Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goliath
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-11-2023

Goliath

hi ho silver... away

Topicstarter
Tijdens mijn vakantie is er stof op de sensor terechtgekomen, als gevolg waarvan er op ongeveer 50 foto's een vlek zichtbaar is (allemaal op dezelfde plek). Het stof is door een lokale fotoboer verwijderd, maar de vlek op de foto's is uiteraard nog steeds zichtbaar. Volgens de fotoboer in kwestie zou Photoshop een functie hebben om de vlek te reduceren en zou het zelfs mogelijk zijn om dit voor een hele batch tegelijk te doen. Graag verneem ik of dit klopt en zo ja, hoe vind ik deze functie. Welke versie van PS is afdoende (ik neem aan dat ik niet het hele pakket hoef aan te schaffen). Graag jullie input.

Camera: Canon 550d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markofnikoff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:57

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

Ik denk dat elements dit gewoon kan. Maar lightroom/aperture kunnen het ook. Ik raad je af om dit batchgewijs te doen aangezien je het beste zelf kunt bepalen waar PS/LR/A sampled, gebruik google gewoon even voor een tutorial hierover, die zijn er gegarandeerd zat.

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:08

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Goliath schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 13:46:
Tijdens mijn vakantie is er stof op de sensor terechtgekomen, als gevolg waarvan er op ongeveer 50 foto's een vlek zichtbaar is (allemaal op dezelfde plek). Het stof is door een lokale fotoboer verwijderd, maar de vlek op de foto's is uiteraard nog steeds zichtbaar. Volgens de fotoboer in kwestie zou Photoshop een functie hebben om de vlek te reduceren en zou het zelfs mogelijk zijn om dit voor een hele batch tegelijk te doen. Graag verneem ik of dit klopt en zo ja, hoe vind ik deze functie. Welke versie van PS is afdoende (ik neem aan dat ik niet het hele pakket hoef aan te schaffen). Graag jullie input.

Camera: Canon 550d.
om op 50 foto's een vlekje te verwijderen lijkt het me overkill om photoshop aan te schaffen, tenzij je er vaker mee wilt gaan spelen.
Je kan lightroom 30 dagen proberen, ik zou die trial gebruiken voor de 50 foto's en kijken of het programma bevalt :).
Het is een mooi programma, dus de moeite waard om te bekijken en te proberen :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Batchgewijs zou het kunnen werken als de vlek steeds op bijv. een stuk egaal blauwe lucht zit. Als de vlek over een wat complexere achtergrond zit maar hij is toch storend, kun je beter hem beter handmatig weghalen.

Photoshop heeft verschillende tools hiervoor (clone brush, spot healing brush) en Lightroom heeft ook een spot removal tool die makkelijk op een batch foto's te gebruiken is. Canon DPP heeft het trouwens ook, maar ik weet niet of je dat ook bij een 550D krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Batchgewijs de vlek halen is niet zo moelijk in Photoshop CS5.
Zit een ContentAware functie in bij de healing-tool. Content aware houdt rekening met wat er in de omgeving van de vlek zit en past het aan.
Content Aware werkt in 9/10 prima.

Heb je geen Photoshop, kun je op de website van Adobe een gratis 30-dagen trail downloaden.

Zijn genoeg YouTube filmpjes te vinden over aanmaken van een batch en content-aware.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2012 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akino
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-02 17:17

Akino

Dr. Opteron

Of gewoon de handleiding van je camera lezen,i.v.m stof op de sensor,zit speciaal stoffunctie in de software van je camera.Geef je stofje aan,en de software doet de rest.

Wat tweak ik...... http://www.amels-holland.com/range/amels-272/#1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Akino schreef op maandag 09 januari 2012 @ 12:22:
Of gewoon de handleiding van je camera lezen,i.v.m stof op de sensor,zit speciaal stoffunctie in de software van je camera.Geef je stofje aan,en de software doet de rest.
Werkt dat niet alleen als je van tevoren weet waar het stofje zit? D.w.z. je kunt het niet toepassen op RAW's (of jpeg's) die je al geschoten hebt.
Pagina: 1