Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:24
In mijn bedrijf heb ik 20-25 PC's in een netwerk (SBS). Voor al deze computers ben ik op zoek naar een programma om software licenties te beheren. Het vervelende is dat er veel verschillende soorten licenties zijn waar rekening mee gehouden moet worden:
  • MS Action Pack, vaak maximaal 10 licenties beschikbaar voor gebruik in de organisatie.
  • Adobe Volume licenses. Eén key voor meerdere aangeschafte software versies en/of complete pakketten
  • OEM licenties die bij de computer horen
  • Computer licenties of gebruikslicenties (soms gebruiken meerdere parttimers samen 1 PC. In sommige gevallen heb je dan meerdere licenties nodig van een programma, in andere gevallen niet)
  • Updates / Upgrades van software.
  • Software die aangeschaft wordt in bijvoorbeeld batches van 4
Wat wil ik weten / bijhouden?
  • Wat is de locatie waarop de software te downloaden is (en eventueel met welke login)
  • Welke versie wordt er gebruikt op een computer
  • Hoeveel licenties zijn er nog beschikbaar van een programma
  • Voor hoeveel computers moet een upgrade aangeschaft worden als we over willen stappen naar een nieuwe versie
Tot nu toe heb ik software licenties bij proberen te houden in een spreadsheat, maar door de verschillen in OEM, userlicentie en computerlicentie is dit vrijwel niet te doen. Omdat wij zelf webbased software ontwikkelen heb ik iets geschreven waarin het een en ander bijgehouden kan worden in een browser. Ook dit voldoet niet goed, omdat het niet goed bijgehouden wordt bij bijvoorbeeld het vertrek van een medewerker of bijvoorbeeld de aanschaf van een nieuwe computer.

Is hier handige software voor? Het liefst zie ik een software pakket dat lokaal op elke computer geïnstalleerd wordt en kan scannen naar geïnstalleerde programma's met bijvoorbeeld tags of trefwoorden (welke versie van de Flash player op de computer staat o.i.d. hoef ik niet te zien). Samen met iets van server software zie ik dan graag een compleet overzicht van alle software, licenties en contracten. Als scannen over het netwerk kan is dat natuurlijk ook goed.

Ik heb verschillende versies (trials) geprobeerd, maar vaak is het of heel beperkt of lijkt het gericht te zijn op een IT afdeling met 100-en computers en gaat het vooral om uitrol van software.

Iemand een handige tip of ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
System Center Configuration Manager kan doen wat jij wil. Je kan PC's scannen en rapportages maken over geïnstalleerde software en welke versie. Tevens kan je distributie doen van software. Maar dat is meer tooling voor in grote omgevingen.

Microsoft maakt nu wel System Center Essentials 2010. Nog niet mee gewerkt, maar ik kreeg de indruk dat het een lite versie is van de huidige System Center tools.

Windows Intune kan ook misschien iets zijn. Het kan licentiebeheer doen volgens Microsoft. De voorbeelden berperken zich wel tot Microsoft software, maar misschien is er meer mogelijk. Je kan altijd de trial proberen. Windows Intune is web based. Alles gaat via de browser. Je moet alleen wel client software op al je PC's installeren.

[ Voor 8% gewijzigd door CMD-Snake op 07-01-2012 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:10
Is hier handige software voor? Het liefst zie ik een software pakket dat lokaal op elke computer geïnstalleerd wordt en kan scannen naar geïnstalleerde programma's met bijvoorbeeld tags of trefwoorden
\

Ik vraag me af of dat dit een handige eis is? Als het goed is staat er op elk systeem nagenoeg dezelfde software. Software die er op staat kan afwijken door verschillen in functies van personen of software die door personen zelf is geïnstalleerd.

