Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Vmware - Clone vanuit draaiende Vm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een manier om op een single host met diverse vm's een clone te kunnen draaien naar een shared storage.

situatie:
1 host - esxi 4.1
1 of meerdere vm's op basis van windows
NFS datastore beschikbaar
geen[b] virtualcenter aanwezig

Het doel is om vanuit de draaiende virtual machines een clone te kunnen maken van de betreffende VM naar een NFS datastore.

Scripts om vanuit virtual center clones te maken zijn aanwezig en werkend maar dat is geen oplossing voor de "kleine" klanten die geen Vcenter hebben.

Iemand een idee voor een oplossing?
Zelf zat ik te denken aan vmware converter standalone, maar die biedt niet de optie om dit te doen na mijn weten.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Euh, waarom wil je een clone van een draaiende machine? Je kan de clone namelijk op geen enkel moment opstarten want je zit met GUID/SID, IP-adres etc zolang het origineel nog draait. Zelfs als je eerst de netwerkkaart disconnect, moet je nog wel wat handelingen doen voordat je de clone binnen dezelfde omgeving/AD weer in de lucht kan brengen.

Daarbij, als je van een draaiende machine een clone trekt (en deze niet direct opstart), kan je toch handmatig de clone naar NFS verplaatsen, mounten in ESX en klaar?

[ Voor 18% gewijzigd door MAX3400 op 06-01-2012 13:58 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Yarno
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-11 17:46
VMWare Converter, werkt ook om bestaande VM's te migreren naar een andere ESX host.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-11 15:12
Zet tijdelijk een vCenter server neer, koppel de ESXi host aan vCenter en de NFS datastore.

Open met de vSphere Client de vCenter server en gebruik de Clone VM wizard.

Ontkoppel de NFS datastore en zet de vSphere Hypervisor licentie weer terug op de ESXi host.

Zet de tijdelijke vCenter server uit (of gooi hem weg in het geval van een VM).

Tadaa!

while (! ( succeed = try ()));

Verwijderd

Topicstarter
het moet een opzichzelf staande oplossing worden.

Niet een eenmalige oplossing, maar dmv een script of taak dat de clone wekelijks of maandelijks uitgevoerd kan worden.

Ik zie dat Vsphere Essentials goed geprijsd is $500,-, dit is een stuk voordeliger dan de Essentials Plus versie die HA, Vmotion gebruikt.
In een hele kleine omgeving waar ik op doel is het wellicht een interessant product. Als het goed is kun je met deze versie wel online clones maken naar een nfs datastore.

(bij grotere omgevingen doen we dit ook scripten samen met Vcenter; snapshotten, clonen, snapshot verwijderen + verwijzing uit inventory halen)
Mogelijk is bovenstaande mogelijk met Vsphere essentials, maar ik krijg het zo snel niet gevonden of dit lukt.

Andere opties die op zich zelf kunnen functioneren kan ik zo 1,2,3 niet bedenken.

• Schnor
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-02-2013
je wilt dus een back-up appliance bouwen? als men vCenter heeft dan kan men ook de optie bijkopen voor vmware data recovery, werkt geweldig. Voor een aantal back-up paketten zijn ook modules om VM's te back-uppen.
Pagina: 1