Hoi, ik heb bij mijn computer steeds een berichtje aan het begin waar het wat info van een VIA onderdeel laat zien en onderaan de melding 'No Devices Found!', computer start wel gewoon op en alles. Inmiddels heb ik begrepen van iemand dat dat de RAID controller is, echter die gebruik ik niet en zou graag het berichtje weg willen hebben om zo een tel of twee opstart tijd eraf te kunnen rammen. Nou, ik heb dus een Asus P8H67, met BIOS v1403. (EFI) Op het moederbord zit een SATA2 en SATA3 aansluiting, die ik allebei gebruik. (Een SATA3 voor m'n SSD, en twee SATA2 voor mijn ouwe trouwe HDD en DVD.) Ik hoop dat dat voldoende info is, zou iemand mij kunnen helpen?
Ik neem aan dat je in je BIOS al hebt gezocht naar een functie die simpelweg je RAID-controller disabled? Meestal is het zo simpel. Staat het er niet kun je een BIOS-update proberen. Mocht dat ook niet helpen kan ik je niet verder helpen.
There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night
Verwijderd
Ik zou alsinds eens het bios resetten en gewoon storage control op ahci zetten. Hopelijk is het zo simpel
Nou ja, bij SATA functies kun je kiezen tussen IDE, AHCI en RAID, deze staat op AHCI. Oh en, 1403 is de nieuwste BIOS voor deze moederbord.
Ik krijg een vermoeden dat dit wel eens de SATA3 controller zou kunnen zijn. Want SATA3 is in veel gevallen nog niet opgenomen in de chipset en wordt daarom verzorgd door een losse controller chip.
Aangezien die chip, net als een RAID kaart, een disk controller is zou "No devices found." prima een melding van die chip kunnen zijn als je niks op de SATA3 poorten hebt aangesloten.
Heb je niks op de SATA3 poorten aangesloten? Wat gebeurd er als je de SATA3 controller uitschakeld in het BIOS? Ik ga er er even vanuit dat dat kan vanuit het BIOS, maar lijkt me stug als dat niet zo zou zijn.
Aangezien die chip, net als een RAID kaart, een disk controller is zou "No devices found." prima een melding van die chip kunnen zijn als je niks op de SATA3 poorten hebt aangesloten.
Heb je niks op de SATA3 poorten aangesloten? Wat gebeurd er als je de SATA3 controller uitschakeld in het BIOS? Ik ga er er even vanuit dat dat kan vanuit het BIOS, maar lijkt me stug als dat niet zo zou zijn.
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Mijn SSD zit op de SATA3 aangesloten, dit weet ik zeker. Kabel ervan zit op de bovenste twee SATA poortjes aangesloten, printje daar zegt ook SATA3, en de schijf haalt 550 MiB/s. Uitschakelen zou dus voor problemen zorgen. Begint erop te lijken dat die melding niet weg te krijgen is zonder die controller uit te schakelen.
Ik heb eens even verder gekeken en er de specs van je moederbord bij gepakt van de Asus website
Een blik daarop laat het volgende zien bij Storage:
Aangezien jij aangeeft dat het te maken heeft met een VIA onderdeel lijkt mij dat dit de "schuldige" is.
Kun je in het BIOS een PATA of Legacy IDE controller uitschakelen?
Een blik daarop laat het volgende zien bij Storage:
Er zit, volgens die informatie, dus nog een controller op je moederbord, namelijk een die de PATA aansluiting verzorgt.VIA VT6415 controller :
1 x UltraDMA 133/100/66 for up to 2 PATA devices , navy blue
Aangezien jij aangeeft dat het te maken heeft met een VIA onderdeel lijkt mij dat dit de "schuldige" is.
Kun je in het BIOS een PATA of Legacy IDE controller uitschakelen?
Vrees van niet, ik heb een aantal opties gevonden, kan bij SATA settings alleen kiezen tussen IDE, AHCI en RAID. (Staat nu op AHCI.) en verder bij onboard devices kan ik de VIA storage controller uitschakelen en de OPROM... Denk dat het dus niet gaat.
