• Neophyte808
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 14:44

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Ik heb 4 DDR2-SDRAM-modules, 2x PQI PC6400 2GB en 2x OCZ PC6400 1GB. Ik wil deze samen in één computer stoppen met een Intel P35 bordje en ik wil graag weten waar ik op moet letten:

- de Cas Latency is niet gelijk, maakt dat uit?
- maakt de volgorde van de modules in de slots uit voor de prestaties? Ik weet dat je 2 dezelfde bankjes altijd in de slots met dezelfde kleur moet doen, maar als die 2x1GB nou sneller is, is het dan verstandig om die eerst te plaatsen? Of is het zo dat alle modules zich aanpassen aan de traagste?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:47
Traagste geheugen is leidend. Belangrijk is ook te achterhalen of het geheugen nog eisen heeft qua werkspanning, vooral die OZC rommel heeft vaak een hogere dan de standaard 1.8V voor DDR2 geheugen nodig om stabiel te werken.

[ Voor 7% gewijzigd door Nielson op 07-01-2012 20:16 ]

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:38

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Kijk ook na in de handleiding van je moederbord of dat beperkingen heeft. Mogelijk dat die bij bezetting van alle geheugenbanken niet de snelheid van het geheugen aan kan.
offtopic:
Om OCZ nu meteen rommel te noemen... ze hebben immers ook "Extreme Low Voltage" modules

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

• Neophyte808
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 14:44

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Nextron schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 20:24:
offtopic:
Om OCZ nu meteen rommel te noemen... ze hebben immers ook "Extreme Low Voltage" modules
Om OCZ nu meteen OZC te noemen... :9

In de handleiding van mijn mobo staat dat er max 8.0 GB in de slots kan, dus dit zou geen problemen op mogen leveren zo?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De P35 chipset kan inderdaad met 8GB geheugen overweg (http://ark.intel.com/products/chipsets/29001).
Er zijn wel een paar dingen waar je op moet letten, ten eerste is dat voltage van de DIMMs. OCZ heeft vaker een hoger voltage nodig. En een tweede die nog niet genoemd is, het voltage op je MCH. Met 4 DIMMen kan het nog wel eens zijn dat je dat iets moet verhogen (met 0.1V bijv), om het stabiel te laten werken.