Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Teveel installatie CD's

Pagina: 1
Acties:

• Djoezz
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-05-2021
Ik heb een berg aan CDs die bij hard en software zijn meegekomen. De CDs bevatten drivers en applicaties en ik heb ze dus nodig bij herinstallatie.
Omdat ik mijn buro wat wil opruimen, vroeg ik mij af of ik die hele berg CDs niet kon reduceren tot 1 of 2 DVDs of misschien zijn er nog wel slimmere/betere oplossingen.
Misschien een heel simpel probleem, dat kan de reden zijn dat zoekacties niet veel hebben opgeleverd. :/
Graag jullie hulp.

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:45
Van de meeste programma's, kan je drivers al online vinden. Zeker bij merken als HP, dell e.d. Het voordeel is ook dat daar de meeste up to date drivers zullen staan (daar jouw cd's snel verouderen!)

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Zalman VE-200 :)
Al je CD's omzetten naar .iso-bestanden en op een externe schijf zetten. Kan je ze vanaf daar gewoon booten.

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-11 16:06
Alle bestanden even kopiëren naar je pc, in mapjes stoppen (per apparaat oid) en naar DVD branden?
Of in een aparte partitie op je HDD laten staan, kun je na een reinstall er zo bij,

[ Voor 30% gewijzigd door ShitHappens op 07-01-2012 14:17 ]

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-11 20:44
sterker nog, bij de meeste nieuwe producten worden geen eens meer drivers bij geleverd.

Daarnaast kun je alles gewoon op een nas zetten of inderdaad een dvd

Verwijderd

CDs voor drivers zijn voor 98,6% overbodig en kun je beter downloaden van internet. Voor applicaties en games is dit meestal iets lastiger. Maar het lijkt mij een kleine moeite deze gewoon in een doos te drukken en op zolder te zetten?

[laaaaaat]

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2012 14:18 ]

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-11 20:44
Inderdaad enigste driver die je echt nodig hebt (mits windows deze niet standaard bevat) zijn je wifi/ethernet drivers. Dat gaat over een paar mb, zet die gewoon weg op je back up hardeschijf/usb stick

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:35

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

ShitHappens schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 14:17:
Alle bestanden even kopiëren naar je pc, in mapjes stoppen (per apparaat oid) en naar DVD branden?
Of in een aparte partitie op je HDD laten staan, kun je na een reinstall er zo bij,
Dit is de beste oplossing wat mij betreft. Je kunt de ISO's zelfs nog inpakken. Een tijd terug heb ik ook vrijwel alle install cd's (ook van obscure hardware) ingelezen naar ISO bestanden en deze op een DVD gezet. Ik ging van plm 50 CD's naar 1 DVD met iso bestanden :)

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

CD's mik ik eigenlijk standaard gewoon weg. Ik download dan de laatste drivers, en zet dat netjes op een SD-kaart.

Van alle hardware die ik heb, heb ik nu zo'n 3GB aan drivers en tools, op 1 kaartje. Moet wel bekennen dat ik van veel hardware niet de eigen drivers gebruik, maar gewoon de standaard drivers van Windows.

Software van Logitech (voor de muis e.d.) gebruik ik niet. Ook de software voor m'n touchpad gebruik ik niet, waar je kan scrollen enzo. De software van Realtek voor audio gebruik ik niet, want die HD Manager vind ik bloed-irritant.

* RaZ probeert z'n systeem zo schoon mogelijk te houden van software die niet expliciet nodig is.

Ey!! Macarena \o/

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:35

MsG

Forumzwerver

Van veel driver-cd's zit er enorm veel rotzooi en bloatware en andere opstarttroep bij. Meestal download ik de nieuwste bestanden, vaak is het enige wat je nodig hebt een .inf-bestand en een .sys-bestand, de rest is bloatware.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• stardusk
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-04-2021
De echt belangrijke cd's, zeg maar die waarvan de drivers niet online staan, omzetten naar .iso bestanden en die op dvd of externe hd zetten en de rest waarvan drivers ook online zijn te vinden gewoon weggooien.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-11 21:56

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Je kan ook gewoon een dik cd mapje kopen en ze daar in doen. Scheelt een hoop tijd ipv rippen...

• Djoezz
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-05-2021
Bedankt voor de vele waardevolle reakties.
Heb wel nog een aanvullende vraag; wat is het voordeel om (gedeeltes van) CDs als ISO te branden op een DVD of naar een externe HD?

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:59

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Djoezz schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 14:40:
Bedankt voor de vele waardevolle reakties.
Heb wel nog een aanvullende vraag; wat is het voordeel om (gedeeltes van) CDs als ISO te branden op een DVD of naar een externe HD?
Je hebt dan alles op 1 schijfje en zit je niet telkens te klooien met het wisselen van media.

Persoonlijk zou ik alles voor een herinstall de laatste versie van downloaden en in Windows gooien (waar mogelijk, tegenwoordig met W7 niet zo meer) of op een stickie/schijf/partitie dumpen. Het liefste nog als .inf formaat zodat je het via Apparaatbeheer kan doen, of als Windows zelf gaat vragen om de driver.
Zut in 1x installeren, reboot en klaar.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:49
Je trekt eerst ISO'tjes van de CD.
Als je deze nu op een externe harde schijf zet, dan kan je volgende keer de ISO'tjes mounten met programma's als PowerISO en Daemon Tools. Je computer denkt nu dat je orginele CD in je computer zit.

Ik weet niet of het kan, maar je kan is googlen of je meerdere ISO'tjes op 1 DVD krijgt. Ik vrees er eigenlijk voor, tenzij je de ISO'tjes als bestand erop zet. Misschien een onduidelijke uitleg, maar het is moeilijk uit te leggen :P

Ik zou in ieder geval ook gewoon de nieuwste drivers downloaden van de site (waar mogelijk), en die ergens op een secundaire of externe harde schijf plaatsen.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Pagina: 1