Kapotte servo

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-09 21:26

Gertjuhjan

Software Engineer

Topicstarter
Hallo,

Ik ben bezig met een projectje voor mijn studie.
Ik moet een radar maken met een infraroodsensor, arduinoboard en een servo. Het probleem was dat het signaal van de sensor gestoord werd door het stroomgebruik van de servo.

Op school had ik dit kunnen oplossen door er 5v aan te hangen met zo een apparaat. Maar nu in de vakantie wilde ik er thuis aan werken. Dus toen was ik aan het zoeken naar een oplossing om op een goedkope manier toch de servo op 5v aan te kunnen sluiten.

En toen kwam ik op het idee om een netvoeding adapter te gebruiken van 5v. Daar heb ik de stekker van gestript en en deze aangesloten aan de servo. Nu doet mijn servo het niet meer.

Kan ik de servo nog op één of andere manier aan de praat te krijgen?

En mocht ik dit in de toekomst willen doen, wat is een goedkope manier om ergens 5v vandaan te halen?

Grtz

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:36

franssie

Save the albatross

"zo een apparaat" bedoel je waarschijnlijk een fatsoenlijke voeding? Die heb je dan ook nodig om thuis te werken. 5V zegt weinig, is het AC of DC of AC/DC? Laatste heeft mijn muziekale voorkeur ;)

Maar los van je radar project, welke servo heb je en hoe stuur je die aan, hier kan zelfs mijn kristallen bol niets mee :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redryder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
voor de servo weet ik het niet, maar voor de 5 volt kun je even een simpele voltage regulator bouwen met een 7805, dus kun je 12v (wat wat vaker voorkomt in adaptors) omzetten naar 5 volt. Wel de datasheet lezen. ;)

nisi credideritis non intelligetis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-09 21:26

Gertjuhjan

Software Engineer

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties, ik zal even wat verdere uitleg geven.
franssie schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 02:34:
"zo een apparaat" bedoel je waarschijnlijk een fatsoenlijke voeding? Die heb je dan ook nodig om thuis te werken. 5V zegt weinig, is het AC of DC of AC/DC? Laatste heeft mijn muziekale voorkeur ;)
Ja een fatsoenlijke voeding waarbij je het voltage kan regelen. Deze heb ik thuis niet in het bezit. En kost minstens 80 euro om aan te schaffen. (boven mijn budget)
franssie schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 02:34:
Maar los van je radar project, welke servo heb je en hoe stuur je die aan, hier kan zelfs mijn kristallen bol niets mee :+
De Servo is een turnigy TG9e, deze stuur ik aan met een Arduino Uno. Op de servo zitten 3 in/uitgangen op. 1 regelaar, 1 voor voeding en 1 voor de ground. Ik had de laatste twee rechtstreeks aangesloten op een netvoeding met gelijkspanningsuitgang.
redryder schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 02:35:
voor de servo weet ik het niet, maar voor de 5 volt kun je even een simpele voltage regulator bouwen met een 7805, dus kun je 12v (wat wat vaker voorkomt in adaptors) omzetten naar 5 volt. Wel de datasheet lezen. ;)
Deze adapter heeft een uitgangsspanning van 5v. Dus ik dacht "what the hell" dat moet toch kunnen:P

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs B
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:55
de spanning die een adapter levert is een beetje afhankelijk van hoeveel belasting je er aan hangt. Als je er bijna niks aan hebt dan kan de spanning vaak makkelijk 8v zijn. Ook kan het zijn dat je adapter wisselspanning levert. Daar kan je servo niet echt tegen. Ik denk ook dat de servo stuk is.

Als je in het vervolg 5v nodig hebt kan je het beste zo'n schakeling maken http://www.circuitsonline...edingen/78xx-voeding.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:36

franssie

Save the albatross

met ˆ^dus het hoeft niet veel te kosten

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Een regulated adapter zou goed genoeg 5V moeten leveren, als je een unregulated hebt gevonden kan dat een stuk hoger zijn als er weinig stroom wordt getrokken. Als er 5V AC uit komt doet hij het sowieso niet. Ik neem aan dat je wel een multimeter hebt liggen? Dan kan je gewoon eens kijken wat er uit die adapter komt.

En je hebt hem wel weer aan de oorspronkelijke aansluiten geprobeerd? Waarop die sensor stoorde. Dat je zeker weet dat de servo dood is en niet de adapter (en als je toch bezig bent, eens kijken of die uno nog wel een signaal uit geeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

je dadpter kan te licht zijn en niet genoeg vermogen slecht gelijkgericht leveren voor hetzelfde geld zitten de polen verkaard om. is er een zekering stuk. en/of je hebt hem naar de eeuwige jachtvelden gestuurd

[ Voor 5% gewijzigd door Fish op 07-01-2012 10:25 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heli0s
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-04 15:07

Heli0s

Liberate tuteme ex inferis

Gertjuhjan schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 02:43:

De Servo is een turnigy TG9e, deze stuur ik aan met een Arduino Uno. Op de servo zitten 3 in/uitgangen op. 1 regelaar, 1 voor voeding en 1 voor de ground. Ik had de laatste twee rechtstreeks aangesloten op een netvoeding met gelijkspanningsuitgang.
De servo "doet het niet" omdat hij werkt met PWM (puls width modulation) wat in houdt dat je een puls van een aantal ms naar de servo stuurt zodat hij begrijpt naar welke stand je hem wil draaien (Via de "regel draad"). Dat is ook de reden dat je hem aan de arduino of een andere servo controller moet hangen.

Hier wat meer info over servos, en hier wat meer info over arduino en servo's

The fear that keeps me going and going and going. Is the same fear that brings me to my knees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik denk dat het 5V wisselspanning is geweest... De piek van wisselspanning ligt namelijk dacht ik iets van 1,414x hoger dan de effectieve spanning.
5*1.414=7,07V piek, daarbij geteld de 50Hz wisselspanning is misschien toch teveel geweest voor je servo.
Pagina: 1