• twc02
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-12-2025
Ik beb bezig met een PC upgrade en heb het idee opgevat om van de huidige componenten een HTPC te bouwen.

De hoofdcomponenten:
Moederbord: Gigabyte GA-X48-DQ6 (SPDIF aanwezig)
Videokaart: Gainward 8800GT (met DVI naar HDMI convertor)
Geluidskaart: Creative X-Fi Platinum

Volgens mij kan ik met de eerste twee componenten al iets bouwen dat ik aan kan sluiten op mijn AV receiver.

Mijn vraag is echter of het ook mogelijk is om HTPC te bouwen waarbij beeld en geluid over HDMI lopen?
Uit interesse, als het niet met mijn componenten kan, welke setup zou je dan aanraden met nieuwe componenten?

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Ik heb een goedkoop ATI kaartje, werkt perfect en geluid loopt over HDMI.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zet er een videokaart in met HDMI die daar beeld en geluid over kan sturen en je zit goed. Via DVI gaat het niet lukken (op een enkele kaart na, maar de 8800 deed geen geluid over DVI volgens mij).

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:23
ATI kaart ondersteunen het wel geloof dat er zelfs een paar van speciaal voor ontworpen zijn Passief gekoeld en al.

Maat van mij heeft een ITX bord met een GPU HDMI en zo het geluid overstuurd. Alleen weet helaas niet welke kaart dat is :S

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:27
Ik zou gewoon een AMD HD6450 kopen, prima kaartje voor een HTPC. Heeft gewoon een dedicated HDMI poortje, waar ook gewoon geluid uit komt:
Integrated HD audio controller
Output protected high bit rate 7.1 channel surround sound over HDMI or DisplayPort with no additional cables required
Supports AC-3, AAC, Dolby TrueHD and DTS Master Audio formats

• Unneoetech
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-02 16:55
Wat heb je aan een geluidskaart als het geluid toch digitaal wordt doorgestuurd?

• twc02
Bedankt voor de reacties. Ik ga eens kijken naar het ATI kaartje.
Geluidskaart en videokaart stonden al te koop in V&A :)

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-02 23:59
Heb je ook niet iets van storage nodig? Lijkt mij dat je OS toch ergens vandaan moet komen of zou dat via het netwerk kunnen? Wel lekker stil zonder HD. :)

edit: Oh haha. Ja geheugen en CPU zie ik eigenlijk als een onderdeel van het moederbord. :p Niet eens een heel gek idee toch om je OS via het netwerk te laden?

[ Voor 34% gewijzigd door HenkEisDS op 07-01-2012 12:46 ]

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-01 22:47

Vidra

Vragen?

HenkEisDS schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 12:37:
Heb je ook niet iets van storage nodig? Lijkt mij dat je OS toch ergens vandaan moet komen of zou dat via het netwerk kunnen? Wel lekker stil zonder HD. :)
Als we zo beginnen :*) dan missen we ook nog een CPU en geheugen :)

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• twc02
Ja hoor, het ligt hier allemaal, met hoofdcomponenten bedoelde ik meer voor het topic over HDMI.
Het enige wat ik nog niet heb is de HTPC behuizing.

Ik heb een paar 6450 kaartjes bekeken, maar ik zie niet direct terug hoe de audio wordt afgehandeld? Ik zou verwachten dat er ergens een audio aansluiting op de videokaart zit (SPDIF of iets dergelijks). Wie kan mij dit uitleggen?

• twc02
Wellicht allemaal een beetje overkill, maar anders blijft het liggen of moet ik proberen te verkopen.

Processor: Intel E8400
Geheugen: OCZ DDR2 Platinum 2x2GB
Harde schijf: 2xWD500
Koeler: Scythe Mugen
Voeding: CoolerMaster 850M

• marcop23
Ik zou slechts één HDD gebruiken in een HTPC setup, maar dat mag je natuurlijk zelf weten. Voor de rest is het, helemaal met een 6450, een prima setup.

Het geluid wordt verstuurd door een HDMI poort of een Displayport:
surround sound over HDMI or DisplayPort
Ik weet niet of jouw versterker een HDMI-In heeft, maar dan sluit je de HDMI kabel gewoon aan op de versterker en van de versterker weer naar de TV.

• twc02
marcop23 schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 12:53:
Het geluid wordt verstuurd door een HDMI poort of een Displayport:
Dat begrijp ik, maar niet hoe het geluid van het moederbord naar de videokaart komt.

• marcop23
Hij heeft een audio controller ingebouwd, dus er gaan geen kabeltjes van je moederbord of geluidskaart naar de videokaart. Dat staat ook in de quote van mij van de AMD site, waar staat "Integrated HD audio controller" en "No additional cables required".

• twc02
marcop23 schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 13:11:
Hij heeft een audio controller ingebouwd, dus er gaan geen kabeltjes van je moederbord of geluidskaart naar de videokaart. Dat staat ook in de quote van mij van de AMD site, waar staat "Integrated HD audio controller" en "No additional cables required".
Thanks, over het hoofd gezien. Maar als ik een xvid afspeel, gaat dat ook werken? Of alleen films via een blu-ray speler?

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
twc02 schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 13:14:
[...]

Thanks, over het hoofd gezien. Maar als ik een xvid afspeel, gaat dat ook werken? Of alleen films via een blu-ray speler?
Alle geluiden lopen via je hdmi, ongeacht wat je afspeeld :)
Pagina: 1