Cinnamon desktop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apexrider
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-11-2023
Het Linux Mint team heeft onlangs een nieuwe desktop geïntroduceerd met de naam Cinnamon, voor meer details: klik.

Ik heb Cinnamon zojuist geïnstalleerd en mijn eerste indruk is positief. Applicaties starten gaat weer zonder omwegen vanuit het menu en de taskbar. Voor het wisselen tussen applicaties volstaat een muisklik. Als dit de nieuwe standaard desktop gaat worden in linux Mint, dan ben ik weer helemaal tevreden.

Vanuit Linux Mint 12 kun je Cinnamon installeren met: "apt-get install cinnamon-session"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-10 18:55
Volgens mij wordt dit standaard geinstalleerd met Linux Mint 12.

Stay safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apexrider
Linux Mint 12 komt standaard met Gnomeshell/MGSE en MATE. De eerste release van Cinnamon lijkt niet eerder dan ergens in december geweest te zijn, Linux Mint 12 was toen al gereleased.

Behalve dat de desktop omgeving er weer een stuk vertrouwder en eenvoudiger uit ziet, heb ik ook het idee dat het sneller reageert. Het enige dat ze wat mij betreft ook weg hadden mogen laten is de hotspot linksboven. Het gebeurt toch nog wel eens dat ik hier onbedoeld terecht kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krukar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:50
Heb het zojuist even geprobeerd, en het beviel positief buiten verwachting.

Een heel stuk beter dan de kant waar Gnome zelf heengaat met de UI en al helemaal op lichtjaren afstand van de walgelijke Unity desktop van Ubuntu.

Het is gewoon simpel en snel zonder allerlei onnodige rommel en poespas, precies zoals een desktop hoort te zijn imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:38
Het is gewoon simpel en snel zonder allerlei onnodige rommel en poespas, precies zoals een desktop hoort te zijn imho.
Ik vind anders de taakbalk nogal omslachtig (expose ftw) en een startmenu gebruik ik zelfs onder windows zo min mogelijk (kost meer tijd dan via een dock/alt-f2), ik snap overigens wel waarom men deze fork/uitbreiding gemaakt heeft: gewenning.
Mooi voorbeeld van waar OSS sterk in is.

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

blouweKip schreef op zondag 08 januari 2012 @ 23:44:
[...]

Ik vind anders de taakbalk nogal omslachtig (expose ftw) en een startmenu gebruik ik zelfs onder windows zo min mogelijk (kost meer tijd dan via een dock/alt-f2), ik snap overigens wel waarom men deze fork/uitbreiding gemaakt heeft: gewenning.
Mooi voorbeeld van waar OSS sterk in is.
Of het is gewoon de prettigste manier van werken voor de gemiddelde gebruiker... Ik zit al een tijdje met Unity te werken en heb ook verschillende gnome 3 varianten geprobeerd, maar het blijft wennen om niet continue makkelijk en overizchtelijk in beeld te hebben wat je open hebt staan. Daar is een taakbalk nog altijd uitermate geschikt voor.

Ook een startmenu is erg prettig, zeker als je er goed in kunt zoeken. Ik ken lang niet alle commando's uit mn hoofd en van degene die ik wel ken is het gewoon op start rammen, intypen wat je wilt starten en op enter rammen. Lijkt me nog altijd sneller dan alt+F2

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:38
maar het blijft wennen om niet continue makkelijk en overizchtelijk in beeld te hebben wat je open hebt staan. Daar is een taakbalk nog altijd uitermate geschikt voor.
Daar gebruik ik gewoon expose voor, zit standaard in gnome 3 en unity (sterker nog, ik gebruikte dat ook onder gnome 2 waar ik ook al geen taakbalk gebruik): veel te onoverzichtelijk zon taakbalk.
Ook een startmenu is erg prettig, zeker als je er goed in kunt zoeken. Ik ken lang niet alle commando's uit mn hoofd en van degene die ik wel ken is het gewoon op start rammen, intypen wat je wilt starten en op enter rammen. Lijkt me nog altijd sneller dan alt+F2
Hoezo is dat sneller, alt-f2 (of een andere snelkoppeling) en je kunt hetzelfde, tab completion etc

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eclipse____
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-05 11:20
Vicarious schreef op maandag 09 januari 2012 @ 00:44:
[...]

Of het is gewoon de prettigste manier van werken voor de gemiddelde gebruiker... Ik zit al een tijdje met Unity te werken en heb ook verschillende gnome 3 varianten geprobeerd, maar het blijft wennen om niet continue makkelijk en overizchtelijk in beeld te hebben wat je open hebt staan. Daar is een taakbalk nog altijd uitermate geschikt voor.
Unity is gemaakt voor kleine schermen. Als ik met een netbook werk vind ik het heerlijk, optimalisatie van het scherm. Bij een netbook draai je meestal ook niet erg veel programma's.

Maar voor een desktop/laptop met een voldoende groot scherm? Hierbij heb ik echt geen probleem met een (bij mij altijd zeer klein) balkje onder- en bovenaan. Ik draai ook continu veel programma's en met Unity vergeet ik continu dat ik programma's draai en verlies ik deze uit het oog.

Mooi initiatief, komt alleen ongelegen met de examens, maar ik ga het topic volgen en zeker installeren in de vakantie over 2 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bekos
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-08 15:09
apexrider schreef op zondag 08 januari 2012 @ 22:05:
Het enige dat ze wat mij betreft ook weg hadden mogen laten is de hotspot linksboven. Het gebeurt toch nog wel eens dat ik hier onbedoeld terecht kom.
Dat kun je zelf wegwerken: YouTube: Linux Mint Cinnamon Desktop early Look Dec 10th 2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apexrider
Tnx, werkt perfect.

Eerst dconf tools installeren: apt-get install dconf-tools

dan dconf-editor starten en bij org.cinnamon beide overview-corner-* opties uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:42
Mijn eerste indruk is dat het erg fijn werkt, ik vind het echt super vergeleken met unity en gnome 3. Ik heb het net geïnstalleerd, en behalve dat hij een keertje vastliep toen ik een ander thema instelde is er niets fout gegaan, en waarschijnlijk kwam dat doordat ik het programma te vroeg afsloot. Ik vind het echt een aanrader. Sinds gnome 2 niet meer echt ondersteund wordt ben ik steeds aan het zoeken geweest, maar nu denk ik dat ik een goed alternatief heb gevonden.

If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-09 13:28

Neophyte808

Gadget inspector

Wat me niet beviel aan GNOME 3, die nutteloze en onhandige opdeling windows/themes, zit ook in cinnamon, dus ik blijf sceptisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apexrider
Inmiddels is versie 1.3.1 uit waarin je de "windows/themes opdeling" eenvoudig uit kunt schakelen via menu->cinnamon-settings->overview. Het is niet meer nodig om daarvoor dconf-tools te installeren.

Ik ben tot nu toe eigenlijk maar drie minpuntjes tegengekomen:
  1. Met desktop effects aan start chromium niet lekker, verschijnt enkel in de taskbar en opent pas na twee keer klikken;
  2. Het initieel starten van het menu is traag;
  3. Geen visual feedback bij het starten van een app.
Pagina: 1