Maar...verder bij onboard devices kan ik de VIA storage controller uitschakelen
hoezo niet? Die VIA Storage Controller is toch degene welke je hier moet hebben?Denk dat het dus niet gaat.
Schakel die maar eens uit.
Je Intel chipset voorziet zo te zien de SATA 3Gb/s en 6Gb/s, die worden dus niet door een losse controller gedaan in jouw geval. Terwijl PATA, welke je niet gebruikt, door een losse VIA chip wordt gedaan.
[ Voor 37% gewijzigd door Ultraman op 06-01-2012 19:15 ]
De Intel Sandy Bridge chipsets hebben inderdaad standaard 2 x s-ata 3 en 4 x s-ata 2 aansluitingen, en veelal daarbij nog eens een Marvell of Via controller voor extra s-ata 2/3 poorten. Om die Via controller uit te schakelen moet je even vanuit het hoofdscherm van je Efi bios naar advanced gaan. Vervolgens zoek je dan naar Onboard Devices configuration en daar staat ongetwijfeld de Via controller die je op disabled zet.
[ Voor 17% gewijzigd door Roel1966 op 06-01-2012 19:23 ]
Okay, ga ik dat even proberen, merk het vanzelf wel als het niet werkt, gok ik?
(SSD kan dan denk ik niet gevonden worden.)
EDIT: Jaaaa! Dat werkte, dank je!
EDIT2: Scheelt toch 4 seconden opstart tijd.
EDIT: Jaaaa! Dat werkte, dank je!
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2012 19:52 ]
Graag gedaan ( Ik heb zelf een Asus P8Z68 Deluxe maar die Efi biossen zijn nagenoeg hetzelfde ), maar je kan trouwens ook dingen als Firewire of bv USB 3.0, of zaken als Serial port allemaal disabblen als je ze toch nooit gebruikt en scheelt ook weer in opstarttijd.
[ Voor 46% gewijzigd door Roel1966 op 06-01-2012 19:59 ]
Je SSD zit op de Intel controller, niet de VIA. Zou gewoon moeten werken dusVerwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 19:47:
Okay, ga ik dat even proberen, merk het vanzelf wel als het niet werkt, gok ik?(SSD kan dan denk ik niet gevonden worden.)
Ah, netjesEDIT: Jaaaa! Dat werkte, dank je!
Ah, zal ik doen, Serial had ik al uit gezet, Firewire kan ik nog doen ja, USB 3.0 heb ik nodig voor m'n sticky, al vraag ik mij af of die nou echt profijt heeft van 3.0 als ik zo kijk naar z'n snelheden.Roel1966 schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 19:57:Maar je kan trouwens ook dingen als Firewire of bv USB 3.0, of zaken als Serial port allemaal disabblen als je ze toch nooit gebruikt en scheelt ook weer in opstarttijd.
Als het geen USB 3.0 stick is maakt het niks uit en soms kan het zelfs zo zijn dat bepaalde usb 2.0 apparaten zoals webcams zelfs crashes kunnen veroorzaken op een USB 3.0 poort. Wanneer het wel een usb 3.0 stick is zou je toch wel flinke snelheidswinst moeten zien, maar ik neem aan dat je ook je USB 3.0 driver geinstalleerd hebt.Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 20:22:
Ah, zal ik doen, Serial had ik al uit gezet, Firewire kan ik nog doen ja, USB 3.0 heb ik nodig voor m'n sticky, al vraag ik mij af of die nou echt profijt heeft van 3.0 als ik zo kijk naar z'n snelheden.
Jaaaa, driver zit erop, ik heb alleen een stickje van Adata, goedkoop dingetje, hij haalt alleen niet meer dan 60MiB/s, wat geloof ik de max. is van USB 2.0.
60 Mbs is zelfs netjes voor een usb stick want een goedkoop usb 2.0 stickje haal je soms maar max 20 Mbs met pijn en moeite.Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 20:50:
Jaaaa, driver zit erop, ik heb alleen een stickje van Adata, goedkoop dingetje, hij haalt alleen niet meer dan 60MiB/s, wat geloof ik de max. is van USB 2.0.
Pagina: 1