In mijn bedrijf heb ik 20-25 PC's in een netwerk (SBS). Voor al deze computers ben ik op zoek naar een programma om software licenties te beheren. Het vervelende is dat er veel verschillende soorten licenties zijn waar rekening mee gehouden moet worden:
Is hier handige software voor? Het liefst zie ik een software pakket dat lokaal op elke computer geïnstalleerd wordt en kan scannen naar geïnstalleerde programma's met bijvoorbeeld tags of trefwoorden (welke versie van de Flash player op de computer staat o.i.d. hoef ik niet te zien). Samen met iets van server software zie ik dan graag een compleet overzicht van alle software, licenties en contracten. Als scannen over het netwerk kan is dat natuurlijk ook goed.
Ik heb verschillende versies (trials) geprobeerd, maar vaak is het of heel beperkt of lijkt het gericht te zijn op een IT afdeling met 100-en computers en gaat het vooral om uitrol van software.
Iemand een handige tip of ervaringen?
- MS Action Pack, vaak maximaal 10 licenties beschikbaar voor gebruik in de organisatie.
- Adobe Volume licenses. Eén key voor meerdere aangeschafte software versies en/of complete pakketten
- OEM licenties die bij de computer horen
- Computer licenties of gebruikslicenties (soms gebruiken meerdere parttimers samen 1 PC. In sommige gevallen heb je dan meerdere licenties nodig van een programma, in andere gevallen niet)
- Updates / Upgrades van software.
- Software die aangeschaft wordt in bijvoorbeeld batches van 4
- Wat is de locatie waarop de software te downloaden is (en eventueel met welke login)
- Welke versie wordt er gebruikt op een computer
- Hoeveel licenties zijn er nog beschikbaar van een programma
- Voor hoeveel computers moet een upgrade aangeschaft worden als we over willen stappen naar een nieuwe versie
Is hier handige software voor? Het liefst zie ik een software pakket dat lokaal op elke computer geïnstalleerd wordt en kan scannen naar geïnstalleerde programma's met bijvoorbeeld tags of trefwoorden (welke versie van de Flash player op de computer staat o.i.d. hoef ik niet te zien). Samen met iets van server software zie ik dan graag een compleet overzicht van alle software, licenties en contracten. Als scannen over het netwerk kan is dat natuurlijk ook goed.
Ik heb verschillende versies (trials) geprobeerd, maar vaak is het of heel beperkt of lijkt het gericht te zijn op een IT afdeling met 100-en computers en gaat het vooral om uitrol van software.
Iemand een handige tip of ervaringen?