Internet naar bovenverdieping krijgen (Powerline)

Pagina: 1
Acties:

• PaulEm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-02-2025
Op dit moment maken wij nog gebruik van een standaard ADSL lijntje van KPN, deze verbinding gaat bij ons via een elektrabuis naar zolder. In deze buis loopt een 4 aderige kabel en hebben we met heel veel moeite hier doorheen gekregen en krijg ik voor geen goud beweging in. Op zolder staat ons ADSL Modem/Router die vervolgens twee PCs voorziet van internet (waarvan 1 via powerline) en de rest is alles draadloos.

Nu wil ik mijn ouders zo ver krijgen over te gaan stappen naar kabel zodat ik zelf ook wat sneller internet krijg. Het probleem is alleen dat dit niet meer gaat werken via de 4 aderige kabel die naar boven loopt.

Ik zit nu zelf even naar de mogelijkheden te kijken maar weet ik niet echt wat ik hier nu mee aan moet. Ik zelf gebruik op dit moment al powerline omdat ik op de tussen verdieping zit. Dit werkt verder perfect, heb zo'n setje van Sweex, 200 Mbps. Ik kan nu eventueel een 2e erbij kopen om de PC op zolder te voorzien van internet en vervolgens een router in de meterkast hangen. Mijn vraag is alleen of dit nog goed blijft werken.

Is het zo dat wanneer ik een 2e kastje ga gebruiken voor Powerline mijn eigen snelheid gehalveerd wordt?

Het is de bedoeling dat ik mijn ouders overhaal om Ziggo alles-in-1 te nemen, hierbij wordt er een download snelheid van 120Mbit geleverd. Zal dit verder goed blijven werken over powerline, ook wanneer er een tweede powerline adapter in geplugged wordt?

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:54
Als de 4 aderige kabel twisted is zou kunnen proberen of 100Mb half duplex werkt.
Met half duplex kan er 100Mb over de kabel, één kant tegelijk op.
Dit wordt automatische omgeschakeld, anders zou je er niets aan hebben...
'normaal' full duplex 100Mb kan eigenlijk 200Mb over de kabel, 100Mb in beide richtingen.
Ik denk dat powerline altijd half-duplex is, net als wifi.
Dan hebben we nog het punt dat powerline troep is en sweex troep is.
Ga er maar van uit dat je met 100Mb bekabeld veel meer haalt als 200Mb powerline.

Voor het aansluiten van half-duplex kabel:
Wikipedia: RJ-45 Alleen pin 1, 2, 3 en 6

Verwijderd

brambo123 schreef op zondag 08 januari 2012 @ 11:09:
Als de 4 aderige kabel twisted is zou kunnen proberen of 100Mb half duplex werkt.
Met half duplex kan er 100Mb over de kabel, één kant tegelijk op.
Dit wordt automatische omgeschakeld, anders zou je er niets aan hebben...
'normaal' full duplex 100Mb kan eigenlijk 200Mb over de kabel, 100Mb in beide richtingen.
Ik denk dat powerline altijd half-duplex is, net als wifi.
Dan hebben we nog het punt dat powerline troep is en sweex troep is.
Ga er maar van uit dat je met 100Mb bekabeld veel meer haalt als 200Mb powerline.

Voor het aansluiten van half-duplex kabel:
Wikipedia: RJ-45 Alleen pin 1, 2, 3 en 6
Over die 4 pinnen kan ook gewoon 100Mb full duplex. Alleen Gb gaat niet werken.
Zie: Wikipedia: Ethernet over twisted pair

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2012 11:19 ]

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-02 12:15

Perkouw

Moderator General Chat
Is het niet handiger om eerst je ouders zo ver te krijgen dat jullie overstappen naar een 120Mbit abonnement ? ;)

Verder heb ik het persoonlijk niet zo op die powerline dingen, het zal prima werken maar met zulke snelheden gebruik ik liever gewoon een een goede kabel. Nu weet ik niet waar je kamer precies in het huis zit, maar je zou kunnen overwegen om gewoon een kabel ergens anders vandaan te trekken. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Perkouw op 08-01-2012 11:24 ]

Palthe

Dat powerline troep is, is een klein beetje kort door de bocht. Ik heb zelf een setje van Netgear (500 Mbps), zie hieronder wat testresultaten:
http://www.smallnetbuilde...-500-adapter-kit-reviewed

Natuurlijk haalt hij de 50 MB/s niet, ik zit 1 verdieping lager dan mijn NAS en haal ongeveer 6-7 MB/s over de powerline (kan nog iets sneller als ik een ander stopcontact gebruik :p, maar dit is esthetisch weer niet verantwoord ;-)).
Dit is niet flitsend, toegegeven, maar het zal ongeveer vergelijkbaar zijn met het extenden van mijn wifi en dan vind ik een "vaste" lijn zelf fijner.
Daarnaast heb ik een huis waar heel veel aan de electra is omgekat, omdat het vroeger 2 huizen waren met een heel andere indeling. Iets waardoor we een wat vreemde groepenindeling hebben, en ik vermoed (nog nooit getest) dat de powerline eigenlijk wel wat sneller zou kunnen zijn in een andere omgeving.

Je 120 Mbit ga je echter niet voltrekken met de Netgear (voor zover ik weet de snelste op het moment).

• er1c
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-08-2024
Mischien zijn je ouders wat gemakkelijker over te halen om een 50Mbit/sec abbo te nemen bij Ziggo. Als je vanaf de meterkast alleen met wifi of powerline werkt ga je toch nooit de 120Mbit/sec halen. Scheelt toch weer 15,- per maand.

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-02 20:07

amx

Als Poweline stabiel te krijgen is, kan het binnenhuis utp vervangen imho, er zijn al PSU's met ingebouwde Powerline.
ATM is Powerline dat helaas nog niet.
120 Mbps ga ik je veel succes mee wensen,
maar ik zou eerst een serieus kijken welke downloadsnelheden je haalt met en zonder Powerlinesetje via de ADSL-verbinding (Dus je computer aansluiten bij de ADSL modem en testen, en ook op je kamer met de Powerline adapters).
Mijn eigen ervaring met Powerline is (goed, en dat) een minder bezet stopcontact/minder bezette stroomgroep hogere snelheden/stabiliteit levert dan 'drukkere'. Een tweede Powerline adapter zou een voorbeeld van dit laatste kunnen zijn. Meten is hier weten.
Pagina: 1