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
De meeste bedrijven die internet vergoeden betalen zo'n 20 - 35 euro per maand netto.

A propos WKR: die gaan de IT consultants wel voelen. Vaak hebben die een relatief laag salaris maar vrij veel secundaire arbeidsvoorwaarden, waaronder een netto onkostenvergoeding. 100 euro per maand is geen uitzondering. Onder WKR mag je slechts 1.4% netto vergoeden. Voor velen zal dat slechts een euro of 40 a 50 zijn. De overige 50 a 60 wordt dan een belaste vergoeding. Is een min van 25 euro op je nettoloon.

• JBrennan
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-01 16:39
Via mijn werk krijg ik € 15 netto voor internet. Dit is dan onbelast.

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Topicstarter
Maandag toch even de belastingtelefoon bellen voor duidelijkheid.
t_captain schreef op zondag 08 januari 2012 @ 10:18:
De meeste bedrijven die internet vergoeden betalen zo'n 20 - 35 euro per maand netto.

A propos WKR: die gaan de IT consultants wel voelen. Vaak hebben die een relatief laag salaris maar vrij veel secundaire arbeidsvoorwaarden, waaronder een netto onkostenvergoeding. 100 euro per maand is geen uitzondering. Onder WKR mag je slechts 1.4% netto vergoeden. Voor velen zal dat slechts een euro of 40 a 50 zijn. De overige 50 a 60 wordt dan een belaste vergoeding. Is een min van 25 euro op je nettoloon.
Klopt, die WKR regeling hakt er flink in

39

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wanneer een werkgever 100 Euro aan vaste netto onkostenvergoeding hanteert moeten daar ook wel kosten tegenover staan, anders is het gewoon verkapt loon.

Ik vraag me overigens af of de werkgever zo maar het rekenvoorbeeld van t_captain kan volgen. Een beetje fatsoenlijke werkgever compenseert zo'n terugval in salaris natuurlijk en daar verschillende manieren voor.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
Die onkosten worden vaak forfaittair vastgesteld. 10 euro om je leaseauto te wassen, 25 voor intenet, 15 parkeerkosten, etc.

Dit soort vergoedingen waarvoor geen bonnen worden overlegd, zijn in de oude situatie de uitkomst van een deal tussen werkgever en belastingdienst. In de nieuwe situatie komt dit onder WKR te vallen, met het vaste maximum. Specifieke onkostenvergoedingen, mét bonnen, kunnen er nog overheen.

Een werkgever hoeft niet te compenseren bij fiscale veranderingen. Hangt van de arbeidsmarkt af of ze geneigd zijn om het alsnog te doen :)

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

@TS: ik word in principe blijer van een hoger salaris, dan van een hogere onkostenvergoeding. Ik kijk nl. verder dan m'n loonstrookje van deze maand/dit jaar en weet dat er over onkostenvergoeding geen WW-premie wordt afgedragen. Ook ingeval van arbeidsongeschiktheid bouw ik er geen rechten mee op, en m'n pensioen wordt er ook niet hoger van. Ik vind het dus op de verkeerde manier bezuinigen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Topicstarter
Ik begrijp je visie , echter zijn dit extra's die ik geef naast de gebruikelijke verhogingen en andere verdiensten. Het is dus een extra beloning naast alle extra's. Puur uit goede wil voor de werknemers als dank voor het harde werken. Van bezuinigen is er geen spraken, het enige wat ik zoek is een goedkope manier om ze nog meer te geven waar mogelijk.

[ Voor 20% gewijzigd door Fietsbel op 08-01-2012 23:53 ]

39

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Loonsverhoging en de daarbij behorende loonbelasting zijn altijd een zware last voor een firma, zo ook voor de firma waar ik voor werk. Daarom ben ik opzoek naar andere manieren om het personeel toch "verhoging" te geven maar op een zo goedkoop mogelijke manier.
Dus niet uit goede wil maar als een verlaging van de loonkosten. :)

ARME AOW’er

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Topicstarter
Guardian Angel schreef op zondag 08 januari 2012 @ 23:55:
[...]

Dus niet uit goede wil maar als een verlaging van de loonkosten. :)
Verhoging staat daarom tussen haakjes omdat het gaat als een extra naast hun bestaande verhoging en extra's die al zijn ingevoerd. Dus wel degelijk uit goede wil.
Verlaging van loonkosten?... hoe? als ik meer geef en meer betaal is dat een toename , het bedrag wordt niet ergens mee gecompenseerd of wat dan ook.

Even voor de 100% duidelijk, stel iemand krijgt per 1 jan XXXX euro bruto(waar z'n verhoging etc al bij zit) , dan geef ik die persoon er nu nog eens EXTRA een onbelaste vergoeding bij. Ik hoef het niet te geven maar die vrijheid en budget heb ik- kan het ook gebruiken voor een duurder bedrijfsfeest.

[ Voor 81% gewijzigd door Fietsbel op 09-01-2012 00:15 ]

39

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Fietsbel schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 23:05:
[...]
Sommige mensen hebben de mogelijkheid om thuis te werken, ik zag dat je als werkgever een onbelaste vergoeding mag verstrekken.
[...]
Waarom vraag ik dit hier? omdat onze accountant nog een week met vakantie is en ik dit extraatje nog graag op de stroken van januari wil zetten. Voor die tijd wil ik het goed uitgezocht hebben en de belastingtelefoon is in het weekend gesloten.
Suggesties, als het nog niet te laat is:
1. Een werkgever mag ook onbelast cadeaus ('kerstpakketten') geven. Geen idee hoeveel je tegenwoordig belastingvrij mag geven.
2. Voor thuiswerkers kan je bijdragen aan inrichting van kantoor aan huis. Denk aan meubilair en verlichting.

Voor de meeste suggesties (ook de jouwe) geldt natuurlijk dat het allemaal wat makkelijker gaat als je facturen kan overleggen. Maar vaak is er een ondergrens, zolang je daar onder zit hoef je de kosten niet te verantwoorden en kan je het onkostenvergoeding noemen.

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Free rider schreef op maandag 09 januari 2012 @ 01:25:
[...]

Suggesties, als het nog niet te laat is:
1. Een werkgever mag ook onbelast cadeaus ('kerstpakketten') geven. Geen idee hoeveel je tegenwoordig belastingvrij mag geven.
Een werkgever moet voor die kerstpakketten en andere vormen van loon in natura tot 70 Euro gewoon 20% eindheffing betalen.
En hoewel spaarloon voor de medewerker fiscaal aantrekkelijk was mocht de werkgever toch 25% eindheffing betalen.
In beide gevallen betaalt de werkgever dus de belasting / premies die normaal bij de werknemer terecht zou komen.
Pagina: 1