Gaat holografische opslag er komen in 2012?

Pagina: 1
Acties:

• LEX63
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-01 21:32
holografische opslag.

Als er ergens wel behoefte aan is is het wel aan een veilige manier om je data decennia op te kunnen slaan zonder risico op verlies.

Al in 2009 werd er op Tweakers melding gemaakt over holografische opslag zie deze link.

Jammer genoeg heb ik niets meer vernomen over dit project net nog op de website van General Electric geweest en niets kunnen vinden over mogelijke verdere ontwikkelingen van dit project. Volgens GE is het echter niet realistisch de holografische drives voor 2014 of 2015 in de winkels te verwachten.

In het artikel hebben ze het al over opslag van 1TB anno 2012 is een disk waar 500 GB aan data op geslagen kan worden een welkome opslag. Mist de apparatuur en de disks niet te duur gaan worden.

De hoeveelheid aan data is de afgelopen 10 jaar enorm toegenomen, een actieve computer gebruiker hobbyist heeft nu al gemiddeld 2 tot 10 TB aan data opgeslagen op welk medium dan ook.

Harddisks blijven het meest gebruikt maar zijn ook enorm kwetsbaar en gevoelig voor trillingen en stoten en zijn aan slijtage onderhevig.

Plots niets meer alleen en spinnende motor en klik klik. Een nachtmerrie scenario dat iedere computer gebruiker wel eens heeft meegemaakt of nog mee gaat maken.

Daarom hoop ik dan ook op een medium dat veilig is en betaalbaar is of word. Tape streamers zijn zeer betrouwbaar maar veel te duur in aanschaf en in gebruik. Er bestaan tape streamers van 1.5 TB deze kost wel 4.500,- en de tapes €180,- Dus geen betaalbare optie voor een gemiddelde computergebruiker om data op te slaan.

Tot heden is een back-up van je data op een extra harddisk de enige oplossing voor data behoud alleen het synchroniseren van je data is altijd een hele klus al zullen hiervoor programma's bestaan.

Hoop dat er in 2014/15 daadwerkelijk een holografische medium gaat komen voor data opslag. Als holografische opslag te lang op zich laat wachten dan word het ingehaald door andere dataopslag als Flash.

Verder moeten we ook de ontwikkeling van Flash opslag in de gaten gaan houden. Kaartjes of USB2.0/3.0 sticks zullen steeds goedkoper worden en de capaciteit zal zeer snel toe gaan nemen.

Nu al koop je een 64 GB USB2.0 stick voor €50,-

Lex

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-01 10:13

mux

99% efficient!

De kracht van holografische opslag zit hem niet zozeer in het feit dat het optische opslag is, maar in dat het effectief 3D-opslag is. Momenteel kunnen we data eigenlijk alleen in oppervlak opslaan; hoe dik je het substraat van een chip ook zou maken, je kunt momenteel niet meer dan ongeveer 1 bit per 10.000nm2, oftewel 100x100nm, opslaan (500Gbit/in2). Maar stel je voor dat je net zoveel in de hoogte kunt opslaan; een flash-geheugenchip van maar 1x1x1mm zou dan maar liefst 10^12 bits, oftewel 125 gigabyte aan informatie kunnen bevatten.

En die kant gaan we nu al op. Sinds ongeveer 2 jaar geleden is het redelijk normaal om hele chips op elkaar te stapelen en onderling elektrisch te verbinden, zogenaamde package-on-package. Voor flashgeheugen wordt inmiddels ook gebruikt van de techniek om het silicium zelf op te stapelen en bond wires ertussen te leggen in plaats van soldeerverbindingen, zogenaamde multi-chip packages. En vanaf dit jaar zullen waarschijnlijk de eerste 'chips' uit de fabriek rollen waarbij de chips extra dun zijn gemaakt (thin substrate) en de verbindingen met behulp van geëtste aluminium- of koperverbindingen zijn gemaakt, wat de tussenruimte nog kleiner maakt en eigenlijk de eerste echte 3d-package genoemd kan worden.

Dus zelfs als holografische opslag niet (snel genoeg) werkelijkheid wordt, zal het principe dat holografische opslag zo interessant maakt, namelijk meer-dan-tweedimensionale opslag van data, zeker binnenkort een tastbare invloed krijgen op consumentenelektronica.

• LEX63
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-01 21:32
Bedankt voor de zeer uitgebreide en goed onderbouwde reactie dat zie je niet vaak.

