Ubuntu Server 10.04 update terugdraaien

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-10 19:06

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Ik heb een server draaien met Ubuntu 10.04LTS (amd64) en die wilde ik gaan upgraden naar 11.10. Dit omdat ik er een TV kaart in wil steken tbv TVheadend en dan is het handiger als ik de 3.x kernel heb.

Een beetje zoeken leerde me dat ik met 'sudo do-release-upgrade -d' de boel automagisch kan laten upgraden. Dat ging een tijdje goed, maar door een geintje in een DKMS procedure (ik heb een raid controller die ik steeds opnieuw moet compileren bij een kernel update) kapte hij ermee.

Dit probleem is nu gefixed na een aanpassing in de scripts en het opnieuw builden en installeren van de betreffende module in DKMS.

Op zich werkt het systeem nog wel, maar hij wil nu niet meer voor- of achteruit. Dat wil zeggen: upgrade zegt dat er geen nieuwere versie is en er is zo te zien geen rollback commando. Hij had wel kernel 3.2.x erop gezet en bij elke poging de repository te cleanen zag ik dat ie die weer wilde gaan compileren. Mijn systeem zit nu in een soort twilight zone. WebMin zegt dat mijn systeem eigenlijk Debian 7.0 is.

Wat heb ik al allemaal geprobeerd:
Diverse google acties leverde halve oplossingen wat logisch is. De upgrade is bij iedereen op een ander moment en om andere redenen gestopt.
apt-get -f install om gebroken afhankelijkheden op te lossen
dpkg --configure -a
apt-get update
apt-get upgrade
apt-get clean

Dit allemaal in andere volgorde dan hier staat natuurlijk, maar het resultaat is steeds 0.
Ik heb in ieder geval met de hand wat ongewenste kernels eruit getieft. Echt helpen doet het niet.

Twee vragen:
* Is er een manier om de upgrade terug te draaien en het opnieuw te proberen
* kan ik eventueel door een versch gedownloade 11.10 server er overheen te installeren de boel weer op de rit krijgen?

Ik was eerst begonnen met de cd van de nieuwe versie, omdat ik ooit heb gezien dat ie dan vraagt of ie het systeem moet upgraden. Maar dan werkt volgens mij alleen bij precies 1 versie hoger. Je zou dan zeggen: pak dan een 10.10 cd en ga zo naar 11.10, maar kan het ook in 1x? Of moet ik dan echt alles weer opnieuw doen?

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat ik in het verleden deed met Ubuntu (laatste paar versies die ik draaide), was de sources aanpassen naar de release die je wilt draaien en dan via aptitude alles updaten. Via aptitude dist-upgrade of apt-get dist-upgrade kan je dan de rest van de packages die niet gelukt zijn installeren.

Verder het instellen van aptitude om de repo weer te geven waar software uit komt is ook wel handig. Dat is de "The display format for package views" optie, en heb ik op default staan, met %t er bij aan het eind. De optie "Default grouping method for package views" heb ik wel helemaal aangepast voor beter overzicht naar "task,status,pattern(~O,!~O => Other)".

Terugdraaien is niet aan te raden, je zal behoorlijk wat slopen op die manier. Ook omdat je dan je repo moet aanpassen terug naar 10.04, terwijl het al een zut aan 11.10 packages erop heeft staan. Kan je net zo goed de laatste paar installeren.

Had je geen optie om via backports de 3.2 kernel te draaien?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-10 19:06

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Hero Of Time schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 20:32:
Had je geen optie om via backports de 3.2 kernel te draaien?
Klinkt tricky. Krijg je dan niet op een gegeven moment een probleem met incompatibiliteit tussen de nieuwe kernel en andere packages?
Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe dat werkt met backports. Ik ga me er eens in verdiepen als het een reële optie is. Maar het liefst wil ik gewoon 'legaal' op 11.10 zien te komen. Punt is dat ik vrees dat ik de boel nu alleen maar aan het vervuilen ben. Misschien moet ik maar de kogel doorbijten en de handel opnieuw installeren.

Ik zit alleen met mijn RAID array die ik wel graag intact weer aan wil haken als de handel op 11.10 staat.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De kernel doet op zich niet zo veel met andere packages wat betreft dependencies. Dat is meestal versie x en hoger, niet precies versie x.

Je RAID hoef je je niet zo veel zorgen over te maken als het een hardware RAID is. Dat staat buiten je OS namelijk. Als het tijdens de 10.04 installatie werkte, moet het wel heel apart zijn als het tijdens de 11.10 niet meer doet.

De boel 'vervuilen' is niet echt aan de orde, want je kan zo packages verwijderen die je niet acht nodig te hebben. In situaties als deze is het handig om een backup te maken van je systeem voordat je een upgrade uitvoert. De mappen /bin, /etc, /lib{32,64}, /sbin, /usr en /var zijn wel handig. Dan heb je het grootste gedeelte te pakken van je OS. Of anders een image ;).

Commandline FTW | Tweakt met mate