Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remyblok
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 14:36
Ik heb een latop met een Intel Centrino Wireless-N 130 voor wifi. Deze werkt echter alleen op de 2.4GHz band. Nu zit ik hier in een flat en vind gemiddeld zo'n 25 netwerken in de buurt op de 2.4 band en geen op de 5GHz band.

Daarom zou ik graag de 5GHz band gaan gebruiken. M'n Router ondersteunt dit al, ik gebruik het ook voor een andere laptop. Uit ervaring weet ik dat de 5GhZ band hier veel beter presteert dan de 2.4 Band.

Nu zit ik echter met een vraag. Ik wil die netwerk kaart vervangen door de Intel Centrino Advanced-N 6230. Die kaart is wel dual-band. Maar werkt dit samen met de antennes die al in de latop zitten? Of zijn 2,4 en 5GHz antennes dusdanig anders dat dit niet (goed) gaat werken? Zijn er misschien nog andere redenen waarom dit niet zou werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:55
Je kan (meestal) niet zomaar een wifi kaart van een laptop vervangen.
Dit is namelijk in het bios beperkt.
De antennes wil vaak nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom geen USB-ontvanger die bij je router hoort gaan gebruiken. Die kan ook beide snelheden aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:45

SeatRider

Hips don't lie

Wat voor laptop heb je? HP/Compaq is inderdaad meestal beperkt in bios, maar met een Dell kan het gewoon.

[ Voor 28% gewijzigd door SeatRider op 08-01-2012 16:03 . Reden: lezen... ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:32
SeatRider schreef op zondag 08 januari 2012 @ 16:02:
Wat voor laptop heb je? HP/Compaq is inderdaad meestal beperkt in bios, maar met een Dell kan het gewoon. En hoe weet je dat de 5Ghz vrij is? Je huidige netwerkkaart laat ze niet zien iig ;)
Sommige routers kunnen een wireless scan uitvoeren :). Daarbij denk ik de kans vrij klein is dat mensen op de 5 Ghz band zitten. Nadeel is wel dat je bereik beperkter is dan 2,4 Ghz.

[ Voor 5% gewijzigd door Termi op 08-01-2012 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remyblok
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 14:36
Het gaat om een MSI laptop (GE620DX). Dat sommige laptops hiervoor beperkingen in de BIOS stoppen wist ik niet. Heeft MSI dit ook gedaan?

M'n zakelijke laptop doet wel 5Ghz, daarom weet ik ook dat het een stuk beter werkt dan de 2,4GHz. Berijk is gelukkig geen probleem. Router staat in de woonkamer.

Op zich kan 't natuurlijk ook met een USB sticky, maar dat steekt dan weer uit enzo. Als het intern kan, dan wel liever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo-Puppy
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

inderdaad.

Ik zou eerst even wat googlen voor ik mijn wifi kaart wisselde.
Die dingen zijn namelijk branded. ( bios beperking hierboven genoemd )

Van de diverse intel wifi pci-e adapters weet ik dat je pin 20 kunt afplakken om hem mogelijk
werkend te krijgen.
Ook zijn drivers van een andere fabrikant soms de oplossing...zo draaien diverse Intel kaartjes prima op Atheros drivers.

Anyway..eerst even controleren dus ! Het kan namelijk maar zo zijn dat je laptop gewoon geheel weigert
op te starten met een andere wifi module er in !
maar doorgaans starten ze wel op .. installeren de drivers zich ook prima, echter gaat de kaart nooit meer aan.
Denk bij dit laatste aan het vervallen van veel voorkomende hardware switches voor het in & uitschakelen van je WLAN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:52

DukeBox

loves wheat smoothies

Als het mini pci is moet het gewoon werken mits je genoeg antenne aansluitingen hebt. Als je alleen 5GHz wil gebruiken kan je ook alleen die antenne aansluiten. Alhouwel de 2,4GHz antenne anders is qua lengte dan die voor 5GHz zal het wel werken. Een bios lock ben ik persoonlijk nog niet tegengekomen.

[ Voor 52% gewijzigd door DukeBox op 08-01-2012 20:45 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat USB-stiky ben ik ook niet superbllij van geworden maar werkt wel. Heb zat zitten klooien met andere drivers etc. en was heel blij dat ik een goede dvd had om op te starten want in mijn trial and error wilde mijn laptop niet altijd opstarten dan wel kreeg vrij snel een BSOD voor mijn kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:55
@DukeBox
Als je beetje recente HP/Compaq laptop pakt heb je dat probleem.
Gelukkig kun je bij HP/Compaq de "Maintenance and Service Guide" zo van hun website halen.
Hier staat precies in welke kaarten er in kunnen.
MSI heeft dat volgens mij niet, en kans is groot dat het wel geblokkeerd is.
Ik meende dat het zo is dat laptops aan bepaalde stralings richtlijnen moeten voldoen.
Dit is getest met bepaalde chips, andere chips zijn geblokkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeje117
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-10-2021
Ik zit met het zelfde probleem wil ook het wifi kaartje vervangen. Ik heb een sony vaio f22s1e. Weet iemand of ik daar een intel 6230 in kan stoppen, en zo ja heeft iemand er een handleiding voor. Heb al behoorlijk wat gezocht hierover, maar voor deze laptop kan ik het niet vinden. Alvast bedankt voor ieders hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cork87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09-2022
Het vervangen van een wifikaart is niet echt rocket science ofzo, gewoon openschroeven en rustig alles uit elkaar halen. Sony vaio laptop's zijn heel makkelijk uit elkaar te halen. Desnoods noteer je op papier welke stappen je hebt gedaan zodat je altijd alles terug kan zetten. De vraag of de kaart er in kan bij de laptop kan je op twee manieren achterhalen, 1 is door te doen en 2 is door contact op te nemen met de leverancier van de laptop. Bijvoorbeeld Sony, niet de lokale computer winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-razor1984
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-09 11:56
Je zou even bij de buren op hardware.info kunnen kijken daar is toevallig van de week een hele tutorial voorbij gekomen over precies dit onderwerp :)

http://nl.hardware.info/r...g-vervang-je-wlan-adapter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeje117
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-10-2021
@ E-razor1984 Die tutorial heb ik gelezen, erg interessant.
@ cork87 Ik heb gezocht naar een handleiding om het toetsenbord los te maken in deze Vaio, echter over de gewone f serie is deze nog niet te vinden. wel van de FW en FZ serie.
Vandaar dat ik vroeg of iemand hem wel al had.

Toch reeds bedankt voor jullie reacties
Pagina: 1