Netwerk balanceren

Pagina: 1
Acties:

• Solo
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-12-2025
Hallo allemaal,

Offtopic: Alvast excuus voor de titel van het topic, ik weet het niet beter te verwoorden.

Allereerst zal ik de situatie een beetje beschrijven.
Namelijk, mijn vader heeft de gewoonte om overdag te gaan downloaden en dit snachts uit te zetten.
Wat resulteert met een schokkerig beeld tijdens het kijken van een film vanaf onze nas.
( Deze films worden afgespeelt met een media speler van conceptronnic )

Wat nu eigenlijk mijn vraag is, hoe kan ik dit goed afvangen?

Ik zat te denken aan bandwith limit/qos op ons draytek modem, maar dit zal natuurlijk niet gaan werken aangezien het een intern netwerk is.

Vanuit ons modem ligt een uplink naar een switch ( simpele 3com switch ), zodat alle computers voorzien zijn van internet. Deze switch is niet configureerbaar, maar zou ik het hier moeten gaan zoeken? Dus misschien een switch aanschaffen die configureerbaar is?

Hopelijk kunnen jullie mij een goed advies geven met dit 'probleem'.

Albert

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je pa downloadt... en die heeft meer bandbreedte downstream dan je NAS heeft? Je NAS lijkt me lokaal te staan dus dat is raar.
Of downloadt hij naar je NAS toe oid?

• michelc85
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-02 18:59
Klinkt inderdaad alsof er naar de nas wordt gedownload/uitgepakt. dit kan schokkerig beeld veroorzaken.
De harde schijf koppen zijn teveel bezig met wegschrijven van de data, en kunnen dus geen regelmatige lees performance leveren aan je mediaplayer

Als dit zo is kan je er waarschijnlijk weinig aan doen naar mijn idee, of er moet een programma zijn om schrijfacties af te remmen of iets dergelijks

[ Voor 40% gewijzigd door michelc85 op 06-01-2012 21:45 ]

Verwijderd

Als wat de poster boven mij schrijft het geval is dan kun je toch gewoon afspreken dat je pa niet download als er film wordt gekeken. Als het vaste tijden zijn dat er gekeken wordt kun je waarschijnlijk dit wel instellen in het programma zelf of anders via taakplanner bijvoorbeeld.

• Solo
Nee, hij download naar zijn computer.
En kopieert het naar de nas.

Misschien weet iemand een programma waarmee ik het gebruik van ons netwerk kan monitoren?

[ Voor 41% gewijzigd door Solo op 06-01-2012 21:49 ]

• KleineJoop
  • Laatst online: 19:02
En als hij nou s'nachts gaat downloaden inplaats van overdag? :)

• michelc85
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-02 18:59
alberthoekstra schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 21:48:
Nee, hij download naar zijn computer.
En kopieert het naar de nas.
dus het beeld gaat schokken als hij het kopieert naar de nas ?
beste manier lijkt mij gewoon de bestanden pas s'nachts kopieren naar de nas, kan je eventueel wel een taak voor maken in je OS.

[ Voor 20% gewijzigd door michelc85 op 06-01-2012 21:50 ]

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Zit alles draadloos?

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• Solo
michelc85 schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 21:49:
[...]

dus het beeld gaat schokken als hij het kopieert naar de nas ?
beste manier lijkt mij gewoon de bestanden pas s'nachts kopieren naar de nas, kan je eventueel wel een taak voor maken in je OS.
Ja.

Maar hij denkt er niet bij na wanneer het beste moment is om dit te doen.
Dus daarom dat ik het wilde afvangen, zonder dat hij het door heeft zegmaar >:)

• Solo
Nee alles bedraad

Verwijderd

alberthoekstra schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 21:51:
[...]

Ja.

Maar hij denkt er niet bij na wanneer het beste moment is om dit te doen.
Dus daarom dat ik het wilde afvangen, zonder dat hij het door heeft zegmaar >:)
Moeilijk om te doen zonder dat hij het door heeft want je kunt natuurlijk wel bepaalde poorten die hij gebruikt bij bijv p2p of andere vorm van downloaden tijdelijk/ vaste tijden blokkeren maar dat merkt hij wel want er wordt dan niets gedownload :P.

Het beste is gewoon hem hierop aanspreken :). Die taak in Windows instellen en dan instellen dat de computer automatisch afsluit. Je hebt er dus geen omkijken naar.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2012 22:07 ]

• Solo
Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 22:06:
[...]

Moeilijk om te doen zonder dat hij het door heeft want je kunt natuurlijk wel bepaalde poorten die hij gebruikt bij bijv p2p of andere vorm van downloaden tijdelijk/ vaste tijden blokkeren maar dat merkt hij wel want er wordt dan niets gedownload :P.

Het beste is gewoon hem hierop aanspreken :). Die taak in Windows instellen en dan instellen dat de computer automatisch afsluit. Je hebt er dus geen omkijken naar.
Het eerste wat me te binnen schiet, is dat als het download programma gestart wordt, ( spotnet ), moet je op de tap downloads klikken voordat hij weer verder gaat waar hij was gebleven.

