Macro doortrekken in Excel?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DionYx
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-08 11:14
Beste Tweakers,

Voor een opdracht moet ik rond de 5000 encrypted codes decrypten deze staan op werkblad 1. De 'decryptor' staat in een 2e werkblad in mn Excel werkmap. Ik heb een macro gebouwd die een encrypted code (uit de geselecteerde cel) door de decryptor haalt en de decrypted code plaatst in de cel naast de encrypted code. Dit werkt als een trein. Nu zoek ik alleen nog een manier om alle code's automatisch te decrypten. Wat ik nu moet doen is: encrypted code selecteren > macro draaien. En dit 5000 keer.

Kan iemand me op weg helpen?

Afbeeldingslocatie: http://www.geeksaresexy.net/wp-content/uploads/2012/01/geeks-vs-nongeeks-repetitive-tasks.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Wat je letterlijk vraagt is een simpel loopje als bijvoorbeeld:

code:
1
2
3
4
For i = 1 to 5000
  sheets("blad1").cells(i,1).select
  macro
Next i

Maar of dat nu de meest handige/beste oplossing is is moeilijk te zeggen. Daarvoor geef je echt te weinig informatie. :)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Bedoel je nu serieus dat de decryptie plaats vind aan de hand van formules op werkblad 2? Dat zal me een nuttige encryptiemethode zijn :+

Macrotje is niet zo moeilijk, iets als boven of wat ik al had getypt:
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
sub decryptall()
    dim c as range
    for each c in [a1:a5000]
        c.select
        jouwmacronaam
    next
end sub

Maar decryptie met alleen vb lijkt me logischer, gewoon een functie zoals je ook andere functies kan aanroepen in Excel...

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DionYx
Lustucru schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 13:33:
Wat je letterlijk vraagt is een simpel loopje als bijvoorbeeld:

code:
1
2
3
4
For i = 1 to 5000
  sheets("blad1").cells(i,1).select
  macro
Next i
Yay! Voor elkaar! Al duurde het wel een half uurtje. Die cells command snap ik niet (i,1). Dan is de kolom toch de variable? Ik had die twee heel eigenwijs omgedraaid wat resulteerde in 5000 kolommen met decrypted codes in rij 1. Oops.
Lustucru schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 13:33:
Maar of dat nu de meest handige/beste oplossing is is moeilijk te zeggen. Daarvoor geef je echt te weinig informatie. :)
Erg lastig om een vraag te stellen over een onderwerp waar je niet veel kaas van gegeten hebt. Maar we zijn eruit gekomen!
pedorus schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 13:35:
Bedoel je nu serieus dat de decryptie plaats vind aan de hand van formules op werkblad 2? Dat zal me een nuttige encryptiemethode zijn :+
Ja dat bedoel ik serieus. :+ encryptie was voor extern gebruik. Nu moest ik ze alleen even 'snel' terugzetten.
pedorus schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 13:35:
Maar decryptie met alleen vb lijkt me logischer, gewoon een functie zoals je ook andere functies kan aanroepen in Excel...
Dat zou sneller/schoner wezen inderdaad. Visual Basic heb ik alleen (nog) niet zo veel verstand van. Vanochtend net m'n eerste macro gebouwd. 8)7

Thx voor jullie snelle hulp! Nu snel verder, kijken of ik nog voor 5 uur m'n weekend in kan gaan. :)

ps. Vraag me af of ik volgens bovenstaande grafiek nu heb gewonnen of verloren ... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobsel
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-02 21:27
DionYx schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 14:19:
[...]

ps. Vraag me af of ik volgens bovenstaande grafiek nu heb gewonnen of verloren ... :D
Herhaal het proces zonder macro. Serieus, we zijn allemaal benieuwd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als een tweaker helpt, neigt de tasksize al snel naar nul ;) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

De .Select is bitching traag. De Select komt namelijk altijd zichtbaar op je scherm, dus de boel slingert van hot naar her. Been there, done that.

Zelf gebruik ik altijd Cell.Formula om waardes uit te lezen, en Cell.Value om ze elders te plaatsen. Daar gebruik je geen .Select, en is dus vele malen sneller.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DionYx
RaZ schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 14:35:
De .Select is bitching traag. De Select komt namelijk altijd zichtbaar op je scherm, dus de boel slingert van hot naar her. Been there, done that.

Zelf gebruik ik altijd Cell.Formula om waardes uit te lezen, en Cell.Value om ze elders te plaatsen. Daar gebruik je geen .Select, en is dus vele malen sneller.
Nice! Die zal ik onthouden. Jammer dat je niet sneller was. Had me een schuimbekkende epilepsieaanval gescheeld! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dan voer je hem nog een keer uit :P Heb je ook geen nek-hernia van het kijken van een tennis-match on steroids >:)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:42

Reptile209

- gers -

code:
1
Application.ScreenUpdate = False

Wèl aan het eind van je macro weer even op true zetten ;)

Zo scherp als een voetbal!

Pagina: 1