Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Waarom adviseert iedereen om koelpasta uit te smeren?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Amdwarrior
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 11:09
YouTube: BEP TV - Bouw je eigen pc tutorial
Rond 5.55 zie het opmerkelijke hij smeert het met creditcard uit in midden heeft gedeelte vergeten :F

Waarom raadt iedereen aan om het uit te smeren? Ik heb laatst gewoon 1 stukje koelpasta ter groote van erwt aangebracht en temperaturen zijn nu al stuk beter dan met uitsmeren.

Waar komt die illusie vandaan om met een creditcard koelpasta uit te smeren?

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 27-06 19:13

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Denk de enige "reden" voor echt uitsmeren is als zowel je CPU als koeler geen 100% glad oppervlak hebben, dat je door uitsmeren de minieme krasjes vult en dus net 0.02% betere geleiding hebt.

Maar andere vraag; men zegt wel eens dat koelpasta enkele uren/dagen nodig heeft om te settelen; wie laat zijn moederbord + koeler gedurende die tijd liggen (en dus niet ophangen in een ATX-case)?

Xbox Live: OctagonQontrol

• LompeHork
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 02-07 20:22
In dat zelfde filmpje wordt ook aangegeven dat er al tijden een discussie aan de gang is omtrent het plaatsen en/of verdelen van koelpasta, rond 08:00 op dat filmpje, om precies te zijn. :)

• ShellGhost
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 09:01
Hoe heb jij getest dan dat je weet dat de verschillen zo merkbaar zijn?

• Pixeltje
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 22-07 22:13

Pixeltje

Woo-woohoo!

Niet iedereen adviseert dat ;) Ik doe zelf (en dat adviseer ik ook) altijd een erwt/rijstkorrel in het midden en druk dan de koeler er stevig op. Daarmee verspreid de pasta zich vanzelf over het te koelen oppervlak.

Zu Risiken und Nebenwirkungen fragen Sie ihren Arzt oder Apotheker

• ken-dj
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 25-06 00:17

ken-dj

Life is short break the rules

:X oei had bijna een comment hier gedropt ;(

S10+ < S8+ <  Iphone 6s/4S/2G - Nokia - Motorola - Swing - Panasonic

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 10:56

nelizmastr

Goed wies kapot

Meestal druppel ik ter grootte van een erwt op het midden van de CPU, en dan de boel goed vastzetten.

I reject your reality and substitute my own

• Ventrigo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 22-07 21:42

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

quote:
Amdwarrior schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 13:16:
Rond 5.55 zie het opmerkelijke hij smeert het met creditcard uit in midden heeft gedeelte vergeten :F

Waarom raadt iedereen aan om het uit te smeren? Ik heb laatst gewoon 1 stukje koelpasta ter groote van erwt aangebracht en temperaturen zijn nu al stuk beter dan met uitsmeren.

Geen idee, maar voor extra tips hoe en met welke koelpasta het beste werkt check de volgende video en site:

http://www.hardwaresecret...ndup-December-2011/1445/1

CM 690 II Advanced, Corsair 520Watt, Gigabyte X48t-DQ6,C2Q 9450, Sapphire 6790, 2x2048MB G.Skill(DDR3,7-7-7-18), Creative X-Fi Extreme Gamer, Logitech MX510 + MS Curve 2000, Samsung 957MB+T240, WD 500+160+200+500GB

• enthernal
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 18-07 16:50
Dat is inderdaad een van de veel voorkomende 'fouten' die veel mensen nog steeds maken.
Om het simpel te houden, nu zijn de meeste, zo niet alle CPU's voorzien van een IHS, een interne heat spreader. doel hiervan is om de hitte efficienter af te voeren. bij intel is dat bijvoorbeeld een lijn door het midden van de cpu, vandaar dat veel koelpasta's voor intel cpu's een lijntje aanraden.
Als je echter naar oudere CPU's of andere chips kijkt (videokaart/NB/SB/etc) kijkt dan hebben die zo geen IHS en wordt de warmte direct aan de behuizing door gegeven. In zo'n geval is een volledige spreiding wel nodig.
Een tweede reden is dat koelpasta's ook veranderen. veel oudere koelpasta's waren niet zeer vicieus, als je een erwt/rijstkorrel gebruikt dan had je maar een klein, dik laagje. Die moest je dus zelf uitspreiden ipv dit door de druk te laten gebeuren. Ook was het bij die pasta's zo dat omdat ze niet erg vicieus zijn er op die manier geen luchtbelletjes ontstonden. Een MX2 aan de andere hand is veel vicieuser en spreid wel goed met de pea/rice methode, maar niet goed als je deze uitspreid.

