Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-05 01:17

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Beste iedereen hier,

Ik zit met een vraagje. Via via maak ik wel eens foto's (familiportretten, verhuisfoto's, impressiefoto's) en tot nu toe zijn het gewoon vriendendienstjes waar ik gewoon wat extra's voor krijg (geen grote bedragen dus). Nu is mij echter gevraagd om foto's te maken van een nieuwe kamer in een bed & breakfast (mijn werkgever had me aanbevolen, is een kennis van hem) en daarbij moet ik met een uurprijs of totaalprijs komen. Nu zit ik zelf meer in de video-wereld en ik heb geen flauw idee welke prijzen er gehanteerd worden in de foto-wereld.

Qua apparatuur heb ik een Canon EOS 550D met de 18-55mm kitlens en de 50mm f/1.8 II en een simpel statiefje. Niks baanbrekends dus, maar dat komt omdat het echt puur hobby is en de camera zelf is hoofdzakelijk bedoeld voor film. Wat is voor iemand als ik een redelijke uurprijs of totaalprijs voor een dergelijke opdracht? (dus een aantal impressie foto's maken van de B&B).

Voor de zekerheid heb ik hier een linkje met een paar van m'n foto's (geschoten in Luxemburg).

Alvast bedankt!

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:45
Hoeveel werk denk je dat het gaat zijn? Wordt er ook verwacht dat je gaat nabewerken of hoef je alleen maar RAW's in te leveren? Hoeveel wil jij eraan verdienen?

Het ligt voornamelijk toch aan jezelf uiteindelijk ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-05 08:58

samo

yo/wassup

Dat ligt er maar aan wie je het vraagt.
De profi-fotograaf zal je aanraden een behoorlijk hoog bedrag te vragen, en ook navenante kwaliteit te leveren.
De huis-tuin-en-keuken-amateur zal je aanraden het gratis te doen; je leert er immers van.

De vraag is, zoals Hahn al zei, vooral wat je er zelf aan over wilt houden.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:15

3DDude

I void warranty's

Ik ben geen expert:
maar zet inderdaad even op een rijtje wat je allemaal moet doen (wat wordt er verwacht dus):
-- foto's maken
-- foto's bewerken
-- ver reizen (ernaar toe?)

Bedenk ook gelijk
-- hoeveel tijd het kost.
-- hoeveel foto's het zijn
-- wat wil je eigenlijk er totaal voor hebben.

Als jij er een volle dag mee bezig bent (even een aanname ;)) <--> wil je daar denk ik wel wat voor hebben? :P
Dus zou je kunnen zeggen voorbeeld een volle dag werken (foto's maken + reistijd + nabewerken)
wil ik 200 a 250 dan deel je dat door 8 = 25 a 31.50 per uur. (vind ik overigens veel maarja :P)

[ Voor 22% gewijzigd door 3DDude op 06-01-2012 23:29 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
En vergeet ook niet dat als je er één uurtje foto's gaat maken, je (veel) meer dan één uur tijd eraan kwijt bent. Sowieso heb je reistijd, eventueel reiskosten, misschien kan je andere dingen niet doen die je anders wel had gekund (ook al is het maar één uurtje werk), etc.

Zou sowieso niet per uur rekenen dus, maar al snel per halve dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Heb je toevallig wat ervaring met "binnen" fotografie? Wat dan toch wel praktisch is is een flitser en een statief. Kan je veel meer doen met licht en je iso lekker laag houden.

Ik denk dat je een realist moet zijn, en bedenken wat jij zelf voor zo'n foto overhebt. Je kent je eigen kunnen en kwaliteit. Doe geen oversell, maar zorg ook niet dat ze "misbruik" van je maken.

