Toon posts:

Nieuwe fan, alles gaat zo hard draaien dat PC traag wordt.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De CPU-fan van de PC van mijn ouders was aan vervanging toe want die ging steeds meer lawaai maken. Dus een mooie nieuwe Big Shuriken 2 gekocht. De PC is al een oudere Pentium uit 2007 van het merk Compaq. Maar op zich nog helemaal goed, want ze doen toch alleen wat office werk erop. Naast de CPU-fan zit er nog 1 casefan in van 9cm.

Okee, nu komt het: na installeren van de Big Shuriken 2 i.p.v. de standaard CPU-fan gaat zowel de Shuriken als de oude casefan op volle toeren draaien. Althans dat idee heb ik, want de Big Shuriken zou stil moeten zijn maar dat ding draait echt keihard in de rondte en maakt erg veel herrie. Ook de casefan maakt nu veel meer herrie dan ooit het geval was. Daarnaast is de computer nu zo traag dat je niet eens meer normaal kunt typen, de letters verschijnen dan erg langzaam in beeld en ook vensters en programma's openen gaat minstens 10x zo langzaam.

Ik heb het idee dat de 2 fans zoveel volt trekken dat de computer zelf erg traag wordt. Kan dit?

Ik wilde de fanspeed in de BIOS aanpassen maar omdat er een Compaq schilletje overheen heen zit, kan ik helemaal nergens de fanspeed aanpassen. DIe optie ontbreekt in de BIOS. Dus dat houdt een beetje op allemaal vrees ik?

Aan de casefan had ik helemaal niets veranderd. En de Big Shuriken 2 had precies hetzelfde stekkertje als de oorspronkelijke CPU-fan en ik had dat er goed opgedaan. Na het teruginstalleren van de oorspronkelijke CPU fan was alles weer redelijk stil, zoals het het daarvoor was.

Is dat normaal voor moederborden uit 2007 dat je de fanspeed niet kunt veranderen? En dat een PC trager kan worden als er twee fans op maximale speed draaien?

Verwijderd

Je zegt dat de computer steeds meer lawaai ging maken, maar dat je de koeling al gedeeltelijk hebt vervangen. Zou het dan er niet juist aan liggen (ook omdat de pc uit 2007 is) dat de pc gewoon aan z'n einde is gekomen? Lijkt mij een vrij logische verklaring, misschien worden onderdelen overbelast -> hogere temperaturen -> koeling werkt harder -> meer lawaai. Verder zou dat ook deels verklaring waarom hij ineens zo langzaam is.

Heb je hem ook al eens helemaal uitgeblazen met bv. een stofzuiger met plastic stofzuigerslang?
Als die kast een poos niet is schoongemaakt kan hij gewoon stuk gaan van het stof, zo is bij mij een keer een mobo + quadcore overleden.

EDIT
Mijn god waarom zit ik om 5:10 nog achter mijn computer. Ik moet echt slapen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2012 05:09 ]

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

De fan's draaien op max. & de CPU is aan het terugclocken (Thermal Throttling) door oververhitting.
Duidelijk gevalletje van CPU koeler niet goed gemonteerd en dat deze dus geen goed contact maakt met de CPU.

Daarom:
- Monteer de koeler opnieuw en nu op de correcte wijze zoals in de koeler-montagehandleiding stap voor stap staat aangegeven.
- Dubbelcheck de montage-stappen!
- Zorg er ook voor dat er een beetje koelpasta tussen koeler en het CPU contactvlak zit.
- En zorg ervoor dat er geen plasticje tussen zit wat je bij sommige CPU-koelers bij een eerste montage eerst van de koeler-base dient te verwijderen. (zie onderstaande afbeelding van deze koeler:)

Succes! :)

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1307360093.jpeg

[ Voor 15% gewijzigd door bitshape op 06-01-2012 05:59 ]

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Verwijderd

Topicstarter
@ Kaas Baas: Nee dat was het niet, nadat ik de fans (in de tussentijd nog wat schoongemaakt) weer terug had gezet was alles weer goed en snel zoals vanouds. De fans leken ook inderdaad wat stiller te zijn na de schookmaak ja.