Vandaar het 'misverstand'.

• Dekar1
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 15-07 23:24
quote:
MAX3400 schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 13:19:
Maar andere vraag; men zegt wel eens dat koelpasta enkele uren/dagen nodig heeft om te settelen; wie laat zijn moederbord + koeler gedurende die tijd liggen (en dus niet ophangen in een ATX-case)?
Als je cpu koeler met 4 schroeven stevig vastgeschroefd zit hoef je volgens mij echt niet je mobo horizontaal te houden. Wat je bedoelt is misschien dat pasta's als bv de AS5 pas na een aantal gebruiksuren zijn volledige potentie behaalt, dus na een paar dagen zal je te maken hebben met iets lagere temps dan wanneer hij er net op zit.

I've seen 'em do it, man. They fucking drown 'em in that shit.

• mrc4nl
  • Registratie: september 2010
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

inderdaad, je kunt de pasta na plaatsen van de koeler meteen gebruiken.
is misschien wat minder effectief, maar zal heus niet je cpu overhitten.

wat ik zelf denk waarom mensen uitsmeren is dat je een dunnere laag kan creeren dat met de erwt methode.
en hoe dunner des te makkelijker de warmte word overgedragen.

maar dit is slechts theorie, ik heb huis ook geen meetapparatuur om te meten of die laag met de erwt nou echt dikker is en beter geleid. zelf gebruik ik gewoon de ewrt methode, is ook het minste werk. en weinig kans op luchtbellen

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• Henk007
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 11:59
quote:
mrc4nl schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 18:04:
om te meten of die laag met de erwt nou echt dikker is en beter geleid.
Hoe dunner hoe beter. Koelpasta geleidt altijd slechter warmte dan het metaal waar hij tussen zit. Hij geleidt wel beter dan lucht, die wil je dus opvullen .

• 147126
  • Laatst online: 24-03-2018
quote:

De thermistor van de CPU zit natuurlijk maar op 1 specifieke plek. Als jij net op die plek koelpasta smeert, is het thermische contact precies daar misschien wel heel goed, maar op andere delen van de CPU niet. Resultaat; de temperatuursensor registreert een koele waarde, terwijl op een andere plek de CPU misschien wel hartstikke heet is.
Maar; moderne CPU's hebben vaak een heatspreader, en niet de core bloot. De heatspreader dient er eigenlijk al voor om de warmte van iedere plek op de core te verspreiden. De CPU zelf heeft natuurlijk ook al delen die meer warmte verstoken mer mm^2 (rekenunits?) en delen die wat minder warmte verstoken (cache?).

Het beste is gewoon een (zeer) dun laagje egaal over het hele oppervlak. Het dient er alleen voor om de oneffenheden tussen de koeler en de CPU op te vullen om de thermische overgangsweerstand te verlagen.

147126 wijzigde deze reactie 06-01-2012 18:15 (21%)

• Roel1966
  • Registratie: december 2009
  • Niet online
Wil ik nog even opmerken dat het filmpje van Youtube wat hierboven staat al een tamelijk oud filmpje is want als je goed kijkt is het nog een P4 die gebruikt word. Zoals hierboven al geschreven hebben de hedendaagse cpu's meerdere core's en bij de rijstkorrel of erwt methode kan je wat meer verschil zien qua temp tussen de core's.

Ik zelf gebruik dus veelal latex handschoenen en doe dan een rijstkorreltje pasta in het midden waarna ik dit vervolgens uit strijk met gewoon de vingertop. Let wel dat het een sicuur werkje is en je dat op je gemak moet doen om een zo egaal mogelijk oppervlak te krijgen en dat lukt prima.

