• NLAnaconda
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-07-2025
Hallo,

De laaste tijd ben ik veel video's aan het bewerken met Sony Vegas.
Nu is mijn pc niet al te snel en met name de preview is akelig traag.

Nu wil ik graag mijn pc upgraden maar ik heb geen idee wat ik moet upgraden.

Dat ik tijden moet renderen maakt me niet uit. Ik wil alleen dat de preview vloeiend(er) loopt.

Ik lees overal dat je een snelle CPU en heel veel geheugen moet hebben. Maar ik lees daarbij dat dat ten goede komt voor je render tijden. Of dat ook mijn videopreview beter laat lopen kan ik dus geen sluitend antwoord over vinden.

De vraag is dus kort samengevat: In welke hardware kan ik het beste investeren als ik mijn previews van Sony Vegas vloeiender wil laten lopen.

Mijn huidige hardware is als volgt:

Intel Core 2 Duo E8500 3.16 GHz Socket 775
Kingston HyperX - Geheugen - 4 GB
GeForce 9800 GT

De videobestanden zijn 1080/60p van de panasonic hdc-sd900

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

[ Voor 3% gewijzigd door NLAnaconda op 07-01-2012 20:36 ]

• Row1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-07-2022
Wat mij betreft kun je het beste bijna alles upgraden, dus nieuwe processor, meer geheugen en andere videokaart.

• navlim
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-02-2024
Je kunt de kwaliteit van de preview wat naar beneden bijstellen, dit zou al iets moeten schelen.

Canon 550D | 24-105 IS USM | 70-300 IS USM | 12-24 AT-X | 50 1.8 | YN565 | Cullman Magnesit 525M | Manfrotto 804RC2

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:27

Perkouw

Moderator General Chat
Welke versie van Sony Vegas gebruik je ?
Als ik van versie 11 de system requirements opzoek vind ik dit;
Vegas Pro 11 system requirements

Microsoft® Windows Vista® 32-bit or 64-bit SP2, or Windows 7 32-bit or 64-bit
2 GHz processor (multicore or multiprocessor CPU recommended for HD or stereoscopic 3D)
500 MB hard-disk space for program installation
2 GB RAM (4 GB recommended)
OHCI-compatible IEEE-1394DV card (for DV and HDV capture and print-to-tape)
USB 2.0 connection (for importing from AVCHD, XDCAM EX, NXCAM, or DVD camcorders)
Windows-compatible sound card
DVD-ROM drive (for installation from a DVD only)
Supported CD-recordable drive (for CD burning only)
Supported DVD-R/-RW/+R/+RW (for DVD burning only)
Supported BD-R/-RE drive (for Blu-ray Disc™ burning only)
Microsoft .NET Framework 3.5 SP1 (included on application disc)
Apple® QuickTime® 7.1.6 or later for reading and writing QuickTime files
Internet Connection (for Gracenote MusicID Service)
Supported NVIDIA or ATI cards for GPU-acceleration (please see the GPU acceleration page for more information)
Een quadcore processor, meer geheugen, en een dikkere videokaart (die wel met hun software samenwerkt) zou denk ik heel veel schelen zowel voor renderen als je preview.

Zelf gebruik ik het programma dus niet, en zeker weten doe ik het dan ook niet. Wellicht dat je gewoon de preview kwaliteit naar beneden kan schroeven zoals Navlim zegt ? ;)

• NLAnaconda
Ik heb Sony Vegas 10.

Ja dat idee had ik helaas al. Helaas kost dat weer een vermogen haha.
Volgens de system requirements moet het allemaal wel draaien, en het draait ook allemaal wel. Alleen is het niet werkbaar.
Ik heb de preview al op het allerlaagst (Ik kijk naar een paar pixels met 4 fps :P)

Ik hoopte het in fases te kunnen upgraden. Ik dacht eerst aan het volgende:

- Intel Core i7 2600K
- Corsair Vengeance 16GB DDR3-1600 CL9 LP (quad kit)
- MSI P67A-GD65 (B3)

En dan later een videokaart kopen en nog even doordraaien met mijn GeForce 9800 GT

Maar ik weet niet of de videokaart nou juist belangrijk is voor de preview.
Ik heb geen zin om te investeren in bovenstaand lijstje waarna dan blijkt dat een videokaart onmisbaar is voor een goede preview en ik dan alsnog niets kan.

Dus is het dan beter om eerst te investeren in een videokaart of eerst in bovenstaand spul?
Wat zouden jullie doen?

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:07

SomerenV

It's something!

NLAnaconda schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 21:31:
Ik heb Sony Vegas 10.

