Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-07 14:36
Mijn oude harde schijf in mijn MacBook Pro (2,53GHz mid 2009) lijkt het te begeven dus heb ik vandaag een nieuwe harde schijf gekocht een Western Digital Scorpio Blue, 320GB SATA-300, 8MB, 5400rpm (pricewatch: Western Digital Scorpio Blue, 320GB SATA-300, 8MB, 5400rpm).

Ik heb een USB stick met Lion erop die bootable is, hiermee heb ik de schijf geformatteerd en vanaf dan gaat er iets mis.

Het formatteren gaat goed en het installeren loopt voorspoedig maar dan na enige tijd stokt het en uiteindelijk een blauw scherm en er gebeurd niks.

Vervolgens met heel veel moeite de installatie schijf die bij mijn MacBook zat werkend gekregen en lijkt het weer goed te gaan. Uiteindelijk geeft het aan nog 21 minuten maar na een half uur staat het nog steeds zo. Opnieuw opgestart en de schijf via e installatieschijf opnieuw geformatteerd en weer de installatie laten lopen en weer problemen.

Nu loopt het keurig door tot het eind, maar als het lijkt dat het klaar is geeft de installatie aan dat er nog -2, -4, -6 minuten zijn.

Weer opnieuw opgestart en de schijf geformatteerd en de installatie laten lopen, maar ook hier blijft het steken.

Ik heb inmiddels 5 keer een poging gedaan om te installeren, nu heb ik de USB stick met Lion erbij gepakt en ben bezig met opnieuw te formatteren en te overschrijven met nullen.

Als dit niet helpt weet ik het niet meer, dus wat doe ik fout???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:27
Heb je een andere Mac tot je beschikking? Anders zou je kunnen overwegen de harde schijf daarop aan te sluiten (via usb bijv.) er Lion op te installeren en hem vervolgens in je MacBook te proppen.

Heb je overigens de Apple Hardware Test gedraaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
Heb geen andere Mac tot mijn beschikking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haazzz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-09 19:21
Heb je wel een andere PC tot je beschikking? Ik zou de harde schijf daar even aanhangen en is even controleren of de harde schijf wel goed is.
Je kunt OS X Lion trouwens ook via internet installeren voor zover ik weet. Dus gewoon installatie binnen halen via WIFI/Ethernet, dit zou je ook nog kunnen proberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-09 09:08

Spockz

Live and Let Live

Inderdaad even kijken of je systeem wel goed is. Dus pak een live-cd en test daarmee je RAM en HDD. Waarschijnlijk is daar iets mee mis.

Probeer anders ook een ander image, of de image nog een keer weg te schrijven naar de USB stick, dat heeft bij mij ook nog wel eens geholpen.
Je kunt OS X Lion trouwens ook via internet installeren voor zover ik weet. Dus gewoon installatie binnen halen via WIFI/Ethernet, dit zou je ook nog kunnen proberen :)
Je kan als je de laatste versie van SL geïnstalleerd hebt idd een app downloaden die eigenlijk bijna hetzelfde doet als de installer. Verder heb je inderdaad ook Remote Install wat je kan gebruiken om over het ethernet te booten/installeren.

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
De hardeschijf is goed testen gaf geen fouten, snow Leopard gaat zeer traag geeft nu al 15 minuten aan dat er nog ongeveer 22 minuten te gaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicow101
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-08 21:49
Heb je wel goed gewist/formatteerd/partitioneerd? (hfs+ journaled en guid partition table)

Macbook Pro 14" M4 - iPhone 15 Pro - Watch - tv - AirPods Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-09 08:38
Queenfanmichel schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 23:16:
snow Leopard gaat zeer traag geeft nu al 15 minuten aan dat er nog ongeveer 22 minuten te gaan is.
Dat had ik ook met de Macbook Air van mijn egaa. Ik had Lion op een dvd gebrand en het ging twee keer mis (1 x met 10.7 en later nog eens met een dvd van 10.7.1) de teller / klok 'resterende tijd' bleef maar oplopen (van 12 naar 28 minuten over een paar uur tijd) en er leek niets te gebeuren. Het voortgangsbalkje bleef ook maar 1/3 staan... :N

Reacties/tips op dit forum waren toen dat ik gewoon moest blijven wachten (meerdere mensen hebben gehad dat het tergend lang duurde, maar dat het uiteindelijk wel lukte) maar het duurde echt uren en ik vertrouwde het niet.
Later heb ik het via de Upgrade mogelijkheid geprobeerd, dus van 10.6.8 (eerst weer SL installeren en updaten: zoooo omslachtig) naar 10.7.1 en toen meteen 10.7.1 opnieuw een clean install gedaan (vanaf de recovery partitie)
Dat ging wel in 1 keer goed :o

Hoe is het bij jou afgelopen?

[ Voor 21% gewijzigd door autoreverse op 08-01-2012 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
Ik doe nu een nieuwe poging eerst de schijf via de officiële Snow Leopard schijf geformatteerd en daarna installeren, in het begin duurde het ongeveer 30 minuten.

Het schommelde eerst wat en ging gestaagd naar beneden tot 25 minuten resterend, hij is nu op 23 minuten en dat duurde bijna 10 minuten.

De verloopbalk zie je ook heel langzaam lopen, ik heb de muis op een punt gezet waar het nog 25 minuten was. Er gebeurd dus wel wat alleen alles is heel stil maar de valk loopt.

Ik wacht af geef heb nog maximaal 2 uur daarna ga ik slapen.

Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
Na 3 dagen proberen te installeren is me dat nog steeds niet gelukt, ik heb zelfs een andere opgehaald misschien dat het aan de harde schijf zou liggen maar nee dus.
Heeft iemand ook deze HDD in zijn MacBook Pro mid 2009 zo ja hoe heb je deze geïnstalleerd, zo niet waarom kan ik deze niet installeren??
Ik las ergens dat dit model niet compatibel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-08 20:53
Wat staat er in het log bestand tijdens de installatie?

Door tijdens de installatie op Window -> show log te klikken en de weergave op 'information' of iets dergelijks te zetten kun je zien waar de installatie op dat moment mee bezig is.
Het zou handig zijn om te weten of hij steeds op hetzelfde punt vastloopt.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
Geeft geen fout aan maar zodra er nog 25 minuten resterend is dan duurt het heel lang voordat je naar 24,23 enz. ga, gisteren duurde het 4 uur voordat ik bij 19 minuten resterend was.

Bij de logbestanden is het laatste wat er aangegeven wordt:

Packagekit: extractief /volumes/osx/Mac os x install data/bad.pkg (destination=/volumes/osx/.osxinstallsandbox-tmp/root, uid=0)

Onder de errors zie ik een keer error writing to cache to /volumes/osx/libary/caches/com.apple.findsystemfiles.plist en failed to enumerate /volumes/osx/libary/coaches, cannot prune

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Was Lion al geïnstalleerd op je oude schijf? Dan kun je natuurlijk ook een back-up maken en tijdens de installatie ervoor kiezen om de back-up terug te zetten op je nieuwe schijf. Als dat ook niet werkt moet er inderdaad iets anders aan de hand zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
Ik las op het forum van Macrumors dat de WD Scorpion Bleu niet echt goed werkt op de Mac, de problemen die ik heb (regelmatig vastlopen, strandballetje, lang opstarten, moeilijk te installeren, traag enz.) komen bij deze harde schijven regelmatig voor.

Je moet met jumpers werken die er overigens niet bij zit, zie ook:

http://www.wdc.com/global...features/?id=7&language=1

Ik kijk wel rond voor een andere harde schijf, zal eens goed kijken wat voor merkt wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Queenfanmichel schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 22:22:
Mijn oude harde schijf in mijn MacBook Pro (2,53GHz mid 2009) lijkt het te begeven dus heb ik vandaag een nieuwe harde schijf gekocht een Western Digital Scorpio Blue, 320GB SATA-300, 8MB, 5400rpm (pricewatch: Western Digital Scorpio Blue, 320GB SATA-300, 8MB, 5400rpm).

Ik heb een USB stick met Lion erop die bootable is, hiermee heb ik de schijf geformatteerd en vanaf dan gaat er iets mis.

Het formatteren gaat goed en het installeren loopt voorspoedig maar dan na enige tijd stokt het en uiteindelijk een blauw scherm en er gebeurd niks.

Vervolgens met heel veel moeite de installatie schijf die bij mijn MacBook zat werkend gekregen en lijkt het weer goed te gaan. Uiteindelijk geeft het aan nog 21 minuten maar na een half uur staat het nog steeds zo. Opnieuw opgestart en de schijf via e installatieschijf opnieuw geformatteerd en weer de installatie laten lopen en weer problemen.

Nu loopt het keurig door tot het eind, maar als het lijkt dat het klaar is geeft de installatie aan dat er nog -2, -4, -6 minuten zijn.

Weer opnieuw opgestart en de schijf geformatteerd en de installatie laten lopen, maar ook hier blijft het steken.

Ik heb inmiddels 5 keer een poging gedaan om te installeren, nu heb ik de USB stick met Lion erbij gepakt en ben bezig met opnieuw te formatteren en te overschrijven met nullen.

Als dit niet helpt weet ik het niet meer, dus wat doe ik fout???
Moet je niet eerst SL erop hebben staan? Op de Apple site staat dat je eerst SL moet hebben om de Lion USB te kunnen installeren. hier

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
@ kevinl, Snow Leopard pakt hem ook niet, hier dacht ik ook al aan.

Heb zelfs mijn "oude" hardeschijf gekloond ook dat werkte niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-09 14:15
Queenfanmichel schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 21:48:
Ik las op het forum van Macrumors dat de WD Scorpion Bleu niet echt goed werkt op de Mac, de problemen die ik heb (regelmatig vastlopen, strandballetje, lang opstarten, moeilijk te installeren, traag enz.) komen bij deze harde schijven regelmatig voor.

Je moet met jumpers werken die er overigens niet bij zit, zie ook:

http://www.wdc.com/global...features/?id=7&language=1

Ik kijk wel rond voor een andere harde schijf, zal eens goed kijken wat voor merkt wel werkt.
Ik heb goede ervaringen met de 7200rpm variant, de scorpio black (BEKT). super snel (goed merkbaar).
Overigens heb ik ook een mid2009 model (2,53ghz, 13").
toevallig afgelopen weekend vervangen voor een SSD. mocht je interesse hebben in een op die macbook geteste schijf hoor ik het wel :)

[ Voor 11% gewijzigd door sharkzor op 11-01-2012 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

With ^^

Zelfde ervaring met een WD5000BEKT in een 15" Mid2009 2,53GHz

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
Ik heb dus een WD3200BPVT (2x) en een WD5000BPVT, wat ik allemaal lees is dat dit type problemen geeft. Het is dus de BPVT, heb ook met Apple gebeld en die had het over dat het mogelijk te maken heeft met stroom vraag.

Heb ook de WD5000BPVT terug gebracht en kijk rond naar een andere HDD, dat zal een Seagate, een andere Western Digital of een SSD (min. 250Gb) worden.
Pagina: 1