Wat betreft dat inwerken van de pasta is het JUIST de bedoeling dat je de cpu gaat belasten want door het warm worden gaat die pasta ietwat vloeibaarder worden. Doordat hij vloeibaarder word lopen langzaam maar zeker alle oneffenheden vol en pas daarna zal de pasta ook optimaal geleiden.

Maar je zal echt niet gigantisch veel verschil gaan merken of je nu alleen een rijstkorreltje erop doet en de koeler direct erop plaatst of dat je de pasta gaat uit strijken. Wel lijkt mij een erwt toch net ietwat teveel want leg maar eens een erwt en een rijstkorreltje naast mekaar.

O ja en nog een tip wanneer je de rijstkorrel methode gebruikt en de koeler er direct op zet is om de koeler even een kwartslag naar links en naar rechts te draaien, maar dan wel genoeg druk erop uitoefenen want zo verdeel je de pasta ook al vrij goed en eventuele luchtbelletjes kunnen dan ontsnappen.

Roel1966 wijzigde deze reactie 07-01-2012 18:12 (11%)

• .Sjoerd
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 15-07 17:21
quote:
Met een creditcard kan het wel, maar met een pakje kauwgom zoals deze beunhaas doet niet.

net zoiets als dit: YouTube: How not to apply thermal paste! :F

Het ligt er natuurlijk aan wat voor pasta je hebt, maar een bolletje (/rijstkorrel) of een klein kruisje zijn in mijn ogen het beste. Spreiden dmv creditcard oid komt 't altijd over de CPU heen (dus op het mobo)...

specs

• Fordox
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 17-07 15:13

Fordox

00101010

Ik vind ze wel heel amateuristisch...
om sommige stukjes heb ik echt mijn twijfels.

*Geschreven door een elektronica student die soms iets teveel nadenkt.

• BounceMeister
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
Als je koeler glad is aan de onderkant zoals een Mugen 2 rev B dan zal een dotje (of rijstkorrel, streepje of erwt) koelpasta vanzelf verdeeld worden bij het plaatsen van de koeler.
Is de base van je koeler niet glad maar geribbeld (vanwege direct contact heatpipes) zoals een CoolerMaster Hyper 212 Plus, dan moet je het eerst uitsmeren, anders blijft het in een van de holtes hangen.
Zelf smeer ik het liefst de koelpasta uit. Dan weet ik zeker dat overal wat zit en dan het een mooi egaal dun laagje is. Luchtbellen heb ik na het verwijderen van een koeler (die ik had geplaatst) nooit gezien.

• ChojinZ
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 19-07 17:46
quote:
BounceMeister schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 10:51:
Als je koeler glad is aan de onderkant zoals een Mugen 2 rev B dan zal een dotje (of rijstkorrel, streepje of erwt) koelpasta vanzelf verdeeld worden bij het plaatsen van de koeler.
Is de base van je koeler niet glad maar geribbeld (vanwege direct contact heatpipes) zoals een CoolerMaster Hyper 212 Plus, dan moet je het eerst uitsmeren, anders blijft het in een van de holtes hangen.
Zelf smeer ik het liefst de koelpasta uit. Dan weet ik zeker dat overal wat zit en dan het een mooi egaal dun laagje is. Luchtbellen heb ik na het verwijderen van een koeler (die ik had geplaatst) nooit gezien.
Helaas is de Mugen 2 rev. B niet zo glad als de meeste mensen denken. Ze hebben er een mooi glimmendlaagje overheen gedaan maar als je het koeloppervlak beter bekijkt zie je allerlei onevenheden, butsen en groeven.

Overigens heb ik ooit een testje gedaan tussen de smeermethode en rijstkorrel methode icm de Mugen 2. Uiteindelijk was het verschil in temps te verwaarlozen. Beide methodes werken voor de koeling dus evengoed. Alleen is de rijstkorrelmethode wel wat netter. Bij uitsmeren wil het nog weleens misgaan waardoor de prut er aan de zijkant word uit geduwt.