Zoals ik al melden zie ik het ook die kant op gaan van multiplex flash geheugens. Deze ontwikkeling kan wat mijn betreft niet snel genoeg gaan. De opslagcapaciteit vind ik belangrijker dan de snelheid. Liever een traag flash kaartje van 2 TB dan een snelle van 1 TB.

Hoop dat er binnen enkele jaren flash kaartjes zullen komen met een opslagcapaciteit van 1 of 2 TB.

Geen opslag meer op kwetsbare mechanische harddisks, ook opslag op gebrand medium DVD R/RW CD/RW vind ik op de langere termijn onbetrouwbaar. Heb al heel wat gebrande DVD'S weg kunnen gooien omdat ze niet meer afspeelbaar waren.

De hele computer wereld heeft behoefte aan betrouwbare betaalbare opslag voor data archivering.

Denk dat Flach ons dat gaat bieden in de nabije toekomst. Ook denk ik dat er speciale flashdrives zullen komen een soort grote SSD'S maar dan minder snel en grotere opslagcapaciteit.

Afwachten maar wat de toekomst ons gaat brengen.

Lex

Verwijderd

Waarom is het zo belangrijk dat meer data kan worden opgeslagen?

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:40
Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 15:46:
Inderdaad. Je geeft zelf aan dat je liever een langzame 2tb opslag hebt dan een snelle 1tb opslag. Ik denk dat het een combinatie is van meer en snel. Als jij 2tb opslag hebt en het duurt vervolgens 4 uur om die vol te pompen dan kun je mij veel wijs maken maar daar zit de gemiddelde consument niet op te wachten.

Strava | AP | IP | AW

Verwijderd

Webgnome schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 15:50:
Als jij 2tb opslag hebt en het duurt vervolgens 4 uur om die vol te pompen dan kun je mij veel wijs maken maar daar zit de gemiddelde consument niet op te wachten.
Dus jij beweert dat externe 2TB schijven niet als zoete broodjes verkopen?

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:16

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Zin nr. 2 van de TS verklapt het al een beetje ;)
Als er ergens wel behoefte aan is is het wel aan een veilige manier om je data decennia op te kunnen slaan zonder risico op verlies.
Als ik van mijzelf al zie hoeveel data ik de laatste jaren meer op ben gaan slaan is het wel een prettig idee dat het volgend jaar er ook nog is (denk aan zelf gemaakte foto's en video's). Als ik het nu op een schijf zet moet ik eigenlijk 2 x die schijf grootte hebben om een veilige backup te hebben mocht er 1 van de schijven crashen/brand/waterschade etc. Heb ik meer data dan moet ik meerdere schijven gaan gebruiken.
Bij de huidige mechanische harde schijven is het niet de vraag of hij stuk gaat maar meer wanneer er data verloren gaat. Ik zou het prettig vinden wanneer er (bijvoorbeeld) 10 TB schijven zouden zijn die gegarandeerd 10+ jaren meegaan en waar je dus met 2 schijven (1 origineel, 1 backup) jaren risicoloos mee vooruit kunt.
Ik denk dat de te bewaren data alleen maar meer gaat worden, als ik alleen al zie hoeveel groter de bestandsgrootte is geworden van foto's van digitale camera's. Dan heb ik het nog niet eens over backups van Blue Ray disks, etc

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Antwoord: nee.

Topic kan dicht.

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:51
Q schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 18:32:
Antwoord: nee.

Topic kan dicht.
Dat antwoord kwam eigenlijk ook bij mij bovendrijven. Ik lees denk ik al vanaf 1995 over holografische opslagmethodes. Zo langzamerhand geloofd niemand nog dat het ooit gaat komen denk ik zo. ;)

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-01 21:24
Media formaten wijzigen nog wel eens.

Was het 'vroeger' heel wat als je een divx had van 350MB, nu speel je 30GB Blu Ray images af. :)

Aangezien data gewoon uit enen en nullen bestaat, is er geen methode om data simpelweg op microscopisch niveau op papier te printen? Gewoon een velletje A4 door je PBD (Paper Backup Device) halen en kunt je wie weet hoeveel terabytes kwijt.. Als je dit IBM artikel zo leest lijkt het nog niet eens zo onwaarschijnlijk. :)

Mijn YouTube Channel

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Bedenk zelf drie redenen waarom dat totale drugs is.
Pagina: 1