@ bitshape: WTF oh my god, het plasticje zat er nog op! Schaam schaam schaam. Braaf wat oude koelpasta op de processor weggehaald en er nieuwe opgedaan, en ik had dat sealtje inderdaad gezien bij het uitpakken, maar helemaal niet meer op gelet daarna. Dat ding is ook zo groot, de onderkant was ook steeds uit het zicht bij het monteren (ik zag alleen nog maar de bovenkant van de fan en de onderkant van het moederbord).

Het gekke is wel dat ik toen dat allemaal gebeurde wel met Speccy de processortemperatuur in de gaten had gehouden en die stond gewoon op 35 graden en die liep toch echt niet op. Dat vind ik dan wel weer een beetje raar.

Ik ga een nieuwe poging wagen, thanks! :)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2012 07:44 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Nog een kleine toevoeging: computerventilators trekken nooit zoveel vermogen dat je computer er slecht van zou gaan lopen :P Als een ventilator toevoegen de druppel zou zijn, dan zou je al veel eerder problemen hebben gehad.

Speccy zal dan wel de verkeerde sensor hebben uitgelezen, of de sensor niet goed hebben uitgelezen. Je hebt nog andere software zoals bijvoorbeeld HWmonitor of Speedfan (deze laatste geeft ook alle niet-aangesloten sensors weer, waardoor je vaak een aantal 127°C waarden hebt).

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 07:38:
@ bitshape: WTF oh my god, het plasticje zat er nog op! Schaam schaam schaam. Braaf wat oude koelpasta op de processor weggehaald en er nieuwe opgedaan, en ik had dat sealtje inderdaad gezien bij het uitpakken, maar helemaal niet meer op gelet daarna. Dat ding is ook zo groot, de onderkant was ook steeds uit het zicht bij het monteren (ik zag alleen nog maar de bovenkant van de fan en de onderkant van het moederbord).

Het gekke is wel dat ik toen dat allemaal gebeurde wel met Speccy de processortemperatuur in de gaten had gehouden en die stond gewoon op 35 graden en die liep toch echt niet op. Dat vind ik dan wel weer een beetje raar.
Goed dat je het probleem hebt gelokaliseerd! :D

Zoals Admiral Freebee al aangeeft, controleer je CPU-temp met HWmonitor of evt. Speedfan, dat werkt beter.
Ik ga een nieuwe poging wagen, thanks! :)
Laat je ons even weten hoe het gegaan is en wat het resultaat is? :)

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Speedfan dumpen dus, dat zit er vaker naast dan welk programma ook (at least bij mij en een hoop anderen die ik ken).
Gewoon CoreTemp en HWmonitor, dat zijn toch wel de beste.
Voor gedetailleerde info is er ook nog SiSoft Sandra, de Lite versie is gratis en heeft een hoop features en Everest, maar die is niet gratis.

[ Voor 8% gewijzigd door DaLoona op 06-01-2012 13:30 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Verwijderd

Topicstarter
Okee bedankt voor de info. Yep, ik zal het morgen nog wel eens gaan proberen en het resultaat hier posten. :)

• Admiral Freebee
  • Niet online
DaLoona schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 13:29:
Speedfan dumpen dus, dat zit er vaker naast dan welk programma ook (at least bij mij en een hoop anderen die ik ken).
Gewoon CoreTemp en HWmonitor, dat zijn toch wel de beste.
Voor gedetailleerde info is er ook nog SiSoft Sandra, de Lite versie is gratis en heeft een hoop features en Everest, maar die is niet gratis.
Speedfan heeft bij al mijn moederborden altijd correcte informatie aangegeven. Alleen leest hij ook alle niet aangeslote sensoren uit, waardoor je vaak rommeldata krijgt voor die sensoren (negatieve waarden, veel te hoge waarden, enz.). En om je ventilators aan te kunnen sturen moet je wel het (onhandige) configuratiemenu induiken. Maar in principe kan hij alles, als je het maar even wil uitzoeken.