"Papa is gek en eet een broodje poep" -Milan

• prutser001
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 22-07 18:35

prutser001

Origin Silence81

Ik installeer heel wat CPU's en gebruik altijd de rijstkorrel methode en dat werkt perfect. Om te kijken of de koeler goed contact maakt til ik meestal (afhankelijk van moederbord) het bord op aan de cpu koeler gaat deze niet los laat ik het zo. Dit zijn meestal M-ATX bordjes, bij ATX of E-ATX niet uiteraard.

Alleen bij de wat exotische cpu's Xeon Westmere's b.v. gebruik ik een dun lijntje.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX2080, 32GB DDR4 3000, 1TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 4TB HGST, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Nemesizz
  • Registratie: september 2004
  • Nu online

Nemesizz

Untouchable

Heb aardig wat CPU's en GPU's van koelpasta voorzien, op de rijstkorrel manier en uitsmeer manier. Maakt elkaar niet veel qua temperaturen.
Je moet gewoon goed opletten dat je de koelpasta er niet te dik op doet, en dat is nog wel eens een fout die veel mensen maken (zelfs fabrikanten soms...doe er echt enorme klodders koelpasta tussen).

Op het moment doe ik meestal uitsmeren met een spateltje (AS5) en neem er ook de tijd voor zodat het mooi glad word. Tot nu doe werkt het goed, geen gekke temperaturen gehad.

• Biersteker
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 08-07 20:28
Ik heb bij me X2 3800+, de heatspreader eraf gehaald, en dan zou ik wel echt gaan smeren. Maar als je IHS er nog op zit, zou ik lekker een druppeltje doen, en dan laten vloeien. Hoewel dit ook echt afhangt van de viscositeit van je pasta.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe. - Bitcoin Fee en Netwerk Stats

• Dekar1
quote:
ChojinZ schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 11:06:
[...]

Helaas is de Mugen 2 rev. B niet zo glad als de meeste mensen denken. Ze hebben er een mooi glimmendlaagje overheen gedaan maar als je het koeloppervlak beter bekijkt zie je allerlei onevenheden, butsen en groeven.

Overigens heb ik ooit een testje gedaan tussen de smeermethode en rijstkorrel methode icm de Mugen 2. Uiteindelijk was het verschil in temps te verwaarlozen. Beide methodes werken voor de koeling dus evengoed. Alleen is de rijstkorrelmethode wel wat netter. Bij uitsmeren wil het nog weleens misgaan waardoor de prut er aan de zijkant word uit geduwt.
even wat polijstmiddel en een doekje op een plat blokje zodat je het effen kan 'schuren' en dit probleem is opgelost?

Om je reden dat AS5 er uit kan lopen bij de uitsmeermethode, zou ik de rijstkorrelmethode aanhouden. De gehele IHS is misschien niet helemaal bedekt met pasta, maar dit maakt niet zo heel veel uit omdat het midden toch verreweg het warmste wordt. De processorchip zit immers precies in het midden en is veel kleiner dan de gehele CPU. Dit is trouwens niet bij álle processors, maar op de AS website kan je zoeken welke methode het beste werkt.

Dekar1 wijzigde deze reactie 11-01-2012 12:45 (4%)

• ChojinZ
quote:
Dekar1 schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 12:43:
[...]

even wat polijstmiddel en een doekje op een plat blokje zodat je het effen kan 'schuren' en dit probleem is opgelost?
Dat zou kunnen maar de oneffenheden zijn dermate groot dat je minimaal 2 dagen bezig bent met polijsten. Wat je beter kan doen is lappen (uiteraard ook een vorm van polijsten):
Lappen: het hoe en wat topic

Heb ik zelf ook gedaan en de het resultaat is verbluffend. Bij een perfecte lap is er ook geen koelpasta meer nodig en ben je dus af van het probleem "smeren of een rijstkorrel". :9

• BounceMeister
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
Ik gebruik sinds kort geen Acrtic Silver 5 meer vanwege het feit dat het geleidt. Ik ben nu overgestapt op Arctic Cooling MX-2. Het presteert volgens een review zelfs ietsjes beter.

