• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-01 15:36

Spockz

Live and Let Live

Topicstarter
Na wat foto's geschoten te hebben met de 50mm f1.8 II op mijn 7D kwam ik erachter dat de focus soms niet helemaal lekker lag, naar mijn idee vaak iets te ver naar voren.

Daarom heb ik de MicroAdjustment ingesteld op de 7D voor deze lens. En nu komt de cru, of ik nou + of - 1-5 probeer, de focus lijkt naar beide kanten steeds meer naar voren te komen. Als ik verder ga dan 5-8 wordt het hele beeld onscherp.

Dit heb ik gemeten met een liniaal en te focussen op de 20cm mark. De focus lag elke keer meer naar de 19.5. Helaas kan ik de foto's nu niet posten want mijn CF reader is stuk. (Vanmiddag komt er een nieuwe. :))

Ik heb ook naar dit topic gekeken, ik gebruik inderdaad de view finder om te focussen, dus de gewone Phase Detection AF ipv LiveView. Zou dat in mijn geval ook nog verschil maken? Anders kan ik dat straks ook nog proberen.

[ Voor 5% gewijzigd door Spockz op 07-01-2012 09:10 ]

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

• RobinFM
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:10
Heb je heel toevallig de 50mm 1.8 II? Want die stelt niet heel secuur scherp. Het scherpstellen gebeurt in stapjes die relatief ver uit elkaar liggen. Misschien dat die stapjes net niet samenvallen met het punt waar jij op focust?

• Spockz

Spockz

Live and Let Live

Topicstarter
Ohja, dat was ik er vergeten bij te zetten. Dat is inderdaad de lens. :) Zijn dat stapjes van de AF, en is dat met MF of LiveView te omzeilen? Of is het gewoon een van de redenen waarom de lens zo cheap is? :)

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Liveview moet net zo "slecht" gaan, dat gebruikt ook gewoon de focusmotor natuurlijk, als hij daarmee wel goed focust is er wat anders aan de hand. Met MF kan je uiteraard zo kleine stapjes maken als je wilt (of kan ;) ).

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:08

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Het AF systeem van die lens is nogal goedkoop, onbetrouwbaar en onsecuur mede daarom is de lens ook zo goedkoop :+ Microadjustment werkt wel goed als je eeen USM lens hebt zoals de 50 f/1.4 heeft ;)

www.maartendeboer.net

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Radiant schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 09:18:
Liveview moet net zo "slecht" gaan, dat gebruikt ook gewoon de focusmotor natuurlijk, als hij daarmee wel goed focust is er wat anders aan de hand. Met MF kan je uiteraard zo kleine stapjes maken als je wilt (of kan ;) ).
Liveview kan juist anders focussen. Je kan quick AF selecteren en dan hoor je de spiegel terugklappen en zal phasedetectie gebruikt worden, maar in liveview kun je ook met contrastdetectie focussen en dan kan je nooit back/front focus hebben.

@ventieldopje, een beetje nuance kan geen kwaad.

Probeer dus even met liveview contrastdetectie AF en als die dan wel altijd spot-on is, dan is die optisch in ieder geval in orde.

Test je focus hier even op uit:
http://focustestchart.com/chart.html
die is er voor gemaakt. En ga dan eens rustig varieren met je microadjustment. Ik kan me niet voorstellen namelijk dat het niet werkt.

Een lens kan op 1 meter afstand anders focussen dan op 5meter afstand. Dus waar die dichtbij frontfocus heeft, kan hij verder weg backfocus hebben. Dat maakt het lastiger om microadjustment toe te passen.
Een 50mm voor mij is een portret lens die in mijn werk zelden verder dan 4 meter hoeft te focussen. Dichterbij dan zeg 1.5m hoeft hij ook niet correct te hoeven focussen. Ik zou hem dus justeren op zeg 2 a 3 meter focus afstand uiteindelijk, want dat is de afstand waar die op moet werken en functioneren

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Nomad schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 11:51:
[...]

Liveview kan juist anders focussen. Je kan quick AF selecteren en dan hoor je de spiegel terugklappen en zal phasedetectie gebruikt worden, maar in liveview kun je ook met contrastdetectie focussen en dan kan je nooit back/front focus hebben.
I know; wat ik bedoelde is dat als het focussen in liveview met contrastdetectie in diezelfde situatie met diezelfde lens juist wel een goed resultaat geeft, dat er dan iets anders aan de hand is met z'n phase detection AF en niet met de focusmotor van de lens ;)

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11-2025
Wat Radiant probeert aan te geven is dat liveview geen verschil zal maken als het de te grote stappen van de focusmotor zijn die het probleem vormen. In beide gevallen word immers dezelfde motor gebruikt.
(als je de EOS Utility gebruikt dan kun je zelfs per muisklik zo'n stapje doen)

Verder uitstekend advies van Nomad.
Als Liveview goed gaat, dan weet je overigens ook meteen dat de grote stappen van de focusmotor geen probleem zijn. Dan moet je inderdaad naar de Microadjustment kijken.

Die focustestchart is inderdaad veel beter dan een liniaal.
De reden is dat een AF punt veel groter is dan je denkt. En binnen de grootte van dat AF punt zal de camera op het dichtsbijzijnde punt binnen dat AF punt scherp stellen. Vandaar dat het heel normaal is dat je bij zo'n liniaal een focus krijgt die wat dichterbij ligt dan het punt waarop je dacht scherp te stellen.

De micro adjustment moet je inderdaad afstellen op de afstand waarop je werkt, want dat heeft absoluut invloed. Canon raad zelfs aan om micro adjustment "in het veld" te doen.

Dichtbij is de DoF kleiner en zal de grote stappen van de AF motor sneller een probleem vormen dan verder af. Wat dat betreft zal je bij een lineaal of bij die focuschart ook weer meer last hebben van die AF motor dan wanneer je een portret schiet.

• Spockz

Spockz

Live and Let Live

Topicstarter
Ok. Ik heb nu nog wat test foto's gemaakt op 1.8 met de testchart:

Fullress:
Origineel Phase AF (Origineel)
L live view (Origineel)

Crop:
Origineel Phase AF
L live view

Ik zie nu niet echt veel verschil tussen de twee. Maar ik zou zeggen dat de Live View toch net ietsjes scherper is, naar mijn gevoel. Maar dat kan ook komen omdat hij donkerder is. De belichting is iets anders omdat ik de cam op A heb gezet as per de handleiding. :)

Volgens mij is er dus niet zoveel aan de hand? (Anders dan dat hij 2x er 'voorbij schiet' bij de phase AF voordat hij de focus vindt. Maar dat moet ik dan maar accepteren. :))

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-01 23:39
Volgens mij ligt de focus gewoon goed. Het blad ligt wel schuin, dus dat kan ook verschillende afwijkingen geven (je leest dan de verkeerde lijn af).

[ Voor 59% gewijzigd door Universal Creations op 07-01-2012 15:13 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Pagina: 1