Voor een snelle blik op de temperaturen zou ik ook HwMonitor aanraden.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Als je een goed programma wilt voor het uitlezen van niet alleen temps kan je het beste Finalwire Aida gebruiken hetgeen de opvolger is van Lavalys Everest. En dan nog een tip bij het inbouwen van de Scythe Big Shuriken is dat je altijd je moederboard er beter even uit kan pakken. Zelf heb ik in 1 pc ook dezelfde koeler zitten en ondanks dat het een prima koeler is is het monteren ervan wel even een prutswerkje. Plus altijd je oude koelpasta helemaal verwijderen met wat alcohol totdat je cpu weer blinkt, net zoals de koeloppervlak van je koeler.

• the_buster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-08-2020
Coretemp is ook een goede tool wel enkel intel cpu's

Verwijderd

Topicstarter
Roel1966 schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 18:12:
Als je een goed programma wilt voor het uitlezen van niet alleen temps kan je het beste Finalwire Aida gebruiken hetgeen de opvolger is van Lavalys Everest. En dan nog een tip bij het inbouwen van de Scythe Big Shuriken is dat je altijd je moederboard er beter even uit kan pakken. Zelf heb ik in 1 pc ook dezelfde koeler zitten en ondanks dat het een prima koeler is is het monteren ervan wel even een prutswerkje. Plus altijd je oude koelpasta helemaal verwijderen met wat alcohol totdat je cpu weer blinkt, net zoals de koeloppervlak van je koeler.
Ja, het is inderdaad een heel erg irritant werk. Er worden ook 4 rubbertjes meegeleverd om wat afstand te bewaren, voor elke schroef eentje. Maar die afstand wordt bij lange na niet gehaald (althans niet bij mij met de Big Shuriken 2), dus kom niet in de verleiding om ze alle 4 tot aan het rubber vast te schroeven, want dan gaat je moederbord bol staan. :)

Verwijderd

Topicstarter
Even een update. Eergisteren ben ik er nog eens voor gaan zitten. Dit keer echt eerst alle onderdelen uit de kast gehaald zodat ik goed overal bij kon. Nieuwe koelpasta en nieuwe fan erop en alles weer netjes teruggeplaatst.

En... JOEPIE! De PC is weer heerlijk rustig nu. Dat scheelt enorm die nieuwe Big Shuriken 2 met de oude fan! De oude fan draaide volgens HWmonitor op 1534 rpm, terwijl de nieuwe maar op 594 rpm draait. Veel rustiger dus. En alle temperaturen zijn ook een stuk lager.

Bedankt voor de tips!

Verwijderd

Topicstarter
Toch weer een vraagje, want ik heb vandaag ook de kast en voeding een upgrade gegeven. Met een Be Quit L7 300 watt voeding en deze mooie kast: pricewatch: Silverstone Precision PS07

Deze nieuwe kast heeft 2 meegeleverde 12cm casefans, elk met 1 stekker met 3 draden.

Het oude moederbord heeft echter maar een aansluiting voor 1 casefan (degene die is meegeleverd is 9cm) en ook deze heeft een plugje met 3 draden. Via het moderbord/BIOS kan ik helaas niets regelen qua fans en fanspeed.

Omdat van de oude en nieuwe casefans de plugjes en het aantal draden hetzelfde zijn dacht ik 'ik sluit gewoon 1 van de 2 nieuwe casefans aan en dan moet het wel goed gaan'. Maar helaas, dat was niet zo, de computer komt dan met een foutmelding 'casefan not detected, shut down system to prevent damage' of zoiets. De fan gaat ook niet lopen.

Zou het kunnen dat als ik de 2 nieuwe casefans met hun 2 plugjes kan combineren tot 1 plugje dat het dan wel zou gaan lukken?

• Admiral Freebee
  • Niet online
Vreemd dat de ventilator niet gaat draaien. Ben je zeker dat je de drie draden wel juist hebt aangesloten? Normaal kan je dit niet omdraaien, maar je weet maar nooit :P

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Gewoon aansluiten op een molex van de voeding _/-\o_

[ Voor 26% gewijzigd door J.S. Bach op 05-03-2012 11:22 . Reden: Slaperig :Z ]

Johann Sebastian Bach

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-02 10:48
zit ie er goed op? Moet gewoon werken.