Maar daar kom ik wel uit ;)

Bedankt voor de reacties en moeite.

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:39

VisionMaster

Security!

alberthoekstra schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 22:15:
[...]

Het eerste wat me te binnen schiet, is dat als het download programma gestart wordt, ( spotnet ), moet je op de tap downloads klikken voordat hij weer verder gaat waar hij was gebleven.

Maar daar kom ik wel uit ;)

Bedankt voor de reacties en moeite.
Waar zit je bottleneck nou eigenlijk echt? Je Wifi, de kabels, de NAS harddisk, de processing kracht van de NAS zelf, of pompt je pa zijn data met full speed naar de NAS (dan hou je al weinig capaciteit over voor je films als zijn PC met vollast zit door te kopieren). Dat laatste heeft dan ook niks meer met het downloaden te maken, maar gewoon dat hij zijn data aan het pushen is naar de NAS die twee dingen tegelijk moet doen in eens.

I've visited the Mothership @ Cupertino

• Solo
Ik denk het laatste.
Maar ik kreeg altijd het gevoel dat het downloaden er iets mee te maken had.

Ik heb hem erop aangesproken, en hij zal erop letten! :P Nu nog maar afwachten :)

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:39

VisionMaster

Security!

alberthoekstra schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 23:04:
Ik denk het laatste.
Maar ik kreeg altijd het gevoel dat het downloaden er iets mee te maken had.
[...]
Met het laatste bedoel je dus het pushen van zijn gedownloade waren naar de NAS in bulk? Tja, QoS kan je nog redden hiermee.

I've visited the Mothership @ Cupertino

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Zeg, heb je niet gewoon ergens een stukje netwerk op 10mbps of half-duplex (of, het ergst, allebei) lopen?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Je kan vast wel met NetLimiter instellen dat Windows SMB verkeert tussen jouw pa zijn PC en de NAS maar met een X aantal MB per seconde mag. :)

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Verwijderd

webfreakz.nl schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 16:56:
Je kan vast wel met NetLimiter instellen dat Windows SMB verkeert tussen jouw pa zijn PC en de NAS maar met een X aantal MB per seconde mag. :)
Dat kan, maar is niet echt een mooie oplossing. Op momenten dat er geen film gekeken wordt, wil je die limiet namelijk niet hebben. Dan zou QoS een mooiere oplossing zijn. SMB is veel minder kritisch wat betreft een wisselende latency dan streaming video. Dat zou dus betekenen, dat je voor SMB een hele lage prioriteit in moet stellen en voor je streaming een hele hoge. (Hou wel even in gedachte, dat QoS 7 een lage prioriteit heeft en QoS 1 een hoge.)

Is er in de mediaspeler niets in te stellen wat betreft de grootte van het buffer? Door het buffer (flink) te vergroten, zou je ook vooruitgang kunnen boeken.

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:54
Met spotnet draait SABnzbd op de achtergrond.
Spotnet heeft echter maar mogelijkheid tot het instellen van 1 downloadmap.
Ik neem aan dat je daar de NAS gebruikt.
En daar gaat het mis.
Als je namelijke download wordt alles direct naar de NAS geschreven.
En dan heb je nog dat Spotnet geen buffer instelt.

Wat je dan krijgt:
Het downloaden > na elke pakketje een tekstbestand naar de NAS schrijven.
Gek, je wilt echte bestanden? > alle tekstbestanden van NAS halen en als echte bestanden terugzetten.
PAR2 check > alles weer van de NAS lezen.
Download klaar > kopiëren van NAS naar NAS (bestand wordt niet echt gekopieerd, index wordt aangepast)
Alles uitpakken > weer alles van de NAS halen en uitgepakt terugzetten.

Dat werkt gewoon niet echt optimaal...
Gelukkig kun je ook rechtstreeks bij SABnzbd om instellingen te veranderen.
Ga hiervoor naar [url=http://localhost:8090/]http://localhost:8090/[/url].

Bij Instelling > Mappen:
Het aller belangrijkste: "Tijdelijke download map"
Dit moet dus niet je NAS zijn maar je interne HDD.
Uitpakken gebeurt dan nog wel op de NAS.

Bij Instellingen > Algemeen:
De op één na onderste: "Artikel buffer grootte"
Dit zorgt er voor dat je niet rechtstreeks naar de hdd schrijft maar eerst op je RAM opslaat.
Stel dat in op bv. 100M (=100MB), dan kan die dus 100MB downloaden zonder naar de hardeschijf te schrijven.

Dan krijg je zoiets:
Het downloaden > alles naar RAM (als tekst).
Gek, je wilt echte bestanden? > alles van RAM naar je interne HDD als echte bestanden.
PAR2 check > alles van interne HDD lezen
Download klaar > kopieren van interne HDD naar NAS
Alles uitpakken > van NAS halen en uitgepakt terugzetten.

Ik denk dat het dan al een stuk beter wordt :+
Pagina: 1