Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• eatualive
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-07-2024
Ik probeerd een omgeving in Terminal server 2003 op te zetten zodat medewerkers kunnen inloggen op de server via een VPN verbinding. In grote lijnen heb ik het meeste voor elkaar, echter loop ik nu tegen een probleem aan waar ik niet uit kom.

De huidige situatie:

We hebben dus een terminal server draaien op ons netwerk. We werken niet met active directoy en er is ook geen DNS of DHCP op de server aanwezig. Dit wordt afgehandeld door onze draytec Vigor 2820.

Remote desktop werkt binnen het interne netwerk perfect. Ik moet wel de host name invullen bij de windows RDP client anders werkt het niet(dus ip van de server invullen werkt niet, vind ik opzich geen probleem).

We gebruiken 'Smart VPN tool' van draytek om een PPTP vpn verbinding op te bouwen met de draytec router.
Dit werkt. Het prive netwerk heeft een IP range van 192.168.10.X en het bedrijfnetwerk 192.168.1.X. Op het moment van inbellen krijgt de client netjes een IP in de 192.168.1.X range. Ik kan alles via ping bereiken over de VPN verbinding inclusief de terminal server. Daarnaast kan ik bestanden benaderen op de server en computers op het netwerk.

Wat ook werkt is dat ik een RDP sessie doe naar een Windows 7 PC over de VPN verbinding. Ik kan de computer bedienen etc etc.

Tot zover werk alles na mijn zijn. Nu het probleem:

Als ik met RDP in wil loggen op de Terminal server via IP of HOSTNAME dan krijgt hij geen verbinding. Ik krijg een melding dat hij de hostname of ip niet kan vinden op het netwerk. Soms krijg ik de melding dat er iets mis kan zijn met het netwerk.

Ik zou zeggen dat het aan de server ligt omdat ik wel met een windows 7 station kan verbindng. Maar waarom werkt het dan wel als ik het op het internet netwerk inlog op de server?

Ik ben al bezig geweest met de RDP poort (3389) om poorten open te zetten en firewalls na te lopen. Dit lijkt allemaal goed ingesteld te staan. Ik hoop dat jullie me vooruit kunnen helpen.

Verwijderd

Het feit dat je hem intern niet op IP kan overnemen, maar wel op host naam is wel appart. Wat hier de reden van is weet ik natuurlijk niet maar kan me dan voorstellen dat het over de VPN ook niet gaat werken als je hem op IP adres benaderd.

Je zult hem dan ook op zijn hostnaam moeten RDPen, maar gezien je niet via RAS een VPN maakt (geen AD, geen DNS) zul je de hostnaam lokaal op de PC kenbaar moeten maken door hem toe te voegen in het HOST bestandje (windows\system32\drivers\etc\host)

Als je de server dan op hostnaam kan pingen over de VPN, verwacht ik dat je hem ook moet kunnen RDPen via de VPN.

Ik zou nog wel gaan uitzoeken waarom het alleen op naam werkt en niet op IP om te voorkomen dat je op alle VPN gebruikers pc's het host bestandje moet gaan aanpassen.