De eerste categorie valt onder software van het bedrijf en zou beter centraal geregeld moeten zijn. Het lijkt mij logischer dat dit soort informatie ergens centraal staat opgeslagen zodat alleen de personen die er iets mee moeten (systeeembeheerders, financiele mensen die licenties beheren) hier iets mee kunnen. Jan en alleman zou volgens mij niet bij deze informatie mogen kunnen.
Ook dit voldoet niet goed, omdat het niet goed bijgehouden wordt bij bijvoorbeeld het vertrek van een medewerker of bijvoorbeeld de aanschaf van een nieuwe computer.
Dat ga je en wil je niet oplossen door een geautomatiseerd systeem. Hier zul je een een procedure voor moeten opstellen en er op toe moeten gaan zien dat deze nageleefd wordt.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
CMD-Snake schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 16:07:
[...]
Microsoft maakt nu wel System Center Essentials 2010. Nog niet mee gewerkt, maar ik kreeg de indruk dat het een lite versie is van de huidige System Center tools.
[...]
Dit heb ik nog niet geprobeerd en ga ik zeker even doen. Het maakt onderdeel uit van Action Pack, dus de licenties heb ik al. :) Bedankt.
Webgnome schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 16:16:
[...]
Ik vraag me af of dat dit een handige eis is? Als het goed is staat er op elk systeem nagenoeg dezelfde software. Software die er op staat kan afwijken door verschillen in functies van personen of software die door personen zelf is geïnstalleerd.
Dat is niet helemaal zo. Omdat we nieuwe computers vaak met OEM licenties bestellen voor het OS en Office, maar tegelijk we bijvoorbeeld 10 licenties hebben uit Action Pack. Met Adobe software hebben we het 'probleem' dat er verschillende versies van Photoshop, Illustrator of Web edition hebben, waarbij ik een upgrade vaak niet nodig vind. Daardoor hebben we al 3-4 verschillende versies.

Om het nu goed te administreren wil ik elke PC kunnen scannen en dat matchen met de aankoopfacturen, contracten en keys. Dan kan ik het in de toekomst beter bijhouden.
De eerste categorie valt onder software van het bedrijf en zou beter centraal geregeld moeten zijn. Het lijkt mij logischer dat dit soort informatie ergens centraal staat opgeslagen zodat alleen de personen die er iets mee moeten (systeeembeheerders, financiele mensen die licenties beheren) hier iets mee kunnen. Jan en alleman zou volgens mij niet bij deze informatie mogen kunnen.
Ik wil het inderdaad centraal bijhouden, maar lokaal scannen om de lijst bij te houden. Het bedrijf is klein genoeg om te weten dat er alleen software geïnstalleerd is die binnen het bedrijf mag.
Dat ga je en wil je niet oplossen door een geautomatiseerd systeem. Hier zul je een een procedure voor moeten opstellen en er op toe moeten gaan zien dat deze nageleefd wordt.
Dat klopt. Ik zie alleen dat de procedure die we hadden (excel en webformulieren) niet goed bijgehouden worden en na verloop van tijd nutteloos zijn geworden.

Bedankt voor de reacties. :)

In mijn zoektocht kwam ik dit tegen: http://www.clearapps.com/ Software die over het netwerk kan scannen en handige rapporten uit draait. Daar ga ik ook nog even mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Lansweeper ksn je misschien ook nog gebruiken!

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
degroot schreef op zondag 08 januari 2012 @ 18:48:
Lansweeper ksn je misschien ook nog gebruiken!
Geweldig! Dat is precies wat ik zoek. Heb het geïnstalleerd en alle computers, users, software en licenties heb ik nu in 1 overzicht. Met custom reports heb ik queries opgebouwd waarmee ik eenvoudig kan zien hoeveel licenties in gebruik zijn van een Volume license, hoeveel OEM licenties in gebruik zijn, etc.

Geweldig ook dat ik direct zie dat er op een computer geen anti virus geïnstalleerd is, dat nog niet iedere computer de meest recente service pack heeft, een toner van een printer bijna leeg is, etc.

Nu zie ik dus ook dat ik voor de volgende 3 pc's geen OEM Office hoef te bestellen omdat ik nog 3 licenties beschikbaar heb.

Bedankt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Jij hebt het pakket nu al dieper gebruikt dan ik :) Mooi :)

www.degroot-it.nl

Pagina: 1