Daarnaast, bedenk hoeveel foto's, wil ik per uur of totaal en hoe lang ben ik bezig. Dan kan je zelf een schatting gaan doen. Ik kan je wel vertellen dat een professionele (een echte) fotograaf best over de 100eu/u kan gaan, maar die kunnen waarschijnlijk ook meer bieden dan jij (nofi).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-05 23:45
Ik denk niet dat je voor het fotograferen van een kamer voldoende heb aan de 18-55mm kitlens. Ik denk dat je meer groothoek nodig hebt. Zeker op een crop camera als de 550D.
Maar ik ben geen kenner, de anderen kunnen je er veel meer over vertellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Wat ik er zelf voor wil hebben weet ik eigenlijk niet. Ik wil niet te laag zitten, maar uiteraard ook niet te hoog. Overigens hebben we hier thuis wel een externe flitser dus die kan ik gewoon gebruiken, en een statief heb ik ook. Qua fotografie zelf zijn er niet echt problemen en ik kan gewoon mooie plaatjes afleveren. Maar even alles op een rijtje van de dag dat ik moet gaan fotograferen:

- Erheen rijden en weer terug (2x ~10km)
- Wensen van de klant bespreken en foto's maken, waarmee ik ongeveer een uurtje bezig ben
- Foto's nabewerken, eveneens niet meer dan een uurtje

Nu heb ik tijdens mijn opleiding tot allround AV'er een ondernemingsplan moeten maken, en daar staat een uurprijsberekening in, dus die kan ik er wel bij pakken. Echter denk ik dat 15.- p/u wel een mooi bedrag is: niet te laag, niet te hoog en ik heb er zelf een prettig gevoel bij. De foto's die ik maak zullen van prima kwaliteit zijn en met 6+ jaar Photoshop ervaring in the pocket is nabewerking ook geen punt. Maar ik zal morgen eens een berekening maken. In ieder geval al bedankt voor de snelle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Mijn beste eigen ervaringen heb ik met 20 euro per uur met voor mij eenvoudige klussen aan huis.

Iets belangrijks dat je vast al wel weet, maar waar je van meet af aan duidelijk in moet zijn in je communicatie naar dit soort klanten (beginnende zzp'ers en MKB'ers) toe:

Je hebt er altijd van die centjesschrapers bij die een uur willen delen door 4 en dan uitsluitend per kwartier willen betalen, dus je kunt er het beste van begin af aan heel erg helder over zijn dat je uitsluitend per heel uur rekent.

Dan heb je jezelf alvast veilig ingedekt tegen gelazer en gezeur achteraf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ik denk, dat het er vooral aan ligt hoe goed je bent. Het uitendelijke resultaat bepaalt natuurlijk min of meer de waarde van je werk. Als jij - en ik zeg helemaal niet dat dat zo is - crappy foto's maakt en daardoor een halve dag bezig bent om 10 foto's met Photoshop toonbaar te maken, dan kun je dat de klant natuurlijk niet aanrekenen en zul je de klus ook deels als investering in jezelf (opdoen van ervaring) moeten zien.

Toevallig heb ik net een professionele fotograaf ingehuurd voor onze bruiloft binnenkort. Die vraagt 900 euro voor:
- 2 keer overleggen met de klant om de wensen duidelijk te krijgen
- ongeveer 8 uur fotografie
- reizen naar een handvol locaties
- selecteren van de mooiste foto''s
- nabewerking van deze selectie (van een paar honderd foto's)
- het geheel afleveren op een DVD.

Maar dan weet je wel zeker, dat je iets waardevols gaat krijgen. De fotograaf heeft een goede naam en een heel portfolio wat je bij hem in z'n winkel/studio kunt bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:24

Markie

Voorheen BBE

Je (uur)prijs is afhankelijk van het product dat je kunt leveren. Oftewel: zijn het voor de opdrachtgever geslaagde foto's. Daarbij telt je ervaring/portfolio natuurlijk mee, omdat de opdrachtgever aan de hand daarvan zijn verwachtingen kan toetsen. Uit de geposte foto's lijkt het dat je geen ervaring hebt met interieur/binnenfotografie. Daarnaast sluit je setup ook niet echt aan bij de opdracht.

Mijn advies: bereken hoeveel tijd je ongeveer kwijt bent (adhv eerder geposte opmerkingen) en neem iets meer dan kostendekkende uurprijs (je noemt zelf al €15,--, wat m.i. een alleszins redelijk bedrag is). Zorg er daarnaast voor dat je de foto's in je eigen portfolio mag gebruiken!