Ja dat idee had ik helaas al. Helaas kost dat weer een vermogen haha.
Volgens de system requirements moet het allemaal wel draaien, en het draait ook allemaal wel. Alleen is het niet werkbaar.
Ik heb de preview al op het allerlaagst (Ik kijk naar een paar pixels met 4 fps :P)

Ik hoopte het in fases te kunnen upgraden. Ik dacht eerst aan het volgende:

- Intel Core i7 2600K
- Corsair Vengeance 16GB DDR3-1600 CL9 LP (quad kit)
- MSI P67A-GD65 (B3)

En dan later een videokaart kopen en nog even doordraaien met mijn GeForce 9800 GT

Maar ik weet niet of de videokaart nou juist belangrijk is voor de preview.
Ik heb geen zin om te investeren in bovenstaand lijstje waarna dan blijkt dat een videokaart onmisbaar is voor een goede preview en ik dan alsnog niets kan.

Dus is het dan beter om eerst te investeren in een videokaart of eerst in bovenstaand spul?
Wat zouden jullie doen?
Van wat ik weet uit ervaring met Adobe Premiere is dat een videokaart echt helemaal niks uitmaakt. Je haalt pas profijt uit een videokaart wanneer het ding mee kan rekenen (denk bijvoorbeeld aan de Quadro kaarten van nVidia) en dan nog moet Vegas dat ook ondersteunen. Sowieso is Vegas volgens mij enorm traag. Hier kan ik namelijk prima 720p50 beelden op de hoogste kwaliteit previewen in Premiere (Q6600 @ 2.4GHz). Pas als ik er effecten overheen ga gooien moet de kwaliteit wat omlaag. Een nieuwe CPU zou dus al schelen (video-editing software is hoofdzakelijk afhankelijk van de CPU naar mijn weten) maar als je wat meer wilt gaan doen met video montage kun je beter kijken naar Premiere of, wanneer je van het Apple front bent, Final Cut.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• NLAnaconda
SomerenV schreef op zondag 08 januari 2012 @ 00:05:
[...]

Van wat ik weet uit ervaring met Adobe Premiere is dat een videokaart echt helemaal niks uitmaakt. Je haalt pas profijt uit een videokaart wanneer het ding mee kan rekenen (denk bijvoorbeeld aan de Quadro kaarten van nVidia) en dan nog moet Vegas dat ook ondersteunen. Sowieso is Vegas volgens mij enorm traag. Hier kan ik namelijk prima 720p50 beelden op de hoogste kwaliteit previewen in Premiere (Q6600 @ 2.4GHz). Pas als ik er effecten overheen ga gooien moet de kwaliteit wat omlaag. Een nieuwe CPU zou dus al schelen (video-editing software is hoofdzakelijk afhankelijk van de CPU naar mijn weten) maar als je wat meer wilt gaan doen met video montage kun je beter kijken naar Premiere of, wanneer je van het Apple front bent, Final Cut.
Bedankt voor je reactie. Ik heb veel vaker gelezen dat een videokaart weinig tot niets uitmaakt. Maar ik dacht dat dat alleen voor het renderen zo was. De preview wist ik niet zeker.
Misschien moet ik inderdaad over naar Premiere maar ik denk toch dat ik eerder genoemde hardware ga aanschaffen. Ben toch gewend aan Sony Vegas en 1080/60p is natuurlijk ook niet echt het soepelste materiaal.

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:07

SomerenV

It's something!

NLAnaconda schreef op zondag 08 januari 2012 @ 01:01:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik heb veel vaker gelezen dat een videokaart weinig tot niets uitmaakt. Maar ik dacht dat dat alleen voor het renderen zo was. De preview wist ik niet zeker.
Misschien moet ik inderdaad over naar Premiere maar ik denk toch dat ik eerder genoemde hardware ga aanschaffen. Ben toch gewend aan Sony Vegas en 1080/60p is natuurlijk ook niet echt het soepelste materiaal.
Het zusje van m'n vriendin maakt ook video's in Vegas, maar als ik soms die rendertijden hoor :/ Dat terwijl Premiere qua renderen echt belachelijk snel is (met effecten, hoge bitrate). Zelfs After Effects doet het met mijn 4GB DDR2 nog best redelijk :) Maar meer processing power kan natuurlijk nooit geen kwaad. Overigens kun je volgens mij beter de i5 2600k nemen. Is een stuk goedkoper en niet eens zoveel trager geloof ik. Bij de i7 betaal je gezien de geringe snelheidswinst in ieder geval flink meer.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• NLAnaconda
Ja de rendertijden zijn inderdaad lang maar dat maakt me op zich niet uit. Ik zal me ook eens gaan verdiepen in Premiere. Hoor daar goede berichten over.

Ik denk dat je de i5 2500k bedoelt? Die is wel een flink stukje goedkoper alleen ondersteund die geen Hyperthreading.
Alleen weet ik weer niet of dit zoveel uitmaakt dat het de extra investering waard is.
Misschien is een i5 2500k met een SSD wel net zo goed, zo niet beter.
Lastig :P
Al mag ik natuurlijk aannemen dat een I5 2500K, 16Gb geheugen wel en goede preview kan leveren.
Ik denk dat het dus de 2500k i5 wordt.
Pagina: 1