De rijstkorrelmethode zal ik nog eens een keer proberen, maar op een Hyper 212 zie ik het toch niet zitten:

Hier zie je het resultaat. Zie je hoeveel "goop" er tussen de randjes blijft zitten?

BounceMeister wijzigde deze reactie 11-01-2012 13:52 (5%)

• Fordox

Fordox

00101010

Mag ik wel zeggen dat mijn hdt koeler (spire thermax eclipse 2) met de rijstkorrel manier het enorm goed doet? Ik wil de pasta wel een keer opnieuw smeren though.
Als ik 20 graden verschil zou hebben als in die links van je, haal ik stressed 30 graden. Vet :p

Ik heb er achteraf wel spijt van gehad omdat de montage echt belabberd is.

• Dekar1
quote:
ChojinZ schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 13:07:
[...]

Dat zou kunnen maar de oneffenheden zijn dermate groot dat je minimaal 2 dagen bezig bent met polijsten. Wat je beter kan doen is lappen (uiteraard ook een vorm van polijsten):
Lappen: het hoe en wat topic

Heb ik zelf ook gedaan en de het resultaat is verbluffend. Bij een perfecte lap is er ook geen koelpasta meer nodig en ben je dus af van het probleem "smeren of een rijstkorrel". :9
Awesome. Ik heb alleen niets meer om mn processor (X4 955) in te doen om die pinnetjes te beschermen. Misschien doe ik wel alleen mn pcu koeler, dit zal ook wel wat schelen of niet?

Dekar1 wijzigde deze reactie 11-01-2012 18:06 (5%)

• Fordox

Fordox

00101010

quote:
Dekar1 schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 17:54:
[...]

Awesome. Ik heb alleen niets meer om mn processor (X4 955) in te doen om die pinnetjes te beschermen. Misschien doe ik wel alleen mn pcu koeler, dit zal ook wel wat schelen of niet?
dat scheelt zeker wel wat :)
je cpu kun je ook wel lappen zonder een kapje voor de pinnetjes, alleen moet je wel voorzichtiger zijn en ze nooit aanraken (ivm statische elektriciteit). niet echt aan te raden, maar het kan als je een esd-veilig armbandje hebt.

Omdat dit de zoveelste topic is over koelpasta, heb ik een algemene topic gemaakt: Fordox in "Koelpasta topic"

Fordox wijzigde deze reactie 11-01-2012 20:14 (11%)

• ChojinZ
quote:
Dekar1 schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 17:54:
[...]

Ik kan me herinneren dat ik in het "Lappen: hoe en wat topic" ben tegen gekomen dat de heatspreader van een CPU licht bol staat en dat de meeste koeler fabrikanten hier rekening mee houden door het koelblok licht hol te maken. Als dat het geval is heeft het enkel lappen van je koelblok weinig zin omdat je dan een vlak stuk probeert te passen op een bolle heatspreader. Maargoed, om dit topic niet al te veel te vervuilen zou je die vraag beter in het desbetreffende topic kunnen stellen. ;)
quote:
Fordox schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 19:31:
[...]

Omdat dit de zoveelste topic is over koelpasta, heb ik een algemene topic gemaakt: Fordox in "Koelpasta topic"
Goed initiatief! d:)b Het verbaasd me eigenlijk dat er niet al een topic over was...

• Dekar1
quote:
ChojinZ schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 08:51:
[...]
Ik kan me herinneren dat ik in het "Lappen: hoe en wat topic" ben tegen gekomen dat de heatspreader van een CPU licht bol staat en dat de meeste koeler fabrikanten hier rekening mee houden door het koelblok licht hol te maken. Als dat het geval is heeft het enkel lappen van je koelblok weinig zin omdat je dan een vlak stuk probeert te passen op een bolle heatspreader.
Ok, even een maatje aanspreken en hopen dat ie nog dat plastic beschermgevalletje thuis heeft liggen ^^

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smarthome

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True