[PRIMA FOCUS ] | [ flickr]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
€15 per uur klinkt voor een amateur leuk misschien, maar daar zou een professionele fotograaf z'n nest niet voor uitkomen gok ik zo :P Prima natuurlijk als de topicstarter dat zou vragen, want hij is ook niet professioneel, maar ik zou het niet 'alleszins redelijk' noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:04
Vergeet ook niet de afspraken duidelijk op papier te zetten.
Wat doe je als de klant bepaalde foto's niet mooi vindt en vraagt of je die over wil doen?
Of om meer nabewerking vraagt zodat het ook in een folder kan, of op een website?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Bekijk het ook eens van de andere kant. Stel jij bent eigenaar van een B&B. Wat zijn goede foto's je ongeveer waard? Je verwacht natuurlijk een omzetstijging en daar wil je best wat voor betalen.

Een afweging tussen wat de waarde van het werk is voor de cliënt en het bedrag waarbij je je zelfverzekerd voelt om voor te stellen is imo het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:33

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Hahn schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 09:54:
€15 per uur klinkt voor een amateur leuk misschien, maar daar zou een professionele fotograaf z'n nest niet voor uitkomen gok ik zo :P Prima natuurlijk als de topicstarter dat zou vragen, want hij is ook niet professioneel, maar ik zou het niet 'alleszins redelijk' noemen.
Maar de TS hoeft niet de helft aan de belasting te geven, dat scheelt ook. Evenals andere vaste.lasten die een fotograaf heeft ( verzekeringen, apparatuur, reclame maken, pensioen etc etc). Dus hij kan qua prijs ook wat lager zitten daardoor.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Nomad schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 10:41:
[...]

Maar de TS hoeft niet de helft aan de belasting te geven, dat scheelt ook. Evenals andere vaste.lasten die een fotograaf heeft ( verzekeringen, apparatuur, reclame maken, pensioen etc etc). Dus hij kan qua prijs ook wat lager zitten daardoor.
Hoezo niet? Hij dient ook over deze neveninkomsten gewoon belasting te betalen (hoeveel is natuurlijk afhankelijk van zijn jaarsalaris). Ik ga er vanuit dat de eigenaar van de bed & breakfast dit netjes wil afhandelen en niet zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Laatst online: 13:19
Aloys schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 12:06:
[...]

Hoezo niet? Hij dient ook over deze neveninkomsten gewoon belasting te betalen (hoeveel is natuurlijk afhankelijk van zijn jaarsalaris). Ik ga er vanuit dat de eigenaar van de bed & breakfast dit netjes wil afhandelen en niet zwart.
Als die eigenaar dat netjes wit wil regelen, schrijft hij gewoon dubbele uren op, simpeler kan volgens mij niet. Verkeerd gelezen, de eigenaar is niet de werkgever, maar een kennis van.
Die eigenaar kiest voor een amateur, dus hoe hij dat netjes wil afhandelen is zijn zorg, niet die van de TS.

[ Voor 16% gewijzigd door Universal Creations op 07-01-2012 12:34 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie

Markie

Voorheen BBE

Hahn schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 09:54:
Maar hij is geen pro, heeft niet het portfolio van een pro en gebruikt ook niet de apparatuur van een pro.
Dat meewegend met de naam van dit topic "Prijs per uur voor hobbyfotograaf", vind ik een paar tientjes/€15,- per uur prima te beargumenteren.

