Mijn Noctua NH-D14 blijft op min 1000 rpm draaien, bekend probleem bij de P8P67 evo van Asus. Echter krijg ik hem niet lager... bois geflashed, Q fan opnieuw geinstalleerd, verwijderd, speedfan krijgt hem ook niet lager. In de bios staat netjes 5% minimale snelheid in plaats van 20% maar hij blijft 1000rpm idle ongeveer 20 graden!!! stressed @ 4,5Ghz ongeveer 42 graden. Iemand een oplossing?
Verwijderd
De minimale rotatiesnelheid van de Noctua is 900 rpm, dus dat komt wel akelig in de buurt.
De minimale rotatiesnelheid is geen 900 rpm bij de Noctua's die je gerust zelfs op 600 rpm kan laten draaien hetgeen ik zelf in de praktijk vaakgenoeg doe bij mijn eigen systeem. Maar je moet niet je rpm met dat Windows tooltje instellen maar direct vanuit je Efi bios naar Advanced gaan en dan Monitoring ( dacht ik uit het hoofd ). Daar zie je je Q-fan instellingen staan en van daaruit kan je je rpm pas goed instellen, maar let wel dat je de minimale rpm speed omlaag zet anders begint ie te zeuren.
Dat heb ik dus gedaan, minimale rpm staat op 300, en percentage op 5, geen effectRoel1966 schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 21:47:
De minimale rotatiesnelheid is geen 900 rpm bij de Noctua's die je gerust zelfs op 600 rpm kan laten draaien hetgeen ik zelf in de praktijk vaakgenoeg doe bij mijn eigen systeem. Maar je moet niet je rpm met dat Windows tooltje instellen maar direct vanuit je Efi bios naar Advanced gaan en dan Monitoring ( dacht ik uit het hoofd ). Daar zie je je Q-fan instellingen staan en van daaruit kan je je rpm pas goed instellen, maar let wel dat je de minimale rpm speed omlaag zet anders begint ie te zeuren.
Het zou kunnen komen doordat je denkelijk het splittertje ertussen hebt zitten om de beide fans van de NH-D14 op 1 fanheader te zetten, en ik zelf toen bij de NH-D14 de fans apart gezet heb. Dus 1 fan op de cpufan header en de andere op een casefan header en ze dan op ongeveer dezelfde rpm te zetten.
Trouwens temperatuur gestuurd werkt dat niet omdat de fans geen pwm fans zijn en alleen op toertental gestuurd kunnen worden, dus temp instellingen heb je niks aan en puur alleen toerental instellen.
Trouwens temperatuur gestuurd werkt dat niet omdat de fans geen pwm fans zijn en alleen op toertental gestuurd kunnen worden, dus temp instellingen heb je niks aan en puur alleen toerental instellen.
[ Voor 25% gewijzigd door Roel1966 op 06-01-2012 21:54 ]
Controleer je temps sowieso even met CoreTemp of Realtemp. 20 idle is alleen mogelijk als je kamertemp 15 graden of minder is. Is je kamertemp 20 graden oid, is 20 idle voor de CPU onmogelijk.
Verwijderd
De huidige Asus mobo's kunnen alleen 4-pin pwm fans regelen op de cpu fan header. De casefanheaders kunnen wel 3-pin fans regelen.
Misschien kun je nog omruilen voor nieuwe NH-D14 versie met pwm fans. Of de low noise adapter gebruiken.
Een mobo kan trouwens prima fans regelen op basis van temperatuur dmv voltage, zoals Gigabyte mobo's (helaas is de rest van de fancontrol drama). Splitter maakt ook niet uit.
Misschien kun je nog omruilen voor nieuwe NH-D14 versie met pwm fans. Of de low noise adapter gebruiken.
Een mobo kan trouwens prima fans regelen op basis van temperatuur dmv voltage, zoals Gigabyte mobo's (helaas is de rest van de fancontrol drama). Splitter maakt ook niet uit.
Mijn slaapkamertemp is 17graden:) (net gemeten)
Dan nog klopt het vrijwel zeker niet.billy-mx schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 22:05:
Mijn slaapkamertemp is 17graden:) (net gemeten)
Edit: Mijn CPU is idle 17 graden in de BIOS met waterkoeling. Aangezien mijn kamertemp hoger is dan dat kan die temp niet kloppen. Voor luchtkoeling geldt het zelfde. Onder kamertemp, maar ook in de buurt is niet mogelijk.
[ Voor 35% gewijzigd door PilatuS op 06-01-2012 22:06 ]
Gemeten met aida64 en realtemp, maar idd vrij laag, momenteel 28 graden.
Verwijderd
De tempsensor is inaccuraat bij lage temperaturen. 20 graden zou dus best kunnen, niet dat het klopt maar is gewoon normaal.
Ah kijk, het wordt al wat realistischer.
Ah kijk, het wordt al wat realistischer.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2012 22:09 ]
Ik heb een fancontroller van Scythe (Kaze), maar dien ik zelf de rpm te regelen? Lijkt me erg gevaarlijk...Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 22:04:
De huidige Asus mobo's kunnen alleen 4-pin pwm fans regelen op de cpu fan header. De casefanheaders kunnen wel 3-pin fans regelen.
Verwijderd
Dan staat hier: pricewatch: Noctua NH-D14 een foutje?Roel1966 schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 21:47:
De minimale rotatiesnelheid is geen 900 rpm bij de Noctua's
Nu je het zegt, daar staat inderdaad een foutje.Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 22:51:
Dan staat hier: pricewatch: Noctua NH-D14 een foutje?
http://www.noctua.at/main...iew&products_id=33&lng=en
http://www.noctua.at/main...iew&products_id=25&lng=en
Deze 2 fans worden standaard bij de NH-D14 geleverd, althans de 1 na laatste generatie maar sowieso werken alle Noctua fans al vanaf ongeveer 300 rpm.
[ Voor 8% gewijzigd door Roel1966 op 06-01-2012 23:02 ]
Verwijderd
900 rpm is de snelheid met de Low Noise Adapter, en met de Ultra Low Noise Adapter draait de fan op 750rpm. Maar met voltageregeling kan hij nog wel lager, meestal is het zo'n 20%-30% waar een fan minimaal op kan draaien.
Nou ja, er zitten dacht ik van die tempsensors bij die je ergens vast moet plakken. Maar die zijn natuurlijk minder precies dan de sensors in de cpu/mobo/hdd zelf. Dus ja, met de hand regelen eigenlijk. Of dus gewoon die low noise adapters gebruiken. Die koeler is goed genoeg om te overklokken met fans op 750rpm.billy-mx schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 22:11:
[...]
Ik heb een fancontroller van Scythe (Kaze), maar dien ik zelf de rpm te regelen? Lijkt me erg gevaarlijk...
Ik heb een andere push fan met 4pins aansluiting gemonteerd, probleem verholpen, netjes 400rpm bij 30graden
Pagina: 1