[Macbook Pro] Witte vlek en artifacts op het scherm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnsnoek
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-05-2023
Hallo allen,

Sinds kort heb ik problemen met mijn Macbook Pro Unibody late 2008. Er is een soort witte vlek in het midden van het scherm zichtbaar.
Daarnaast zie ik regelmatig allerlei flikkeringetjes of kleine streepjes over het scherm heen schieten.

Heeft iemand het zelfde probleem gehad en hoe is dit toen opgelost?Valt dit eventueel nog onder de garantie bij Apple?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-10 09:20

Flappiewappie

Hier nog meer

Witte vlek in het midden kan het Apple logo zijn.

Flikkeringetjes kan van alles zijn. Wat ik zou proberen is in eerste instantie een reinstall en dan bijvoorbeeld zoiets als koelpasta vervangen (http://www.ifixit.com/Guide/Applying-Thermal-Paste/744/1). Dit soort problemen vallen niet onder de standaard garantie (misschien heb je Apple care, dan weer wel).

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnsnoek
Bedankt voor je reactie.

Maar het Apple logo wordt toch verlicht door de backlite van het LCD heb ik gezien? Wat voor invloed heeft dat Apple logo dan?

Het opnieuw voorzien van koelpasta vind ik wel erg rigoureus, dat betekend dat ik het hele mobo eruit moet schroeven e.d. Dan is zowieso mijn garantie weg. Zijn er geen hardware tests voor dit soort problemen te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haazzz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-09 19:08
martijnsnoek schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 22:35:
Bedankt voor je reactie.

Maar het Apple logo wordt toch verlicht door de backlite van het LCD heb ik gezien? Wat voor invloed heeft dat Apple logo dan?

Het opnieuw voorzien van koelpasta vind ik wel erg rigoureus, dat betekend dat ik het hele mobo eruit moet schroeven e.d. Dan is zowieso mijn garantie weg. Zijn er geen hardware tests voor dit soort problemen te testen?
Heb je misschien een lichtbron achter je MBP staan? Dat zou voor de witte vlek kunnen zorgen omdat dat logo wat licht doorlaat. Ik heb zelf een MBA en daar is het erger dan bij een MBP, maar misschien zou dit het een en ander kunnen verklaren.
Op onderstaande foto staat de backlight uit maar is een lichtje achter het Apple logo gehouden, zo is goed te zien dat het logo licht doorlaat.

Afbeeldingslocatie: http://i.i.com.com/cnwk.1d/i/tim/2011/08/19/display.jpg

Om meteen maar koelpasta gaan vervangen zonder verdere aanwijzingen dat dit nodig is vind ik ook redelijk overdreven. Ik zou wel even de Apple Hardware Test draaien. Zie hier hoe dat moet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnsnoek
Bedankt voor je reactie!

Ik heb geen lichtje achter het Apple logo staan, wel leuk om te zien trouwens dat het op deze manier ook werkt haha. Het zit bij mij echt in het scherm en is alleen goed zichtbaar bij witte of lichte vlakken.

Ik zal de AHT inderdaad even draaien, maar ik ben bang dat deze niets vind, misschien zijn er tools die de video kaart o.i.d. stevig belasten en ondertussen de waardes meten en misschien daarin afwijkingen kunnen meten, waardoor je zou kunnen zien dat er iets niet goed is?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvanE
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 26-06 10:20
Lichte plekken ter hoogte van het Apple logo komen wel eens vaker voor, dat zit echt in het scherm zelf, oorzaak is mij verder niet bekend, enige oplossing hiervoor is het gehele scherm vervangen.

De flikkeringen en artefacten, komen deze als je bijvoorbeeld je beeldscherm heen en weer beweegt of gewoon als hij stil staat en je er op werkt?
In het eerste geval zit dit in de connectie tussen het beeldscherm en het logic board, in het tweede geval vrees ik voor je videokaart en dus meteen ook je logic board.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnsnoek
Dank voor je reactie. De artefacten komen voor op het moment dat de laptop gewoon stil staat. Dus waarschijnlijk gewoon defecte videokaart dus ook logic board inderdaad.
MvanE schreef op maandag 09 januari 2012 @ 18:47:
Lichte plekken ter hoogte van het Apple logo komen wel eens vaker voor, dat zit echt in het scherm zelf, oorzaak is mij verder niet bekend, enige oplossing hiervoor is het gehele scherm vervangen.

De flikkeringen en artefacten, komen deze als je bijvoorbeeld je beeldscherm heen en weer beweegt of gewoon als hij stil staat en je er op werkt?
In het eerste geval zit dit in de connectie tussen het beeldscherm en het logic board, in het tweede geval vrees ik voor je videokaart en dus meteen ook je logic board.
Pagina: 1