Voor een pro (wat natuurlijk ook wel een vaag begrip is) is een uurprijs ook sterk afhankelijk van het te leveren product. Bij een standaardopdracht zoals deze is de prijs echter een veelvoud van €15,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saxsymbol
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-11-2024
Het gevaar wat je loopt wanneer je te lage prijzen gaat hanteren, dat je voor de lulligste klusje opgetrommeld wordt, aangezien het toch goedkoop is. Ook denk ik dat je Bed & Breakfast eigenaar dit gewoon zwart zal regelen. Aangezien hij anders wel een bedrijf zou hebben ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Laatst online: 13:19
Iedereen moet ergens beginnen. Nu €15 per uur vragen is prima, zeker als je echt alle uren rekent. Mocht het zijn dat je meer klussen krijgt, dan kun je nog altijd gaan nadenken over wit werken en hoger uurloon. Nu gewoon lekker een mooie start maken met betaald werk.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Universal Creations schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 14:13:
Iedereen moet ergens beginnen. Nu €15 per uur vragen is prima, zeker als je echt alle uren rekent. Mocht het zijn dat je meer klussen krijgt, dan kun je nog altijd gaan nadenken over wit werken en hoger uurloon. Nu gewoon lekker een mooie start maken met betaald werk.
Dat is ook een beetje mijn uitgangspunt. Overigens zal fotografie voor mij altijd hobby blijven en dit is gewoon een leuke manier om wat extra's bij te verdienen. Over een tijdje ben ik wel van plan een KVK nummer aan te vragen en dergelijke, zodat ik alles gewoon volgens het boekje kan doen, maar voor nu is dit prima. Ook mooi om te horen dat 15 euro p/u een prima prijs is voor iemand als ik. Iedereen enorm bedankt voor alle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-05 15:44
Zeker niet te laag gaan zitten in het begin, heb ik ook gehad met webdesign, zat ik daarna vast aan allemaal centenpissers.

Klanten vinden het juist vreemder als je je prijzen later opeens stukken hoger zijn dan wat ze gewend zijn, dus zoveel mogelijk de prijzen vast houden. Als je er serieus mee bezig wilt gaan waarom dan niet instappen met een serieus uurloon? Ga maar eens uitrekenen wat je moet vragen inclusief:

- niet betaalde uren (aquisitie, reistijd, administatie)
- Verzekeringen (apparatuur, arbeidsongeschiktheids <-dure)
- Auto

Laat ik het zo zeggen, je gaat niet veel zzpers in de media branche, en ik denk dat de fotografie branche daar tegenaan leunt vinden die <50 per uur zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149800

Universal Creations schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 14:13:
15 euro :X

Het is hert beste om de helft van wat je binnen krijgt van je factuur apart te zetten voor zaken als verzekeringen belasting dienst en een buffer opbouwen voor magere tijden.

Dan verdien je om zelf te besteden 7,5 euro per uur. 8)7

Veel te laag als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Markie schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 13:46:
[...]

Maar hij is geen pro, heeft niet het portfolio van een pro en gebruikt ook niet de apparatuur van een pro.
Dat meewegend met de naam van dit topic "Prijs per uur voor hobbyfotograaf", vind ik een paar tientjes/€15,- per uur prima te beargumenteren.
Ja, dat zeg ik toch ook? Als 'ie er in de toekomst niet meer aan wil gaan verdienen en het nu alleen een keertje voor de lol doet, prima, vraag €15 per uur. Maar als 'ie zich verder zou willen gaan professionaliseren, dan zou ik het sterk afraden om met zo'n laag uurloon te beginnen.

Want hoe wou je het over 2 jaar gaan verklaren dat je ineens 3 tot 4x (of misschien zelfs meer) zo duur bent geworden? "Ja, toen had ik goedkoop spul en betaalde ik geen belasting", nee dat staat professioneel tegenover je werkgever destijds ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie

Markie

Voorheen BBE

Hahn schreef op maandag 09 januari 2012 @ 08:46:
[...]
Want hoe wou je het over 2 jaar gaan verklaren dat je ineens 3 tot 4x (of misschien zelfs meer) zo duur bent geworden? "Ja, toen had ik goedkoop spul en betaalde ik geen belasting", nee dat staat professioneel tegenover je werkgever destijds ;)
Waarom niet? Het gaat er om hoe je het verhaal overbrengt (dus maak het tactischer dan 'ik betaalde geen belasting' en 'ik had geen professionele apparatuur'). Er zijn tal van mogelijkheden om een plausibel verhaal op te hangen waarmee je een grote verhoging van je uurtarief kan legitimeren.
Bijna elk persoon die hobbymatig is begonnen en nu professionele opdrachten doet heeft een dergelijke (prijs)ontwikkeling meegemaakt. Vaak parallel lopend met de ontwikkeling van de ervaring, het portfolio e.d.

Daarnaast is het trouwens geen 'werkgever', maar een opdrachtgever. En aangezien je meerdere opdrachtgevers moet hebben, kun je best verschillende tarieven hanteren. Afhankelijk van wat het jou meer oplevert (dan alleen directe €).
Dat is nou ondernemen. En niet krampachtig vasthouden aan een uurtarief/strikte voorwaarden. Zeker niet in vakgebieden waar het gaat om maatwerk.
Anoniem: 149800 schreef op maandag 09 januari 2012 @ 05:40:
[...]

15 euro :X

Het is hert beste om de helft van wat je binnen krijgt van je factuur apart te zetten voor zaken als verzekeringen belasting dienst en een buffer opbouwen voor magere tijden.

Dan verdien je om zelf te besteden 7,5 euro per uur. 8)7

Veel te laag als je het mij vraagt.
Heb je de antwoorden van de TS gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Markie schreef op maandag 09 januari 2012 @ 09:18:
Dat is nou ondernemen. En niet krampachtig vasthouden aan een uurtarief/strikte voorwaarden. Zeker niet in vakgebieden waar het gaat om maatwerk.
Euh, dat doe je dus wel. Of je nou Armin van Buuren, Ruud de Wild of DJ Bobo heet, je betaalt bij mij altijd hetzelfde. Ik wordt niet ineens duurder omdat de klant "rijker" is.

De meeste klanten in de wereld van de fotografie haal je via mond-op-mond reclame binnen, dan zou het wat zijn als je buurvrouw 100 euro moest betalen voor een foto, maar haar man, die een rijke CEO is van Ahold ineens meer moet gaan betalen. Dan is die mond-op-mond reclame snel afgelopen.

Je moet voor jezelf altijd een lijst maken met je tarieven, voorwaarden etc etc en het niet uit je duim gaan zuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie

Markie

Voorheen BBE

GerardHenninger schreef op maandag 09 januari 2012 @ 10:27:
[...]
Je moet voor jezelf altijd een lijst maken met je tarieven, voorwaarden etc etc en het niet uit je duim gaan zuigen.
Precies. Daarbij hanteer ik verschillende tarieven voor die bekende architect waar ik een grote eenmalige opdracht voor doe, de Rijksdienst waar ik een duurzame samenwerking mee heb en de stichting die goed voor de contacten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:33

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

GerardHenninger schreef op maandag 09 januari 2012 @ 10:27:
[...]

Euh, dat doe je dus wel. Of je nou Armin van Buuren, Ruud de Wild of DJ Bobo heet, je betaalt bij mij altijd hetzelfde. Ik wordt niet ineens duurder omdat de klant "rijker" is.

De meeste klanten in de wereld van de fotografie haal je via mond-op-mond reclame binnen, dan zou het wat zijn als je buurvrouw 100 euro moest betalen voor een foto, maar haar man, die een rijke CEO is van Ahold ineens meer moet gaan betalen. Dan is die mond-op-mond reclame snel afgelopen.

Ik denk ook niet dat Markie bedoelde dat hij per klant wat anders berekent op basis van hun inkomen.
Maar meer dat sommige klanten terugkomende klanten zullen zijn met wekelijks werk en andere dingen eenmalig zijn. Vaste klanten, die eveneens je netwerk helpen aan nieuwe klanten, zijn erg interessant en dan wil ik best iets minder aan hun verdienen door ze korting te geven, omdat ze op andere manieren mij "betalen".

edit: dubbel met Markie zelf hierboven, die op hetzelfde moment aan het typen was blijkbaar :+

[ Voor 4% gewijzigd door Nomad op 09-01-2012 12:38 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik zal wel paranoia zijn hoor, maar is het wel handig om een topic te openen waarin je aangeeft inkomsten niet te hebben opgegeven, inkomsten niet op te gaan geven en een link naar je privegegevens op te nemen? En dat allemaal in je eerste post? Als het nou nog in de HK of SG stond, maar dit is gewoon de algemeen toegankelijke kant van 't forum.

Ontopic: ik zou gewoon even een simpele kosten berekening doen en zien wat je zelf een fatsoenlijk bedrag vindt.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.